Kuka hoitaa meidät keski-ikäiset lapsettomat sitten kun me ollaan vanhuksia?
Tässä odottelen omaa vanhempaani taas kerran sairaalan aulassa ja mietin, että kuka se minut kuskaa ja auttaa lääkärille kun itsellä on ikää ja vaivoja niin, ettei ihan omatoiminen kulkeminen enää onnistu? Kuka on se joka vaatii mun puolesta, että hoitoon on päästävä eikä enää voi hyppyyttää seuraavalle luukulle? Kuka auttaa apteekki ja ruokakauppa-asioissa ja tsekkaa dosetit että ne on varmasti oikein?
Tuntuu oikeasti aika pelottavalta ajatukselta koko ikääntyminen.
Kommentit (387)
Vierailija kirjoitti:
"Totta kai autan näin, uskon vain että aloitus viittasi enemmän siihen kuka käy kaupassa, siivoaa, laittaa ruoan jne."
Ajattelen että siinä vaiheessa kun en kykene tuollaisia perusasioita tekemään on aika muuttaa sellaiseen paikkaan missä ruoka on valmiina ja kaupan kotiinkuljetus voi hoitaa esim. välipalat yms. Asunto on sen verran pieni että siivouspalvelu ei aiheuta suuria kustannuksia.
Niin, minustakin palvelut voi ja pitääkin ostaa mutta aloittajasta ilmeisesti ei jos kyselee että kuka hänet hoitaa.
Nykyajan lapset tuskin saavat huolehdittua itsestään saatikka sitten vanhemmistaan.
Vierailija kirjoitti:
Täällä moni sanoo ettei voi luottaa siihen että lapset hoitavat sinut kun olet vanha. Siitähän tässä ei olekaan kyse että lapset hoitaisivat. On kuitenkin täysin eri asia onko sinulla lapsia, jotka ovat edes jossakin määrin sinusta tai edes sinun rahoista vai onko niin ettei sinulla ole ketään. Rahalla ja yhteiskunnalta saa kyllä apua siivoamiseen, ruuanlaittoon yms. asioihin. Usein kuitenkin ensimmäinen asia joka jää rempalleen, jo ennen muun kunnon heikentymistä, on talouden ja virallisten asioiden hoito. Kuinka moni haluaa antaa ystävälleen käyttöoikeuden pakkitileille ja kaikkiin virallisiin asioihin. Vaikka lapset eivät pystyisi tai haluaisi muuten auttaa, niin yleensä he kuitenkin auttavat tällaisissa asioissa eikä niitä tarvitse antaa vieraiden käsiin.
Yleensähän noihinkin saa apua ammattilaiselta. Joskus palvelut on yhteiskunnan järjestämiä joskus maksullisia. Pankkiasiat voi hoitaa edelleen pankissa ja järjestää vaikkapa laskut suoraveloituksella. Meillä on digipalveluihin apua tarjolla. Eikä niitä asioita kenenkään hoidettavaksi tarvitse antaa vaikka niihin apua saisikin. Se että asiat hoidetaan puolesta ja niistä ottaa vastuun joku muu kuin minä itse varmasti tulee vähentymään mutta siihenkin pystyy varautua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ostat itsellesi hoivaa tietenkin. Niin minunkin vanhempani tekevät, en minä pysty heitä kokopäivätyöltäni hoitamaan 500 km päästä.
Ei mekään kyetä jokapäiväiseen apuun, kaikki lapset asutaan vanhemmista vähintään 300 km päässä. Mutta kykenemme auttamaan heitä etänä: järjestelemään asioita heidän puolestaan, järjestämään apua heille paikan päälle ja olemaan etätukena, voivat aina soittaa kun tulee ongelmia. Ja tuntuu, että tuo keskustelutuki on ollut heille hyvin tärkeää. Soittelevat meidän lasten kanssa säännöllisesti, kuuntelemme huolet ja vaivat, neuvomme jos osaamme ja ohjaamme asiantuntijoille ja kerromme suvusta, meistä ja lastenlapsien tekemisistä. Samalla voi antaa heidän muistella vanhoja aikoja, hyvin pian tuo sukupolvi on kaikki mennyt ja suvun historiaa ei halua hävittää heidän mukanaan vaa
"Minä asun tuollaisen vanhuksen naapurissa, jota jälkeläiset "etäavustavat puhelimitse". Se vanhus tulee päivittäin oveni taakse, kun taas on puhelin tiltissä ja pitäisi saada se auki kun pitäisi soittaa tai hän odottaa puhelua omaiselta... enemmän minä tunnun järjestelevän ja auttavan kuin ne "etäauttajat"."
Harmi jos noin. Meillä tuon vuoksi vanhemmilla kolme puhelinta, kaksi karvalakkimallia, yksi äly, josta näkevät WAP-ryhmät jne. Ja jos puhelin menee tilttiin on heillä omanikäisensä tuttava, joka mielellään tulee auttamaan IT-asioissa, saa siitä maksun. Me etäavustavat, monet muutkin kuin meidän sukumme, hoidamme pankkiasioita, kauppa-asioita silloin kun eivät kykene itse (järjestämme etänä kauppa- tai ruokapalvelun), siivouspalvelun, varaamme koronarokotusaikoja kotiin jne. Plus soitamme päivittäin, jaamme soittovuoroja keskenämme. Ja käymme aina kun mahdollista. Hienoa kun autat puhelimen kanssa lähellä asuvaa vanhusta mutta tuskin kannattaa mitätöidä kauempana asuvien läheisten tukea. Autamme niin paljon kuin pystymme, mutta töiden, omien lasten ym takia ei muuttaminen vanhempien paikkakunnalle ole mahdollista.
Mulla on lapsia, mutta ajattelen vanhana asuvani jossain seniorikommuunissa, jossa on neuvontaa ja palveluita niille, keillä on rahaa maksaa. En pysty uskomaan, että vanhana olisin sellainen jääräpäämummo, joka hokee että kotona paras ja vahtii kasvavia jogurttipurkkipinoja ja hyppyyttää lapsiaan. Kun en tavarasta välitä nytkään, niin ei kai se tavaramania voi yhtäkkiä iskeä?
Vierailija kirjoitti:
Pyyteetöntä auttamista on kyllä niin vähä että sen varaan ei kannata mitään laskea oli lähisukulaisia tai ei. Jos sä olet jatkuvasti ilkeä kuka niistä lähisukulaisistakaan haluaa olla sinun kanssa misdään tekemisissä. Vastavuoroista auttamista taas on ainakin enemmän kuin sitä pyyteetöntä apua.
Ei tarvitse olla edes ilkeä, vaikka on hyvätkin välit niin ei lähisukulaisilla välttämättä riitä kapasiteetti auttamiseen, ainakaan päivittäisellä tasolla. Voivat asua kauempana, heillä on kokopäivätyöt joista ei voi noin vain lähteä kesken päivän mummun terveyskeskuspalaveriin tai kuskiksi, on ehkä omia lapsia joiden hoitaminen ja menot menevät tietysti tärkeysjärjestyksessä edelle, on ehkä myös puolison vanhemmat jotka samassa jamassa ja heitäkin pitäisi auttaa.
On oikeasti valtava vaatimus että lapset huolehtisivat vanhemmista sitten kun vanhuus oikeasti iskee päälle. Harvalla on mahdollisuus toimia omaishoitajana.
Sisarukseni varmaan auttaa, jos on vielä elossa. Muuten ei kukaan, olen erakko. Ihan sama, voisin omasta puolestani kuolla jo nyt. Äidille ja sisarukselle vain tulisi paha mieli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti kauniit Filippiinit hoitaa mua.
Ja miksi hoitaisi vai maksatko heille hyvin?
Kannattaa olla kaukaa viisas, ja hakea Filippiineiltä oma. Voi ilahduttaa jo ennen vanhuusvuosia. Ellei ole lähtenyt lätkimään niitä ennen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti kauniit Filippiinit hoitaa mua.
Ja miksi hoitaisi vai maksatko heille hyvin?
Kannattaa olla kaukaa viisas, ja hakea Filippiineiltä oma. Voi ilahduttaa jo ennen vanhuusvuosia. Ellei ole lähtenyt lätkimään niitä ennen.
Samahan se tuossa kun ihan niissä jotka palkataan hoitajiksi. Asia kiinnostaa nin kauan kun se on kannattavaa. Jos jostain muualta löytyy parempi elättäjä tai parempi toimeentulo niin vaihdetaan sinne tai siihen.
Vierailija kirjoitti:
Täällä moni sanoo ettei voi luottaa siihen että lapset hoitavat sinut kun olet vanha. Siitähän tässä ei olekaan kyse että lapset hoitaisivat. On kuitenkin täysin eri asia onko sinulla lapsia, jotka ovat edes jossakin määrin sinusta tai edes sinun rahoista vai onko niin ettei sinulla ole ketään. Rahalla ja yhteiskunnalta saa kyllä apua siivoamiseen, ruuanlaittoon yms. asioihin. Usein kuitenkin ensimmäinen asia joka jää rempalleen, jo ennen muun kunnon heikentymistä, on talouden ja virallisten asioiden hoito. Kuinka moni haluaa antaa ystävälleen käyttöoikeuden pakkitileille ja kaikkiin virallisiin asioihin. Vaikka lapset eivät pystyisi tai haluaisi muuten auttaa, niin yleensä he kuitenkin auttavat tällaisissa asioissa eikä niitä tarvitse antaa vieraiden käsiin.
Tästä olen kutakuinkin samaa mieltä. Vanhuksen asioiden hoitaminen ja vanhuksen hoitaminen on kaksi eri asiaa. Australiassa asuva omainen voi hoitaa Suomessa asuvan vanhuksen kauppa-, apteekki- ja muut tilaukset, mutta ei voi olla vanhuksen ovella ottamassa niitä vastaan eikä laittamassa kaappeihin. Voi tilata jostain hoivayrityksestä suihkutuspalvelun, mutta ei voi käydä itse suihkuttamassa. Koska vanhusten määrä suhteessa työikäisten määrään koko ajan kasvaa, uskoisin, että tulevaisuudessa meillä olisi tähänkin asiaan palvelu. Puhuin jo yhdessä aiemmassa kommentissani "ammattiomaisesta" eli henkilöstä, joka maksua vastaan hoitaa juuri tuollaisia asioita. Olipa sillä vanhuksella sitten omaisia tai ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätä kannattaisi miettiä kun tekee päätöksen jäädä lapsettomaksi. Vastaus kysymykseesi onkin että ei kukaan. Jos ei itse pysty pitämään puoliaan tai pärjäämään, niin sitten on asiat huonosti. Kannattaa säästää paljon rahaa vanhuuden varalle niin pystyy ostamaan edes joitain palveluita kun auttajia ei ole.
Ette kai te oikeasti ole tehneet lapsia pitämään teistä huolta vanhempina??? Aivan hirveä motivaatio lapsien teolle, toivottavasti karma is a bitch.
Tämä tulee kaupantekijäisinä lapsiperheellisille,lapset ovat parasta elämässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätä kannattaisi miettiä kun tekee päätöksen jäädä lapsettomaksi. Vastaus kysymykseesi onkin että ei kukaan. Jos ei itse pysty pitämään puoliaan tai pärjäämään, niin sitten on asiat huonosti. Kannattaa säästää paljon rahaa vanhuuden varalle niin pystyy ostamaan edes joitain palveluita kun auttajia ei ole.
Ette kai te oikeasti ole tehneet lapsia pitämään teistä huolta vanhempina??? Aivan hirveä motivaatio lapsien teolle, toivottavasti karma is a bitch.
Tämä tulee kaupantekijäisinä lapsiperheellisille,lapset ovat parasta elämässä.
No niin on ne sun lasten lapsetkin parasta ja tärkeintä sitten aikanaan vanhemmilleen, et sinä tai tarpeesi käydä vessassa/terkkarilla jne kesken lapsen 400 km päässä tapahtuvan työpäivän.
Ei huolta. Jos sut löydetään kotoa elossa niin vievät kokoomuksen omistamaan ja johtamaan pörriäiseen kuihtumaan kunnes viimeisetkin varat on realisoitu parempiin suihin.
Mä en oikein usko mihinkään "ammattiomaisuuteen" jos sillä tarkoitetaan ammattilaista joka ottaisi vastuun siitä henkilöstä joka omaisena hän toimii.
Kotiinjärjestettävät palvelut varmasti tulee kehittymään tulevaisuudessa. Siihen en usko että ne välttämättä olisi yhteiskunnan järjestämiä vaan joku järjestää kotiin sen kotihoitajan joka vaikka tilaa ne ruuat ja on niitä vastaanottomassa kun ne saapuu. Voi tietenkin olla että myös kaupat järjestää kotiin kuljetuksia tulevaisuudessa siten että ne ruuat toimitetaan jääkaappiin saakka.
Vierailija kirjoitti:
Mikä oletus sekään on että lapset hoitavat vanhempansa? Mä tein lapsia ihan muista syistä kuin saadakseni vanhana kyytejä lääkäriin. Oletan että lapseni toteuttavat haaveitansa ja muuttavat vaikka ulkomaille eivätkä jää mistään velvollisuudesta roikkumaan.
Todella toivon ja teen kaikkeni ettei lapseni tarvitsisi minua hoitaa kuin ehkä soitella silloin tällöin. Hoidin enemmän tai vähemmän itse 5 vuotta omia vanhempiani ja tramatisoiduin , tai jotain en tiedä, niin etten vieläkään 10 vuotta myöhemmin koe toipuneeni. En halua muistaa noita aikoja ja kuitenkin muistan. En halua lapseni kokevan samaa. Siinä on pään hajoaminen lähellä.
Minun kohdallani kaikkeni tekeminen tarkoittaa lähinnä rahan keräämistä ja pyrin kyllä myös pysymään kunnossa, mutta aina sekään ei auta.
Mikä automatio tämä on, että lapset hoitaisi vanhemmat?
Tottakai autetaan meilläkin aina kun pystyy ja olen kuskannut vanhempaani syöpähoitoihin ja otin palkatonta vapaata, mutta valitettava tosiasia on, että mulla on omakin jälkipolvi elätettävänä ja hoidettavana ja meillä on vanhempien kanssa välimatkaa 220km. Toki jos samassa kaupungissa asuttaisiin, niin varmasti tulisi päivittäin käytyä, mutta meillä on työpaikat ja talolaina täällä, joten vaikea muuttaa lähemmäksikään kaupunkiin, joissa meillä ei ole töitä. Aina välillä tulee katsottua tarjontaa, ei kuitenkaan olla paluumuuttoa vastaan, mutta ilman töitä ei vaan pystytä. Sisaruksilla sama homma. Niimpä ollaan kehotettu vanhempia, että meille ei tarvitse perintöjä jättää, käyttäkää ihan surutta rahat palveluihin.
Vierailija kirjoitti:
Mä en oikein usko mihinkään "ammattiomaisuuteen" jos sillä tarkoitetaan ammattilaista joka ottaisi vastuun siitä henkilöstä joka omaisena hän toimii.
Kotiinjärjestettävät palvelut varmasti tulee kehittymään tulevaisuudessa. Siihen en usko että ne välttämättä olisi yhteiskunnan järjestämiä vaan joku järjestää kotiin sen kotihoitajan joka vaikka tilaa ne ruuat ja on niitä vastaanottomassa kun ne saapuu. Voi tietenkin olla että myös kaupat järjestää kotiin kuljetuksia tulevaisuudessa siten että ne ruuat toimitetaan jääkaappiin saakka.
Mä taas uskon. Tämä "ammattiomainen" olisi yksityissektorilla työskentelevä eräänlainen sosiaalityöntekijän ja edunvalvojan sekamuoto, jonka tehtävänä olisi nimenomaan noiden asioiden hoitaminen. Ei siis vanhuksen hoitaminen. "Ammattiomainen" vastaisi sitä Australiassa asuvaa omaista, joka hoitaa vanhuksen asioita tietokoneella tai puhelimitse. Ja tämä "ammattiomainen" sitten järjestää vanhukselle erilaisia kotiin tuotavia palveluita. Esim just kauppatilauksessa sen, että tavaroiden toimitus ei ole vain kotiovelle vaan jääkaappiin asti. Luonnollisesti kauppa veloittaa jääkaappiin asti kuljettamisesta enemmän kuin ovelle kuljettamisesta. "Ammattiomainen" myös huolehtisi vanhuksen laskut menemään suoraan suoraveloituksena. Jos vanhuksen tililä kate ei riitä, pankin järjestelmästä voisi vaikka lähteä suoraan tiedon "ammattiomaiselle". Tietojärjestelmiiin kertynyttä dataa hyödyntämällä voitaisiin jo nyt hyvin pitkälle päätellä, kuka on Kelan tukien tarpeessa. Sairaalalaskutkin voisi mennä suoraan sairaalan järjestelmästä pankin järjestelmään, jolloin vanhuksen postiluukusta ei tipahtaisi yhtäkään paperilaskua, joka jonkun pitäisi maksaa. Luonnollisestikaan "ammattiomainen" ei olisi omainen, joka kysyisi, mitä vanhus haluaisi syödä tai tilataanko tällä kertaa mansikka- vai banaanijugurttia vaan se olisi kerran lukkoonlyöty ostoslista, jonka perusteella kerran viikossa kauppa toimittaa tilauksen perille. Tällä hetkellä ainakin Citymarketissa pitää jokainen tilaus tehdä erikseen eli ei ole sellaista toistuvan tilauksen mahdollisuutta, jossa vain tekisi ostoslistan ja sitten valitsisi, kuinka usein toimitus (esim kerran viikossa) ja kuinka pitkään voimassa (tämän vuoden loppuun, toistaiseksi tms). Ehkä jonain päivänä on. Ja jos tietojärjestelmiä kehitellään lisää, sairaalan järjestelmästä voisi kaupan järjestelmään mennä tieto, kun vanhus on kirjattu sisälle sairaalaan, jolloin sen viikon tilaus automaattisesti peruuntuu kaupan järjestelmästä. Tietenkään kaupan järjestelmään ei menisi tieto, että asiakas on sairaalassa, vaan ainoastaan tieto, että tämän viikon tilaus on peruttu. Kaikenlaista on mahdollista kehitellä. Ollaanhan me jo nyt päästy siihen, että mitään kunnallisia kodinhoitajia ei enää ole vaan palvelut on ostettava yksityisiltä. Kyllä pörriäisille ja muille vanhusten rahat kelpaa.
Luuleeko Ap oikeasti, että tällainen yhteiskunta muka olisi olemassa vielä edes kymmenen vuoden päästä?
Ei todellakaan ole!
Anna elämäsi Jeesukselle, niin sinulla ei ole ikinä mitään hätää mistään.
Jos häkään kuoleminen on niin helppoa kuin annetaan ymmärtää, niin siinä on oma ratkaisuni jollei eutanasia ole vieläkään Suomessa mahdollinen / matkustaminen eutanasian mahdollistamaan maahan ei jostain syystä onnistu (tyyliin korona ja rajat kiinni). Jos oon muistisairas niin se häkäkuolema hoitunee ihan vahingossakin.
Pyyteetöntä auttamista on kyllä niin vähä että sen varaan ei kannata mitään laskea oli lähisukulaisia tai ei. Jos sä olet jatkuvasti ilkeä kuka niistä lähisukulaisistakaan haluaa olla sinun kanssa misdään tekemisissä. Vastavuoroista auttamista taas on ainakin enemmän kuin sitä pyyteetöntä apua.