Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Aiotteko muut töissä olevat kasvattaa puskuria ansiosidonnaisen leikkurin vuoksi? Mun mielestä vähän pakko, se kulutuksesta

Vierailija
04.09.2024 |

Tällä hetkellä oon säästänyt 2-3 kk nettopalkan. Se on pakko hilata about 4 tasolle, koska jos jäisin työttömäksi niin se leikkuri on niin nopea että mun alalla edes yksi rekry ei olisi vielä mennyt läpi. Onkohan enää millään alalla? 

Tää on älytöntä kun oikeasti meidän talous tarvitsisi kulutusta. Ehkä joskus puolen vuoden päästä sitten..

Kommentit (184)

Vierailija
81/184 |
04.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on totta että yksi rekry saattaa helposti kestää sen 2-4kk ennen kuin pääsee töihin. Olen samaa mieltä ap:n kanssa. Olen lopettanut kulutukset täysin, vaan ainoastaan ruokaa ostan ja muut ihan pakolliset. Houkutusostokset ja palveluiden käyttö nollassa. Valitan yrittäjät, mutta todellisuus on karu.

Todellakin monet rekrytointiprosessit kestävät muutaman kuukauden vähintään. Todella törkeää nipistää jo valmiiksi pienestä ansiosidonnaisesta ikään kuin työttömyyden jatkuminen olisi työttömän oma vika. Ja vielä törkeämpää rajata omistusasunnot asumistuen ulkopuolelle. Monet meistä rahoittavat muiden sosiaaliturvaa, mutta emme saa itse samanlaista tukea, jos sellaista tarvitsisimme itsekin. Tuntuu siltä, että kokoomus haluaa turvata ensi sijassa vuokranantajien tulot.

Nämä ovat yleensä myös aloja, joissa riittää että laittaa LinkedIn että etsii töitä ja head hunterit soittelee perään. 

Vierailija
82/184 |
04.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ennen kuin olet virallisesti työtön, on mm muutosneuvottelut ja irtisanomisaika. Esim irtisanomisaikana voi mennä töihin eli sinulla on kyllä ollut aikaa järjestellä asioitasi ennen kuin olet yhteenkään lappuun kirjoittanut työtön. 

Puhu omasta puolestasi. Hallituksen uudistuksiin kuuluu mm. se, että pienistä yrityksistä voi jatkossa irtisanoa ilman irtisanomisaikaa. Jos irtisanomisaika on, se on yleensä lyhyt.

Maassa on satoja tuhansia työttömiä, jotka "yrittää järjestellä" asioita sekä kaikki työssä olevat, jotka yrittää vaihtaa työpaikkaa ennen kuin edellinen menee alta. Ei sitä uutta työtä saa tuosta vain.

Vai lyhyt. 12 vuotta töissä olleelle se on 6 kk. Pitkäjänteisellä työntekijällä on hyvin aikaa vaihtaa hiippakuntaa käymättä lainkaan työttömyysruudun kautta.

Ja kun vaihtaa hiippakuntaa, tippuu se irtisanomisaika 14 päivään, koska sitten olet se uusi työntekijä. Enkä sano koeajasta edes mitään.

Luuletko, että on suojatyöpaikkoja, johon vaihtamalla pääsee irtisanomisvaarasta? Päinvastoin. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/184 |
04.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suosittelen säästämään ainakin vuoden puskurin. Ei tarvita kuin yksi pieni tapaturma ja hups menee vuosia eikä töihin kykene. Kokemusta on.

ja sit venytät penniä niistä säästöistäsi. Samaan aikaa joku ammattipummi pummaa harkinnanvaraisina uudet kännykät, kodinkoneet, eikä murehdi vuokranmaksuista kun nekin tulee tilille kuin manulle illallinen

No ei taida jatkossa pummata. Minä en ainakaan siihen luottaisi että saa kaiken pyytämällä. Sitä paitsi se byrokratia on uuvuttavaa ja vastenmielistä.

Vierailija
84/184 |
04.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopetin jo aiemmin ennen tätä viimeistä sekoilua, koska on selvää että eläkkeisiin ei ole varaa enää kun itse olen vanhus.

Eläkesäästöihin kaikki ylimääräinen vaan. Toki niistä on iloa työttömyyden osuessa myös.

Vierailija
85/184 |
04.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Monessa osavaltiossa ei ole paikallista tuloveroa (käytännössä) lainkaan joten tuolla verorasituksella on varaakin maksaa itse yhtä sun toista."

On varaa niin kauan kun on terve ja töissä. Jos jompi kumpi noista poistuu niin korttitalo romahtaa monilla nopeasti.

Vierailija
86/184 |
04.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on totta että yksi rekry saattaa helposti kestää sen 2-4kk ennen kuin pääsee töihin. Olen samaa mieltä ap:n kanssa. Olen lopettanut kulutukset täysin, vaan ainoastaan ruokaa ostan ja muut ihan pakolliset. Houkutusostokset ja palveluiden käyttö nollassa. Valitan yrittäjät, mutta todellisuus on karu.

Todellakin monet rekrytointiprosessit kestävät muutaman kuukauden vähintään. Todella törkeää nipistää jo valmiiksi pienestä ansiosidonnaisesta ikään kuin työttömyyden jatkuminen olisi työttömän oma vika. Ja vielä törkeämpää rajata omistusasunnot asumistuen ulkopuolelle. Monet meistä rahoittavat muiden sosiaaliturvaa, mutta emme saa itse samanlaista tukea, jos sellaista tarvitsisimme itsekin. Tuntuu siltä, että kokoomus haluaa turvata ensi sijassa vuokranantajien tulot.

Kenenkäs vika työttömyyden jatkuminen sitten on? Kyllä siinä työnhakijallakin ainakin jokin osuus on.

Vierailija
87/184 |
04.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Todellakin joutuu säästämään. Eniten pelkään sairastumista, sairaspäivärahan leikkaukset on todella pahoja.

Aikaisemmin käytiin ulkona syömässä tai keikoilla, kävin parturissa, hankittiin pientuottajilta ruokaa jne. Nyt on pakko laittaa säästöön näitä rahoja, koska ei voi luottaa sairastuessa, että valtio pitäisi huolta. Mieluumminhan noita rahoja kuluttaisi ja laittaisi kiertoon pienyrittäjille, mutta tämä hallitus ei sitä selkeästikään halua. Laitetaan sitten säästöön.

Harkinnassa on kyllä muutto Saksaan tai Espanjaan lähivuosina.

Auf Wienerschitzel! Adidás!

Vierailija
88/184 |
04.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ennen kuin olet virallisesti työtön, on mm muutosneuvottelut ja irtisanomisaika. Esim irtisanomisaikana voi mennä töihin eli sinulla on kyllä ollut aikaa järjestellä asioitasi ennen kuin olet yhteenkään lappuun kirjoittanut työtön. 

Puhu omasta puolestasi. Hallituksen uudistuksiin kuuluu mm. se, että pienistä yrityksistä voi jatkossa irtisanoa ilman irtisanomisaikaa. Jos irtisanomisaika on, se on yleensä lyhyt.

Maassa on satoja tuhansia työttömiä, jotka "yrittää järjestellä" asioita sekä kaikki työssä olevat, jotka yrittää vaihtaa työpaikkaa ennen kuin edellinen menee alta. Ei sitä uutta työtä saa tuosta vain.

Vai lyhyt. 12 vuotta töissä olleelle se on 6 kk. Pitkäjänteisellä työntekijällä on hyvin aikaa vaihtaa hiippakuntaa kä

Ja kun vaihtaa hiippakuntaa, tippuu se irtisanomisaika 14 päivään, koska sitten olet se uusi työntekijä. Enkä sano koeajasta edes mitään.

Luuletko, että on suojatyöpaikkoja, johon vaihtamalla pääsee irtisanomisvaarasta? Päinvastoin. 

Aina voi neuvotella siirtymistä vanhana työntekijänä. Virallisesti työttömällä ei tätä neuvottelu etua ei ole. Yhtäläisesti esim kartetaan niitä jotka eivät toimineet muutosneuvottelujen aikana. 

Vierailija
89/184 |
04.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todellakin säästän kaiken minkä kykenen. Lisäksi teen sivutyötä kevytyrittäjänä, jotta toimeentulo ei olisi yhdestä luukusta kiinni. 

Kuluttaminen on tällä hetkellä minimissä, ostamme vain aivan tarpeelliset. Kun moni toimii samoin, Suomi ei tästä kyllä nouse vaan luvassa on lisää työttömyyttä ja kurjuutta.

Vierailija
90/184 |
04.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

mm = muun muassa

esim = esimerkki

Vierailija
91/184 |
04.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Suuressa osassa maailman valtioita ei ole mitään ansiosidonnaista työttömyysturvaa"

Ja sen kyllä sitten niissä maissa kyllä huomaa monin tavoin.

"jonka avulla täysin työkykyinen ihminen voi loisia 400-500 päivää veronmaksajien piikkiin"

No me jokainen maksamme etukäteen sitä omaa työttömyysturvaamme joka kukausi maksamalla työttömyysvakuutusmaksuja.

Niin, meillä on maailmanlaajuisesti ainutlaatuinen järjestelmä, jossa kaikki maksavat, mutta vain oikeisiin kassakerhoihin kuuluvat saavat siitä takaisin. Tosi hieno.

Niin, eläkkeet. Jos olet nuori niin turha kuvitella saavansa mitään, isot ikäluokat sen sijaan porskuttaa kaiken maailman superkarttumilla.

Ja eläkkeisiin kuluu moninkertaisesti enemmän rahaa kuin työttömyysturvaan. 

Vierailija
92/184 |
04.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis mitä!

Mulla on jo silikonipuskurit.

Vierailija
93/184 |
04.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En aio, pärjään nykyisillä sijoituksilla. Keskityn nyt lyhentämään asuntovelkaa nopeasti pois. 

Vierailija
94/184 |
04.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Empä oikeastaan. Pärjäisin ansiosidonnaisella (sillä minimiin kavennetullakin) oikein hyvin. Rahastosijoitukset pitäisi korkeintaan laittaa tauolle. Toki nytkin on muutaman kuukauden nettopalkka puskurina olemassa, mikä on tyhmää kun sekin pitäisi olla rahastoissa korkoa kasvamassa. 

Vierailija
95/184 |
04.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap tässä, tämä keskusteluhan lähti laukalle.

Puhuin käteispuskurin koon kasvattamisesta työttömyyden varalle. Minulla nämä on 12 kk välein uusittavilla määräaikaistileillä noin 3% koroilla. Eri ajankohtina uusimiset ja vaan yhden korot tarvitsee siis toisin sanoen menettää jos tulee yllätys.

Eli on tässä muutenkin ns säästetty, mutta tuota em. systeemiä on pakko lihottaa.

Sijoitukset, asuntolainan lyhentämiset ja lomakassat yms on ihan eri asioita.

Vierailija
96/184 |
04.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen säästänyt jotain 25000 euroa puskuria varten.

Vierailija
97/184 |
05.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
98/184 |
05.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin vähän kulutan mihinkään ylimääräiseen. Temulta olen alkanut tilata vaatteita ym. halvat hinnat ja ilmainen toimitus koukuttaa. Kengät kyllä hankin Suomesta ja niitäkin ostan vain tarpeeseen kuten muitakin tuotteita. Ulkona syön vain lomilla. Ruokaostokset teen myös harkiten, ei mitään kalliita herkkuja. Auto on toki huollettava vuosittain mutta en käytä enää merkkikorjaamoa koska kyseessä 10 vuotta vanha auto.

On ihan pakko olla puskuria koska asun omistusasunnossa ja omistusasunnossa asujien asumistuki lakkautettiin. Myös työttömyyskorvausta heikennettiin. Olen alalla jossa periaatteessa ei tarvitse pelätä työttömyyttä mutta eihan sitä koskaan tiedä. Niin sekavat ajat ovat Suomessa. Oman asunnon myyntikin voisi tulla kysymykseen työttömyyden kohdatessa mutta ongelma on nyt että asunnot eibät mene kaupaksi ja jos menee niin omiaan ei saa pois.

Joten kulutus on seis eläkeikään saakka johon on alle 10 vuotta. Silloin ainakin on varmat kuukausitulot.

Vierailija
99/184 |
05.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kröhöm, "hiippakunnan vaihtaminen" tarkoittaa kuolemaa... Ei siis kannata ihan sitä vaihtaa, vaan ihan vaan työpaikkaa 🤣. 

Vierailija
100/184 |
05.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jatkan samaan malliin kuten ennenkin, eli puolet nettopalkasta sivuun ja puolet käyttöön. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi kaksi