Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä se tarkoittaa, kun usein vanhemmat naiset sanoo " muutuin näkymättömäksi iän myötä"?

Vierailija
14.09.2024 |

Itse nuorena naisena mietin tuota, että ei minua ainakaan kukaan huomaa ulkonakaan, vaikka olen nuori ja ihan normaalin näköinen(hoikka, pitkät hiukset). Tai kukaan ei varsinaisesti Suomessa jää katsomaan tai tuijottamaan. Enkä kyllä edes katso ihmisiä jatkuvasti, että apua, huomasiko tuo nyt minut.

Että onko nämä vanhemmat naiset olleet jotain superkaunottaria, että nyt vanhempana heitä ei enää huomata ollenkaan? Jos on, niin outoa, että ne piirteet yhtäkkiä katoaisi sitten vanhempana? Ja mistä te olette huomanneet nuorempana, että ihmiset teidät huomasi ja katseli?

Kommentit (370)

Vierailija
341/370 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rumilla miesten vakio. Kauniilla eron huomaa, kun nuorena oli jonoksi asti ja kohteliaisuuksia sateli. Ei tule enää niin helposti vanhempana.

Itselläni vientiin on vaikuttanut enemmän hoikkuus ja itsevarmuus kuin ikä. Eniten vientiä oli ehkä vähän alle kolmikymppisenä ja 46 - 49 -vuotiaana. 

Edelleen tuntuu, että katseita saa edelleen meikkaamattomana ja rennohkoissa vaatteissa - en ole oikein ikinä ollut kärryillä, että mistä vetovoimani kumpuaa tai ei kumpua.

Vierailija
342/370 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen niin iloinen kun saa olla näkymätön. Ei kiinnosta miesten kuikuilut pätkääkään, eikä mun tarvikkaan olla siitä huolissani. Mulla on jo mies. Ikää on pian 61 v ja tämän ikäinen alkaa olla todella näkymätön. Olen myös oppinut pitämään puoleni, vaikka reuhaamalla. Nyt ymmärrän kiukkuisia vanhoja mummuja. Olen tulossa samanlaiseksi ja silloin en ainakaan ole näkymätön. Pyrin olemaan reuhaamatta tyhjästä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
343/370 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Viimeksi tänää äitini totesi, että miehet ja naisetkin tuijottaa minua kun olimme ostoksilla. Ei ole muuttunut miksikään, itse en rekisteröi asiaa. Avopuoliso on todennut samaa kun on yhdessä liikuttu jossain

N48

Onko menopaussi jo ohitettu?

Vierailija
344/370 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle lähes nelikymppisenä naisena sitä, että 35v jälkeen on saanut olla rauhassa. Ennen oli kaiken maailman hännystelijää lahkeessa roikkumassa ja ehdottelemassa. Työelämässä miehet otti tavallisen mukavan käytöksen flirttailuna. Yhden kerran esimies ihastui minuun. Se oli jo vähän ahdistavaa. Miesvaltaisella alalla on muutenkin ollut välillä haastavaa olla nuori nätti nainen 45+ miesten joukossa.

Olin pitkään ikäistäni paljon nuoremman näköinen. Tuossa 35v kohdalla varmaan aloin näyttää yli kolmekymppiseltä. 

Vierailija
345/370 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No tämä palstahan on täynnä kaikensorttista kateellista kaakattajaa, mutta kerronpahan silti. XDDDDD Olen aina saanut miekkosen ja poikasten (yhh... xdddddd) huomion. Toisaalta kyllä naikkosetkin ja lapset katsovat paljon.

Minua vain kyylätään. Kaipa sen jokainen näkökykyinen huomaa, kun osuu kohdalle. Monesti ihan tuijotetaan. Ja olkaa huoleti, kannan aina peiliä mukana xddddd

Monesti kun kaupassa vaikka tutkailen jotain ja nostan katseen, joku tuijottaa minua. Eräänä kauniina päivänä, ehkä alle viikko sitten seisoskelin kotitalon edessä ja joku vanhahko naikkonen katsoi todella pitkään. Siinä ei ollut ketään muita lähistöllä ja epäilen ettei ulko-ovi ollut niin kiinnostava, että olisi ollut syy kyyläämiseen. 

Kun kävelen miekkosten ohi, näen usein sen erittäin läpitunkevan tuijotuksen. Jotkut ovat ulk., jotkut suom. Pikkuvauverot kyyläilevät usein.

Kun menen pariskuntien ohi, monesti naikkososapuoli katsoo minua epävarmana. Voin vannoa että sen kiusaantuneisuuden aistii välittömästi XDDDDD 

Ainoat hetket jolloin tunnen olevani näkymätön, ovat hetkiä kun en mene ihmisten ilmoille tai jos menen, en katso ympärilleni. Muuten minut huomataan kyllä aina.

Kaupassa joskus tässä lähimenneisyydessä onnistuin pudottamaan tavarat pitkin lattiaa Xdddd joku miekkonen oli salamana auttamassa niiden keräämisessä. Samoin yhdessä työpaikassa leväytin yhdet tavarat pitkin poikin vahingossa, niin yksi miekkonen tuli heti auttamaan. Sama miekkonen tuijotti minua aina. Samassa työssä myöhemmin (eri työskentelypaikka) joku toinen miekkonen katseli, ja oli usein siellä missä minäkin. Ei puhunut minulle mitään.

Minkä ikäinen siis olet?

Vierailija
346/370 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kukaan ei sano noin. Toisin kuin nettiä lukemalla voisi päätellä, miehet ovat kiinnostuneita kaikenikäisistä naisista. Ja viehättäviä naisia on kaikenikäisiä.

N54

Ovat kiinnostuneita. Eivätkä tee asialle mitään.

The End.

Vierailija
347/370 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eniten näkyvyyttä sain 30-50v,kun olin itsevarmempi ja löysin oman tyylini. Ihan yks ja perse huomataanko mut vai ei. 

Vierailija
348/370 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen liittänyt sen siihen, ettei vanhenevalla naisella ole enää roolia oikeastaan missään työelämässä, kuluttajana,  yhteiskunnallisesti tai edes perheessään kun lapset lähteneet. Siksi kai moni takertuu niihin lapsenlapsiinsa että tuntee itsensä vielä jotenkin naiseksi ja tarpeelliseksi. Toki sen voi liittää myös tuohon, ettei miehet katso, mutta meikäläistä ei ole miehet koskaan katsoneet kuin suojatiellä ratin takaa.

Vanhenevalla miehellä ei ole mitään roolia. Naisella on aina rooli isovanhempana, avustajana, ystävänä, työntekijänä, järjestöaktiivina jne. Mutta tässä tosiaan näkee sen, että ihmiset ei näe mitä vanheneva nainen tekee muiden ihmisten eteen koska hänen työtään ja panostaan pidetään niin itsestäänselvyytenä.

:D Vanhemmat miehet vain hallitsevat jokaista yhteiskuntaa. Mutta joo, ei mitään roolia. 

Vierailija
349/370 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen liittänyt sen siihen, ettei vanhenevalla naisella ole enää roolia oikeastaan missään työelämässä, kuluttajana,  yhteiskunnallisesti tai edes perheessään kun lapset lähteneet. Siksi kai moni takertuu niihin lapsenlapsiinsa että tuntee itsensä vielä jotenkin naiseksi ja tarpeelliseksi. Toki sen voi liittää myös tuohon, ettei miehet katso, mutta meikäläistä ei ole miehet koskaan katsoneet kuin suojatiellä ratin takaa.

Vanhenevalla miehellä ei ole mitään roolia. Naisella on aina rooli isovanhempana, avustajana, ystävänä, työntekijänä, järjestöaktiivina jne. Mutta tässä tosiaan näkee sen, että ihmiset ei näe mitä vanheneva nainen tekee muiden ihmisten eteen koska hänen työtään ja panostaan pidetään niin itsestäänselvyytenä.

Ihan sama rooli voisi olla myös miehillä mutta kun "ei kukaan tarjoa mahdollisuutta, tule ja vie tekemään ja osallistumaan". Sohvalla istutaan ja valitellaan kun ei kukaan tule kotiin minua huomioimaan. Ja jos tuleekin, istuu mies hiljaa, ei osallistu keskusteluun eikä tekemisiin. Parin kerran jälkeen se loppuu. Nainen menee, osallistuu ja järjestää. Iso ero. Outoa jos naisen tekemä työ ja panostus saa arvostusta vasta vanhana. Tuskin silloinkaan. 

Vierailija
350/370 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joskus tämä vanhojen naisten näkymättömyys aikaansaa myös koomisia tilanteita. Olen nainen 65+, valokuvaan järkkäreillä ja käytän paljon tietokoneen kuvankäsittelyohjelmia. Niinpä minulla on kovat ja selkeät vaatimukset myös tietokoneelleni, puhumattakaan kamerasta. Kuvitelkaapa mielessänne tilanne: näkymätön vanha nainen jonka ei oleteta ymmärtävän tekniikasta yhtään mitään, olkoon kamerat tai tietokone, lähestyy nuorta, yleensä itseään täynnä olevaa miesmyyjää. Lähes poikkeuksetta myyjä alkaa ensiksikin pakkomyymään ihan jotain muuta kuin mitä tulin ostamaan. Kerron myyjälle olevani ihan kartalla mahdollisten ostosteni suhteen,  puheeni osoittaa, että ymmärrän tekniikan mitä olen ostamassa ja palaan haluamaani tuotteeseen. Useampaan kertaan on tapahtunut niin, että sen nuoren miesmyyjän kantti ei kestä, tulee yhtäkkiä tähdellistä ja kiireellistä asiaa varastoon ja palveluni lopetetaan täysin. Näkymätön mummo voi siis olla todella pelottava jos hän osoittautuu näkyväksi. 

Hienoa! Jos olisin sinä, kiertelisin huvikseni näitä liikkeitä, missä nämä klopit kopsuttelee ja kikkailee. Ensin antaisin niitten kukkoilla ylimielisyydellään hiukan ja sitten iskisin jollain kysymyksellä. Tosin monissa paikoissa on koulutettu näitä kloppimyyjiä jo ammattimaisesti, joten ……….

On toki ollut poikkeuksiakin ja ne myyjät tietenkin tekevät kanssani myös kaupat.  Viimeisin iloinen yllätys tuli tietokonekaupoilla. Kerroin nuorelle miesmyyjälle listan mitä tietokoneessani pitää olla toimiakseen, siis näytönohjain yms. Myyjältä ei vienyt kuin pari sekuntia muuttaa moodiaan miten käsitellä vanhempaa naisasiakasta. Oikein näki miten hän tajusi arvioineensa asiakkaan ensin väärin. Hän myi minulle omien sanojensa mukaan hyvän pelikoneen. En siis pelaa, mutta ne kuvankäsittelyt vaativat samoja ominaisuuksia. Tietokone on toiminut loistavasti. Olin niin ällistynyt hyvästä palvelusta, että lähetin erityispalautteen perään.

Vierailija
351/370 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No tämä palstahan on täynnä kaikensorttista kateellista kaakattajaa, mutta kerronpahan silti. XDDDDD Olen aina saanut miekkosen ja poikasten (yhh... xdddddd) huomion. Toisaalta kyllä naikkosetkin ja lapset katsovat paljon.

Minua vain kyylätään. Kaipa sen jokainen näkökykyinen huomaa, kun osuu kohdalle. Monesti ihan tuijotetaan. Ja olkaa huoleti, kannan aina peiliä mukana xddddd

Monesti kun kaupassa vaikka tutkailen jotain ja nostan katseen, joku tuijottaa minua. Eräänä kauniina päivänä, ehkä alle viikko sitten seisoskelin kotitalon edessä ja joku vanhahko naikkonen katsoi todella pitkään. Siinä ei ollut ketään muita lähistöllä ja epäilen ettei ulko-ovi ollut niin kiinnostava, että olisi ollut syy kyyläämiseen. 

Kun kävelen miekkosten ohi, näen usein sen erittäin läpitunkevan tuijotuksen. Jotkut ovat ulk., jotkut suom. Pikkuvauverot kyyläilevät usein.

Kun menen pariskuntien ohi, monesti naikkososapuoli katsoo minua epävarmana. Voin vannoa että sen kiusaantuneisuuden aistii välittömästi XDDDDD 

Ainoat hetket jolloin tunnen olevani näkymätön, ovat hetkiä kun en mene ihmisten ilmoille tai jos menen, en katso ympärilleni. Muuten minut huomataan kyllä aina.

Kaupassa joskus tässä lähimenneisyydessä onnistuin pudottamaan tavarat pitkin lattiaa Xdddd joku miekkonen oli salamana auttamassa niiden keräämisessä. Samoin yhdessä työpaikassa leväytin yhdet tavarat pitkin poikin vahingossa, niin yksi miekkonen tuli heti auttamaan. Sama miekkonen tuijotti minua aina. Samassa työssä myöhemmin (eri työskentelypaikka) joku toinen miekkonen katseli, ja oli usein siellä missä minäkin. Ei puhunut minulle mitään.

Minkä ikäinen siis olet?

Varmaan se on jotain 85-vee kun käyttää sanaa miekkonen 😂

Vierailija
352/370 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

:D Vanhemmat miehet vain hallitsevat jokaista yhteiskuntaa. Mutta joo, ei mitään roolia. 

Puhut nyt niistä promillen prosentin murto-osista, joilla on jo kaikki se valta hankittuna. Tekevät kaiken sen vallan säilyttämisen eteen. Aika moni nainen palvoo tuollaisia mulkkuja.

Vierailija
353/370 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole iästä kiinni ollenkaan, kiinnitetäänkö huomiota. Minussa on kuulema "sitä jotain", olen ikäni kärsinyt siitä ujona ihmisenä. Olkaa tyytyväisiä, jos ei huomata.

Vierailija
354/370 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joskus tämä vanhojen naisten näkymättömyys aikaansaa myös koomisia tilanteita. Olen nainen 65+, valokuvaan järkkäreillä ja käytän paljon tietokoneen kuvankäsittelyohjelmia. Niinpä minulla on kovat ja selkeät vaatimukset myös tietokoneelleni, puhumattakaan kamerasta. Kuvitelkaapa mielessänne tilanne: näkymätön vanha nainen jonka ei oleteta ymmärtävän tekniikasta yhtään mitään, olkoon kamerat tai tietokone, lähestyy nuorta, yleensä itseään täynnä olevaa miesmyyjää. Lähes poikkeuksetta myyjä alkaa ensiksikin pakkomyymään ihan jotain muuta kuin mitä tulin ostamaan. Kerron myyjälle olevani ihan kartalla mahdollisten ostosteni suhteen,  puheeni osoittaa, että ymmärrän tekniikan mitä olen ostamassa ja palaan haluamaani tuotteeseen. Useampaan kertaan on tapahtunut niin, että sen nuoren miesmyyjän kantti ei kestä, tulee yhtäkkiä tähdellistä ja kiireellistä asiaa varastoon ja palveluni lopetetaan täysin. Näkymätön mummo voi siis olla todella pelottava jos hän osoittautuu näkyväksi. 

Hienoa! Jos olisin sinä, kiertelisin huvikseni näitä liikkeitä, missä nämä klopit kopsuttelee ja kikkailee. Ensin antaisin niitten kukkoilla ylimielisyydellään hiukan ja sitten iskisin jollain kysymyksellä. Tosin monissa paikoissa on koulutettu näitä kloppimyyjiä jo ammattimaisesti, joten ……….

On toki ollut poikkeuksiakin ja ne myyjät tietenkin tekevät kanssani myös kaupat.  Viimeisin iloinen yllätys tuli tietokonekaupoilla. Kerroin nuorelle miesmyyjälle listan mitä tietokoneessani pitää olla toimiakseen, siis näytönohjain yms. Myyjältä ei vienyt kuin pari sekuntia muuttaa moodiaan miten käsitellä vanhempaa naisasiakasta. Oikein näki miten hän tajusi arvioineensa asiakkaan ensin väärin. Hän myi minulle omien sanojensa mukaan hyvän pelikoneen. En siis pelaa, mutta ne kuvankäsittelyt vaativat samoja ominaisuuksia. Tietokone on toiminut loistavasti. Olin niin ällistynyt hyvästä palvelusta, että lähetin erityispalautteen perään.

Tämä. On muuten hauskaa mennä iäkkäänä naisena ostamaan tietokonetta tai jotain elektroniikkaa. Nuoret miesmyyjät selvästi lähtevät myymään ensin sillä asenteella, että "toi täti ei tiedä tietokoneista mitään". Äkkiä siinä pojalta putoaa housut nilkkoihin, jos osoitatkin tietäväsi aiheesta jotain. 

Mutta hyvä homma, jos sinun tapauksessasi myyjä tajusi palvella sinua asiallisesti.

Vierailija
355/370 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauniit naiset eivät edes tiedä olevansa kauniita ja pilaavat itsensä huulitäytteillä ja kaikilla muilla värjäyksillä ja tatuoinneilla. Nauttikaa nuoruudesta jos vaan voitte, pankaa menemään oikein kunnolla. Minä en siihen pystynyt olin nuorena liian ujo ja hiljainen, vasta lähemmäs kolmekymppisenä uskalsin lähestyä naisia, sain voimaa uskosta.

Vierailija
356/370 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole kuullut kenenkään sanovan niin, mutta täällä netissä kyseistä klisettä viljellään. Enemmän minusta on vaikuttanut siltä, että MIEHET ovat niitä näkymättömiä. Miehet eivät saa tykkäyksiä deittisovelluksessa, miehiä ei tulla iskemään, miehille ei tulla puhumaan... 

Lopulta sitten kuitenkaan keski-ikäiset ja sitä vanhemmatkaan ihmiset eivät tunnu olevan vastakkaiselle sukupuolelle ihan täysin näkymättömiä, koska uusia parisuhteita syntyy kaikenikäisten keskuudessa, niin  40+, 50+, 60+ ja jopa 70+... Varmaan jonkin verran vanhempanakin, mutta silloin alkaa osa porukasta olla jo haudassa tai muuten "pois pelistä".

Vierailija
357/370 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen kyllä kuullut tämän kerran randomilta vanhemmalta naiselta yhdessä tilanteessa keskustelussa. Häntä suretti se kovasti. 

Olen itse ollut aina sellainen päänkääntäjä, en siksi, että olisin erityisen kaunis, vaikka ihan nätti olenkin, vaan koska olen todella eloisa, ihmisiä huomioonottava ja flirttailen huomaamattanikin. 

Oli todella vaikeaa, kun joitain vuosia sitten masennuin vakavasti. Ulkonäkö oli aivan kauhea kun en jaksannut edes peseytyä, vaatteet oli mitä sattuu ja sitten kun joskus kaupungilla baarissa kävin, huomiota sai vain sellaisilta saalistajilta. 

Parannuin masennuksesta, ja nyt huomaan taas usein, että miehet katsovat. Ulkonäkö on palautunut, olen 40, mutta toistuvasti luullaan vähintään 10 vuotta nuoremmaksi. Tiedän ettei tämä ole kestävää, mutta säilön tässä sydämeeni näitä paria vuotta vielä tällaisena että voin yksinäisenä vanhana naisena sitten kiikkustuolissa muistella kosijoita.

On ollut terve opetus itselle nuo masennusvuodet, että täysin on tuurin kauppaa ja katoavaista se huomio ja otan ne vuodet lopulta siunauksena, ne opettivat minulle, että täytyy alkaa valmistautua luopumiseen. 

Vierailija
358/370 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samaa mietin. Olen mielestäni ollut nätti aina, hoikka, meikannut, myös nuorempana, eikä silloinkaan kukaan tuijottanut/tsekannut tms. vaikka olen hyvin tietoinen ympäristöstäni ja huomaan, jos muille kuitenkin tehdään niin. Ehkä liittyy tosiaan pukeutumiseen, tai sitten pitäisi olla jotenkin superkaunotar. 

Resting bitchface? Harmaahiirulaisen vaatteet ja olemus? 

Rbf kaupungilla kulkiessani joo, mutta en näe syytä hymyillä vastaantulijoille. Ei se tarkoita, että olisin huonolla tuulella. Ja eikö suurimmalla osalla ole aika rbf? Ja riippuu, miltä näyttää harmaahiirulainen?

Harmaahiirulaisen vaatteet ja olemus = pukeudut tylsiin rumiin vaatteisiin jotka ei korosta naisellisuuttasi. Välttelevä katsekontakti vakavalla naamalla, seinäruusu joka katoaa tapettiin.

Tähän päälle vielä resting bitchface niin ei ole ihme että et houkuttele miehiä lähestymään, vaikka kuinka olisit nätti omasta mielestäsi

Ja sitten katkerana someen haukkumaan miehiä.

Vierailija
359/370 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on tämä maailmanlaajuinen ilmiö josta puhutaan amerikkaa myöten. Naiset ovat nykyään mielisairaita, vasemmistolaisia wokepellejä ja miehet eivät ole kiinnostuneet lähestymään tai edes katsomaan enää. Tulee vaikeuksia jos olet "vääränlainen" mies joka katsoo tai edes juttelee. Helpompaa vain olla äijäporukassa joka ei tuomitse vaan on hauskaa menoa ilman pipipäisten eukkojen luomia ongelmia. Naimisiinmeno tai edes seurustelu ei kiinnosta edellämainitun paskan takia. Wokevoimaantukaa keskenänne. Kun mies tarvitsee seksiä, hän ostaa sen nyt maksulliselta tai painelee ulkomaille. 

Vierailija
360/370 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nainen on kuin kukka kedolla ja jokainen tietää mitä niille kukille lopulta tapahtuu.