Kouluun kolmevuotiaana
Luin just Hesarista koripalloilija Sasu Salinista, joka kertoo elämästään Teneriffalla. Espanjassa ei ole oppivelvollisuutta vaan koulupakko.
"Espanjassa lapset menevät kouluun kolmevuotiaana. Neljävuotiaan Stellan koulupäivä kestää yhdeksästä viiteen."
Pitäisikö Suomessakin siirtyä 3-vuotiaiden lasten pakolliseen kouluun? Mitä hyötyjä ja haittoja tästä olisi?
Kommentit (29)
Kyllä useimmat lapset olisi viimeistään 5v valmiita kouluun. Itse olen mennyt kouluun pari viikkoa sen jälkeen kun täytin 5v. Sitä edellisen vuoden olin ollut eskarissa.
Espanjassa koulupakko ainakin vielä muutama vuosi sitten alkoi 6-vuotiaana, mutta monet lapset tosiaan koulun 3-vuotiaana aloittavat.
Vierailija kirjoitti:
Hyötyä olisi, kun ei tarvitsisi maksaa päivähoitomaksuja yli 3v.
Ranskassa aloitetaan myös 3v, mutta päivä on lyhyempi kuin Espanjassa. Luokassa kyllä istutaan päivässä 2-3 oppituntia niin, että on vain yksi opettaja ja 20 lasta ja ollaan muuten hiljaa. Sitten on tunnin ruokatauko ja lopuksi vapaata leikkiä.
Köytetäänkö ne 3v:t kiinni penkkeihinsä ja annetaan karttakeppiä heti jos vähänkin inahtaa? Vai miten on mahdollista että työrauha säilyy tuollaisessa luokassa?
Sanotaan, että ollaan vapaita, mutta silti se aivopesu aloitetaan jo pienenä. Annetaan edes lasten olla vapaasti lapsia.
Tätä kommentoi joku asiantuntija Hesarissa tai Ylellä minusta osuvasti - "miksi käyttää x asian opettamiseen 4 vuotialla puoli vuotta, jos sen 7 vuotias oppii 15 minuutissa?"
Tytöille riittää kouluksi viimeistään noin 2-vuotiaana alkava vaimokoulu, jossa heistä kasvatetaan kuuliaisia ja nöyriä vaimoja eli palvelusväkeä meille miehille. Heiltä kitketään oma tahto pois, nainen alistetaan miehelle kuuliaiseksi palvelijaksi ja naiselle opetetaan vaatimattomat pikku naisten työt kuten ruoanlaitto, siivous, kodinhoito ja lastenhoito. Tärkeimpänä tietysti miehen palveleminen ja tämän tahtoon nöyrtyminen. Noin 8-10 vuotiaana nainen annetaan miehelle vaimoksi, jota mies käyttää nyrkkeilysäkkinä, seksileluna ja palvelijana.
Suomessakin tuli tämä pienten lasten koulu käyttöön jokunen vuosi sitten. Tosin sitä kutsutaan varhaiskasvatukseksi eikä kouluksi. Asiantuntijat ovat nykyään lähes kaikissa maissa sitä mieltä, että myös pienet tarvitsevat opetusta sen sijaan, että heitä vaan säilöttäisiin perinteisessä lastentarhassa.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä useimmat lapset olisi viimeistään 5v valmiita kouluun. Itse olen mennyt kouluun pari viikkoa sen jälkeen kun täytin 5v. Sitä edellisen vuoden olin ollut eskarissa.
Minä muistan olleeni päiväkodissa todella tylsistynyt ne vikat pari vuotta ja olin jo valmis kouluun ja "imemään tietoa".
Vierailija kirjoitti:
Tätä kommentoi joku asiantuntija Hesarissa tai Ylellä minusta osuvasti - "miksi käyttää x asian opettamiseen 4 vuotialla puoli vuotta, jos sen 7 vuotias oppii 15 minuutissa?"
Jos kyseessä on asiantuntijaksi itsensä tituleeraava, niin niille voi vaan nauraa. Lapset oppii yleensä lukemaankin ennen 7 vuoden ikää. Itse opin omatoimisesti 4-vuotiaana. En tiedä mistä se tuli, kun kukaan ei opettanut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos kyseessä on asiantuntijaksi itsensä tituleeraava, niin niille voi vaan nauraa. Lapset oppii yleensä lukemaankin ennen 7 vuoden ikää. Itse opin omatoimisesti 4-vuotiaana. En tiedä mistä se tuli, kun kukaan ei opettanut.
Se on oikeastaan parempi jos 4-vuotias ei osaa lukea. Sen ikäinen ei oikein pysty käsittelemään isoa osaa lukemistaan asioista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on oikeastaan parempi jos 4-vuotias ei osaa lukea. Sen ikäinen ei oikein pysty käsittelemään isoa osaa lukemistaan asioista.
Jos on niin fiksu 4-vuotias, että osaa lukea, niin eiköhän sellainen osaa käsitellä lastenkirjojen tarinat.
Ainakin kokisin, että jotenkin helpottaisi työssäkäyviä vanhempia. Tuo olisi selkeämpi kuin joku päikky, jossa on eri ikäluokkia ainakin pienemmillä paikkakunnilla sekaisin ja isommat lapset selvästi turhautuvat. Ja miksi ihmeessä opiskelua ei voisi kevyesti ja leikin varjolla opettaa jo nykyistä nuoremmalla iällä? Varsinkin kielien opiskelun suhteen tuossa olisi myös selkeä etu, koska mitä nuorempana kielen opiskelu on aloitettu, sen helpompi se on useimmille omaksua.
Leikki on lapsen työtä. Vielä nyt joku haaveilee entistäkin pidempää orjuutta ihmiselämään. Niinku ei riittäisi että hautaan asti työssä.eskarinki sais poistaa. Ei ole mitään hyötyä. Lasten pitää saada olla lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on niin fiksu 4-vuotias, että osaa lukea, niin eiköhän sellainen osaa käsitellä lastenkirjojen tarinat.
Ja esim. kaupassa lapsen silmät sidotaan lööpeiltä piiloon ?
3-vuotiaan koulu vastaa suurin piirtein sitä mitä meidän varhaiskasvatus tarjoaa. Koulupäiviin Espanjassa sisältyy myös siesta.
Hyvää tuossa systeemissä on, että vanhempien on helppo käydä töissä. Suomessa pikku alakoululaisten vanhemmat ovat tosi suuressa rasitteessa, mikäli tekevät töitä samalla. Puhumattakaan sitten, jos oma lapsi on erityislapsi ja ei pärjää yksin eikä koulun puolelta tule riittävää resurssia.
Ei! Lasten pitää saada leikkiä todella paljon, jotta kehittyvät kunnolla.
Suomen Pisa-tuloksetkin oli parhaimmillaan ennen intomielistä esikouluttamista ja lukemisen opettamista alle seitsemänvuotiaille.
Vierailija kirjoitti:
3-vuotiaan koulu vastaa suurin piirtein sitä mitä meidän varhaiskasvatus tarjoaa. Koulupäiviin Espanjassa sisältyy myös siesta.
Hyvää tuossa systeemissä on, että vanhempien on helppo käydä töissä. Suomessa pikku alakoululaisten vanhemmat ovat tosi suuressa rasitteessa, mikäli tekevät töitä samalla. Puhumattakaan sitten, jos oma lapsi on erityislapsi ja ei pärjää yksin eikä koulun puolelta tule riittävää resurssia.
Suomessa on mahdollista laittaa lapsi iltapäiväkerhoon, ja tukea saavilla lapsilla tuo oikeus jatkuu vielä toisen luokan jälkeenkin.
Hyötyä olisi, kun ei tarvitsisi maksaa päivähoitomaksuja yli 3v.
Ranskassa aloitetaan myös 3v, mutta päivä on lyhyempi kuin Espanjassa. Luokassa kyllä istutaan päivässä 2-3 oppituntia niin, että on vain yksi opettaja ja 20 lasta ja ollaan muuten hiljaa. Sitten on tunnin ruokatauko ja lopuksi vapaata leikkiä.