Mitä se tarkoittaa, kun usein vanhemmat naiset sanoo " muutuin näkymättömäksi iän myötä"?
Itse nuorena naisena mietin tuota, että ei minua ainakaan kukaan huomaa ulkonakaan, vaikka olen nuori ja ihan normaalin näköinen(hoikka, pitkät hiukset). Tai kukaan ei varsinaisesti Suomessa jää katsomaan tai tuijottamaan. Enkä kyllä edes katso ihmisiä jatkuvasti, että apua, huomasiko tuo nyt minut.
Että onko nämä vanhemmat naiset olleet jotain superkaunottaria, että nyt vanhempana heitä ei enää huomata ollenkaan? Jos on, niin outoa, että ne piirteet yhtäkkiä katoaisi sitten vanhempana? Ja mistä te olette huomanneet nuorempana, että ihmiset teidät huomasi ja katseli?
Kommentit (249)
Synnynnäistä narsistia haittaa kun ihailu vähenee.
Vierailija kirjoitti:
Olen 47v nainen ja ilman laittaantumista hyvin tavallinen. Mutta jos laitan astetta paremmat vaatteet, kampaan pitkät hiukset sopivasti ponnarille, käytän 10 min meikkaamiseen, jossa silmämeikkiä vähän enemmän, niin olemukseni on ihan eri. Sen huomaa kun lähtee esim. kauppaan laittautuneena tai laittautumattomana, miehet katsoo aivan eri tavalla.
Laittaudun nykyisin harvoin, kerran pari kuussa. Lähes joka kerta havahdun siihen, että ihmiset tosiaan katsoo eri tavalla. Luulen, että asiaan vaikuttaa se, että olen melko hoikka ja pitkäkin. Yhdistelmä: hoikka + pitkä + meikattu + pitkät hiukset, tuntuu saavan katseita. Hiukseni on värjäämättömät ruskeat.
Höpö höpö, ei sinua miehet katso. Korkeintaan ajatuksissaan lävitsesi. Tai ihmeissään kun näytät niin tyhmältä.
Mikä lie syynä kun ei ole tavannut heitä. Mä en ole ns. näkymätön. Olen 54v.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen liittänyt sen siihen, ettei vanhenevalla naisella ole enää roolia oikeastaan missään työelämässä, kuluttajana, yhteiskunnallisesti tai edes perheessään kun lapset lähteneet. Siksi kai moni takertuu niihin lapsenlapsiinsa että tuntee itsensä vielä jotenkin naiseksi ja tarpeelliseksi. Toki sen voi liittää myös tuohon, ettei miehet katso, mutta meikäläistä ei ole miehet koskaan katsoneet kuin suojatiellä ratin takaa.
Miten niin? Onhan vanhempia naisia työelämässä ja kyllähän he kuluttavat?
Työelämässä vanhempia naisia ei kuunnella. Mainokset suunnataan nuorille, ei vanhemmille naisille.
Ei tarkoita sitä, mitä ap kuvittelee. Tarkoittaa sitä, että naista ei kuunnella ja hänet ohitetaan.
Olen kokenut sen niin, ettei osaamiseen luoteta. Esim. luullaan, etten osaa muita kieliä kuin suomea, koska olen vanha. Ikään kuin 70-luvun kouluissa ei olisi opetettu muita kieliä.
Ja jos kertoo mielipiteensä asioista, niin se ei kiinnosta, vaan asenne on, että siinä tuo höppänä itsekseen höpisee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen 47v nainen ja ilman laittaantumista hyvin tavallinen. Mutta jos laitan astetta paremmat vaatteet, kampaan pitkät hiukset sopivasti ponnarille, käytän 10 min meikkaamiseen, jossa silmämeikkiä vähän enemmän, niin olemukseni on ihan eri. Sen huomaa kun lähtee esim. kauppaan laittautuneena tai laittautumattomana, miehet katsoo aivan eri tavalla.
Laittaudun nykyisin harvoin, kerran pari kuussa. Lähes joka kerta havahdun siihen, että ihmiset tosiaan katsoo eri tavalla. Luulen, että asiaan vaikuttaa se, että olen melko hoikka ja pitkäkin. Yhdistelmä: hoikka + pitkä + meikattu + pitkät hiukset, tuntuu saavan katseita. Hiukseni on värjäämättömät ruskeat.
Höpö höpö, ei sinua miehet katso. Korkeintaan ajatuksissaan lävitsesi. Tai ihmeissään kun näytät niin tyhmältä.
Nainen voi olla näyttävä missä iässä tahansa. Hyvä esimerkki Kaarina Kivilahti, hänhän on pitkästi yli 70v. Näyttävyyteen tarvitaan yleensä että on pitkä, hyvä ryhti, hoikka, fiksut vaatteet ja meikkiä. Ei saa myöskään olla kaksoisleukaa, pömppövatsaa, kynittyä tukkaa. Kaikki lähtee siitä, että pitää kropan kunnossa, loput voi rahalla hankkia. Harvat ovat näyttäviä enää viisikymppisinä, vielä harvemmat sitä myöhemmin.
Se "näkymättömyys" ei tarkoita ulkoisia asioita 🙈.
Vierailija kirjoitti:
Älä lässytä.
Surulliseen naisten rumimpaan kolmannekseen kuuluvana kyseenalaistan väitteen, että nainen muuttuu näkymättömäksi vanhetessaan. Todempaa lienee, että kaunis nainen menettää valttikorttinsa vanhetessaan.
Minä olin nuorempana oikein hyvällä tavalla amatsonimainen hahmo. Olen tajunnut vasta jälkeenpäin, miten olemukseni vaikutti ympäristööni.
Pieni esimerkki: viittäkymppiä lähestyessäni jouduin jo avaamaan ovet itselleni ihan omin voimin. Ketään* ei kiinnostanut, oliko minulla kantamuksia ja olinko jäämässä jumiin oven väliin. Ensimmäinen kerta myös elävänä ovistopparina oli Kokemus: kiskoin Stockmannin painavan sivuoven auki mennäkseni sisään, ja sisäpuolelta alkoi tulvia ulos ihmisiä, joista yksikään ei noteerannut minua katsekontaktilla, saati pienellä nyökkäyksellä. Minuuttikaupalla seisoin hölmistyneenä ovea pitelemässä. Olin ihan ilmaa vain.
*Hyvän tapakasvatuksen saaneetkin osaavat lasittuneella katseellaan osoittaa, että tämä on sitten vain hyvän tapakasvatuksen tulosta, senkin kurppa.
Vierailija kirjoitti:
Mikä lie syynä kun ei ole tavannut heitä. Mä en ole ns. näkymätön. Olen 54v.
Ihan mielenkiinnosta, miten sinut otetaan huomioon markkinoinnissa? En väitä, että ei otettaisi, mutta mitä teet, jotta sinut huomataan kuluttujana? Vielä yksityiskohtana, puhutaanko sinulle autokaupoilla?
Vierailija kirjoitti:
Ei tällä näkymättömäksi muuttumisella tarkoiteta sitä, ettei miehet enää kuolaa ja huomaa vaan sitä, että sitä on kuin näkymätön kaikille. Myös naisille ja aspoille, myyjille ja lääkäreille. Eikä vain näkymätön vaan myös kuulumaton jonka yli kävellään ja läpi katsotaan ja mielipiteet sekä osaaminen kyseenalaistetaan. Jopa tuntemukset ja kivutkin tuntuu olevan sellaisia, ettei niitä ikääntyvä (nainen) osaa oikein tuntea vaan muut tietää paremmin voiko johonkin oikeasti sattua ja leimataan vaan hormonihirviöksi joka ei osaa edes ikääntyä oikealla tavalla ja hävitä näkymättömiin.
Juuri näin.
Vierailija kirjoitti:
No tämä palstahan on täynnä kaikensorttista kateellista kaakattajaa, mutta kerronpahan silti. XDDDDD Olen aina saanut miekkosen ja poikasten (yhh... xdddddd) huomion. Toisaalta kyllä naikkosetkin ja lapset katsovat paljon.
Minua vain kyylätään. Kaipa sen jokainen näkökykyinen huomaa, kun osuu kohdalle. Monesti ihan tuijotetaan. Ja olkaa huoleti, kannan aina peiliä mukana xddddd
Monesti kun kaupassa vaikka tutkailen jotain ja nostan katseen, joku tuijottaa minua. Eräänä kauniina päivänä, ehkä alle viikko sitten seisoskelin kotitalon edessä ja joku vanhahko naikkonen katsoi todella pitkään. Siinä ei ollut ketään muita lähistöllä ja epäilen ettei ulko-ovi ollut niin kiinnostava, että olisi ollut syy kyyläämiseen.
Kun kävelen miekkosten ohi, näen usein sen erittäin läpitunkevan tuijotuksen. Jotkut ovat ulk., jotkut suom. Pikkuvauverot kyyläilevät usein.
Kun menen pariskuntien ohi, monesti naikkososapuoli
Kuulostaa oudolta tuollainen tuijottelu. Oletko normaalin näköinen vai oletko laitellut huulitäytteitä ja silikonirinnat törrölleen? Onko paljon meikkiä? Ehkä näytät vain niin erikoiselta jos pikkuvauvatkin tuijottaa sinua.
Vierailija kirjoitti:
Ei tarkoita sitä, mitä ap kuvittelee. Tarkoittaa sitä, että naista ei kuunnella ja hänet ohitetaan.
Ok. Mulle ainakin tehtiin noin juurikin tuttujen ihmisten taholta teini-ikä, nuori aikuisuus ja siitä eteenpäin. Joten hyvä, mitään uutta ei ole siltä osin tulossa. Olen jo rutinoitunut sivuuttamiseen antamalla ns. samaa samalle, eli sivuuttamalla toiseen suuntaan. 🔜👻
Kuulistaa jotenkin tosi ylimieliseltä ja uhriutuvalta,koska ei kukaan huomioi edes kolmikymppisiä miehiä vaikka ovat silloin parhaassa iässä tai keski-ikäisiä miehiä vaikka ovat myös silloin myös parhaassa iässään.
Terveisin feministi
En ole koskaan kiinnittänyt huomiota siihen, katsotaanko minua. Ystävieni mukaan katsotaan.
Nuorena lapsia saaneelle äidilleni oli vaikeaa, kun olimme esimurrosikäisiä ja miehet katsoivat sisartani ja minua, eivät häntä. Minä pidin lapsia tuijottavia setämiehiä perversseinä.
Vierailija kirjoitti:
Olen kokenut sen niin, ettei osaamiseen luoteta. Esim. luullaan, etten osaa muita kieliä kuin suomea, koska olen vanha. Ikään kuin 70-luvun kouluissa ei olisi opetettu muita kieliä.
Ja jos kertoo mielipiteensä asioista, niin se ei kiinnosta, vaan asenne on, että siinä tuo höppänä itsekseen höpisee.
Tämä! Mä olen vasta alle 50, olen opiskellut ulkomailla ja puhun tosiaankin erinomaista englantia. Olen myös kirjoittanut englanniksi laajoja opiskelutöitå.
Aivan viime aikoina mulle on työkuvioissa alettu tuntemattomien taholta tarjota tulkkia englanninkielisissä kohtaamisissa. Ilmeisesti ajattelevat, että rupsahtava akka ei edes puhu englantia. Voin kuvitella, miten tämä tästä vuosien myötä pahenee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Baarissa ei sit kai kukaan tuu enää roikkuu tisseihin kiinni ja koko elämä & itsetunto siitä kiinni
Älä ole idiootti. Ei kukaan halua tulla ahdistelluksi. Tuijotuksen loppuminenkin on positiivista.
Miksi sitten naiset haluaa näyytää nuoremmalta? ??? Monikin on täällä sanonut, että kaipaa sitä että oli "näkyvä"... Vitsi kun on ristiriitaista??? En kyllä ymmärrä naisia.()
Niin, taidat väkisellä yrittää luulla, että kaikki ihmiset olisi samanlaisia? Että kaikki naiset joko tykkää huomiosta tai ei tykkää. Mutta onko yllätys jos sanon, että osa tykkää ja osa ei? Aivan samoin kun joku on somessa ja laittaa pyllykuvia tykkäysten toivossa ja jollekin toiselle tuo olisi silkkaa painajaista.