Miksi ihmisille on kehittynyt jumalusko?
Onko niin, että mielikuvitusolentoon uskominen on edistänyt jollakin tavalla suvunjatkamista?
Kommentit (219)
Uskontotieteen parissa on havaittu pari merkittävää seikkaa: 1) Varhaiskantaisella ihmisellä on yleensä kuva vain yhdestä maailmasta. Kuva erityisestä uskonnollisesta maailmasta on ollut tuntematon, vasta tieteen kehityksen tuoma. 2) Uskontojen syntyajan yhteiskunnallinen rakenne heijastuu uskontojen käsityksissä. Olevan uskonnon käsitys maailmasta muuttuu yhteiskunnan muuttuessa nykyisyyttä vastaavaksi.
Vielä 2000 vuotta sitten Roomankaan valtakunnassa ei tunnettu uskonnon käsitettä. Sana religio oli, mutta se tarkoitti silloin palvomista, ei mitään yliluonnollista. Jumalat nähtiin todellisina henkilöinä, joiden kerrottiin käyneen siellä ja tällä ja tehneen sitä ja tätä. Ts. oli kaiken kattava yleinen selitys asioille, josta uskonnon erottaminen omaksi linjakseen oli ihmisille aivan vieras ajatus. Kynis.mies
Hengellisyys on paljon vanhempi asia, kuin kulttuuri. Eläimilläkin on hengellinen aspekti. Konsepti "jumala" kuten kaikki muutkin verbaaliset symbolit ovat toki ilmiötä uudempia, ja uskonnot eli näiden symbolien kokoelmat ja uudet merkitykset vielä uudempia. Kaipa nekin jotain ikiaikaisia ilmiöitä kuitenkin ainakin toisinaan kuvaavat
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jumalusko kasvaa vanhetessa. Ateistiset rakennelmat romahtavat omaan mahdottomuuteensa lopulta. Monet epäonnekkaat ihmiset ehtivät menehtyä ennen totuuden näkemistä mikä on ikävää.
Eihän kasva, todistamaton väite. Ei ole mitään ateistisia rakennelmia muuta kuin uskovaisten mielikuvituksessa. Tiesithän, että sinäkin olit syntyesssäsi ateisti kunnes vanhempasi alkoivat iskostamaan herkkään mieleesi uskomuksiaan? Et sinä syntynyt jeesus suussa.
Itse asiassa lapest ovat myös tutkitusti syntyessään vahvasti hengellisiä (taikauskoinen ajattelu). He lukevat ajatuksia, juttelevat henkien kanssa, harrastavat telepatiaa isovanhempiensa kanssa, muistavat entisiä elämiään, jne. Kalkkeutuneet vanhemmat ja koulujärjestelmä tuhoavat nämä hengelliset kyvyt pikku hiljaa ja lopulta päästään "ateismiin". Suuri osa ei koskaan palaudu
Oletko ikinä katsonut yöllä tähtitaivaalle , ihmetellyt sen ihmeellisyyttä ja kauneutta sekä kysynyt, mistä tämä kaikki on saanut alkunsa. Minä olen. Samaa ovat varmasti ihmetelleet esi-isämme.
M 48 kristitty
Vierailija kirjoitti:
Hengellisyys on paljon vanhempi asia, kuin kulttuuri. Eläimilläkin on hengellinen aspekti. Konsepti "jumala" kuten kaikki muutkin verbaaliset symbolit ovat toki ilmiötä uudempia, ja uskonnot eli näiden symbolien kokoelmat ja uudet merkitykset vielä uudempia. Kaipa nekin jotain ikiaikaisia ilmiöitä kuitenkin ainakin toisinaan kuvaavat
Mitä tarkoitat
1) hengellisyydellä
2) kulttuurilla
3) eläimien "hengellisellä aspektilla"?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jumalusko kasvaa vanhetessa. Ateistiset rakennelmat romahtavat omaan mahdottomuuteensa lopulta. Monet epäonnekkaat ihmiset ehtivät menehtyä ennen totuuden näkemistä mikä on ikävää.
Eihän kasva, todistamaton väite. Ei ole mitään ateistisia rakennelmia muuta kuin uskovaisten mielikuvituksessa. Tiesithän, että sinäkin olit syntyesssäsi ateisti kunnes vanhempasi alkoivat iskostamaan herkkään mieleesi uskomuksiaan? Et sinä syntynyt jeesus suussa.
Itse asiassa lapest ovat myös tutkitusti syntyessään vahvasti hengellisiä (taikauskoinen ajattelu). He lukevat ajatuksia, juttelevat henkien kanssa, harrastavat telepatiaa isovanhempiensa kanssa, muistavat entisiä elämiään, jne. Kalkkeutuneet vanhemmat ja koulujärjestelmä tuhoavat nämä hengelliset kyvyt pikku hiljaa ja lopulta päästään "ateismiin". Suuri osa
"Tutkitusti" my a**.
Kerrohan, missä tällaisia lapsien ajatuksenlukuja, henkien kanssa jutteluja ja telepatioita on tutkittu?
Rakkaista luopuminen kuoleman hetkellä on vaikeaa. On mukavampi selitellä itselleen jälleennäkemisillä. Sehän riippuu ihan uskonnosta mitä on uskottu ja mitä selitelty. Raamatussa oikeutetaan pahoja tekoja jumalan ja uskonnon varjolla. Miehet oman valtansa, eläinten hyväksikäytön, itsensä nostamisen luonnon yläpuolelle jne. Raamattuhan on menestynyt vain siksi, että sitä pakotettiin kuoleman uhalla.
Vierailija kirjoitti:
Oletko ikinä katsonut yöllä tähtitaivaalle , ihmetellyt sen ihmeellisyyttä ja kauneutta sekä kysynyt, mistä tämä kaikki on saanut alkunsa. Minä olen. Samaa ovat varmasti ihmetelleet esi-isämme.
M 48 kristitty
Minä taas suuresti ihmettelen sitä, että valhekin kelpaa kristitylle vastaukseksi.
N42 ateisti
Vierailija kirjoitti:
M 48 kristitty
Enpä oikeastaan. Ehkä joskus niin pienenä lapsena, etten enää muista.
Tähtitaivaalle katsoessa välittömän kauneuden lisäksi mietin lähinnä sitä, että mitähän kaikkea mielenkiintoista tuolla on tapahtunut, tapahtuu ja tulee tapahtumaan mitä me emme saa koskaan tietää? Tähysteleekö jossain päin Andromedan galaksia juuri nyt joku kohti Linnunrataa, ja laskeskelee, että 4,5 miljardin vuoden (tai x määrän heidän y aikayksikköään) päästä meidän galaksi ja tuo galaksi törmäävät ja sulautuvat sitten yhdeksi? Miettiikö hän, että onko meidän lajistamme vielä jotakin jäljellä kun tämä tapahtuu? Katsooko joku miljardien valovuosien päässä paikallista Hubble Ultra Deep Fieldin vastinetta, ja tihrustaa varhaisen linnunradan kuvaa tuntien samanlaisia eksistentiaalisia väristyksiä kuin itse tunnen UDF:ää katsoessani?
https://cdn.esahubble.org/archives/images/screen/heic0611b.jpg
100% varmuudella Jeesus ristiinnaulattiin, kuoli ja nousi kolmantena päivänä, joka on vain Jumalalle mahdollista. Noin 500 ihmistä näki Jeesuksen ylösnousemuksen jälkeen.
Jumala on luonut ihmisille sen.
Vierailija kirjoitti:
100% varmuudella Jeesus ristiinnaulattiin, kuoli ja nousi kolmantena päivänä, joka on vain Jumalalle mahdollista. Noin 500 ihmistä näki Jeesuksen ylösnousemuksen jälkeen.
"500 ihmistä" ei ole historiallinen tosiseikka, vaan väite jota ei kyetä millään tavalla vahvistamaan.
Jos tutustut ns. "minimal facts" -lähestymistapaan niin huomaat, että kaikki massailmestymisten hyväksymiset ovat vailla historiallista perustetta. Jotkut opetuslapsista + Paavali "näkivät Jeesuksen", mutta tässäkin on uskottavuuden spektri ja oikeastaan vain Paavali, Pietari ja muistaakseni Jeesuksen veli Jaakob (? engl. James) ovat historiallisesti jos ei nyt kiistattomia, niin erittäin vakaalla pohjalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"500 ihmistä" ei ole historiallinen tosiseikka, vaan väite jota ei kyetä millään tavalla vahvistamaan.
Jos tutustut ns. "minimal facts" -lähestymistapaan niin huomaat, että kaikki massailmestymisten hyväksymiset ovat vailla historiallista perustetta. Jotkut opetuslapsista + Paavali "näkivät Jeesuksen", mutta tässäkin on uskottavuuden spektri ja oikeastaan vain Paavali, Pietari ja muistaakseni Jeesuksen veli Jaakob (? engl. James) ovat historiallisesti jos ei nyt kiistattomia, niin erittäin vakaalla pohjalla.
Ei sinunkaan kokemuksiasi minkään suhteen sitten pidä ottaa vakavasti. Nykyisin koette asiat aivan päin helvettiä, kannattaa kiinnittää huomiota siihen omaan sisäiseen maailmaan.
Vierailija kirjoitti:
Jumala on luonut ihmisille sen.
Synnyinlahjaksi jotta meillä olisi se yhteys ja turva koko elämämme ajan.
Tämä yhteys on jokaiselle ihan todellisesta syystä jota ei voi oikein edes poistaa.
Terv. Näkijä
Vierailija kirjoitti:
Henkinen aspekti ei ole yksi yhteen kulttuurin tai uskontojen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse asiassa lapest ovat myös tutkitusti syntyessään vahvasti hengellisiä (taikauskoinen ajattelu). He lukevat ajatuksia, juttelevat henkien kanssa, harrastavat telepatiaa isovanhempiensa kanssa, muistavat entisiä elämiään, jne. Kalkkeutuneet vanhemmat ja koulujärjestelmä tuhoavat nämä hengelliset kyvyt pikku hiljaa ja lopulta päästään "ateismiin". Suuri osa
Ei se ihan näin mene ja voimme myös itse vaikuttaa siihen miten reagoimme ympäristömme vaikutuksiin.
On myös todellista sekin että saatamme sulkeutua asioiden suhteen esimerkiksi siksi että meidän täytyy keskittyä elämässä muihin asioihin.
Vierailija kirjoitti:
M 48 kristitty
Minäkin olen miettinyt näitä kaikkia elämän ihmeellisyyksiä aika paljon. Näissä sitä pohdittavaa riittää.
Miksette kysy itseltänne, että MIKSI ihmiselle on luotu henkisyys? Millä tavalla henkisyys hyödyttää ketään, noin luonnon kannalta? Kaikki tunteet, traumat, sydänsurut, ne vain haittaa lisääntymistä. Sen sijaan liskoaivoinen ajattelu lisää sitä.
Joten, miksi henkisyys? Miksi luonto olisi luonut henkisyyden? Ja miksei se luonut sitä muillekin eläinlajeille?