Mitä se tarkoittaa, kun usein vanhemmat naiset sanoo " muutuin näkymättömäksi iän myötä"?
Itse nuorena naisena mietin tuota, että ei minua ainakaan kukaan huomaa ulkonakaan, vaikka olen nuori ja ihan normaalin näköinen(hoikka, pitkät hiukset). Tai kukaan ei varsinaisesti Suomessa jää katsomaan tai tuijottamaan. Enkä kyllä edes katso ihmisiä jatkuvasti, että apua, huomasiko tuo nyt minut.
Että onko nämä vanhemmat naiset olleet jotain superkaunottaria, että nyt vanhempana heitä ei enää huomata ollenkaan? Jos on, niin outoa, että ne piirteet yhtäkkiä katoaisi sitten vanhempana? Ja mistä te olette huomanneet nuorempana, että ihmiset teidät huomasi ja katseli?
Kommentit (249)
Naisten asema on huonontonut tältä osin.
Vierailija kirjoitti:
Vanhat naiset = miehet. En miehenä koe että kukaan huomaa minua ellen sitten tee jotain tosi järisyttävää. M30
Kaksi transmiestä on eri yhteyksissä kertonut, että ympäristön asenne muuttui, kun miehiksi muuttuivat. Kun transitio oli läpikäyty, alkoivat saada ihan eri tavalla ympäristön huomiota. Yleisesti kuunneltiin enemmän. Eikä enää ollut niin huomaamaton. Tämäkin siis tuli siitä, kun tapahtui se muutos niissä ympäriatön reaktioissa.
Molemmat vakuuttavia miehinä. Kummastakaan ei ulkopuolinen tiedä heidän olevan trans, ennenkuin itse kertoivat.
"Että onko nämä vanhemmat naiset olleet jotain superkaunottaria, että nyt vanhempana heitä ei enää huomata ollenkaan?"
Kyllä miehet huomaavat, sekä huomioivat, ihan tavalliset kaunottaret, (nuoret, hoikat, normaalit naiset). Mutta, jos nainen on valinnut elämänohjeekseen esimerkiksi feminismin, tai muun miesvihan, niin se valinta vaikuttaa naiseen kokonaisvaltaisesti, ja mies helposti huomaa että nainen kannattaa jättää omiin oloihinsa.
Sitten kun nainen joka on saanut miehiltä huomioita vanhenee ikänaiseksi, huomionosoitusten määrä luonnollisesti vähenee/loppuu, jolloin ikänainen kokee tulleensa näkymättömäksi.
Vierailija kirjoitti:
"Että onko nämä vanhemmat naiset olleet jotain superkaunottaria, että nyt vanhempana heitä ei enää huomata ollenkaan?"
Kyllä miehet huomaavat, sekä huomioivat, ihan tavalliset kaunottaret, (nuoret, hoikat, normaalit naiset). Mutta, jos nainen on valinnut elämänohjeekseen esimerkiksi feminismin, tai muun miesvihan, niin se valinta vaikuttaa naiseen kokonaisvaltaisesti, ja mies helposti huomaa että nainen kannattaa jättää omiin oloihinsa.
Sitten kun nainen joka on saanut miehiltä huomioita vanhenee ikänaiseksi, huomionosoitusten määrä luonnollisesti vähenee/loppuu, jolloin ikänainen kokee tulleensa näkymättömäksi.
Juuri näin, sellainen nainen muuttuu näkymättömäksi, joka on pinnallisena tottunut siihen, että saa itselleen huomiota ja etuisuuksia vastikkeettomasti pelkästään olemalla nainen. Hän ei ymmärrä realiteetteja, etteivät ne ole ikuisia ainakaan toivotulta taholta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhat naiset = miehet. En miehenä koe että kukaan huomaa minua ellen sitten tee jotain tosi järisyttävää. M30
Kaksi transmiestä on eri yhteyksissä kertonut, että ympäristön asenne muuttui, kun miehiksi muuttuivat. Kun transitio oli läpikäyty, alkoivat saada ihan eri tavalla ympäristön huomiota. Yleisesti kuunneltiin enemmän. Eikä enää ollut niin huomaamaton. Tämäkin siis tuli siitä, kun tapahtui se muutos niissä ympäriatön reaktioissa.
Molemmat vakuuttavia miehinä. Kummastakaan ei ulkopuolinen tiedä heidän olevan trans, ennenkuin itse kertoivat.
Olivatko he pitkiä? Minä en tunne yhtään transmiestä, jota erehtyisin pitämään miehenä, vain yhden butchin, jota voisi ehkä pitää miehenä, jos ei tietäisi. Hän on isokokoinen ja harteikas ja rinnaton eli vartalon malli on miehekäs. Todella komea on.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen liittänyt sen siihen, ettei vanhenevalla naisella ole enää roolia oikeastaan missään työelämässä, kuluttajana, yhteiskunnallisesti tai edes perheessään kun lapset lähteneet. Siksi kai moni takertuu niihin lapsenlapsiinsa että tuntee itsensä vielä jotenkin naiseksi ja tarpeelliseksi. Toki sen voi liittää myös tuohon, ettei miehet katso, mutta meikäläistä ei ole miehet koskaan katsoneet kuin suojatiellä ratin takaa.
Tavallaan olet oikeassa, paitsi siinä, että rooli kyllä on, mutta kiteyttenynä: vanhemman naisen mielipiteitä ei oteta huomioon. Siten hän on ikään kuin näkymätön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
🧔Minulla on purjevene ja olen siellä kaikki kesäviikonloput. Jos nainen ei tykkää veneilystä niin pitäkööt tunkkinsa.
👨 Jaa, minulla on taas kesämökki, uusi nainen saa herätä joka viikonloppu aamu aikaisin klapihommiin.
Edellinen muija lähti, jos vattu lämmitän saunan niin saa muija jotain sen eteen tehdä.
No eipä ole mikään mysteeri meille, miksi lähti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rumilla miesten vakio. Kauniilla eron huomaa, kun nuorena oli jonoksi asti ja kohteliaisuuksia sateli. Ei tule enää niin helposti vanhempana.
Edelleenkään en ole ruma, vaan melko tavis, melkein symmetriset kasvvot myös. Mutta en ole huomannut että kukaan Suomessa katselee tai tuijottaa.
Kuvitelma tuijottamisesta yms. on usein vain ihmisen pään sisällä. Se antaa omaan elämään sisältöä, kun kuvittelee, että joku tuijottaa (ehkä vilkaisu) tai yrittää iskeä ( normaali kohteliaisuus). Oven avaaminen on jo ahdistelua. Silloin tuntee kuuluvansa näiden ahdisteltujen naisten joukkoon.
Vierailija kirjoitti:
Miksi naista pitäisi passata?
Miksi naisen pitäisi nuolla sun vehjettä?
Paljonko maksullinen nainen maksaa?
Tulisi pitemmän päälle halvemmaksi kuin parisuhde, siis jos ei muuta kaipaa.
Vierailija kirjoitti:
Sitten kun olet ikääntyneempi, ap, niin ymmärrät.
Mä en ymmärrä vieläkään, vaikka olen jo 50v. Aina olen ollut yhtä näkymätön.
jossain vaiheessa, kävellessäsi tyttäresi kanssa kaupungilla, kohdistuvat huomionosoitukset...häneen. ole ylpeä.
Vierailija kirjoitti:
Tästä keskustelusta tulee mieleen se Marilyn Monroen haastattelu kuinka hän laittaa Marilyn vaihteen päälle. Ensin he kävelivät normaalisti kadulla eikä juuri kukaan tuijottanut. Sitten toimittaja halusi nähdä mitä Marilyn-vaihde tarkoittaa. Monroe muutti kävelytyyliään, ryhtiä ja katsetta ja yhtäkkiä kaikki kadulla kääntyivät katsomaan. Jokin siinä ihmisen olemuksessa vaan vetää huomiota, jokin mikä huokuu karismaa ja kauneutta. Itse olen ollut nuorena kaunis, mutta epävarma enkä ole saanut paljoa huomiota. Nyt keski-ikäisenä kun vasta olen sinut itseni kanssa niin osaan kannatella itseäni niin, että saan kiinni tästä Marilyn-ilmiöstä, vaikka kauneus alkaakin jo kuihtua.
Kyllä. Ja täytyy sanoa omasta nuoruudestani, että ei ne suosituimmat tytöt olleet aina mitään kylän kauneimpia. Olivat vain itsevarmoja ja villejä.
Meissä ujoissa tytöissä oli joitakin todella kauniita, mutta se kauneus peitettiin rumilla epänaisellisilla vaatteilla ja hiukset silmillä, huppu päässä. Eikä me koskaan meikattu tietenkään. Iän myötä osa meistä salli itsensä puhkea kukkaan ja sieltä se todellinen kaunotar löytyikin. Itse en sitä koskaan uskaltanut tehdä. Jossain vaiheessa vähän meikkasin, mutta sekin on iän myötä jäänyt.
Vierailija kirjoitti:
En minä ollut tajunnut että nuorena katsotaan. Siis ei tuijottamalla, vaan kun ohitetaan vastaantulija, niin vilkaistaan kasvoja. Nelikymppisenä huomasin että juhlissa täydessä tällingissä eli parhaimmillani minut ohitettiin kuin en olisi siinä kävellytkään. Nyt jos ohikulkija katsoo silmiin, panen sen merkille erityistapauksena.
No nyt alan minäkin tajuta mitä katsomisella tarkoitetaan. Ja joo, tuon olen itsekin huomannut. Että kun normaalisti vilkaistaan päin kun kävelen ohi, niin enää ei edes vilkaista. Saatetaan jopa tönäistä koska ei huomata minua oikeasti.
Eli on minuakin sitten katsottu nuorena, jee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vastaavasti moni transnainen on kertonut yllättyneensä siitä, kuinka paljon vaikeampaa elämä on naisena. Vaikka heillä jää kaikki biologiset naistenvaivat kokematta, mutta ympäristön suhtautumisen naisiin he saavat kokea.
Vierailija kirjoitti:
Jos Vappu haluaa todistaa muuta, niin naaman pesuun ja omalla hiusvärillä vaan suoraan sängystä TV:seen. Katsotaan kuka oikeassa ;))
Useimmissa ihmisissä on jotain viehättävää. Vain rumasieluinen ihminen näkee toiset rumina.
Vierailija kirjoitti:
Tuo on totta. En ollut mikään superkaunotar mutta nätti blondi joka sai aina seuraa, juomaa ja huomiota jokaisella baarireissulla. En oikein ymmärtänyt silloin "markkina-arvoani" mutta muistan edelleen miten kiva oli kävellä baariin ja tuntea miesten huomio. Tätä kesti noin 42-45-vuotiaaksi saakka
No nyt..55-vuotiaana olen totaalisen näkymätön. Seuraani ei tule kukaan ja olen kuin ilmaa. Vaikea tätä on sulattaa. Mutta mikäs voit.Ikä näkyy naamasta ja tyylikin on tätimäinen. Näillä vuosirenkailla en enää edes yritä.
Toki 7-kymppiset papparaiset joskus flirttailevat mutta he taas ovat näkymättömiä minulle.
Nauti nuoruudestasi !
Näin se vaan menee ja joitakin ei huomata edes silloin nuorempana. Ja nyt sinäkin tiedät, miltä suurimmasta osasta miehiä on tuntunut koko elämänsä ajan.
Me tasokkaat silvrifoxit nautimme osakesalkuistamme ja nuorten naisten huomiosta. <3
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitten kun olet ikääntyneempi, ap, niin ymmärrät.
Mä en ymmärrä vieläkään, vaikka olen jo 50v. Aina olen ollut yhtä näkymätön.
Oikeasti? Minä olen jo 60 v. enkä vielä koe olevani näkymätön. Hehkua on vielä, iho kiinteä ja silmät kiiluvat. Työkaveri (mies) sanoo että puuma. Mutta en koe missään vaiheessa muuttuneeni puumaksi, ehkä olen aina ollut.
Olen ollut koko ikäni lihava, ja saanut sen takia enimmäkseen negatiivistä huomiota. Mutta ystäpiiri, sekä naiset että miehet ovat huomioineet aina positiivisesti ulkonäköäkin. Hörhömagneetti olen ollut aina, koska suhtaudun kaikkiin ihmisiin ystävällisesti.
Työpaikalla olen ollut aina nuorten miesten suosiossa, koska olen ollut heistä kiinnostunut. Keski-ikäiset miehet ovat niin itseääntäynnä ja viisaita, että koen heidät tylsiksi ja rasittaviksi.
Mitä vanhemmaksi olen tullut, sitä enemmän olen saanut huomiota. Olen itsevarma vilkkusilmä ja menen rohkeasti juttelemaan. En koe olevani mikään puuma, mutta nuoremmat miehet kiinnostuvat minusta, mikä tietysti on mukavaa.
En haluaisi tätä sanoa, mutta monet naiset tätiytyvät viisikymppisenä. Tukka harmaantuu, meikki vähenee ja pukeutumista määrittelee mukavuus. Itse blondaan tukkaa varmaan hautaan asti, ja en mene edes lähikauppaan ilman punaista huulipunaa. En seuraa mitään pintamuotia, mutta yritän pukeutua nuorekkaasti. Ja kysyn säännöllisin väliajoin nuoremmilta ihmisiltä, en kai vaan ole yliampuva tai säälittävä nuorisovaatteissani.
Työelämässä on toisin: sain potkut 52-vuotiaana, enkä enää päässyt töihin mihinkään ilman kouluttautumista ja alanvaihtoa. Nuorena minut istutettiin töissä aina tärkeiden vieraiden keskelle iltatilaisuuksissa. Se kyllä tuntui hämmentävältä kun tuli uudet nuoret naiset, jotka veivät paikkani.
En tiedä olisinko edes halunnut huomiota nuorempana, jos se olisi perustunut pelkkään ulkonäköön. Huomiota saa myös koko olemuksella: hymyilemällä, rohkeudella ja itsevarmuudella.
Vierailija kirjoitti:
Nyt ei kyl kyse ole oikeasti miesten katseista. Aika harva nainen niitä oikeasti randomisti kaipaa. Kyse on kokonaisvaltaisesta huomioonottamisesta. Kaikissa arkisissa tilanteissa. Sen huomion on jokainen ansainnut. Sen että tulee kuulluksi tärkeissä asioissa. On sit kyse henkilökohtaisista tai työ ym. jutuista. Tällaiseen ei kiinnitä huomiota, ennenkuin se muuttuu.
Tässäkin ketjussa toiset ovat huomanneet muutoksen myös parempaan suuntaan iän karttuessa.
Viiskymppisenä tulee katseita kuuskymppisiltä ja sitä vanhemmilta miehiltä.