Myöhästelyistä on tehty niin iso numero yläasteella, ettei teini uskalla lähteä olenkaan kouluun enää myöhässä
Tämä systeemi on stressaavaa. Niin lapselle kuin vanhemmalle. Joka asiasta kasvatuskeskustelut lastensuojeluilmoitukset yms. Stressi aiheuttaa päänsäryn. Joku toinen keino pitäisi olla. Ainut rike myöhästelyt ja poissaolot. Ei alkoholia, ei sähkötupakkaa, ei rötöstelyä.
Kommentit (501)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AP:lle: Työelämä voi olla lapsellesi karu yllätys, sieltä harvemmin katsotaan hyvällä myöhästelyä. Ehkä kannattaisi opettaa ajoissa, tai työt jäävät haaveeksi.
Hän kyllä kerkeää kypsyä työelämään mennessä. Mutta jos työelämään valmennetaan jälki-istunnolla. Teini on vielä lapsi. Hän tekee virheitä. Osa ampuu, osa puukottaa, osa käyttää päihteitä, osa vetää Kiinasta tilattua sähkötupakkaa, osa rikkoo yhteiskunnan omaisuutta. Minun teini vain myöhästelee. VAIN. arvosanat hyviä (vielä)
Ihana kurlingvanhempi siellä vesittää koulun yrityksen kasvattaa nuorta vastuullisuuteen. Miksi asetat nämä ongelmat vastakkain? Ei 400 oppilasta opettava opettaja voi miettiä, että sinä joka käytät huumehia saat merkinnän aina kun olet myöhässä ja sinä joka olet vain myöhässä et saa. Mieti nyt vähän oikeasti. Aikuinen ihminen! Koulussa on SAMAT SÄÄNNÖT kaikille. Jos lapsesi on myöhässä, opeta lähtemään ajoissa! Toki voit salaa olla tyytyväinen siihen, että tämä on kenties ainoa ongelmanne, mutta älä missään nimessä koulua vastaan tässä ja vaadi prinsessalle/prinssille erityiskohtelua. Se on supernoloa ja ärsyttävää.
295 kommenttia, joissa sössötetään kellonaikojen ja sovittujen aikataulujen vaikeudesta teidän tyhmille lapsille.
Jesus sentään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Peruskoulussa ja lukiossa niuhotetaan myöhästymisestä, koska ilmeisesti ajatuksena on, että lapset oppisivat näin täsmällisiksi. Kuitenkin korkeakouluissa näkee, kuinka luentosalin ovi käy tiuhaan tahtiin, vaikka luennon aloituksesta on kulunut vartti tai jopa puolikin tuntia. Hyvin menee oppi perille?
Yliopistoissa luennot on avoimia kaikille. Ei tartte olla edes opiskelija. Lisäksi harvalla alalla luennot on pakollisia, joten niissä ei tartte olla ajallaan tai lainkaan, jos pääsee kurssin läpi muutenkin. Riippuu tietysti alasta. Joillakin aloilla on enemn pakollisia läsnäoloa, joissa toistuva myöhästely on ongelma.
Kuitenkin monien näiden myöhästyjien käytöksessä paistaa minä minä minä -asenne. Häiritsee muiden keskittymistä, kun koko ajan ovesta rampataan, mennään paikalleen istumaan, pengotaan tavaroita jne.
Nuoruuteen kuuluu rajojen hakeminen ja rikkominen. Myöhästely on pieni harmi.
Kun me olimme nuoria, ei ollut Wilmaa. Monet myöhestelivät, lintsasivat tunneilta ja lähtivät kesken päivän pois. Lisäksi sairaspoissaoloista ei tarvinnut ilmoittaa kuin vasta useamman päivän jälkeen.
Opettajat ovat itse eläneet näin nuorena. Annetaan nykyisille nuorille kasvurauhaa! Vähemmän raportointia.
t. n44 akateeminen, joka inhosi yläastetta. (Kaikki inhoavat yläkoulussa olemista. Ymmärrettäväsri myös opettajat. Vaihtakaa välillä alaa, niin näette, että aikuisten maailmassa työskentely on raskaampaa. Niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan.)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Newsflash. Kun se sun uniikki lumihiutale ei voi esim työelämässäkään tulla ja mennä miten sattuu.
Se että tulee ajoissa on muiden kunnioittamista ja hyviä käytöstapoja.
Itse miettisin, että miksi koulu joutuu tämänkin perusasian opettamaan lapsellesi.
Hyvä kontrasti kun ylläolleessa viestissä joku juuri kertoo liukuvasta työajastaan :D
Liukuva työaika on sovittu juttu, ei siinä "tulla ja mennä miten sattuu".
No sehän tietenkin riippuu siitä millainen sopimus on tehty. Ei kaikilla ole työaikoja ollenkaan, vaan työt tehdään silloin kun itse
Liukuva työaikakin useimmiten liukuu tietyn aikavälin sisällä, esimerkiksi 7-9. Lisäksi voi olla palavereja ja deadlineja, joista ei sovi myöhästyä. On myös akateemisia aloja, joilla ei ole liukuvaa työaikaa. Olisi ikävää, jos nuoren pitäisi valita uransa huonon ajanhallinnan sanelemilla ehdoilla.
Niin, parempi hiillostaa nuorta lasuilla ja what not. Oppii, että hän on paha ongelmatapaus ja ettei kannattaa yrittääkään juuri millekään uralle.
Teini katsoo nyt peiliin ja miettii , miten voisi korjata käyttäytymistään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monesti koulu on varsin joustamaton. Koulussa ei ole aitoa välittämistä lapsia ja nuoria kohtaan eli ns. pedagogista rakkautta. Lapsi aistii sen, että koulun aikuiset ovat tunnekylmiä.
Lisäksi koulussa keskitytään yksittäisiin virheisiin, sivuseikkoihin eikä useinkaan nähdä isoa kuvaa, kokonaisuutta. Ei osata toimia sellaisella tavalla, joka hyödyttäisi oppilaita yksilöinä ja ryhmänä mutta myös opettajan omaa työtä ja hyvinvointia tukien.
Koulussa tulisi pohtia ehdottomasti onko koulu oppilasta varten vai oppilas koulua varten. Vai onko se sitä varten, että koulun johto näyttää onnistuvan työssään, eikä aluehallintovirastolla ole huomautettavaa.
Mitä se asiaan puuttuminen sitten on, jos ei välittämistä?
Voi olla myös kiusaamista opettajan ja rehtorien taholta.
😂😂😂
Vierailija kirjoitti:
Peruskoulussa ja lukiossa niuhotetaan myöhästymisestä, koska ilmeisesti ajatuksena on, että lapset oppisivat näin täsmällisiksi. Kuitenkin korkeakouluissa näkee, kuinka luentosalin ovi käy tiuhaan tahtiin, vaikka luennon aloituksesta on kulunut vartti tai jopa puolikin tuntia. Hyvin menee oppi perille?
Eri alat, eri opetusmenetelmät, eri tavat. Kaikilta yliopistojen oppitunneiltakaan ei saa miten vain myöhästellä, luennot ovat asia erikseen. Esimerkiksi labratunnit ja jotkin kieliryhmät ovat tiukkoja myöhästelyn suhteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yliopistoissa luennot on avoimia kaikille. Ei tartte olla edes opiskelija. Lisäksi harvalla alalla luennot on pakollisia, joten niissä ei tartte olla ajallaan tai lainkaan, jos pääsee kurssin läpi muutenkin. Riippuu tietysti alasta. Joillakin aloilla on enemn pakollisia läsnäoloa, joissa toistuva myöhästely on ongelma.
Kuitenkin monien näiden myöhästyjien käytöksessä paistaa minä minä minä -asenne. Häiritsee muiden keskittymistä, kun koko ajan ovesta rampataan, mennään paikalleen istumaan, pengotaan tav
Keskittymistä? Ai niin kun nykyään koulussa kaikki ovat hiirenhiljaa ja keskittyvät lukemiseen. Siksi ne pisatuloksetkin paranee vuosi vuodelta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuitenkin monien näiden myöhästyjien käytöksessä paistaa minä minä minä -asenne. Häiritsee muiden keskittymistä, kun koko ajan ovesta rampataan, mennään paikalleen istumaan, pengotaan tav
Tietenkin ymmärrän, että varsinkin ylipistolla on usein päällekkäisiä kursseja, ja saattaa olla, että ehtii vain osittain osallistua jollekin luennolle. Mutta siitäkin huolimatta pitäisi tulla saliin mahdollisimman huomaamattomasti ja muita häiritsemättä. Myöhästyjät eivät usein ajattele sitä, että he aiheuttavat pienen keskeytyksen muille, vaikka myöhästymisellä ei olisi heille itselleen mitään väliä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitten taas ihmetellään, ettei miksei synny lapsia.
Jos lapsuuden myöhästymiset kirjataan loppuelämän ajaksi ylös kantaan niin ei ole muita mahdollisuutta kuin rajoittaa lapsimäärää, että vanhemmat pystyvät katsomaan lapsen perään, että mukana ovat esim. kaikki koulutarvikkeet jne. Kun 30 vuotta sitten riitti, että lapset sai kouluun niin nykyään vaaditaan niin paljon, ettei työssäkäyvä vanhempi pysty enää hoitamaan kaikkia viranomaisten vaatimuksia, jos lapsia on yli kaksi.
Jos luit aloituksen, siinä ongelma on, ettei lapsia saa kouluun ajallaan. Ei olisi aloituksen tilanne kelvannut 30 vuotta sitten.
30 vuotta sitten ei myöskään seurannut mitään lasua sen takia, että myöhästyy koulusta. Koulusta myöhästytään esim. koska etsitään vaatteita, kirjoitusvälineitä tms. Jos on neljä lasta versus että on kaksi lasta niin todennäköisesti menee tupla-aika kun etsit aamulla tai illalla lapsen tavaroita. Jos on monta lasta niin se pienin on todennäköisesti aamulla jo hukannut ne illalla etsimäsi tavarat tai käynyt hukkaamassa muidenkin tavarat. Käytännössä on siis pakko rajoittaa lasten määrää, että pääsee lasuttomaan täydellisyyteen.
Se, että lapsena myöhästyy, ei välttämättä korreloi aikuisena myöhästymisen kanssa, kun ei tarvitse asua sen huithapelin pikkuveljen kanssa, joka varastaa kynät toisten penaaleista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Newsflash. Kun se sun uniikki lumihiutale ei voi esim työelämässäkään tulla ja mennä miten sattuu.
Se että tulee ajoissa on muiden kunnioittamista ja hyviä käytöstapoja.
Itse miettisin, että miksi koulu joutuu tämänkin perusasian opettamaan lapsellesi.
Hyvä kontrasti kun ylläolleessa viestissä joku juuri kertoo liukuvasta työajastaan :D
Liukuva työaika on sovittu juttu, ei siinä "tulla ja mennä miten sattuu".
No sehän tietenkin riippuu siitä millainen sopimus on tehty. Ei kaikilla ole työaik
Tuossahan on sitten jo kyse siitä, miten lasuun suhtaudutaan. Tottakai jatkuvaan myöhästelyyn pitää puuttua, sillä niin monen kohdalla se on varoitusmerkki.
Myöhästely on huono, opittu tapa. Illalla ajoissa nukkumaan, aamulla ajoissa herätys.
Viikonloppusin lomilla ei herätystä, mutta silloinkin kannattaa mennä ennen 24 nukkumaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki peruskoululaiset eivät mene yliopistoon. Myöhästelystä voi olla haittaa omassa tulevassa ammatissa, voi olla jopa potkujen syy.
Monille tämän ketjun ihmisille ajoissa oleminen tuntuu olevan niin tärkeää, että kaipa sitä kuolinvuoteellakin ajattelee, että ainakin olin kunnollinen ihminen enkä myöhästellyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuitenkin monien näiden myöhästyjien käytöksessä paistaa minä minä minä -asenne. Häiritsee muiden keskittymistä, kun koko ajan ovesta ram
Puhuinkin korkeakoulusta. Peruskoulussa nykymeno taitaa ollakin sellaista eläintarhaa, ettei siellä voikaan puhua mistään keskittymisestä.
Vähän hankala ymmärtää tätä tuohtumusta. Lapsi siis oikeastikin myöhästelee, ja siihen puututaan. Ymmärtäisin tuohtumuksen jos lapsi ei oikeasti myöhästelisi, ja valitukset olisivat perättömiä. Ja lasuakaan tuskin on ihan ekasta tai tokasta myöhästymisestä tehty. Turhaa myöskään verrata lasta sellaisiin nuoriin, jolla on suurempia ongelmia. Ei se tee myöhästelystä mitenkään hienoa tapaa.
Luulin jo, että teinisi koulussa/joillain tunneilla on sama systeemi kuin lukiossani oli joskus. Vaikka olisit myöhästynyt minuutin/ sinulla on joku ns. "oikea syy" (esim lääkäri), jonka takia myöhästyt, joudut odottamaan seuraavaan tuntiin.
Siihen vielä plussana, että koulurakennukset ovat kahdessa eri paikassa, joista itsessään kestää kaikkine liikennevaloineen sen 10 Min, niin yritä siinä sitten olla ajoissa tunnilla, jos vielä vessassa pitäisi käydä ja tiedät, että luokka on viidennessä kerroksessa (paikassa ei hissiä).
Vierailija kirjoitti:
295 kommenttia, joissa sössötetään kellonaikojen ja sovittujen aikataulujen vaikeudesta teidän tyhmille lapsille.
Jesus sentään.
Tyhmille lapsille? No, sinulla se vasta hyvä asenne onkin.
Minäkin tosiaan tunnen ihmisiä jotka myöhästyvät. Siihen ei silti kannata ketään opettaa. Harvasta tulee professori, ja toisaalta kaikki professorit eivät myöhästele jatkuvasti.