Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä se tarkoittaa, kun usein vanhemmat naiset sanoo " muutuin näkymättömäksi iän myötä"?

Vierailija
14.09.2024 |

Itse nuorena naisena mietin tuota, että ei minua ainakaan kukaan huomaa ulkonakaan, vaikka olen nuori ja ihan normaalin näköinen(hoikka, pitkät hiukset). Tai kukaan ei varsinaisesti Suomessa jää katsomaan tai tuijottamaan. Enkä kyllä edes katso ihmisiä jatkuvasti, että apua, huomasiko tuo nyt minut.

Että onko nämä vanhemmat naiset olleet jotain superkaunottaria, että nyt vanhempana heitä ei enää huomata ollenkaan? Jos on, niin outoa, että ne piirteet yhtäkkiä katoaisi sitten vanhempana? Ja mistä te olette huomanneet nuorempana, että ihmiset teidät huomasi ja katseli?

Kommentit (370)

Vierailija
301/370 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No sitä, että olet miesten jatkuvan huomion kohteena ja sitten vanhempana saat olla rauhassa. Nuorena oli ihan mahdotonta olla esim. baarissa, mikäli halusi vain jutella kaverin kanssa. Äijää lappasi seuraan jatkuvalla syötöllä ja osa ei lähtenyt edes pois, vaikka kehotti. Meillä oli sitten kaverin kanssa erilaisia todella ällöjä juttuja, joita ruvettiin toisillemme kovaan ääneen puhumaan, jotta joistain päästiin eroon. Ei sekään aina toiminut. Ihan kadulla miehet lähti myös välillä seuraamaan ja kyseli numeroa ym. Töissä pikkujouluissa ja asiakastilaisuuksia äijät rupesi avautumaan kaikkea ja yrittivät iskeä, samoin kuin ihan "kaveri"miehet kotibileissä. Jopa jotkut poikaystävän ystävät.

Vierailija
302/370 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se miesten tsekkaus loppuu vaihdevuosiin. Huomasin sen selvästi silloin kun se loppui. Aiemmin en ollut pannut sitä merkille, sitä että mies tsekkaa naisen, aina. Sekunnin murto-osan aikana. Kun se loppui, tajusin sen vasta. Olin "nauttinut" saavutetusta edusta.

En osannut tästä loppumisesta itkupotkuraivaria nostaa, mielestäni se on biologiaa ja luonnollista. Vanhenevan naisen pitää löytää muita tapoja olla nainen kuin eroottinen, esim. viisaus, elämänkokemus, empatia. nainen 69 v

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
303/370 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanotaanko että näin ihan kirjaimellisesti tapahtuu, lähestyimme ikäiseni lähes eläkeikäisen työkaverini kanssa suojatietä, missä keski-ikäinen  miesautoilija päästi edellämme kävelleen nuoren naisen tien yli mutta lähti ajamaan kun jalkamme oli jo astumassa tielle ylittääksemme sen.

Vierailija
304/370 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä. En ole juuri huomioinut muita ihmisiä ennenkään, niin en tiedä olenko näkyvä vai en.

T. nainen 50+

Vierailija
305/370 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhteiskunta katsoo, että tietynikäinen nainen (lisääntymiskyvyn menettänyt) ei ole enää tarpeellinen yhteiskunnan kannalta.

Tämä näkyy esim niin, että sun mielipide ei kiinnosta enää ketään. Ehkä aiemmin sun mielipide huomioitiin esim. töissä, mutta nyt kun kerrot sen, se ohitetaan kokonaan, siihen ei reagoida.

On ihan sama, ootko paikalla vai et, kukaan ei huomaa, jos puutut joukosta.  Jos vaikka tulet myöhässä palaveriin, ihmiset hämmästyy, kun luulivat sun jo olevan siellä.

Palaverin ajankohta vaihtuu, mutta sulle unohdetaan ilmoittaa siitä, kun sä olet se näkymätön. 

Samoin asioista sovitaan suullisesti jossain, missä et ole läsnä ja sulle unohdetaan ilmoittaa siitä, koska sä et ole tärkeä. 

Työpanosta pidetään itsestään selvänä, ei tartte kehua eikä kiittää.

Ilmaisulla ei ole mitään tekemistä ulkonäön kanssa, nuorena tai yli 50v. Aina on sitten niitä temperamentilla varustettuja, joita ei voi olla näkemättä/kuulematta, mutta tämä siis yleisesti.

Vierailija
306/370 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näkymättömyyteni huomasin, kun kadulla ihmiset (lue kaiken ikäiset miehet!) olisivat kävelleet päin ellen olisi itse väistänyt.

Vierailija
307/370 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tästä näkee hyvin, miten kaunottaretkin menettävät kauneutensa (lyhyt video julkkiskaunottarista nuorina ja vanhoina)

https://www.youtube.com/shorts/_8Lyw8UH0Ug

Eivät nuo ole vanhoinakaan rumia! 

Vierailija
308/370 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen liittänyt sen siihen, ettei vanhenevalla naisella ole enää roolia oikeastaan missään työelämässä, kuluttajana,  yhteiskunnallisesti tai edes perheessään kun lapset lähteneet. Siksi kai moni takertuu niihin lapsenlapsiinsa että tuntee itsensä vielä jotenkin naiseksi ja tarpeelliseksi. Toki sen voi liittää myös tuohon, ettei miehet katso, mutta meikäläistä ei ole miehet koskaan katsoneet kuin suojatiellä ratin takaa.

Vanhemmilla naisilla kyllä on rahaa kuluttaa, joten ainakin kauppiaita heidän rahat kiinnostaa :)

Vierailija
309/370 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tähän on varmaan tullut kommentteja, en jaksa lukea koko ketjua mutta kysymykseen vastaus, mistä sen huomasi, että miehet kiinnittävät huomiota. En varmasti ole jokaista tuijotusta huomannut tai ole kiinnostanutkaan, mutta minulle on tultu ihan suoraan sanomaan, että olen tosi kaunis, tai kysymään olenko joku urheilija, kun on upea kroppa jne. On otettu valokuvia ohikulkiessa (aikanaan kun oli vielä kamerat, en tiedä huomaisiko puhelimesta), vislattu perään, huudeltu jotain ”hyvä perse” ja muuta ei niin kivaa. Miten tuollaista voisi olla huomaamatta, varsinkin kun en edes halunnut huomiota vaan kartoin sitä. En ole mikään erityisen kaunis, olen urheillut aina, joten vartalo ok, en pukeutunut provosoivasti eikä suurin osa tapahtumista liity baariin, juomiseen tai mihinkään iltaelämään. En osaa sanoa mistä johtui. Toisilla se vaan menee niin. 

Huomio on kyllä vähentynyt iän myötä, mutta väitän etten ole huomaamaton edelleenkään (46v). Olen enemmän ujo ja hiljainen. 

Vierailija
310/370 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus tämä vanhojen naisten näkymättömyys aikaansaa myös koomisia tilanteita. Olen nainen 65+, valokuvaan järkkäreillä ja käytän paljon tietokoneen kuvankäsittelyohjelmia. Niinpä minulla on kovat ja selkeät vaatimukset myös tietokoneelleni, puhumattakaan kamerasta. Kuvitelkaapa mielessänne tilanne: näkymätön vanha nainen jonka ei oleteta ymmärtävän tekniikasta yhtään mitään, olkoon kamerat tai tietokone, lähestyy nuorta, yleensä itseään täynnä olevaa miesmyyjää. Lähes poikkeuksetta myyjä alkaa ensiksikin pakkomyymään ihan jotain muuta kuin mitä tulin ostamaan. Kerron myyjälle olevani ihan kartalla mahdollisten ostosteni suhteen,  puheeni osoittaa, että ymmärrän tekniikan mitä olen ostamassa ja palaan haluamaani tuotteeseen. Useampaan kertaan on tapahtunut niin, että sen nuoren miesmyyjän kantti ei kestä, tulee yhtäkkiä tähdellistä ja kiireellistä asiaa varastoon ja palveluni lopetetaan täysin. Näkymätön mummo voi siis olla todella pelottava jos hän osoittautuu näkyväksi. 

Vierailija
311/370 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen liittänyt sen siihen, ettei vanhenevalla naisella ole enää roolia oikeastaan missään työelämässä, kuluttajana,  yhteiskunnallisesti tai edes perheessään kun lapset lähteneet. Siksi kai moni takertuu niihin lapsenlapsiinsa että tuntee itsensä vielä jotenkin naiseksi ja tarpeelliseksi. Toki sen voi liittää myös tuohon, ettei miehet katso, mutta meikäläistä ei ole miehet koskaan katsoneet kuin suojatiellä ratin takaa.

Vanhemmilla naisilla kyllä on rahaa kuluttaa, joten ainakin kauppiaita heidän rahat kiinnostaa :)

Paitsi autokauppiaita.

Vierailija
312/370 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että onko nämä vanhemmat naiset olleet jotain superkaunottaria, että nyt vanhempana heitä ei enää huomata ollenkaan? Jos on, niin outoa, että ne piirteet yhtäkkiä katoaisi sitten vanhempana?

Kyllä ovat voineet olla nuorina hyvinkin kauniita. Ne kauniit piirteet voivat kadota naiselta hyvinkin nopeasti vanhemman ikäisillä naisilla. Rumentuminen tapahtuu tavallista nopeammin jos nainen esim. juo alkoholia, polttaa tupakkaa, käyttää huumeita. Usein syö elintarvikkeita mihin on lisätty suuria määriä sokeria tai rasvaa, usein syö paljon enemmän elintarvikkeita kuin kuluttaa. Tatuoinnit, lävistykset, minimaalisen lyhyet hiukset, lihavuus ovat niitä asioita mitä useimmat aikuiset miehet eivät tykkää katsoa naisilla.

Vierailija
313/370 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näkymättömyyteni huomasin, kun kadulla ihmiset (lue kaiken ikäiset miehet!) olisivat kävelleet päin ellen olisi itse väistänyt.

Se on vain jotakln aggressiota ja naisvihaa, että törmäävät tahallaan.

Vierailija
314/370 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samaa mietin. Olen mielestäni ollut nätti aina, hoikka, meikannut, myös nuorempana, eikä silloinkaan kukaan tuijottanut/tsekannut tms. vaikka olen hyvin tietoinen ympäristöstäni ja huomaan, jos muille kuitenkin tehdään niin. Ehkä liittyy tosiaan pukeutumiseen, tai sitten pitäisi olla jotenkin superkaunotar. 

Tai sitten kyse on mystisestä "siitä jostain". Olin kai nuorena ihan ok nätti, muttei siltä tuntunut. Olin ujo ja kiusattukin. Ainoa huomio miehiltä tuli joltain limaisilta vanhemmilta miehiltä. Nyt olen viisikymppinen ja saan edes vähän huomiota ihmisiltä ylipäätään. Jos bussi on myöhässä, tuntematon voi ihmetellä asiaa minulle ym. hyvin arkista. Ennen tällaista ei olisi käynyt koskaan. Hassua kyllä minulle on vaihdevuosien (ja korvaushoidon) myötä tullut ekaa kertaa mitenkään kukoistava, ehkä vähän seksikäskin olo! Todellakaan en ole mikään tyrkky, minulla on mieskin, enkä tosiaan mitään parikymppisiä katsele, hemmetti omat poikani ovat sen ikäisiä. Mutta ihan totta nykyisin vasta tuntuu, että elämä on ihanaa :) Nautin tästä iästä!

Vierailija
315/370 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todella outo sanonta. Ihminen ei pysty muuttumaan näkymättömäksi. 

Vierailija
316/370 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Todella outo sanonta. Ihminen ei pysty muuttumaan näkymättömäksi. 

Näkyvyys onkin suhteellista.  Feminismi on näkymättömyysviitta.

Vierailija
317/370 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä vislaile nuoret miehet enää perään.;D

Vierailija
318/370 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"kun usein vanhemmat naiset sanoo " muutuin"

Usein??? En ole kenenkään kuullut sanovan noin.

Vierailija
319/370 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylipäätään ihmisen näkyvyys liittyy hyvin paljon valtaan. Oletko jollain tavalla vallan käyttäjä vai pelkästään vallan käytön kohde. Luotko  itse agendaa vai oletko joko tietoisesti tai useimmiten tiedostamatta muiden hallitsemassa agendassa.

Vierailija
320/370 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuttua näkymättömäksi perheessä tarkoittaa ettei ole juurikaan minkään arvoinen ja joka on helppo ohitettava kaikessa päätöksenteossa.

Hänen mielipiteitään ei kysytä tai kuunnella mutta työnteko/piikominen/rahantulo/palkka/pidä akka turpas kiinni/on hänelle normaalia arkipäivää. Valitettavasti monet suomalaiset naiset, äidit, mummot ovat tämän kokeneet!