Mitä se tarkoittaa, kun usein vanhemmat naiset sanoo " muutuin näkymättömäksi iän myötä"?
Itse nuorena naisena mietin tuota, että ei minua ainakaan kukaan huomaa ulkonakaan, vaikka olen nuori ja ihan normaalin näköinen(hoikka, pitkät hiukset). Tai kukaan ei varsinaisesti Suomessa jää katsomaan tai tuijottamaan. Enkä kyllä edes katso ihmisiä jatkuvasti, että apua, huomasiko tuo nyt minut.
Että onko nämä vanhemmat naiset olleet jotain superkaunottaria, että nyt vanhempana heitä ei enää huomata ollenkaan? Jos on, niin outoa, että ne piirteet yhtäkkiä katoaisi sitten vanhempana? Ja mistä te olette huomanneet nuorempana, että ihmiset teidät huomasi ja katseli?
Kommentit (249)
Tervetuloa suurimman osan miesten elämään. Näkymättömiä syntymästä hautaan asti
Olen 46-vuotias ja kyllä minut ainakin huomataan. Yksikin paria vuotta nuorempi yritti rikkoa avioliittoni, muttei onnistunut. Töissä miehet flirttailevat ja jäävät juttelemaan mukavia.
Viimeksi tänää äitini totesi, että miehet ja naisetkin tuijottaa minua kun olimme ostoksilla. Ei ole muuttunut miksikään, itse en rekisteröi asiaa. Avopuoliso on todennut samaa kun on yhdessä liikuttu jossain
N48
Tänään oli varmaan ensimmäinen kerta. Myyjä alkoi kesken papereiden teon vitsailemaan naapurijonon miehen ja myyjän kanssa... Piti ihan hoputtaa.
Vierailija kirjoitti:
Tjaa. Kyllä oman ikäiset miehet yhä katsoo. Ja vanhemmat.
Mutta sitten olen tullut asiakkaana hyvin näkyväksi kaupoissa. Kaikki myyjät pyörii kuin väkkärät ympärillä, että miten rouvaa vois palvella. Nuorena myyjät tuskin tervehtivät. Muutos on aika häkellyttävä.
En varsinaisesti kaipaa miesten huomiota. Ei mulla olisi niille enää mitään annettavaakaan. Oma mies riittää hyvin. Tiedän olevani ikäisekseni hyvin säilynyt ja sitä pidän yllä ja olen tyytyväinen.
N50+
Minullekin riittää oma mies, enkä ymmärrä miksi niin monet vanhemmat naiset janoaa miesten huomiota esim vieraiden. Olen nuori nainen.
Samaa mietin. Olen mielestäni ollut nätti aina, hoikka, meikannut, myös nuorempana, eikä silloinkaan kukaan tuijottanut/tsekannut tms. vaikka olen hyvin tietoinen ympäristöstäni ja huomaan, jos muille kuitenkin tehdään niin. Ehkä liittyy tosiaan pukeutumiseen, tai sitten pitäisi olla jotenkin superkaunotar.
Ei se tarkoita sitä, että kadulla tuijotettaisiin tai mitään sellaista, vaan ylipäätään yhteiskunnassa, ja varsinkin työelämässä. Vanhoille ukoille tulee karismaa ja valtaa, naisille työttömyyttä ja sitten ehkä töitä eläkkeeseen asti pienemmällä palkalla kuin nuorena.
Miettikääpä politiikkaa miten naisia kohdellaan. Jos Sanna Marin olisi näyttänyt Tarja Haloselta, niin puhuttaisiinko hänestä enää mitään kun lähti pääministerin paikalta ja politiikasta? Tarja Halosen käsilaukkua ja pukeutumista moitittiin että on kuin muumimamma ja että on ruma miesmäinen kun istuu urheilutapahtuman katsomossa lenkkarit jalassa ja lippis päässä. Kun Sanna Marin kävi tapahtumissa seksikkäässä pikku nahkatakissa ja teki lenkkipolun varrella lenkkarit jalassa ja lippis päässä vähän leukoja, niin uuuuuuu! Eikä olisi Sanna Marin saanut ulkomailla samanlaista suitsutusta jos olisi ollut 20 vuotta vanhempi ja 20kg lihavempi, eli olisi muotilehden kannessa ollut ilman paitaa pelkkä jakku päällä.
Naiset saa ainakin työelämässä monet asiat hopealautasella eteen tarjoiltuna ikävälin 20-40v, jos eivät kuulu rumimpaan kolmasosaan naisia. Ei tosiaankaan tarvitse olla mikään kaunotar, jotta miehet tekevät pillun toivossa kaikki vaikeat hommat naiselle, jos nainen vain pyytää. Ja kuuntelijoita löytyy kahvi- ja lounastauoilla.
40-50v väli riippuu vähän naisen rupsahtaneisuudesta. Jotkut saavat miesten huomiota ja apua vielä viiskymppiseksi, mutta viimeistään siinä kohtaa nainen tulee näkymättömäksi = joutuu itse tekemään vaikeat hommat töissä eikä saa enää kuuntelijoita valituksilleen.
t. nelikymppinen mies
Vanhempaa naista ei haluta nähdä eikä kuulla. Täydellinen blokkaus.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen liittänyt sen siihen, ettei vanhenevalla naisella ole enää roolia oikeastaan missään työelämässä, kuluttajana, yhteiskunnallisesti tai edes perheessään kun lapset lähteneet. Siksi kai moni takertuu niihin lapsenlapsiinsa että tuntee itsensä vielä jotenkin naiseksi ja tarpeelliseksi. Toki sen voi liittää myös tuohon, ettei miehet katso, mutta meikäläistä ei ole miehet koskaan katsoneet kuin suojatiellä ratin takaa.
Tämä. Sinua ei tarvitse palvella kaupassa tai edes olla ystävällinen. Olen näkymätön ja säälittävä asiakas.
Vierailija kirjoitti:
Samaa mietin. Olen mielestäni ollut nätti aina, hoikka, meikannut, myös nuorempana, eikä silloinkaan kukaan tuijottanut/tsekannut tms. vaikka olen hyvin tietoinen ympäristöstäni ja huomaan, jos muille kuitenkin tehdään niin. Ehkä liittyy tosiaan pukeutumiseen, tai sitten pitäisi olla jotenkin superkaunotar.
Resting bitchface? Harmaahiirulaisen vaatteet ja olemus?
Vierailija kirjoitti:
Naiset saa ainakin työelämässä monet asiat hopealautasella eteen tarjoiltuna ikävälin 20-40v, jos eivät kuulu rumimpaan kolmasosaan naisia. Ei tosiaankaan tarvitse olla mikään kaunotar, jotta miehet tekevät pillun toivossa kaikki vaikeat hommat naiselle, jos nainen vain pyytää. Ja kuuntelijoita löytyy kahvi- ja lounastauoilla.
40-50v väli riippuu vähän naisen rupsahtaneisuudesta. Jotkut saavat miesten huomiota ja apua vielä viiskymppiseksi, mutta viimeistään siinä kohtaa nainen tulee näkymättömäksi = joutuu itse tekemään vaikeat hommat töissä eikä saa enää kuuntelijoita valituksilleen.
t. nelikymppinen mies
Siis minkä saa?? jotain esimerkkejä voisit heittää vai muutenko vain juttelet? Itse olen aina ollut tosi estynyt, ujo nainen ja kukaan ei ole halunnut olla seurassani. Joten en usko että ihan naisen nätti ulkonäkö riittää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen liittänyt sen siihen, ettei vanhenevalla naisella ole enää roolia oikeastaan missään työelämässä, kuluttajana, yhteiskunnallisesti tai edes perheessään kun lapset lähteneet. Siksi kai moni takertuu niihin lapsenlapsiinsa että tuntee itsensä vielä jotenkin naiseksi ja tarpeelliseksi. Toki sen voi liittää myös tuohon, ettei miehet katso, mutta meikäläistä ei ole miehet koskaan katsoneet kuin suojatiellä ratin takaa.
Tämä. Sinua ei tarvitse palvella kaupassa tai edes olla ystävällinen. Olen näkymätön ja säälittävä asiakas.
No kyllä mun äitiä ainakin palvellaan aina, ja hän on päälle 65+.
Tietyn iän jälkeen kohtaat vähättelyä. Uuden työpaikan löytäminen on todella vaikeaa jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rbf kaupungilla kulkiessani joo, mutta en näe syytä hymyillä vastaantulijoille. Ei se tarkoita, että olisin huonolla tuulella. Ja eikö suurimmalla osalla ole aika rbf? Ja riippuu, miltä näyttää harmaahiirulainen?
Vierailija kirjoitti:
Tietyn iän jälkeen kohtaat vähättelyä. Uuden työpaikan löytäminen on todella vaikeaa jne.
Mulla on ollut koko ikäni vaikeaa olla löytää työpaikkaa. Ovatko nämä siis olleet todella suosittuja, kunnianhimoisia menestyneitä nuoria naisia jotka kokee noin?
No tämä palstahan on täynnä kaikensorttista kateellista kaakattajaa, mutta kerronpahan silti. XDDDDD Olen aina saanut miekkosen ja poikasten (yhh... xdddddd) huomion. Toisaalta kyllä naikkosetkin ja lapset katsovat paljon.
Minua vain kyylätään. Kaipa sen jokainen näkökykyinen huomaa, kun osuu kohdalle. Monesti ihan tuijotetaan. Ja olkaa huoleti, kannan aina peiliä mukana xddddd
Monesti kun kaupassa vaikka tutkailen jotain ja nostan katseen, joku tuijottaa minua. Eräänä kauniina päivänä, ehkä alle viikko sitten seisoskelin kotitalon edessä ja joku vanhahko naikkonen katsoi todella pitkään. Siinä ei ollut ketään muita lähistöllä ja epäilen ettei ulko-ovi ollut niin kiinnostava, että olisi ollut syy kyyläämiseen.
Kun kävelen miekkosten ohi, näen usein sen erittäin läpitunkevan tuijotuksen. Jotkut ovat ulk., jotkut suom. Pikkuvauverot kyyläilevät usein.
Kun menen pariskuntien ohi, monesti naikkososapuoli katsoo minua epävarmana. Voin vannoa että sen kiusaantuneisuuden aistii välittömästi XDDDDD
Ainoat hetket jolloin tunnen olevani näkymätön, ovat hetkiä kun en mene ihmisten ilmoille tai jos menen, en katso ympärilleni. Muuten minut huomataan kyllä aina.
Kaupassa joskus tässä lähimenneisyydessä onnistuin pudottamaan tavarat pitkin lattiaa Xdddd joku miekkonen oli salamana auttamassa niiden keräämisessä. Samoin yhdessä työpaikassa leväytin yhdet tavarat pitkin poikin vahingossa, niin yksi miekkonen tuli heti auttamaan. Sama miekkonen tuijotti minua aina. Samassa työssä myöhemmin (eri työskentelypaikka) joku toinen miekkonen katseli, ja oli usein siellä missä minäkin. Ei puhunut minulle mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mää oon just tuollainen harmaahiirulainen ja saan olla ihan näkymöttämänä kaupungilla ja muualla.
Työpaikalla kukaan ei puhu enää muusta kuin työasioista.
Terveydenhuoltoa ei kiinnosta terveysasiani, koska en enää ole potentiaalinen lisääntyjä.
En kiinnosta miehestäni saati ketään muutakaan.
Kukaan ei kysy shoppaillessa, tarvitsisinko apua.
Tjaa. Kyllä oman ikäiset miehet yhä katsoo. Ja vanhemmat.
Mutta sitten olen tullut asiakkaana hyvin näkyväksi kaupoissa. Kaikki myyjät pyörii kuin väkkärät ympärillä, että miten rouvaa vois palvella. Nuorena myyjät tuskin tervehtivät. Muutos on aika häkellyttävä.
En varsinaisesti kaipaa miesten huomiota. Ei mulla olisi niille enää mitään annettavaakaan. Oma mies riittää hyvin. Tiedän olevani ikäisekseni hyvin säilynyt ja sitä pidän yllä ja olen tyytyväinen.
N50+