Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pikaopas liikennesäännöistä pyöräilijöille

Vierailija
15.06.2024 |

Pyörällä ei saa ajaa jalkakäytävällä. Kaikki ne kevyen liikenteen väylät missä ei ole ajosuuntaan osoittavaa pyörätien kylttiä edellisessä risteyksessä ovat jalkakäytäviä eli kiellettyjä pyöräilijöiltä.

Suomessa on oikeanpuoleinen liikenne, eli kadun vasemmassa reunassa ei saa ajaa. Paitsi silloin jos katu on yksisuuntainen ja on kääntymässä vasemmalle, koska vasemmalle käännyttäessä ryhmittäytytään kaistan vasempaan laitaan.

Kun pyörällä kääntyy, niin pitää aina näyttää kääntymismerkkiä kädellä tai jalalla. Mopoilijoista voi katsoa mallia.

Pimeällä pyörässä pitää olla valo sekä edessä että takana.

Kaikkia liikennemerkkejä pitää noudattaa. Esimerkiksi jos on kyltti ajoneuvolla ajo kielletty tai kielletty ajosuunta, niin siinä ei saa ajaa pyörällä. Kolmion takaa tullessa pitää väistää muita ja stop-merkin takaa tullessa lisäksi pysähtyä.

Jos nopeusrajoitus on esim. 30 km/h niin sitä kovempaa ei saa ajaa edes alamäessä.

Risteyksessä valitaan oikea ryhmittäytymiskaista. Esimerkiksi suoraan menevä ei saa ryhmittäytyä oikealle kääntyvien kaistalle vaikka suoraan menevät pyörät muutoin ajavatkin kadun oikeaa laitaa.

Liikenneympyrään tullessa ja sieltä poistuessa väistetään ympyrässä kiertäviä.

Pyörät ja muut ajoneuvot saavat ylittää kadun suojatietä pitkin jos jostain syystä katsovat sen tarpeelliseksi. Suojatie ei kuitenkaan tarjoa ajoneuvolle mitään etuajo-oikeutta, koska suojatiet ovat kävelijöitä varten.

Sen sijaan pyörän pitää kadulla ajaessa pysähtyä suojatien eteen ja antaa kävelijöille vapaa kulku. Tämä pätee sekä silloin kun kävelijä on jo suojatiellä että silloin jos kävelijä on vasta pyrkimässä suojatielle.

Kommentit (41)

Vierailija
1/41 |
15.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt tais tulla liian monta sääntöä kerralla.

Vierailija
2/41 |
15.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi nykyisin kevyen liikenteen väylillä näkee liikennemerkin, joka selvästi kertoo että oikeanpuoleinen liikenne koskee sekä jalankulkijoita että pyöräilijöitä etenkin kun he käyttävät samaa tietä. Polkupyöräilijöiden on hiukan helpompi ennakoida jalankulkijoiden liikkeet näidenkin noudattaessa oikeanpuoleista liikennettä. Lisäksi törmäystilanteessa pyöräilijälle itselleen kävisi huonommin kuin jalankulkijalle, jonka jalat ovat tiukasti maassa, joten senkin takia hänen kannattaa väistää edellä kävelevää jalankulkijaa.

Myös jalankulku on sujuvampaa kuin vastaantulevat jalankulkijat noudattavat omalta osaltaan oikeanpuoleista liikennettä eivätkä hortoile laidasta toiseen tai keskellä tietä.

 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/41 |
15.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko spandexien kireyksistä olemassa mitään kätevää taulukkoa?

Vierailija
4/41 |
15.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt tais tulla liian monta sääntöä kerralla.

Ei tuossa ole kuin vasta pieni osa kaikista säännöistä.

Vierailija
5/41 |
15.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onneksi nykyisin kevyen liikenteen väylillä näkee liikennemerkin, joka selvästi kertoo että oikeanpuoleinen liikenne koskee sekä jalankulkijoita että pyöräilijöitä etenkin kun he käyttävät samaa tietä. Polkupyöräilijöiden on hiukan helpompi ennakoida jalankulkijoiden liikkeet näidenkin noudattaessa oikeanpuoleista liikennettä. Lisäksi törmäystilanteessa pyöräilijälle itselleen kävisi huonommin kuin jalankulkijalle, jonka jalat ovat tiukasti maassa, joten senkin takia hänen kannattaa väistää edellä kävelevää jalankulkijaa.

Myös jalankulku on sujuvampaa kuin vastaantulevat jalankulkijat noudattavat omalta osaltaan oikeanpuoleista liikennettä eivätkä hortoile laidasta toiseen tai keskellä tietä.

 

Se on kaksisuuntaisen pyörätien merkki eikä mikään oikeanpuoleisen liikenteen merkki. Kävelijöille ei edes ole oikeanpuoleista liikennettä.

Vierailija
6/41 |
15.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liian pitkä sepustus, en lukenut.

-pyöräilevä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/41 |
15.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ihan heti menis ryhmittymään polkupyörällä liikkuessani jonkun valtatien keskiviivan tuntumaan odottelemaan vasemmalle kääntymistä rekkojen viuhuessa nolemmin puolin ohitse.

Vierailija
8/41 |
15.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Liian pitkä sepustus, en lukenut.

-pyöräilevä

Se on kyllä huomattu, ettei pyöräilijöitä kiinnosta perehtyä sääntöihin. Jopa sääntöjen kakkoskohta eli oikeanpuoleinen liikenne on monille vieras asia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/41 |
15.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onneksi nykyisin kevyen liikenteen väylillä näkee liikennemerkin, joka selvästi kertoo että oikeanpuoleinen liikenne koskee sekä jalankulkijoita että pyöräilijöitä etenkin kun he käyttävät samaa tietä. Polkupyöräilijöiden on hiukan helpompi ennakoida jalankulkijoiden liikkeet näidenkin noudattaessa oikeanpuoleista liikennettä. Lisäksi törmäystilanteessa pyöräilijälle itselleen kävisi huonommin kuin jalankulkijalle, jonka jalat ovat tiukasti maassa, joten senkin takia hänen kannattaa väistää edellä kävelevää jalankulkijaa.

Myös jalankulku on sujuvampaa kuin vastaantulevat jalankulkijat noudattavat omalta osaltaan oikeanpuoleista liikennettä eivätkä hortoile laidasta toiseen tai keskellä tietä.

 

Se on kaksisuuntaisen pyörätien merkki eikä mikään oikeanpuoleisen liikenteen merkki. Kävelijöille ei edes ole oikeanpuoleista liikennettä.

Jalankulkijat on merkitty siihen samaan liikennemerkkiin pyöräilijöiden kanssa, jossa korostetaan oikeanpuoleista liikennettä etenkin silloin kun ajoratoja ei ole erotettu toisistaan.

 

Vierailija
10/41 |
15.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko spandexien kireyksistä olemassa mitään kätevää taulukkoa?

Näkee kuljettajan naaman ilmeestä ja kuulee äänen korkeudesta mikäli on pitempään käyttänyt.

 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/41 |
15.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olis 1000x helpompaa kun pyöräilijät laitettas samaan kategoriaan kuin jalankulkijat

Vierailija
12/41 |
15.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onneksi nykyisin kevyen liikenteen väylillä näkee liikennemerkin, joka selvästi kertoo että oikeanpuoleinen liikenne koskee sekä jalankulkijoita että pyöräilijöitä etenkin kun he käyttävät samaa tietä. Polkupyöräilijöiden on hiukan helpompi ennakoida jalankulkijoiden liikkeet näidenkin noudattaessa oikeanpuoleista liikennettä. Lisäksi törmäystilanteessa pyöräilijälle itselleen kävisi huonommin kuin jalankulkijalle, jonka jalat ovat tiukasti maassa, joten senkin takia hänen kannattaa väistää edellä kävelevää jalankulkijaa.

Myös jalankulku on sujuvampaa kuin vastaantulevat jalankulkijat noudattavat omalta osaltaan oikeanpuoleista liikennettä eivätkä hortoile laidasta toiseen tai keskellä tietä.

 

Se on kaksisuuntaisen pyörätien merkki eikä mikään oikeanpuoleisen liikenteen merkki. Kävelijöille ei edes ole oikeanpuoleista liikennettä.

Sinä siis noudatat edelleen sitä ikivanhaa sääntöä, jossa tienpienarta tulee kävellä vasemmalla puolella, jotta näkee paremmin vastaantulevat autot? Kevyen liikenteen väylät ovat kokonaan erotettu autoteistä.

 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/41 |
15.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olis 1000x helpompaa kun pyöräilijät laitettas samaan kategoriaan kuin jalankulkijat

 

Jus joo ajettaisiin pyörällä vasenta puolta tietä kivasti rekka-autoja vastaan siinä mahtaisi moni lippalakki ja pipo lentää päästä,muita idiootti ideoita sulla?

Vierailija
14/41 |
15.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olis 1000x helpompaa kun pyöräilijät laitettas samaan kategoriaan kuin jalankulkijat

Raketti tulee nurkan takaa 40 km/h suojatielle ja sitten tätä pitäisi muiden väistää. Reaktioaikaa väistämiseen on ruhtinaalliset 0,2 sekuntia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/41 |
15.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Liikenneympyrään tullessa ja sieltä poistuessa väistetään ympyrässä kiertäviä."

Liikenneympyrästä poistuessa väistetään ympyrässä kiertäviä? Meinaatko jotain turbokiertoliittymää vai miksi puhut poistuessa väistämisestä? Toki poistuessa väistetään mahdollisia jalankulkijoita ja pyöräilijoitä, mutta he eivät kierrä ympyrässä.

Pyöräilijällä ja autoilijalla kannattaa kiertoliittymien suhteen ylipäätään olla mielessä  lähinnä se, että poistuva ajoneuvo on kääntyvä ajoneuvo, ja siksi väistää pyöräilijää. Kiertoliittymään ajava auto väistää kolmion vuoksi sekä pyöräilijää että kiertotilassa ajavia autoja.

 

Vierailija
16/41 |
15.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olis 1000x helpompaa kun pyöräilijät laitettas samaan kategoriaan kuin jalankulkijat

 

Jus joo ajettaisiin pyörällä vasenta puolta tietä kivasti rekka-autoja vastaan siinä mahtaisi moni lippalakki ja pipo lentää päästä,muita idiootti ideoita sulla?

 

Päästäs sunlaisista mulkuista eroon :)

Vierailija
17/41 |
15.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otetaanko kertauskurssi myös autoilijoille? Kävin tänään autolla ostoksilla, niin näin kahden kaistan päällä ajamista, suojatien eteen ei pysähdytty vaikka vieressä olevalla kaistalla oleva auto oli pysähtynyt suojatien eteen, punaisia päin ajamista, parkkipaikoilla ei noudateta väistämissääntöjä (oikealta tuleva on etuajo-oikeutettu) yms. Aika usein mietin, että saadaanko ajokortti arvalla?

Vierailija
18/41 |
15.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Liikenneympyrään tullessa ja sieltä poistuessa väistetään ympyrässä kiertäviä."

Liikenneympyrästä poistuessa väistetään ympyrässä kiertäviä? Meinaatko jotain turbokiertoliittymää vai miksi puhut poistuessa väistämisestä? Toki poistuessa väistetään mahdollisia jalankulkijoita ja pyöräilijoitä, mutta he eivät kierrä ympyrässä.

Pyöräilijällä ja autoilijalla kannattaa kiertoliittymien suhteen ylipäätään olla mielessä  lähinnä se, että poistuva ajoneuvo on kääntyvä ajoneuvo, ja siksi väistää pyöräilijää. Kiertoliittymään ajava auto väistää kolmion vuoksi sekä pyöräilijää että kiertotilassa ajavia autoja.

Kyllä pyöräilijä kiertää ympyrässä. Pyöräilijöillä on ympyrässä ihan samat säännöt kuin autoilla. Poistuttaessa ympyrästä väistetään ympyrän ajoradan reunassa tai ympyrän pientareella ajavia pyöräilijöitä ja mopoilijoita, kuten myös ympyrän mahdolliselta sisemmältä kaistalta tullessa ympyrän ulommalla kaistalla kiertäviä.

 

Vierailija
19/41 |
15.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olis 1000x helpompaa kun pyöräilijät laitettas samaan kategoriaan kuin jalankulkijat

Vielä helpompaa, jos pyöräilijöiden pitäisi väistää jalankulkijoita ja muita ajoneuvoja. Kaikkien turvallisuus paranisi huimasti.

 

Vierailija
20/41 |
15.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olis 1000x helpompaa kun pyöräilijät laitettas samaan kategoriaan kuin jalankulkijat

 

Jus joo ajettaisiin pyörällä vasenta puolta tietä kivasti rekka-autoja vastaan siinä mahtaisi moni lippalakki ja pipo lentää päästä,muita idiootti ideoita sulla?

 

Päästäs sunlaisista mulkuista eroon :)

Eli siis tarkoitus onkin siis nimenomaan lisätä liikennekuolemia. Taidat olla tavoitteinesi aika yksin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi kahdeksan