Muutin Suomeen ja tämä on ihanan halpa maa!
Olen muuttanut melko vasta Espanjasta Suomeen. Porukka päivittelee, että on ollut varmaan kauheaa palata tänne ja miten nyt täällä selvityy, kun kaikki on niin kallista. Voin kertoa, että paljon paremmin kuin Espanjassa. En ymmärrä, miten ihmiset voivat olla niin kujalla nykypäivänä. Minä olen ollut siitä aivan järkyttynyt, kuinka Suomi on halpa maa.
Ensinnäkin työ. Olen asunut Aurinkorannikolla ja siellä on palkkataso todella matala. Keskibrutto palkka on noin 2000e, kun Suomessa on kaksinkertainen palkka. Lisäksi samansuureisesta bruttopalkasta maksetaan Suomessa vähemmmän veroa kuin siitä maksettaisiin siellä. Työtaukoja noudatetaan ja työaikaa. Lisäksi suomalaisilla on järjetön määrä etuja. Nykyinen työnantajani tarjoaa ePassin, jossa ensinnäkin saan ekstraa jo vuodessa 400 euroa tekemättä mitään. Lisäksi saan ostettua lounasseteleitä, joista työnantaja maksaa 25%. Lounasaikaan ravintolassa voin syödä n. 13 eurolla. Eteeni saan notkuvat buffet pöydät täynnä salaattia, montaa eri ruokalajia, päälle vielä jälkiruoat ja kahvin sekä kaikki juomat sisältyy hintaa. Vastaavaae en ikinä saisi Espanjassa!
Asuminen on paljon halvempaa Suomessa. Asuin Aurinkorannikolla ja siellä asuntojen hinnat ovat lähteneet aivan käsistä. Paikalliset eivät itse enää asu missään turistikohteissa, koska ei palkka riitä vuokraan. Pieni yksiö vaikkapa Torremolinoksessa maksaa 650-900 euroa, jos vuokraa paikallselta eikä ihan yhdin "keskustasta". Suomalaiselta saattaa tulla "suomilisä" hintaan mukaan, siksi itse vuokrasin paikallisilta. Tämä ei kuitenkaan vielä riitä. Sähkön hinta on moninkertainen Suomeen verrattuna eikä kaukolämmöstä ole kuullukaan. Kuukautta kohti sähkölasku on siis vähintään 100 euroa ja pelkän veden lämmittämisen vuoksi. Jos teet itse ruokaa paljon, niin helposti tuplat. Sen lisäksi asunnoista pitää maksaa vielä vesilasku ja kaiken lisäksi basura eli jätelasku, mikä ei ole kyllä mikään halpa. Lisäksi aina asunnoissa on joku vika. Kesäisin saa tottua siihen, että torakoita tulee joka reiästä ja myös naapuriasunnoista, ja kerran tai pari vuodessa jonkun paskavedet yläkerran kylppäristä valuu oman katon läpi niskaan. Suomessa on niin uskamattoman halpoja asuntoja kuntoon nähden, ja sähkölaskukin on nyt tehnyt itselläni n. 5 euroa kuukaudessa, mitä olen Suomessa asunut. Ja kun kuukauden ehdin olla työttömänä, niin sain vielä ihan jäätävän kasan asumistukea asuntoon! Tuntui, että rahaa tuli ovista ja ikkunoista, ja kulut putosivat nollaan ku olin Suomessa!
Suomessa ruoka on myös ihanan halpaa. Voi taivas kun pääsin Prismaan, ja näin nuudeleiden maksavat alle vain muutamia kymmeniä senttejä niin oli kärry jo täynnä pelkästään niitä. Espanjassa pienen pieni nuudelipaketti on usein monta eroa. Myös atrian hampurilaiset jotain 0,60e, kun espanjassa yleensä oli 4 euroa! Lisäksi monet maitotuotteet ja pasta (just ruoka, jota rakastan) on aivan taivaallisen halpaa Suomessa. Parasta oli, kun katselin jotain käyttötavaroita kuten aurinkolaseja, niin just samat mallin kuin Espanjassa mutta puoleen hintaan siitä
Kommentit (126)
En ymmärrä että ap valittaa että pasta on Espanjassa kalliimpaa kuin Suomessa. Ihan on samanhintaista ja usein halvempaakin kuin Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhdysvaltoihin verrattuna Suomessa on todella halpaa.
Mulla oli työkaveri joka käyttää yhtä kalleimmista Kela-korvattavista lääkkeistä, joka maksaa 300t euroa vuodessa. Täällä Yhdysvalloissa hänen omavastuunsa on $900/kk, mutta Suomessa hän ei saisi lääkettä ollenkaan ja olisi pyörätuolissa kotona todennäköisesti yhteiskunnan elätettävänä, koska vammaisten on vaikea saada työpaikkaa. Vaikeampi vertailu kuin kuinka paljon pala fetajuustoa maksaa. Itse ehkä kuitenkin maksaisin sen 900, jos voisi valita. Ymmärrän että Suomessa on paljon enemmän perinnöllisiä sairauksia kuin monessa muussa maassa ja sen ettei kaikki voi saada kalliita lääkkeitä. Suomi säästäisi mun ystävän tapauksessa sen 300t lääkekuluissa, mutta kuinka paljon kaikki muut kulut yhteensä tulisivat maksamaan?
Eikös tuossa ole aikamoinen ristiriita; KELA-korvattava lääke, jota ei sitten kumminkaan saa? Sitä paitsi mistä se vammainen ihminen repii 900 taalaa USAssa ylimääräistä asumiskulujen ja ruuan jälkeen?
Itse asun aasiassa (ei thaimaa) ja ei tulisi mieleenkään tulla takaisin sinne kylmään konkka suomeen jossa kansaa vaihdetaan eri värisiin lujaa vauhtia,pitäkää hauskaa pakkasessa nimittäin kohta se taas alkaa...
Ap on jonkun puolueen listoilla ettei virta suomesta lähde muualle...haisee tänne asti
Aloittaja on nyt ihan kujalla... Ruoka on Espanjassa paljon halvempaa kuin Suomessa. Se, miksi vuokrat on A-rannikolla pilvissä, johtuu siitä, että ulkomaalaiset pellet suostuu maksamaan ne, myös suomalaiset. Espanjassa on moni asia Suomea edullisempaa, esim. lääkkeet (Thyroxin 100 kpl 79 senttiä), joukkoliikenne, vaatteet, elintarvikkeet, veroista puhumattakaan. Ulkona on varaa syödä vs Suomen ylihinnoteltut kuppilat.
En tiedä, missä ap työskentelee, mutta harvalla on Suomessa 4000 euron kk-palkka. Japrogressiivinen tulovero saa aikaan sen, ettei liksa nouse koskaan muutamaa kymppiä enemmän. Asumisen lisäksi maksat Suomessa sähkölaskut, vakuutukset ja ökykalliin joukkoliikenteen, ellet omista ylihinnotettua autoa ja maksa käsittämättömiä polttoainekuluja. Bonuksena on Suomessa epäkohteliaat, katkerat, paskamaiset suomalaiset.
Vietin pakosta yhden kesän Suomessa ja olihan ihan eri planeetta ku Espanja. Ihmiset töykeitä, eivät edes katso päin, kakarat kuvottavia perseilijöitä ja kaikki niin ...tanan kallista. Mutta ihanaa, jos ap viihtyy...
Tuossa vastaavanlaisessa Taksi Helsingin työssä on palkka Suomessa vähän yli 2000 €/kk.