Miten ihmisillä riittää aika liikunnalliseen elämään?
Vilpittömästi kysyn! Oma arkipäiväni:
- herätys klo 7, aamutoimet lasten kanssa 25 min, työmatka bussilla ja metrolla 25-30 min, työpäivä 8 tuntia sis. lounastauon, kotimatka 30 min.
Kotiin päästessäni kello on yleensä 16.30-16.45, riippuen siitä meneekö ylitöiksi ja jääkö bussi ruuhkaan. Jos yhdistän kotimatkaan kaupassa käynnin 20 min, olen kotona noin klo 17.05. Sitten:
- ruoanlaitto 20-40 min, samalla laitan pyykit pyörimään, luen uutiset, soitan vanhemmilleni, vastaan viesteihin jne muuta mitä työpäivän aikana ei ehtinyt, ruokailu 20-30 min, sitten lasten läksyjen tsekkaus 10 min, päivittäissiivous 10 min.
Noin klo 18.15-18.30 jälkeen olen vapaalla ellei lasten harrastuksiin liity jotain erityistä säätöä, kuten noin joka toinen viikko pelien takia on; otteluiden takia joudumme varaamaan pelkkiin matkoihin julkisilla 20min-1,5 tuntia/suunta. 2x viikossa käyn itse harrastamassa: ma joogassa ja ti nikkaroimassa. Klo 20 on viimeistään oltava kotona laittamassa lapsille iltapalaa, samalla ripustan pyykit. Klo 20-21 välillä teen 15 min 2x viikossa kotitreenin. Yritän lukea joka päivä vähintään 30min ja nukahtaa klo 22.30.
Uimassa käydään lasten aina välillä ja viikonloppuisin heitellään koreja, potkitaan futista, käydään retkillä jne joten aktiivista elämää sinänsä.
En kuitenkaan ymmärrä missä kohdin pystyisin päivittäin kävelemään 10.000 askelta (noin 1,5 tuntia minun vauhdillani), juoksemaan lenkkejä 3-4 krt/vko ja käymään kuntosalilla 2-5 krt/vko kuten kaikki terveyssuositukset jatkuvasti muistuttavat. Kaikki ihmisen vapaa-aika menisi vain yksinään liikkumiseen niiden mukaan!! Olen jo nyt joutunut luopumaan kuorosta, koska en voinut yhdistää sitä yhden vanhemman kodin arkeen.
Kommentit (163)
Vierailija kirjoitti:
Sinulla menee selvästi sekaisin kansanterveydelliset liikuntasuositukset ja jonkun fitness-paasaajan suositukset. Ensimmäisenä mainittuihin riittää lähes kenen tahansa aika.
En sekoita. Täällä UKK-instituutin liikuntasuositukset: https://ukkinstituutti.fi/palvelut/jarjestoportaali/liikkumisen-suositu…
Näin työttömänä ehtii hyvin kolme kertaa viikossa salille ja kolmesti juoksemaan. Saa nähdä miten sitten ku töihin menee... Onneks on fyysinen työ nii tulee ny siinäki liikuttua.
Onko lapset alle 8 v vai miksi kiiruhdat kotiin passaamaan iltapalaa pöytään?
Kävelymatto ja säädettävä työpöytä. Askelia tulee tunnissa 2000-4000.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä kävelen 10 kilometriä joka päivä. Kävelen töihin ja takaisin, työmatka yhteen suuntaan 2km. Kun tulen töistä kotiin, vaihdan urheiluvaatteet päälle ja lähden vielä 6 kilometrin kävelylle. Siihen menee noin tunti. Kello on 17.30, kun tulen takaisin kotiin. Päivällinen on tehty aina edellisenä iltana, joten siitä vaan suoraan pöytään syömään.
Nukkumaan meillä mennään 22-23, joten päivällisen jälkeen on 4-5 tuntia aikaa tehdä mitä vaan, vaikka urheilla lisää.
Kolme lasta, ei eläimiä.
Onko puoliso arjessa mukana kuskaamassa lapsia kymmenien kilometrien päähän peleihin samalla kun sinä olet esim. kävelylläsi?
Asutaan Helsingissä. Lapset liikkuvat itsenäisesti julkisilla kulkuvälineillä harrastuksiinsa. Ei ole tarvetta kuljetella lapsia kymmenien kilometrien päähä
Pätee varmaan jos lapset ovat kolmasluokkalaisia ja siitä eteenpäin, ainakin Helsingissä futiksessa matsit saattaa olla jo 7v viikon sisällä Pajamäessä, Myllypurossa ja Kannelmäessä eli aivan eri puolella kaupunkia.
Vierailija kirjoitti:
Aikaa riittää siihen mihin haluaa.
Joo ja jos haluaa esim käydä töissä ja opiskella niin siihen nippa nappa riittää.
Mahdollisia treeniajankohtia:
- aamulla ennen kuin lapset heräävät
- lasten treenien aikana
- illalla kun lapset ovat nukahtaneet
- pidemmät treenit viikonloppuisin jossain välissä
Tunnet itse oman tilanteesi parhaiten. Helpoin ajankohta on tietysti lasten harrastusten aikana, jos käytät nyt sen ajan kentän laidalla norkoiluun. Voit haastaa muita vanhempia mukaan treenaamaan.
Itse käytän joustavasti näitä kaikkia mahdollisuuksia. Juoksen noin 50 km/vko ja lisäksi saan tehtyä yhteensä 1-2 h lihaskuntoa. Lihaskuntotreenien kesto on 15-40 min. Teen lihaskunnon kotona, koska matka salille veisi liikaa aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Onko lapset alle 8 v vai miksi kiiruhdat kotiin passaamaan iltapalaa pöytään?
Nuorempi 7v ja vanhempi 9v. Minusta yhdessä vietetty iltapalahetki on tärkeä, etenkin jos harrastusten takia ei olla syöty päivällistä yhdessä.
- Ap
Kuntoile kotona niin ei mene matkoihin aikoja. Esim. kuntopyörä minkä päällä voi tabletista lukea tai katsoa Netflixiä.
Osta auto niin kaikki siirtymät nopeutuvat ja jää enemmän aikaa muuhun.
Lasten harrastusten/pelien aikana voi yleensä myös tehdä juoksulenkin, ulkotreenin tms.
Vierailija kirjoitti:
Kävelymatto ja säädettävä työpöytä. Askelia tulee tunnissa 2000-4000.
Olen asiakaspalvelutöissä, enkä voi tehdä sitä etänä :)
- Ap
No minä pystyn. Ensinnäkin lapset ovat osanneet varsin pienestä pitäen tehdä välipalansa itse ja aika aikaisin ruokaakin.
olen myös vastuuttanut heitä kotitöihin. Pesevät itse pyykkiä. Nyt ovat jo kolme tasapainoista, koulussa hyvin menestyvää teiniä, joilla on itsenäiseen elämään tarvittavat taidot.
harrastuksiinsa menevät julkisilla tai pyörällä.
Käytetään myös paljon valmisruokia. Lapset voivat itsekin käydä kaupassa.
Olen aina laittanut liikunnan siistin kodin edelle. Lähden lenkille ennen kuin siivoan.
Käyn lähes joka päivä töiden jälkeen juoksulenkillä tai ryhmäliikuntatunnilla, koska silloin jaksan paremmin illan.
Kun lapset oli pieniä, liikuttiin yhdessä. Käytiin boulderoimassa, hyppimässä trampalla, ulkoliikunapaikoilla, hiihtämässä, luistelemassa. Jos lapset leikkipuistossa, minä esim venyttelin. Kotona nyt voi tietysti vetää vaikka kehonpainotreeniä.
Mulla auttaa hybridityö ja liukuva työaika. Päivällä jaksan liikkua enemmän kuin iltapäivällä tai illalla, eli liikuntaa tulee harrastettua koska se ei ole epämiellyttävää. Jotkut etäpalaverit voi varsin hyvin käyttää venyttelyyn tai lihaskuntoharjoitteluun, auttaa keskittymään. Pidän liikunnan aika korkealla prioriteettilistalla, koska lapsetkin hyötyvät hyväkuntoisista vanhemmista nyt ja tulevaisuudessa.
Vaihtaisin julkisilla kulkemisen pyöräilyyn. Se on lopulta aika näppärä keino liikkua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä kävelen 10 kilometriä joka päivä. Kävelen töihin ja takaisin, työmatka yhteen suuntaan 2km. Kun tulen töistä kotiin, vaihdan urheiluvaatteet päälle ja lähden vielä 6 kilometrin kävelylle. Siihen menee noin tunti. Kello on 17.30, kun tulen takaisin kotiin. Päivällinen on tehty aina edellisenä iltana, joten siitä vaan suoraan pöytään syömään.
Nukkumaan meillä mennään 22-23, joten päivällisen jälkeen on 4-5 tuntia aikaa tehdä mitä vaan, vaikka urheilla lisää.
Kolme lasta, ei eläimiä.
Työpaikka 2km kävelymatkan päässä jossain landella on hieman eri kuin työpaikka 10km päässä toisella puolella Helsinkiä.
Landella työpaikkani oli aina 60-80 km päässä. Landella
Höpöhöpö. Maalla on tasan taatusti kauppoja, koulu, päiväkoti, vanhainkoti, maatiloja, posti, huoltoasema, terveyskeskus jne.
T. 43v maalla asunut.
Vierailija kirjoitti:
Kuntoile kotona niin ei mene matkoihin aikoja. Esim. kuntopyörä minkä päällä voi tabletista lukea tai katsoa Netflixiä.
Osta auto niin kaikki siirtymät nopeutuvat ja jää enemmän aikaa muuhun.
Lasten harrastusten/pelien aikana voi yleensä myös tehdä juoksulenkin, ulkotreenin tms.
Ei ole varaa autoon, kiitos kuitenkin neuvosta. Kuten sanottua, toisen lapsen treeniajan käyn joogassa, toisen lapsen treenit x 2 viikko, joista toisen aikana liikun ja toisen aikana hoidan isommat ostokset.
- Ap
Vaihdat äänikirjoihin ja käyt lenkillä kirja-aikanasi?
Heräät vasta 7? Herää klo 6 ja käy lenkillä.
En jaksanut lukea aloitusta, mutta ala harrastaa liikuntaa vauva palstan sijaan. Löytyyhän sulla aikaa tännekin.
Vierailija kirjoitti:
En jaksanut lukea aloitusta, mutta ala harrastaa liikuntaa vauva palstan sijaan. Löytyyhän sulla aikaa tännekin.
En ole ap, mutta itse kuuntelen luentoa tilastotieteestä ja kävelen kävelymatolla tässä samalla. Ihmiset multitaskaa.
Helposti. Ei ole lapsia.