Muutin Suomeen ja tämä on ihanan halpa maa!
Olen muuttanut melko vasta Espanjasta Suomeen. Porukka päivittelee, että on ollut varmaan kauheaa palata tänne ja miten nyt täällä selvityy, kun kaikki on niin kallista. Voin kertoa, että paljon paremmin kuin Espanjassa. En ymmärrä, miten ihmiset voivat olla niin kujalla nykypäivänä. Minä olen ollut siitä aivan järkyttynyt, kuinka Suomi on halpa maa.
Ensinnäkin työ. Olen asunut Aurinkorannikolla ja siellä on palkkataso todella matala. Keskibrutto palkka on noin 2000e, kun Suomessa on kaksinkertainen palkka. Lisäksi samansuureisesta bruttopalkasta maksetaan Suomessa vähemmmän veroa kuin siitä maksettaisiin siellä. Työtaukoja noudatetaan ja työaikaa. Lisäksi suomalaisilla on järjetön määrä etuja. Nykyinen työnantajani tarjoaa ePassin, jossa ensinnäkin saan ekstraa jo vuodessa 400 euroa tekemättä mitään. Lisäksi saan ostettua lounasseteleitä, joista työnantaja maksaa 25%. Lounasaikaan ravintolassa voin syödä n. 13 eurolla. Eteeni saan notkuvat buffet pöydät täynnä salaattia, montaa eri ruokalajia, päälle vielä jälkiruoat ja kahvin sekä kaikki juomat sisältyy hintaa. Vastaavaae en ikinä saisi Espanjassa!
Asuminen on paljon halvempaa Suomessa. Asuin Aurinkorannikolla ja siellä asuntojen hinnat ovat lähteneet aivan käsistä. Paikalliset eivät itse enää asu missään turistikohteissa, koska ei palkka riitä vuokraan. Pieni yksiö vaikkapa Torremolinoksessa maksaa 650-900 euroa, jos vuokraa paikallselta eikä ihan yhdin "keskustasta". Suomalaiselta saattaa tulla "suomilisä" hintaan mukaan, siksi itse vuokrasin paikallisilta. Tämä ei kuitenkaan vielä riitä. Sähkön hinta on moninkertainen Suomeen verrattuna eikä kaukolämmöstä ole kuullukaan. Kuukautta kohti sähkölasku on siis vähintään 100 euroa ja pelkän veden lämmittämisen vuoksi. Jos teet itse ruokaa paljon, niin helposti tuplat. Sen lisäksi asunnoista pitää maksaa vielä vesilasku ja kaiken lisäksi basura eli jätelasku, mikä ei ole kyllä mikään halpa. Lisäksi aina asunnoissa on joku vika. Kesäisin saa tottua siihen, että torakoita tulee joka reiästä ja myös naapuriasunnoista, ja kerran tai pari vuodessa jonkun paskavedet yläkerran kylppäristä valuu oman katon läpi niskaan. Suomessa on niin uskamattoman halpoja asuntoja kuntoon nähden, ja sähkölaskukin on nyt tehnyt itselläni n. 5 euroa kuukaudessa, mitä olen Suomessa asunut. Ja kun kuukauden ehdin olla työttömänä, niin sain vielä ihan jäätävän kasan asumistukea asuntoon! Tuntui, että rahaa tuli ovista ja ikkunoista, ja kulut putosivat nollaan ku olin Suomessa!
Suomessa ruoka on myös ihanan halpaa. Voi taivas kun pääsin Prismaan, ja näin nuudeleiden maksavat alle vain muutamia kymmeniä senttejä niin oli kärry jo täynnä pelkästään niitä. Espanjassa pienen pieni nuudelipaketti on usein monta eroa. Myös atrian hampurilaiset jotain 0,60e, kun espanjassa yleensä oli 4 euroa! Lisäksi monet maitotuotteet ja pasta (just ruoka, jota rakastan) on aivan taivaallisen halpaa Suomessa. Parasta oli, kun katselin jotain käyttötavaroita kuten aurinkolaseja, niin just samat mallin kuin Espanjassa mutta puoleen hintaan siitä
Kommentit (126)
Vierailija kirjoitti:
Siinä mielessä on halpa maa, että lapsille ilmeisesti esikoulusta asti koulunkäynti on oppivelvollisuusiän loppuun asti ilmaista. Se on halpuutta se.
Muusta halvasta ei sitten taida voida puhuakaan.
No, ilmaiseksi saa toki mettistä käydä metsämarjaa ja sieniä hakemassa ja onkiminenkin on ilmaista. Mutta siihen se sitten taitaa jäädä.
Ja henki on Suomessa halpaa. Vois verrata, paljonko Epsanjassa saa taposta tuomiota, ja paljonko tuomion pituus samasta rikoksesta on täällä Suomessa.
Kuka pääsee heti yli 4000 e palkalle ulkomailta tultuaan? Keksi parempi.
> Vuokrat on Suomessa hyvin korkeat kun vertaa vuokriin muissa maissa (ja suhteuttaa vuokran maan palkkatasoon) vastaavan kokoisissa kaupungeissa.
Kuten sanottu:
- asuminen, vuokra-asunto kuihtuvilla alueilla on edullinen, esim. Koskista saa (?kuka tahansa) opiskelijaYKSIÖN 200 euron kuukausivuokralla ihan linja-autoaseman läheltä
Vierailija kirjoitti:
> Vuokrat on Suomessa hyvin korkeat kun vertaa vuokriin muissa maissa (ja suhteuttaa vuokran maan palkkatasoon) vastaavan kokoisissa kaupungeissa.
Kuten sanottu:
- asuminen, vuokra-asunto kuihtuvilla alueilla on edullinen, esim. Koskista saa (?kuka tahansa) opiskelijaYKSIÖN 200 euron kuukausivuokralla ihan linja-autoaseman läheltä
Kuka helvetissä haluaa muuttaa noihin käpykyliin, jossa EI ole töitä eikä tekemistä?!
Vierailija kirjoitti:
Kuten sanottu:
Kuihtuvilta alueilta joissa ei ole työpaikkoja eikä mitään muutakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuten sanottu:
Koskilta on 20 km Mansesteriin...
Vierailija kirjoitti:
Niin? Espanja ja moni muu maa on velkaantunut umpeen mutta porskuttaa uuden velan, EU-tukien, turismin ja harmaan sektorin ja halpistyövoiman turvin. Suomikin on umpivelkaantunut mutta EU:n kiltti mallioppilas, joka mieluummin antaa muille omistaankin! Suomen palkkataso on kyllä vitsi sadoille tuhansille suomalaisille, jotka kitkuttavat matalilla palkoilla. AP:n satu on se mitä on, työpaikka kokoomuksen puoluetoimistolla?
Olen ollut Espanjassa töissä siten, että työnantaja oli Suomessa. Sain siis vieläpä Espanjan tasoon nähden huomattavasti parempaa palkkaa. Silti teki tiukkaa! Nyt kun olen palannut Suomeen niin nautin todella paljon siitä, kuinka halpaa täällä on. Ja kuinka edullisen asumisen lisäksi asunnot ovat vieläpä aivan huippuluokkaa! Tämä on minun kokemukseni. Ei tarvitse mitään satuilla. Kait minä nyt huomaan eroon, kun vuosi tolkulla olen Espanjassa asunut ja nyt päässyt Suomeen takaisin :)
AP
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuten sanottu:
Valkeakoskiko? Suomessa on myös Koski Tl
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä suomessa saa työpaikan. Joka paikkaan parisataa hakijaa.
Jos olet valmis ottamaan vastaan minkä tahansa työn ja muuttamaan, niin olisit jo huomenna töissä..
Sen muuton kanssa tuleekin se tenkkapoo. Pitäis ensin mennä johonkin asuntojonoon, ellei sitten pysty repäsee ja ostamaan asunnon sieltä vieraalta paikkakunnalta. Ja jos ei tulekaan valituksi, niin turhaan sinne sen työn perässä muuttaa. Ja jos saa työn sieltä, niin milloin sitten järjestyy asunto? Siinähän joutuu sitten reissaamaan sen aikaa, kunnes löytyy asunto. Ja sitten joku Helsinki ei ole mikään vaihtoehto - kustannusten takia.
Kaikista helpoimmin ja järkevämmin käy, kun työllistyy sillä paikkakunnalla, jossa asuu. Ottaa sitten vaan sen työn vastaan ja jatkaa asumista ihan normaalisti, kuten tähänkin asti. Ei tehdä elämää sen hankalammaksi kuin mitä se on.
En kyllä nyt oikein usko noita ap:n juttuja. Saanut Espanjassa suomalaista palkkaa ja silti tehnyt tiukkaa. Ei vaan voi pitää paikkaansa jos elää ns. normaalisti.
Espanjassa on riistohintaiset vuokrat ja asuntojen taso niin ja näin, mutta kyllä täällä silti vaan halvemmalla syö kuin Suomessa ja jos lääkkeitä tarvitsee (paikallisella reseptillä tai ilman) niin ovat paljon halvempia kuin Suomessa. Julkinen terveydenhuolto on maksuton. Sää on niin paljon parempi, että aika paljon antaa sen takia anteeksi, vaikka moni asia toimii Suomea huonommin. Kumpikaan maa ei ole minun mielestäni halpa.
Vierailija kirjoitti:
Kuka pääsee heti yli 4000 e palkalle ulkomailta tultuaan? Keksi parempi.
Niin, minä kyllä viittasin siihen, että Suomessa keskipalkka on lähempänä 4000e, kun Espanjassa se on puolet siitä. Ei nyt varsinaisesti liity tähän, mutta Suomessa aloittaessani uudessa työstä Espanjasta tulleena niin palkkani oli selkeästi yli 4k. Palkkakehityksen ja tehtävän vaihdon myötä nykyisellään enemmän.
No mutta kun jotkut kerran ovat päättäneet, että valehtelen, ja Espanjassa on kerran kaikki parempaa, ja halvempaa, ja mikään ei maksa mitään.. niin muuttakaa ihmeessä ja käykää kokeilemassa. Tässäpä linkki työpaikka ilmoitukseenkin, jos haluatte tehdä suomeksi töitä:
https://duunitori.fi/tyopaikat/tyo/asiakaspalvelija-taksi-helsingin-tii…
Vierailija kirjoitti:
En kyllä nyt oikein usko noita ap:n juttuja. Saanut Espanjassa suomalaista palkkaa ja silti tehnyt tiukkaa. Ei vaan voi pitää paikkaansa jos elää ns. normaalisti.
Ensimmäinen säästö tulee jo siitä, että asuminen on nykyiseltään Suomessa halvempaa. Lisäksi sähkön edullisessa hinnassa säästää paljon. Espanjassa kävin paljon ravintoloissa syömässä. Edelleen käyn lähes päivittäin ollessani Suomessa, mutta ePassilla, niin se on todela merkittävä säästö. Etenkin kun Suomessa ei tarvitse maksaa ravintolassa 2,50e per pieni vesipullo vaan saa rajattomasti ottaa linsa-automaatista juomia. Se on päivää kohti jo säästö monta kymppiä ravintolalaskuissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuten sanottu:
Valkeakoskiko? Suomessa on myös Koski Tl
En mää sille mitään voi!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä suomessa saa työpaikan. Joka paikkaan parisataa hakijaa.
Jos olet valmis ottamaan vastaan minkä tahansa työn ja muuttamaan, niin olisit jo huomenna töissä..
Sen muuton kanssa tuleekin se tenkkapoo. Pitäis ensin mennä johonkin asuntojonoon, ellei sitten pysty repäsee ja ostamaan asunnon sieltä vieraalta paikkakunnalta. Ja jos ei tulekaan valituksi, niin turhaan sinne sen työn perässä muuttaa. Ja jos saa työn sieltä, niin milloin sitten järjestyy asunto? Siinähän joutuu sitten reissaamaan sen aikaa, kunnes löytyy asunto. Ja sitten joku Helsinki ei ole mikään vaihtoehto - kustannusten takia.
Kaikista helpoimmin ja järkevämmin käy, kun työllistyy sillä paikkakunnalla, jossa asuu. Ottaa sitten vaan sen työn vastaan ja jatkaa asumista ihan normaalisti, kuten tähänk
Niin, no minä muutin juurikin siten Suomeen, että hain töihin ja sain työpaikan. Sovittiin aloituspäivä, ja siihen mennessä kehittelin asumisjärjestelyt sellaisiksi, että pystyin työn aloittamaan. Tuo on tietenkin vaikeaa, jos on iso perhe, ja toinen on töissä nykyisellä paikkakunnalla, ja kauas pitäisi muuttaa. Minä muutin pääkaupunkiseudulle, ja asumiskuluni ovat nyt matalammat kuin mitä olivat Espanjassa. Olen kyllä välillä miettinyt sitä, että josko muuttaisi johonkin Pohjois-Suomeen, niin siellä olisi jonkin verran matalammat vuokrat. Mutta nyt en tarvitse enää autoa, kun julkinen liikenne on niin hyvä. Siinäkin säästää.
AP
Ap, hakkaat päätäsi seinään. Olen muuttanut etelästä takaisin Suomeen muutama kuukausi sitten, eikä kukaan usko maitotuotteiden hurjia hintoja, 200 e sähkölaskuja (kk) tai etelän vuokrien tasoa. Ajatus on aina, että kaikkialla muualla on halvempaa kuin Suomessa.
Minulla on ruokakaupastakin sama kokemus kuin sinulla. Esimerkiksi joku alle euron jugurtti on aivan käsittämätön asia, samaten pakastepizza helposti maksoi 5-6 euroa, kun suomessa sillä hinnalla niitä saa kolme kappaletta. Perunat ovat kullanarvoisia, ja isosta pussista maksat helposti useita euroja. Suomessa ne on puoli-ilmaisia.
Etuja ja etuuksia ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Espanjassa myös asuneena kyllä voi. Se on hieman eri kun maksat kaiken itse, esim hammaslääkärit, kovan sähkön..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mihin tarvitset lämmintä vettä espanjassa,kylvyssä käyntiin talvella? Hellanduudelis...ettet vain jäädy suomessa talvella,ja tiedoksi olen myös ulkomailla mutta mag- asossa
Joku vissiin kuvittelee, että Etelä-Espanjassa on lämmintä 40 astetta ympäri vuoden. Itse asiassa mä olen Suomessa asunnossani aina parvekkeen ovi auki. Jopa talvella. Täällä asunnot ovat niin energiatehokkaita, että ovat suorastaan kuumia, vaikka pattereita pitää kiinni. Jopa talvella.
Totuin espanjassa siihen, että huoneilma oli etenkin iltaisin kosteaa ja sai mennä lähes märkiin lakanoihin nukkumaan. Kaikki lattiat olivat marmoria ja sisällä sai pitää villasukkia, kun oli todella kylmää. Joskus kun oikein paleli kotona, niin ulkona kävi lämmittelemässä. Ei ollut sähköllä vara turhaan lämmittää niillä palkoilla. Nykyasunnossa on parketti, eikä tarvitse pitää sukkia ikinä
Tiedoksesi että kerrostalon lämmittäminen ei ole Suomessa ilmaista... asukas maksaa siitä taloyhtiön hoitovastikkeessa ja ne ovat nousseet paljon.
Asuin juuri vähän aikaa Espanjassa ja ruoka on siellä kaupassa n 1/3 halvempaa kuin Suomessa.
Ap voi olla onnellinen paluumuuttaja, mutta tuossa hänen euforiassaan on aika paljon korvienväliefektiä ja kuvitelmaa. Mukava silti, että joku on Suomessa tyytyväinenkin.
Italiassa lapsille vaaditaan lisäksi kalliita yksityistunteja peruskoulun lisäksi, kun normaaliopetus ei riitä. Ne voivat olla hankalia kustannettavia Italian ja Espanjan 20 000 e vuosipalkoilla. Hinnat huitelevat 20-40 eurossa tunti.
Niin? Espanja ja moni muu maa on velkaantunut umpeen mutta porskuttaa uuden velan, EU-tukien, turismin ja harmaan sektorin ja halpistyövoiman turvin. Suomikin on umpivelkaantunut mutta EU:n kiltti mallioppilas, joka mieluummin antaa muille omistaankin! Suomen palkkataso on kyllä vitsi sadoille tuhansille suomalaisille, jotka kitkuttavat matalilla palkoilla. AP:n satu on se mitä on, työpaikka kokoomuksen puoluetoimistolla?