Myöhästelyistä on tehty niin iso numero yläasteella, ettei teini uskalla lähteä olenkaan kouluun enää myöhässä
Tämä systeemi on stressaavaa. Niin lapselle kuin vanhemmalle. Joka asiasta kasvatuskeskustelut lastensuojeluilmoitukset yms. Stressi aiheuttaa päänsäryn. Joku toinen keino pitäisi olla. Ainut rike myöhästelyt ja poissaolot. Ei alkoholia, ei sähkötupakkaa, ei rötöstelyä.
Kommentit (501)
Vierailija kirjoitti:
Yksittäisistä myöhästelyistä ei varmasti tehdä lasua. Kyllä silloin on jo toistasataa tuntia poissaoloa lukukaudessa, ja hyvin runsaasti noita myöhästelyjä.
Lasu ei tuo lapselle häpeää, koska kukaan ei asiasta tiedä. Ei muut kuin ilmoituksen tehnyt luokanohjaaja. Kukaan muu ope ei tiedä, eikä oppilaat. Koti itse valitsee, mihin sävyyn siitä lapselle puhutaan.
Lasu tehdään aina lapsen takia ja lapsen turvaksi. Yksi lasu ei ole kummoinen asia, mutta sosiaaliviranomaisille on tärkeä merkki, jos lapsen ympärillä useampi taho huolestuu. Huolen aiheuttaja voi olla kotona tai koulussa, tai kaveripiirissä. Lasua ei tehdä kotioloista, vaan lapsesta. Ja jos on runsaasti myöhästelyjä ja poissaoloja, jotain huolta selvästikin on, ja jotain apua tarvitaan.
Ja opettaja tekee lasuja, koska joutuu niitä tekemään. Ei niitä kukaan ilokseen tee. Maailmassa on monenlaista asiaa, j
Lasu lasu. Vedä nyt lasu päähäsi ja lässytä turvasta muualla. Missä oli kun Vilja Eerikaa tapettiin?
Ei taida olla lastensuojen asia sittenkään ratkoa myöhästymisiä, häpeä.
Olen huolissani kaikista opettajista, niin lihavia ja huonovointisia ja stressaantuneita, osa jopa sadistisia. Minne heistä voi valittaa, jos haluaa tällaisen pällin saattaa avun piiriin, jos useampi vanhempi on huolestunut?
Vierailija kirjoitti:
Olen huolissani kaikista opettajista, niin lihavia ja huonovointisia ja stressaantuneita, osa jopa sadistisia. Minne heistä voi valittaa, jos haluaa tällaisen pällin saattaa avun piiriin, jos useampi vanhempi on huolestunut?
On se vaan niin hirveää, että joku välittää sinunkin lapsestasi niin paljon, että käyttää aikaansa ja varmaan paljon voimavarojaan hänestä huolehtimiseen, ja tekee ihan lasun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aikatauluista kiinni pitäminen ja järjestyssääntöjen noudattaminen on opettajan/rehtorim toimesta kiusaamista? Oikeasti?!
Nyt olen nähnyt kaiken. Me on menetetty tää peli ja Suomi siinä samalla.
Et ilmeisesti ymmärtänyt aloitusta. Olisiko sinusta ok, että terveystietoihisi kirjattaisiin työpaikkasi tuloskeskustelut? Jos ei ole ok, niin ei ole tämäkään ok. Nämä ovat kuitenkin lapsia ja lapset tekevät myös virheitä. Mutta ei ole oikein, että niistä joutuu vastuuseen vielä aikuisena. Hulluintahan tässä on, että nämä virheet ovat koko loppuelämän näkyvissä, toisin kuin vaikka rikosrekisteri. Nämä mittasuhteet myöhästymisellä ovat täysin pielessä suhteessa oikeisiin rikoksiin.
Opettajat ja sosiaalityöntekijät yms ovat saaneet itse elää vapaampaa (ja terveempää) nuoruutta ilman uusliberalistista valvontaa.
Ei heidän myöhästymisiin, lintsauksiin ja alkokokeiluihin juuri puututtu.
Ehkä nuoret oireilevat juuri uusliberalismin hengessä tapahtuvan seurannan ja pelottelun takia. Ei esimerkiksi saa olla sairaana pois koulusta, ettei tehdä lasua. Tai ei saa myöhästyä. 1990-luvulla oltiin koulusta vaikka kaksi tuntia myöhässä, eikä kukaan sanonut siitä mitään!
Siinä olet oikeassa, että nykypäivänä pelotellaan paljon kaiken ikäisiä. Poissaoloihin ja myöhästelyihin kuitenkin puututtiin 1990-luvullakin. Ehkä sinä kävit koulusi jollain slummialueella jossa asiat hoidettiin vähän niin ja näin. Muualla ote oli jämäkämpi.
Vierailija kirjoitti:
Tämä voisin olla minä! :D
Olen tosin kyllä oppinut olemaan ajoissa aikuisena, mutta ei se helppoa ole ollut.
Sitä se ADHD teettää. Lapsena olin lähes aina myöhässä. Nyt aikuisena olen melkein aina oikeaan aikaan siellä missä pitääkin.
Vierailija kirjoitti:
Myöhästely on huono, opittu tapa. Illalla ajoissa nukkumaan, aamulla ajoissa herätys.
Viikonloppusin lomilla ei herätystä, mutta silloinkin kannattaa mennä ennen 24 nukkumaan.
Hyvin harvoin. Itse olen iltavirkku enkä pikkulapsenakaan saanut unta ajoissa. Ja jos joskus sain, heräsin keskellä yötä ja sain uudestaan unen päästä kiinni juuri kun olisi pitänyt nousta. Koita siinä sitten olla ajoissa.
Toinen juttu on se, että ADHD-aivoisilla siirtymätilanteet voivat olla kaoottisia ja ajantaju hukassa. Olet juuri lähdössä ovesta ulos kun muistat, ettet laittanut sukkia jalkaan tai jotain muuta älytöntä. Silloin on vaan pakko kääntyä ja pukea sukat. Minun tuntemani pahin myöhästelijä on ADD+autisti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On se vaan niin hirveää, että joku välittää sinunkin lapsestasi niin paljon, että käyttää aikaansa ja varmaan paljon voimavarojaan hänestä huolehtimiseen, ja tekee ihan lasun.
Älä huoli minun lapsestani, mutta miksi et auta niitä lapsia, jotka ovat oikeasti hengenvaarassa, kuten Vilja Erika, Joensuun murhattu poika, ja nyt tämä uusin pikkuvauva Vuosaaressa? Älä lässytä mistään huolesta, kun et oikeasti ole sekoilullasi avuksi niille, jotka tarvitsevat lastensuojelun resursseja.
Tämän päivän pelote nuorten maailmassa on lasupeikko.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksittäisistä myöhästelyistä ei varmasti tehdä lasua. Kyllä silloin on jo toistasataa tuntia poissaoloa lukukaudessa, ja hyvin runsaasti noita myöhästelyjä.
Lasu ei tuo lapselle häpeää, koska kukaan ei asiasta tiedä. Ei muut kuin ilmoituksen tehnyt luokanohjaaja. Kukaan muu ope ei tiedä, eikä oppilaat. Koti itse valitsee, mihin sävyyn siitä lapselle puhutaan.
Lasu tehdään aina lapsen takia ja lapsen turvaksi. Yksi lasu ei ole kummoinen asia, mutta sosiaaliviranomaisille on tärkeä merkki, jos lapsen ympärillä useampi taho huolestuu. Huolen aiheuttaja voi olla kotona tai koulussa, tai kaveripiirissä. Lasua ei tehdä kotioloista, vaan lapsesta. Ja jos on runsaasti myöhästelyjä ja poissaoloja, jotain huolta selvästikin on, ja jotain apua tarvitaan.
Ja opettaja tekee lasuja, koska joutuu niitä tekemään. Ei niitä kuk
Miksi suhtaudut lasuun noin hysteerisesti? Ja miten se, että joidenkin lasten kohdalla suojelu on totaalisesti epäonnistunut, johtaa siihen ajatukseen ettei lasuja kannata tehdä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aikatauluista kiinni pitäminen ja järjestyssääntöjen noudattaminen on opettajan/rehtorim toimesta kiusaamista? Oikeasti?!
Nyt olen nähnyt kaiken. Me on menetetty tää peli ja Suomi siinä samalla.
Et ilmeisesti ymmärtänyt aloitusta. Olisiko sinusta ok, että terveystietoihisi kirjattaisiin työpaikkasi tuloskeskustelut? Jos ei ole ok, niin ei ole tämäkään ok. Nämä ovat kuitenkin lapsia ja lapset tekevät myös virheitä. Mutta ei ole oikein, että niistä joutuu vastuuseen vielä aikuisena. Hulluintahan tässä on, että nämä virheet ovat koko loppuelämän näkyvissä, toisin kuin vaikka rikosrekisteri. Nämä mittasuhteet myöhästymisellä ovat täysin pielessä suhteessa oikeisiin rikoksiin.
Opettajat ja sosiaalityöntekijät yms
Suomessa ei ollut slummeja 1990-luvulla tietääkseni. Enkä tule slummialueelta. Luokalla oli pääosin varakkaiden perheiden lapsia ja huippu-urheilijoitakin. Oltiin kuitenkin nimenomaan nuoria.
Vierailija kirjoitti:
Tuttuni lapsella oli todella kelju opettaja, joka käytännössä simputti. Tuttuni teki ilmoituksen lapsestaan ja kyllä se otettiin ihan vakavasti, koska samasta opettajasta oli valitettu aiemminkin. Oikeasti turhia ilmoituksia tehdään todella vähän verrattuna siihen kuinka paljon jätetään tekemättä, vaikka tarve olisi.
Ehdottomasti kannattaa ottaa yhteyttä aluehallintovirastoon ja opetushallitukseen huonoista kouluista, opettajista, rehtoreista ja kiusaamisesta. Sitä varten aluehallintovirastossa toimii tarkastajat, jotta he voivat tutkia koulujen toimintaa.
Opettajat toimivat esimerkkeinä lapsille ja nuorille esimerkiksi kauniista ja kunnioittavasta käyttäytymisestä, terveellistä elämäntavoista ja sairauksien ehkäisystä. Siksi opettajien työhyvinvointiin ja esimerkiksi painon hallintaankin kannattaisi kiinnittää huomiota.
Suomalaisilla on pakkomielle aikatauluihin. Ei tarvitse mennä Keski-Eurooppaa pitemmälle, kun systeemit muuttuu. Voi olla vaikea elää "kunnollisilla ihmisillä", kun tuttavat eivät saavu 5 minuutin varoajalla tapaamisiin, tai työpaikan palaveri ei käynnisty tasan 9.00 am.
Eikä se koske vain aikatauluja, vaan ihan kaikkea mahdollista pitää "pläänätä". Vähän aikaa sitten oli parisuhdeterapeutin neuvo nykyajan nuorille; parisuhde ei ole urheilusuoritus.
Vierailija kirjoitti:
Suomalaisilla on pakkomielle aikatauluihin. Ei tarvitse mennä Keski-Eurooppaa pitemmälle, kun systeemit muuttuu. Voi olla vaikea elää "kunnollisilla ihmisillä", kun tuttavat eivät saavu 5 minuutin varoajalla tapaamisiin, tai työpaikan palaveri ei käynnisty tasan 9.00 am.
Eikä se koske vain aikatauluja, vaan ihan kaikkea mahdollista pitää "pläänätä". Vähän aikaa sitten oli parisuhdeterapeutin neuvo nykyajan nuorille; parisuhde ei ole urheilusuoritus.
Tämä.
Vierailija kirjoitti:
Jännä, minulla on Keski-Euroopassa olevilta sukulaisiltani saatu käsitys, että siellä vasta tiukkoja ollaankin. Koululaitos on todella vanhoillinen Suomeen verrattuna, ja esimerkiksi saksalaisille pienikin myöhästyminen täytyy selittää hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Ehdottomasti kannattaa ottaa yhteyttä aluehallintovirastoon ja opetushallitukseen huonoista kouluista, opettajista, rehtoreista ja kiusaamisesta. Sitä varten aluehallintovirastossa toimii tarkastajat, jotta he voivat tutkia koulujen toimintaa.
Vähän vaikuttaa siltä, että keskustelijat huolestuvat opettajista vasta siinä vaiheessa, kun opettajat puuttuvat lasten tekemisiin tavalla josta vanhemmat eivät pidä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jännä, minulla on Keski-Euroopassa olevilta sukulaisiltani saatu käsitys, että siellä vasta tiukkoja ollaankin. Koululaitos on todella vanhoillinen Suomeen verrattuna, ja esimerkiksi saksalaisille pienikin myöhästyminen täytyy selittää hyvin.
Saksassa on tiukkaa kyllä. Ordnung muss sein. Mutta siellä kunnioitetaan esimerkiksi siivoajia.
Eikä todellakaan lasuteta turhasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vähän vaikuttaa siltä, että keskustelijat huolestuvat opettajista vasta siinä vaiheessa, kun opettajat puuttuvat lasten tekemisiin tavalla josta vanhemmat eivät pidä.
Pidätkö sinä siitä, jos lapsestasi tehdään lasu siksi, että hänellä on endometrioosi ja sairaspoissaoloja koulusta?
Pidätkö sinä siitä, että lapsestasi tehdään lasu esiopetuksessa siksi, että hän puhui omiaan eli höpötteli asioita, mitkä eivät pidä paikkaansa?
Pidätkö sinä siitä, että lapsesi myöhästyy toistuvasti koulusta, koska hän pelkää naapurin koiraa, eikä uskalla lähteä kouluun ennen kuin koira on mennyt sisälle?
Tee toiselle se, minkä toivotte itsellesi tehtävän.
Sen minkä teette muiden lapsille ja perheille, ette ehkä toivo tapahtuvan itsellenne.
Moni lasu tehdään kiusaamiseksi ja näpäyttämiseksi. Oikeat lasut on tehtävä, ja onneksi lasu on olemassa.
Ja opettaja tekee lasuja, koska joutuu niitä tekemään. Ei niitä kukaan ilokseen tee. Maailmassa on monenlaista asiaa, joita lapset joutuvat kohtaamaan. Moni oikeasti tarvitsee apua. Valitettavasti lastensuojelun resurssit eivät aina riitä auttamaan kaikkia.