Muutin Suomeen ja tämä on ihanan halpa maa!
Olen muuttanut melko vasta Espanjasta Suomeen. Porukka päivittelee, että on ollut varmaan kauheaa palata tänne ja miten nyt täällä selvityy, kun kaikki on niin kallista. Voin kertoa, että paljon paremmin kuin Espanjassa. En ymmärrä, miten ihmiset voivat olla niin kujalla nykypäivänä. Minä olen ollut siitä aivan järkyttynyt, kuinka Suomi on halpa maa.
Ensinnäkin työ. Olen asunut Aurinkorannikolla ja siellä on palkkataso todella matala. Keskibrutto palkka on noin 2000e, kun Suomessa on kaksinkertainen palkka. Lisäksi samansuureisesta bruttopalkasta maksetaan Suomessa vähemmmän veroa kuin siitä maksettaisiin siellä. Työtaukoja noudatetaan ja työaikaa. Lisäksi suomalaisilla on järjetön määrä etuja. Nykyinen työnantajani tarjoaa ePassin, jossa ensinnäkin saan ekstraa jo vuodessa 400 euroa tekemättä mitään. Lisäksi saan ostettua lounasseteleitä, joista työnantaja maksaa 25%. Lounasaikaan ravintolassa voin syödä n. 13 eurolla. Eteeni saan notkuvat buffet pöydät täynnä salaattia, montaa eri ruokalajia, päälle vielä jälkiruoat ja kahvin sekä kaikki juomat sisältyy hintaa. Vastaavaae en ikinä saisi Espanjassa!
Asuminen on paljon halvempaa Suomessa. Asuin Aurinkorannikolla ja siellä asuntojen hinnat ovat lähteneet aivan käsistä. Paikalliset eivät itse enää asu missään turistikohteissa, koska ei palkka riitä vuokraan. Pieni yksiö vaikkapa Torremolinoksessa maksaa 650-900 euroa, jos vuokraa paikallselta eikä ihan yhdin "keskustasta". Suomalaiselta saattaa tulla "suomilisä" hintaan mukaan, siksi itse vuokrasin paikallisilta. Tämä ei kuitenkaan vielä riitä. Sähkön hinta on moninkertainen Suomeen verrattuna eikä kaukolämmöstä ole kuullukaan. Kuukautta kohti sähkölasku on siis vähintään 100 euroa ja pelkän veden lämmittämisen vuoksi. Jos teet itse ruokaa paljon, niin helposti tuplat. Sen lisäksi asunnoista pitää maksaa vielä vesilasku ja kaiken lisäksi basura eli jätelasku, mikä ei ole kyllä mikään halpa. Lisäksi aina asunnoissa on joku vika. Kesäisin saa tottua siihen, että torakoita tulee joka reiästä ja myös naapuriasunnoista, ja kerran tai pari vuodessa jonkun paskavedet yläkerran kylppäristä valuu oman katon läpi niskaan. Suomessa on niin uskamattoman halpoja asuntoja kuntoon nähden, ja sähkölaskukin on nyt tehnyt itselläni n. 5 euroa kuukaudessa, mitä olen Suomessa asunut. Ja kun kuukauden ehdin olla työttömänä, niin sain vielä ihan jäätävän kasan asumistukea asuntoon! Tuntui, että rahaa tuli ovista ja ikkunoista, ja kulut putosivat nollaan ku olin Suomessa!
Suomessa ruoka on myös ihanan halpaa. Voi taivas kun pääsin Prismaan, ja näin nuudeleiden maksavat alle vain muutamia kymmeniä senttejä niin oli kärry jo täynnä pelkästään niitä. Espanjassa pienen pieni nuudelipaketti on usein monta eroa. Myös atrian hampurilaiset jotain 0,60e, kun espanjassa yleensä oli 4 euroa! Lisäksi monet maitotuotteet ja pasta (just ruoka, jota rakastan) on aivan taivaallisen halpaa Suomessa. Parasta oli, kun katselin jotain käyttötavaroita kuten aurinkolaseja, niin just samat mallin kuin Espanjassa mutta puoleen hintaan siitä
Kommentit (126)
Espanjassa ei ole mikään muu halpaa kuin alkoholi.
Fugessa vähänkään säällinen asunto maksaa noin 1000€. Torakoita joka paikka täynnä.
Vierailija kirjoitti:
Espanjassa ei ole mikään muu halpaa kuin alkoholi.
Eläkeläiset saavat lääkkeensä ilmaiseksi, tosin vain lääkärin reseptillä.
Vierailija kirjoitti:
Fugessa vähänkään säällinen asunto maksaa noin 1000€. Torakoita joka paikka täynnä.
Espanjassa asustaa yli 40 miljoonaa ihmistä ja maa on suurempi kuin Suomi. Siellä riittää halpoja asuntoja, vaikka ei turistihelvettiin muuttaisikaan.
Onko R. Purra aloituksen takana? Aikamoinen virheellinen propaganda.
Vierailija kirjoitti:
Lontoossa kun asuin niin olihan siellä Suomeen verrattuna kallista. Ankeeta oli elämä opiskelijabudjetilla.
Lontoo& suomi? Haloo...lontoo& helsinki tarkoitit palikka
Vierailija kirjoitti:
Onko R. Purra aloituksen takana? Aikamoinen virheellinen propaganda.
Mitä ihmettä?
Pelkääkö joku vuotoa ulkomaille? Olen jo ja tyytyväinen,roacheista viis ja pakkanen ei pure
Mistä suomessa saa työpaikan. Joka paikkaan parisataa hakijaa.
Norjaan verrattuna on kyllä halpaa. Jotain kertoo, että pään ja käsivarren Lapissa paikallisten rautakauppojen, Alkojen ja elintarvikeliikkeiden (varsinkin lihatiskien osalta) asiakkaista iso osa on norjalaisia.
Ainakin olet oppinut Espanjassa kirjoittamaan ja selittämään pitkästi.
0.60 c hampit? Kerro tosiaankin missä niin huomenna ruuhkaa kaupoissa joten älä viitsi..
Varmaan on asunnot kalliita jos asuinpaikaksi kelpaa vain Fuengirola tai vastaava ylihinnoiteltu paikka
Madridissa kaksion vuokra noin 400 €/kk ja metroasema ihan vieressä.
Yhdysvaltoihin verrattuna Suomessa on todella halpaa.
No liksat aivan eri planeetalta,ap on joku aivoton luuska,voin kertoa että riippuu osavaltiosta& duunista joten turhaan yrität..
Mitähän sä sitten duunaat kun tienaat 4 tonnia täällä?
Vertaapa mielenkiinnosta lääkärikuluja ja yleensäkin sitä, pääseekö sinne. Espanjassa suomalaisetkin käyvät hoidattamassa vaivansa, kun täällä ei pysty.