Mitä se tarkoittaa, kun usein vanhemmat naiset sanoo " muutuin näkymättömäksi iän myötä"?
Itse nuorena naisena mietin tuota, että ei minua ainakaan kukaan huomaa ulkonakaan, vaikka olen nuori ja ihan normaalin näköinen(hoikka, pitkät hiukset). Tai kukaan ei varsinaisesti Suomessa jää katsomaan tai tuijottamaan. Enkä kyllä edes katso ihmisiä jatkuvasti, että apua, huomasiko tuo nyt minut.
Että onko nämä vanhemmat naiset olleet jotain superkaunottaria, että nyt vanhempana heitä ei enää huomata ollenkaan? Jos on, niin outoa, että ne piirteet yhtäkkiä katoaisi sitten vanhempana? Ja mistä te olette huomanneet nuorempana, että ihmiset teidät huomasi ja katseli?
Kommentit (249)
🧔Minulla on purjevene ja olen siellä kaikki kesäviikonloput. Jos nainen ei tykkää veneilystä niin pitäkööt tunkkinsa.
Katsojien ikä muuttuu. Kun olet kuusikymppinen, sua katselevat kymmenen vuotta vanhemmat harmaahapsiset ukkelit. Hämärässä ravintolassa voi saada vielä nuorempien katseita, kun on solakka ja blondi🤣
Vierailija kirjoitti:
🧔Minulla on purjevene ja olen siellä kaikki kesäviikonloput. Jos nainen ei tykkää veneilystä niin pitäkööt tunkkinsa.
👨 Jaa, minulla on taas kesämökki, uusi nainen saa herätä joka viikonloppu aamu aikaisin klapihommiin.
Edellinen muija lähti, jos vattu lämmitän saunan niin saa muija jotain sen eteen tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
👨 Jaa, minulla on taas kesämökki, uusi nainen saa herätä joka viikonloppu aamu aikaisin klapihommiin.
Edellinen muija lähti, jos vattu lämmitän saunan niin saa muija jotain sen eteen tehdä.
👩💼Ei ole kyllä ihme, että teidän kanssa kukaan muija pysy.
Kysyittekö niiltä naisilta mitä ne haluaa tehdä vapaa-ajalla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
🧔No, se muija olisi halunnut viikonloppuna nukkua pidempään ja toivoi, että olisin keittänyt sille kahvia. Minä en vattu mikään palvelija ole eikä sängyssä aleta viikonloppuna lojumaan.
Vierailija kirjoitti:
En minä ollut tajunnut että nuorena katsotaan. Siis ei tuijottamalla, vaan kun ohitetaan vastaantulija, niin vilkaistaan kasvoja. Nelikymppisenä huomasin että juhlissa täydessä tällingissä eli parhaimmillani minut ohitettiin kuin en olisi siinä kävellytkään. Nyt jos ohikulkija katsoo silmiin, panen sen merkille erityistapauksena.
Eikö tuo ole kaikkien naisten ihannetilanne, miehet antavat olla rauhassa.
Miten sitä pitäisi tulkita, kun en ole lainkaan muuttunut näkymättömäksi, vaikka olen 56? Itse olen ajatellut, että tämänikäisiä (tuskin näytän nuoremmalta) näpäkän näköisiä naisia on enää niin vähän, että katsotaan tyyliä ja sitä että olen nimenomaan vanhempi nainen. Joku nuorempi mies voi katsoa siksi, että hänellä on fetissi vanhempaan naiseen.
Tuollaisia syitä olen pohtinut.
Monet miehet ovat olleet naisille näkymättömiä koko elämänsä ajan. Naisilla on helppoa
👩Isä, jos sinulla olisi uusi nainen niin mitä ostaisit sille syntymäpäivälahjaksi?
🧔No, jos muistan niin marketista 5 euron rihkamakorvakorut.
👩Ostaisitko kukkia?
🧔No, en minä mihinkään rehuihin ala rahojani laittamaan. Mutta voisin ostaa itselle 10 pulloa olutta ja tupakkaaskin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
🧔No, se muija olisi halunnut viikonloppuna nukkua pidempään ja toivoi, että olisin keittänyt sille kahvia. Minä en vattu mikään palvelija ole eikä säng
Miksi sitä naista olisi pitänyt passata? Naiset aina korostavat omaa itsenäisyyttään ja sitä, etteivät tarvitse miehiä mihinkään.
Ei haittaa minua. Ällötti se ahdistelu.
Miksi naista pitäisi passata?
Miksi naisen pitäisi nuolla sun vehjettä?
Paljonko maksullinen nainen maksaa?
Töissä se tarkoittaa, ettet pääse enää mielenkiintoisiin projekteihin, mielipiteesi ei kiinnosta ja kun puhut, puheenaihe vaihtuu. Muuten ei tämä näkymättömyys miehille haittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen liittänyt sen siihen, ettei vanhenevalla naisella ole enää roolia oikeastaan missään työelämässä, kuluttajana, yhteiskunnallisesti tai edes perheessään kun lapset lähteneet. Siksi kai moni takertuu niihin lapsenlapsiinsa että tuntee itsensä vielä jotenkin naiseksi ja tarpeelliseksi. Toki sen voi liittää myös tuohon, ettei miehet katso, mutta meikäläistä ei ole miehet koskaan katsoneet kuin suojatiellä ratin takaa.
Vanhenevalla miehellä ei ole mitään roolia. Naisella on aina rooli isovanhempana, avustajana, ystävänä, työntekijänä, järjestöaktiivina jne. Mutta tässä tosiaan näkee sen, että ihmiset ei näe mitä vanheneva nainen tekee muiden ihmisten eteen koska hänen työtään ja panostaan pidetään niin itsestäänselvyytenä.
Ai miehillä ei ole ystäviä tai eivät ole isovanhempia, järjestöaktiiveja yms.? Mä olen eri järjestöporukoissa törmännyt etupäässä juurikin 50+ miehiin jotka ovat kuvioissa niitä aktiivisimpia. Osa on perheettömiä joten varmaan tarvitsevat sitäkin enemmän sosiaalisia kontakteja. Osa taas on isovanhempia. Myös miehillä on ystäviä ja kavereita. Myös miehet ovat töissä.
Paradoksaalista on puhua vanhenevien naisten näkymättömyydestä ja kirjoittaa tuollainen kommentti. Ei vanhemmat ihmiset, niin miehet kuin naisetkaan, mihinkään piiloon mene vaan osallistuvat kaikenlaiseen toimintaan yhteuskunnassa. N38
Vierailija kirjoitti:
Monet miehet ovat olleet naisille näkymättömiä koko elämänsä ajan. Naisilla on helppoa
Taidat nyt enemmän puhua näkymättömyydestä parisuhdemielessä. Se on eri asia. Ovatko nämä miehet myös näkymättömiä lääkäriin mennessään? Autoliikkeen myyjille? Korjaamoilla? Työpaikoillaan?
Vierailija kirjoitti:
Olen aina saanut katseita, eri ikäisinä. Ehkä minussa on jotain kiinnostavaa sitten? Olen ihan nätti....
Eri ikäiset miehet tuijottaa myös.
Juu katsotaan. Niinhän osa miehistä aina tekee, katselee naisia. Mutta kuunteleeko myös? Ja jos niin kuunteleeko vain siksi, että on silmäniloa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen viisikymppinen nainen enkä koe olevani mitenkään näkymätön. Ihan normaalisti koen tulleeni huomioiduksi niin työpaikalla kuin kaikkialla missä asioin. Siihen miten minua kohdellaan voin hyvin pitkälti vaikuttaa omalla käytökselläni ja asenteellani iästä riippumatta. Enkä tarvitse itsetuntoni pönkittämiseksi mitään miesten katseita tai erityistä huomiota. Minusta aivan naurettavaa edes ajatella tuollaista.
Sinulla on siis työpaikka. Jos sinut nyt vapautetaan työstäsi ja alat etsiä uutta työpaikkaa, kerro sitten uudestaan kokemuksistasi.
Tällä alalla ikä ei ole työllistymisen ongelma ja pitkä sekä monipuolinen työkokemus on vain plussaa. Jos ei töitä löydy, niin syy ei ole ikä vaan jokin muu.
Vierailija kirjoitti:
Nuorempana nainen valittaa kun tulee huomiota joka paikassa ja tilanteessa. Vanhenpana se valittaa kun ei enää tule.
No harvempi täällä on valittanut, vaikka asian toteekin. Silti yllättää, kuin monelle ne katseet ja huomio merkitsee. Ihan kuin itsetunto olisi suoraan yhteydessä miesten huomioon.
Vierailija kirjoitti:
Vanhat naiset = miehet. En miehenä koe että kukaan huomaa minua ellen sitten tee jotain tosi järisyttävää. M30
Et huomaakaan, kun se kaikki on itsestäänselvyys. Kuten joku aiemmin kirjoitti, huomaat kun se muuttuu.
👩💼Voi hemmetti, me ei tällä menolla saada ikinä Olivialle mummopuolta.