Mitä se tarkoittaa, kun usein vanhemmat naiset sanoo " muutuin näkymättömäksi iän myötä"?
Itse nuorena naisena mietin tuota, että ei minua ainakaan kukaan huomaa ulkonakaan, vaikka olen nuori ja ihan normaalin näköinen(hoikka, pitkät hiukset). Tai kukaan ei varsinaisesti Suomessa jää katsomaan tai tuijottamaan. Enkä kyllä edes katso ihmisiä jatkuvasti, että apua, huomasiko tuo nyt minut.
Että onko nämä vanhemmat naiset olleet jotain superkaunottaria, että nyt vanhempana heitä ei enää huomata ollenkaan? Jos on, niin outoa, että ne piirteet yhtäkkiä katoaisi sitten vanhempana? Ja mistä te olette huomanneet nuorempana, että ihmiset teidät huomasi ja katseli?
Kommentit (249)
Nuorena sain huomiota jatkuvasti heti kun poistuin kotoa ihmisten ilmoille. Miehiltä lähinnä. Viheltelyä, huutelua, vihjauksia jne you name it. Näin 50 lähestyessä porukka ei enää huutele kadulla perään vaan antavat olla rauhassa, tosin miehet, myös nuoret katselevat edelleen. Ehkä eivät jossain vaiheessa enää katso. Olisiko se sitä näkymättömyyttä.
Vierailija kirjoitti:
Nuorena minua katsottiin aina. Nykyään ei ollenkaan samalla tapaa enää, mutta olen kuitenkin edelleen nainen miesten silmissä. Olen miettinyt että onkohan kova paikka kun se loppuu.
Toisaalta on hyvin naisellisia, sirpakoita vanhempia leidejä, jotka luultavasti tulevat edelleen nähdyksi naisina. Mutta se vaatii kyllä panostusta ulkonäköön, ja voi olla etten jaksa, ja omat geenitkään eivät tässä ehkä ole minun puolellani
Miksi tarvii niin usean miehen huomion, miksei vaikka oman kumppanin huomio riittäisi?
Vierailija kirjoitti:
Nuorena sain huomiota jatkuvasti heti kun poistuin kotoa ihmisten ilmoille. Miehiltä lähinnä. Viheltelyä, huutelua, vihjauksia jne you name it. Näin 50 lähestyessä porukka ei enää huutele kadulla perään vaan antavat olla rauhassa, tosin miehet, myös nuoret katselevat edelleen. Ehkä eivät jossain vaiheessa enää katso. Olisiko se sitä näkymättömyyttä.
Tuon on pakko johtua, että pukeuduit jotenkin kurvia myötäilevästi... Se on ihan ok, mutta ei nuorille naisille huudella kaduilla jotka pukeutuu normi arkivaatteisiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuon on pakko johtua, että pukeuduit jotenkin kurvia myötäilevästi... Se on ihan ok, mutta ei nuorille naisille huudella kaduilla jotka pukeutuu normi arkivaatteisiin.
Juu en pukeutunut. Kuvailin tilannetta ennen ja vertasin tähän päivään. Kyllä miehet selkeästi tuolloin kommunikoivat eri tavalla ja ottivat aktiivisesti kontaktia joka puolella, kuka milläkin tavalla. Työmiehet ja miesporukat saattoivat huudella sekä vihellellä, tuskin kukaan yksin liikenteessä oleva näin toimi.
Ei tällä näkymättömäksi muuttumisella tarkoiteta sitä, ettei miehet enää kuolaa ja huomaa vaan sitä, että sitä on kuin näkymätön kaikille. Myös naisille ja aspoille, myyjille ja lääkäreille. Eikä vain näkymätön vaan myös kuulumaton jonka yli kävellään ja läpi katsotaan ja mielipiteet sekä osaaminen kyseenalaistetaan. Jopa tuntemukset ja kivutkin tuntuu olevan sellaisia, ettei niitä ikääntyvä (nainen) osaa oikein tuntea vaan muut tietää paremmin voiko johonkin oikeasti sattua ja leimataan vaan hormonihirviöksi joka ei osaa edes ikääntyä oikealla tavalla ja hävitä näkymättömiin.
Vierailija kirjoitti:
Ei tällä näkymättömäksi muuttumisella tarkoiteta sitä, ettei miehet enää kuolaa ja huomaa vaan sitä, että sitä on kuin näkymätön kaikille. Myös naisille ja aspoille, myyjille ja lääkäreille. Eikä vain näkymätön vaan myös kuulumaton jonka yli kävellään ja läpi katsotaan ja mielipiteet sekä osaaminen kyseenalaistetaan. Jopa tuntemukset ja kivutkin tuntuu olevan sellaisia, ettei niitä ikääntyvä (nainen) osaa oikein tuntea vaan muut tietää paremmin voiko johonkin oikeasti sattua ja leimataan vaan hormonihirviöksi joka ei osaa edes ikääntyä oikealla tavalla ja hävitä näkymättömiin.
Okei, kuulostaa erikoiselta, enkä usko koskaan törmääväni tähän. Jos on itsevarmuutta ja tietää oman arvonsa ei uskoakseni muutu tällaiseksi. Uskon siis muuttuvani tästä näkökulmasta vuosi vuodelta entistä näkyvämmäksi ja osaan pitää tarvittavaa meteliä saadakseni haluamani.
Ainakin myyjille olen tullut entistä näkyvämmäksi vanhentuessa ja saan parempaa palvelua kuin koskaan. Varmaan ajattelevat että on varallisuutta eri tavoin kuin nuorella.
Olen ymmärtänyt että naisten katselu ja toljottaminen on erittäin epäsuotavaa, ahdistaa ja ilmeisesti kohta jo rikollistakin. Eikö naisen, joka on tästä inhasta asiasta vapautunut, pitäisi olla onnellinen ja tyytyväinen pelkästään. Vai olenko ymmärtänyt jotain väärin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sellaista se. Olen vain tyytyväinen huomion vähenemisestä, joskin tänään taas sai ihmetellä, että miksi tuijotetaan. Ajattelin, että onko jotain jäänyt syömisistä naamaan tai vetoketju auki. Vaatteet kuitenkin farkut ja paitapusero.
En enää käy baareissa, mutta kun vielä kävin, niin aina oli joku yrittämässä. Enkä ole mikään kaunotar enkä edes runsas rintavarustukseltani.
N66
Nämä vastaukset ei kyllä antaneet yhtään mitään, siihen mitä kysyin, mutta olkoon nyt sitten. Ilmeisesti moni käsitti väärin ja ei ymmärtänyt lukemaansa.
Kaikki kirjoittaa MIESTEN antamasta huomiosta. En ymmärrä tätä ollenkaan. Mielestäni se näkymättömyys on just sitä, ettei noteerata missään. Jos vaikka täydessä bussissa olet vähän pulassa, kun ei ole istumapaikkaa, tai jossakin pitäisi saada (tarjoilija tmv.) huomio. Työpaikoilla on aina niitä, joiya kuunnellaan, sanoivat mitä tahansa ja sit niitä, joita ei kuunneella, sanoivat mitä hyvänsä. Kaupoissa ei saa palvelua jne. Naisille tyypillisiä kokemuksia keski-ikäistyttyä ja miehille ehkä vähän myöhemmin.
Eläkkeelle jääminen voi tuoda tuon kokemuksen myös, kun menettää sen jonkun aseman, mikä työssä kenties oli.
Vierailija kirjoitti:
Olen reilu 50 v ja kyllä tässä on tullut näkymättömäksi sekä positiivisessa, että negatiivisessa mielessä.
Olin nuorena ihan taviksen näköinen, mutta silti kaikenlaista ehdottelua ja kommentointia tuli miehiltä jatkuvasti. Kysyttiin hintaa, kommentoitiin tissien pienuutta, pyydettiin kahville. No, nyt ei ole kyselty sen enempää hintaa, ihmetelty lautuuttani tai pyydetty treffeille enää ikuisuuksiin. Hyvä!
Sitä ihmettelen, miten olen markkinoinnissa näkymätön tai ainakaan minua ei oikeasti huomioida kuluttajana. Monella tämän ikäisellä on rahaa ja aikaa, niin minullakin. Ei minulle kuitenkaan oikein yritetä myydä mitään erityisesti minulle sopivaa. Esim. some ei yhtään osaa haistella, mikä minua voisi kiinnostaa. Paitsi kissavideot. Luulisi, että googlaamalla tietynlaisia palveluita tai tuotteita alkaisi tuota tyyliä mainoksia tulla, mutta eipä tule. Niitä ei siis ole. Temua ja Kotipizzaa vaan markkinoidaan, samoin kuin 3
Heh, tästä tuli mieleen konkreettinen tilanne, jossa olin myyjälle näkymätön. Olin etsimässä moottoripyörää itselleni. Yhdessä liikkeessä oli sellainen, johon silmäni iskin. Myyjä oli just silloin varattu, joten jäin odottelemaan...istuin pyörän päällä ja tutkin sitä. Asiakas lähti, myyjä ei huomioinut minua. Silloin vielä ajattelin, et tekee paperitöitä tai jotain sen asiakkaan jäljiltä. Liikkeeseen tuli uusi asiakas ja hän sai heti palvelua...lopulta sekin asiakas poistui. Minä siitä sit lähdin kohti ulko-ovea myyjä huusi kaukaa, olisko ollut jotain kiinnostavaa, vastasin, et joo. Oli, mut ei enää. Kävin parissa muussakin liikkeessä, mutta kukaan ei tullut myymään mitään. Lopulta menin isoveljeni kanssa uuteen liikkeeseen, ja heti meitä tultiin "palvelee". Myyjä siis käytännössä möi sen pyörän veljelleni, vaikka tehtiin selväksi, että minulle tulee. No onneksi on hyvä pyörä, edelleen käytössä vaikka ikää silläkin sen 20v.
Minä olin kaunis nuorena. Sain ulkonäköni vuoksi paljon huomiota miehiltä; ihailua ja kauniiksi kehumista ja hyvää kohtelua. Nykyään kun olen 52v , olen otettu jos jonkun miehen pää vielä kääntyy perääni. Vielä kääntyy :) , mutta vähemmän kuin aiemmin. Muuten pikku hiljaa naiseksi, jonka vioksi yhdenkään miehen pää ei käänny. Eli näkymättömäksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaa mietin. Olen mielestäni ollut nätti aina, hoikka, meikannut, myös nuorempana, eikä silloinkaan kukaan tuijottanut/tsekannut tms. vaikka olen hyvin tietoinen ympäristöstäni ja huomaan, jos muille kuitenkin tehdään niin. Ehkä liittyy tosiaan pukeutumiseen, tai sitten pitäisi olla jotenkin superkaunotar.
Resting bitchface? Harmaahiirulaisen vaatteet ja olemus?
Rbf kaupungilla kulkiessani joo, mutta en näe syytä hymyillä vastaantulijoille. Ei se tarkoita, että olisin huonolla tuulella. Ja eikö suurimmalla osalla ole aika rbf? Ja riippuu, miltä näyttää harmaahiirulainen?
Harmaahiirulaisen vaatteet ja olemus = pukeudut tylsiin rumiin vaatteisiin jotka ei korosta naisellisuut
Joku asenteessa viestittää ympäristöön jotain. Nuorena olin ns. avoin kaikille. Sain osakseni kyllä huomiota. En niinkään ulkonäköön liittyvää, vaan ihan vieraat ihmiset tulivat kertomaan elämänsä rankoista kohtaloista. Se oli tosi raskasta. Kaverini neuvoi minua, että pitää jotenkin muuttaa sitä preesenssiä. Yrittää muuttua sulkeutuneemmaksi. No, kyllä sitä ajan myötä opin. Edelleen minulle tullaan kertomaan surullisia tarinoina, mutta ei enää niin randomisti. Ja nykyään osaan myös säädellä sitä, milloin olen vastaanottavainen ja milloin en.
No se tarkoittaa sitä kun joku pistää ihan hyvällä vaan jonkun maalitus ja seuraamiskampamjan, jotta muutut näkyväksi. Buhahaa taas. Kyllä jotkut on kerrassaan naurettavia.
Veikkaan että vaikka ei olis kärsinyt mistään nämymättömyys ongelmasta ja ei erityisemmin olisi kaivamnjt tuollaista "Ihan hyvällä vaan kampanjaa" niin tuskin niin haittaakaan. Ei se siltä seuratulta ole pois tai hänen menemisistään.
Ai niinku joku kaipaa itsetunto buustausta että menkää nyt sopulilaumana sinne Taco Belliin tai Prismaan. Ja jengi juoksee ja tottelee. Hulvatonta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Okei, kuulostaa erikoiselta, enkä usko koskaan törmääväni tähän. Jos on itsevarmuutta ja tietää oman arvonsa ei uskoakseni muutu tällaiseksi. Uskon siis muuttuvani tästä näkökulmasta vuosi vuodelta entistä näkyvämmäksi ja osaan pitää tarvittavaa meteliä saadakseni haluam
Mutta eihän sen pitäisi olla noin. Ei pitäisi olla röyhkeästi itsevarma ja osata pitää puoliaan, saadakseen ansaitsemansa huomion. Kaiken lisäksi sinun itsevarmuutesi ilmenee tod. näk. tulevaisuudessa sellaisena, että olet vaan äänekäs ja röyhkeä. Saat kyl palvelun, mut tuskin ihailua.
Naisseurassa on mukavampaa nyt lähes viisikymppisenä. Olen siis keski-ikäinen nainen ja viihdyn nyt paremmin naisporukoussa. Toisille naisille en ole näkymätön.
Kaunotar en ollut nuorena, mutta silloin miehet olivat kohteliaampia. Naiset taas vältteleviä.
Koskaan en ole tykännyt olla äijäporukoissa, joten naisten hyväksyntä on parasta maailmassa. Oma ukko on, niin muiden hyväksyntää en niin kaipaakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitten kun olet ikääntyneempi, ap, niin ymmärrät.
Niin ymmärrän mitä??? Ei minua kukaan nytkään katsele tai miten edes huomaisin sen kun en kiinnitä ihmisiin huomiota ja en käy baareissa.
Voi olla ettet huomaa saamaasi huomiota nyt, koska se on sinulle tietyllä tavalla itsestäänselvyys. Mutta huomaat kyllä sitten kun se loppuu. T. Eri
Vierailija kirjoitti:
Ainakin myyjille olen tullut entistä näkyvämmäksi vanhentuessa ja saan parempaa palvelua kuin koskaan. Varmaan ajattelevat että on varallisuutta eri tavoin kuin nuorella.
Sama kokemus! Palvelu on ystävällistä ja asiallista, oikein miellyttävää kaikin puolin.
En kaipaa nuoruudesta yh-tään häiriköintiä, kuten pimeällä seuraavia autoja tai vastaavaa idiotismia. Nykymaailman idiootit kiikarihomot tietysti kykkivät puskien lisäksi nolosti netissä. Joku promille ihmiskuntaa on aina roskalavaporukkaa
Mä koin muuttuneeni aika näkymättömäksi noin 24-25 vuotiaana. Miehen saaminen tuntuu alkavan olevan jo mahdotonta kun kohta on 28 vuotias. En tosin nuorempanakaan juurikaan herättänyt huomiota. Olen pienikokoinen ja ääneni on melkl hiljainen. Joskus koen olevani "näkymätön". Toisaalta vanhemmalla iällä voi löytää ehkä helpommin rakkauden mikä perustuu enemmän samanlaisiin arvoihin ja luonteeseen. Anteeksi negatiivisuus.
N27
Ei pidä paikkaansa. Monen ikäisiä naisia on lyhyillä hiuksilla. Yhdellä on lyhyet hiukset enkä mitään niin halua kuin ottaa tukasta kiinni.