Muutin Suomeen ja tämä on ihanan halpa maa!
Olen muuttanut melko vasta Espanjasta Suomeen. Porukka päivittelee, että on ollut varmaan kauheaa palata tänne ja miten nyt täällä selvityy, kun kaikki on niin kallista. Voin kertoa, että paljon paremmin kuin Espanjassa. En ymmärrä, miten ihmiset voivat olla niin kujalla nykypäivänä. Minä olen ollut siitä aivan järkyttynyt, kuinka Suomi on halpa maa.
Ensinnäkin työ. Olen asunut Aurinkorannikolla ja siellä on palkkataso todella matala. Keskibrutto palkka on noin 2000e, kun Suomessa on kaksinkertainen palkka. Lisäksi samansuureisesta bruttopalkasta maksetaan Suomessa vähemmmän veroa kuin siitä maksettaisiin siellä. Työtaukoja noudatetaan ja työaikaa. Lisäksi suomalaisilla on järjetön määrä etuja. Nykyinen työnantajani tarjoaa ePassin, jossa ensinnäkin saan ekstraa jo vuodessa 400 euroa tekemättä mitään. Lisäksi saan ostettua lounasseteleitä, joista työnantaja maksaa 25%. Lounasaikaan ravintolassa voin syödä n. 13 eurolla. Eteeni saan notkuvat buffet pöydät täynnä salaattia, montaa eri ruokalajia, päälle vielä jälkiruoat ja kahvin sekä kaikki juomat sisältyy hintaa. Vastaavaae en ikinä saisi Espanjassa!
Asuminen on paljon halvempaa Suomessa. Asuin Aurinkorannikolla ja siellä asuntojen hinnat ovat lähteneet aivan käsistä. Paikalliset eivät itse enää asu missään turistikohteissa, koska ei palkka riitä vuokraan. Pieni yksiö vaikkapa Torremolinoksessa maksaa 650-900 euroa, jos vuokraa paikallselta eikä ihan yhdin "keskustasta". Suomalaiselta saattaa tulla "suomilisä" hintaan mukaan, siksi itse vuokrasin paikallisilta. Tämä ei kuitenkaan vielä riitä. Sähkön hinta on moninkertainen Suomeen verrattuna eikä kaukolämmöstä ole kuullukaan. Kuukautta kohti sähkölasku on siis vähintään 100 euroa ja pelkän veden lämmittämisen vuoksi. Jos teet itse ruokaa paljon, niin helposti tuplat. Sen lisäksi asunnoista pitää maksaa vielä vesilasku ja kaiken lisäksi basura eli jätelasku, mikä ei ole kyllä mikään halpa. Lisäksi aina asunnoissa on joku vika. Kesäisin saa tottua siihen, että torakoita tulee joka reiästä ja myös naapuriasunnoista, ja kerran tai pari vuodessa jonkun paskavedet yläkerran kylppäristä valuu oman katon läpi niskaan. Suomessa on niin uskamattoman halpoja asuntoja kuntoon nähden, ja sähkölaskukin on nyt tehnyt itselläni n. 5 euroa kuukaudessa, mitä olen Suomessa asunut. Ja kun kuukauden ehdin olla työttömänä, niin sain vielä ihan jäätävän kasan asumistukea asuntoon! Tuntui, että rahaa tuli ovista ja ikkunoista, ja kulut putosivat nollaan ku olin Suomessa!
Suomessa ruoka on myös ihanan halpaa. Voi taivas kun pääsin Prismaan, ja näin nuudeleiden maksavat alle vain muutamia kymmeniä senttejä niin oli kärry jo täynnä pelkästään niitä. Espanjassa pienen pieni nuudelipaketti on usein monta eroa. Myös atrian hampurilaiset jotain 0,60e, kun espanjassa yleensä oli 4 euroa! Lisäksi monet maitotuotteet ja pasta (just ruoka, jota rakastan) on aivan taivaallisen halpaa Suomessa. Parasta oli, kun katselin jotain käyttötavaroita kuten aurinkolaseja, niin just samat mallin kuin Espanjassa mutta puoleen hintaan siitä
Kommentit (126)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millähän vuosituhannella kävit Suomessa? Mikään tuosta litaniasta kun ei oikein sovi nyky-Suomeen.
Muutin Espanjaan muistaakseni 2015. Silloin se oli vielä halpa maa, ja Suomi oli siihen aikaan kallis. Nyt on osat täysin vaihtuneet.
AP
Muistelet siis vuoden 2015 halpaa elintasoa. Tuosta on monet asiat Suomessa kallistuneet ja paljon.
Voihan hintoja vertailla https://www.carrefour.es .
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
(hinnat ensin Suomi, sitten Espanja; edullisempi boldattuna)
Hedelmät ja vihannekset
kurkku: 1,20e 0,86e
luumutomaatti 600g: 1,74e 2,24e
oliivit viipaleina: 1,09e 2,15e
banaani 810g: 1,30e 1,17e
Juomat
vesipullo pieni: 0,49e 0,38e
Juustot
gouda-juusto 300g: 9,30e 4,30e
feta 150g: 1,99e 2,35e
Kuivatuotteet ja leivonta
jauhot 1 kg: 0,89e 0,70e
Leivät, keksit ja leivonnaiset
sämpylät 11 kpl: 1,75 e 1,10e
keksit: 2,19e 1,60e
chapata-leipä 300g: 3,60e
Jos vertaat oliiviöljyä ja rypsiöljyä keskenään, mikset samointein valitse voita? Nuo ovat kaksi täysin eri asiaa lähtien siitä, että rypsiöljyä käytetään paistamiseen ja oliiviöljyä tuoretuotteiden maustamiseen. Oliiviöljy ei sovellu hyvin paistamiseen johtuen alhaisesta savuamispisteestä. Rypsiöljyssä ei ole makua nimeksikään. Rypsiöljy on siemenöljy, mutta oliiviöljy ei ole. Rypsiöljy härskiintyy helposti, oliiviöljy ei.
Miten on mahdollista että sähkölasku olisi 5 euroa kuussa? Vaikka en käyttäisi sähköä lainkaan on jo siirtomaksu huomattavasti enemmän kuin tuo. Monella muuten on se palkka noin 2000 tai alle ja asumis/toimeentulotukea eivät kaikki pienituloiset saa. Nyt oli kyllä todella erikoinen aloitus, hienoa jos sinun työnantajasi tarjoaa tuollaiset edut mutta ne eivät ole todellisuutta läheskään kaikissa työpaikoissa.
Vierailija kirjoitti:
Millähän vuosituhannella kävit Suomessa? Mikään tuosta litaniasta kun ei oikein sovi nyky-Suomeen.
Sanoin itsekseni aivan samaa, että miltä vuosituhannelta nää vertailut on. atrian hamppari 60snt?? ehkä 10 vuotta sitten :-D
Vierailija kirjoitti:
Rimpuilen työkyvyttömyyseläkkeellä ja rahaa menee lääkkeisiin. Joka lääkkeestä ei saa Kela-korvausta. Moni terve luulee, että joka lääkkeestä saa reseptillä Kela-korvauksen.
En lähde mihinkään lääkärintarkastukseen vuosittain. Minulle riittää se, että saan nähdä labrakokeideni tulokset ja reseptit uusitaan. En halua hoitajan tai lääkärin soittavan, koska sekin maksaa kuulemma 30€. Odotan kirjepostia.
Olen kyllä julkisen puolen terveydenhuoltoon tyytyväinen siksi, että akuutissa hädässä saa kyllä apua, vaikka olisi työkyvyttömyyseläkeläinen. Horjahdin vahan laudan päälle ja pohkeesta piti poistaa iso kasa tikkuja jne ja poiston jälkeen käydä haavahoitajalla ja lopussa sairaanhoitajalla hoidattamassa ja näyttämässä haavaa. Maksoin mielelläni nuo laskut, koska amputointi se vasta tulisi kalliiksi seurauksineen.
Minulla ei ole enää näköä toisessa silmässäni eikä kuuloa toisessa korvassani. Se
Espanjassa ja todella monessa muussakin maassa se työkyvyttömyyseläkekin olisi vielä paljon pienempi kuin suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Onko minulla 4000 euron palkka?
Olen yllättynyt.
EK:n trolli ja niitä on täällä paljon. Satonen totesi jossain haastattelussa, että suurin pelko on se, että Suomesta alkaa joukkoa valumaan ulkomaille. Suomihan on ollut suurimman osan ajastaan maastamuuttomaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muutin Espanjaan muistaakseni 2015. Silloin se oli vielä halpa maa, ja Suomi oli siihen aikaan kallis. Nyt on osat täysin vaihtuneet.
AP
Muistelet siis vuoden 2015 halpaa elintasoa. Tuosta on monet asiat Suomessa kallistuneet ja paljon.
Luetun ymmärtäminen? Ap muutti Espanjaan 2015 ja nyt sieltä takaisin Suomeen.
Siinä mielessä on halpa maa, että lapsille ilmeisesti esikoulusta asti koulunkäynti on oppivelvollisuusiän loppuun asti ilmaista. Se on halpuutta se.
Muusta halvasta ei sitten taida voida puhuakaan.
No, ilmaiseksi saa toki mettistä käydä metsämarjaa ja sieniä hakemassa ja onkiminenkin on ilmaista. Mutta siihen se sitten taitaa jäädä.
Ainoat Euroopan maat, joihin verrattuna Suomessa on edullista, ovat Islanti, Norja sekä Sveitsi.
On se ihmeellistä, että vaikka millä todisteilla esittää, että Suomessa useat asiat on halvempia kuin monessa Euroopan maassa, niin eivät palstalaiset usko.
Mihin tarvitset lämmintä vettä espanjassa,kylvyssä käyntiin talvella? Hellanduudelis...ettet vain jäädy suomessa talvella,ja tiedoksi olen myös ulkomailla mutta mag- asossa
Vierailija kirjoitti:
80-luvulla
Vierailija kirjoitti:
Ainoat Euroopan maat, joihin verrattuna Suomessa on edullista, ovat Islanti, Norja sekä Sveitsi.
Ei pidä paikkaansa! Suomi on monessa tapauksessa jo halpa! Otetaan tärkeitä asioita:
- julkinen liikenne, tosin vaan kuukausikortti, ja joskus pitkät matkat (?Onnibussi)
- asuminen, vuokra-asunto kuihtuvilla alueilla on edullista, esim. Koskista saa (?kuka tahansa) opiskelijaYKSIÖN 200 euron kuukausivuokralla ihan linja-autoaseman läheltä
- ruoka, hinta on sama tai edullisempi kuin monessa maassa, jopa verrattuna Saksaan
- bensa, bensan hinta on aika lailla sama kaikkialla Euroopassa (?kartelli)
- lääkkeet, Suomessa on (vielä) lääkekatto
Vierailija kirjoitti:
On se ihmeellistä, että vaikka millä todisteilla esittää, että Suomessa useat asiat on halvempia kuin monessa Euroopan maassa, niin eivät palstalaiset usko.
Niin, mun Saksassa asuva siskokin totesi, että jotkut asiat on Suomessa halvempia. Toki hyvin paljon riippuu myös kaupan valinnasta, tarjouksista tms. Varmasti jossain turistiseudulla Espanjassa on monet asiat kalliimpia. Paikalliset toki tietää mistä kannattaa ostaa mitäkin.
Netti on Suomessa suht halpa ja hyvin toimiva verrattuna moneen maahan. Sähkö on vieläkin halvempaa kuin esim. Saksassa.
4000 palkka on ihana!
Hämmästyttävän vähän saan nettopalkkana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rimpuilen työkyvyttömyyseläkkeellä ja rahaa menee lääkkeisiin. Joka lääkkeestä ei saa Kela-korvausta. Moni terve luulee, että joka lääkkeestä saa reseptillä Kela-korvauksen.
En lähde mihinkään lääkärintarkastukseen vuosittain. Minulle riittää se, että saan nähdä labrakokeideni tulokset ja reseptit uusitaan. En halua hoitajan tai lääkärin soittavan, koska sekin maksaa kuulemma 30€. Odotan kirjepostia.
Olen kyllä julkisen puolen terveydenhuoltoon tyytyväinen siksi, että akuutissa hädässä saa kyllä apua, vaikka olisi työkyvyttömyyseläkeläinen. Horjahdin vahan laudan päälle ja pohkeesta piti poistaa iso kasa tikkuja jne ja poiston jälkeen käydä haavahoitajalla ja lopussa sairaanhoitajalla hoidattamassa ja näyttämässä haavaa. Maksoin mielelläni nuo laskut, koska amputointi se vasta tulisi kalliiksi seurauksineen.
Minulla ei ole enää näköä toisess
Missä ne srk:n vapaaehtoiset etsivät ystävää tai avustettavaa???? Äitini on odottanut srk:n ystävätoiminnan kautta ystävää jo 1 vuoden! Ei löydy. Ei asu sopivasti jonkun vieressä. Ei halua veisata virsiä jne. Haistattelen kohta srk:n suoranaisille valheille.
t. Varhasta
Vierailija kirjoitti:
Ap kyllä nyt satuilee, muutama tossa paikkansa pitää mutta osa keksitttyä
Ei ole mitään keksittyä. Tv. toinen paluumuuttaja
Lontoossa kun asuin niin olihan siellä Suomeen verrattuna kallista. Ankeeta oli elämä opiskelijabudjetilla.
Onko minulla 4000 euron palkka?
Olen yllättynyt.