Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Aiotteko muut töissä olevat kasvattaa puskuria ansiosidonnaisen leikkurin vuoksi? Mun mielestä vähän pakko, se kulutuksesta

Vierailija
04.09.2024 |

Tällä hetkellä oon säästänyt 2-3 kk nettopalkan. Se on pakko hilata about 4 tasolle, koska jos jäisin työttömäksi niin se leikkuri on niin nopea että mun alalla edes yksi rekry ei olisi vielä mennyt läpi. Onkohan enää millään alalla? 

Tää on älytöntä kun oikeasti meidän talous tarvitsisi kulutusta. Ehkä joskus puolen vuoden päästä sitten..

Kommentit (184)

Vierailija
121/184 |
05.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse aloitin puskurin keräämisen jo 20v sitten kun sain ensimmäisen vakituisen työpaikan. Palkka oli vain vajaa 3k kuussa mutta silti pistin parikolme sataa kuussa sivuun. Nyt on 400k osakesalkku josta jo osinkotuloja kuukaudessa n 1500e. Palkkakin on tuplaantunut noista ajoista ja asunnot maksettu joten pystyn helposti heittää parikin tonnia kuukaudessa sijoituksiin. Halutessani voin kohta jäädä pois työelämästä.

En ymmärrä näitä vastauksia, jotka ei liity mitenkään aloituksen kysymykseen.

Jos sun pitäisi nyt aloittaa samalla tapaa vajaa 3k palkalla kuussa, niin miten helposti parikolme sataa saisit nyt sivuun ja saatko tulevan 20v aikana samalla tapaa vastinetta rahoille?

Vierailija
122/184 |
05.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri tähän tosiasiaan työssäkäyvät ovat heränneet hallituksen tuhottua näyttävästi valmiiksi pohjoismaiden heikoimman työttömyysturvan ja julistettua työttömät syyllisiksi työttömyyteensä ettei hallituksen vaan tarvitse miettiä työpaikkojen lisäämistä.

Jokainen jolla on muutamakin toimiva aivosolu on havahtunut siihen tosiasiaan että puskurin pitääkin riittää pesukoneen hajoamisen sijaan perheen elämään vuoden parin ajan koska työttömäksi jäänyt yli 45-vuotias ei tule enää koskaan palaamaan oikeaan

Ei tilanne onneksi ihan näin synkkä ole. Tiedän monia, jotka ovat työllistyneet yli 45-vuotiaina, ja jopa paljon iäkkäämpänäkin. Tietyillä aloilla kokemus on valttia. Jos taas CV:ssä on pitkiä työttömyysjaksoja, työn saaminen voi olla haastavampaa minkä tahansa ikäisenä.

Mitä omaisuuteen tulee, asuntolaina joustaa esim. lyhennysvapaan tai laina-ajan pidentämisen muodossa eli ei sitä omaisuutta nyt heti tarvitse ryhtyä myymään. Vuokra haastavampi, koska se vain nousee joka vuosi.

Työpaikka on kyllä ihmisen parasta sosiaaliturvaa. Jatkuvien leikkausten ohella yrityksiä pitäisi tukea jotenkin niin, että ne voivat tarjota työtä mahdollisimman monelle ja mahdollisimman moni kynnelle kykenevä voi pitää itse huolta toimeentulostaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/184 |
05.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse aloitin puskurin keräämisen jo 20v sitten kun sain ensimmäisen vakituisen työpaikan. Palkka oli vain vajaa 3k kuussa mutta silti pistin parikolme sataa kuussa sivuun. Nyt on 400k osakesalkku josta jo osinkotuloja kuukaudessa n 1500e. Palkkakin on tuplaantunut noista ajoista ja asunnot maksettu joten pystyn helposti heittää parikin tonnia kuukaudessa sijoituksiin. Halutessani voin kohta jäädä pois työelämästä.

Jos sun pitäisi nyt aloittaa samalla tapaa vajaa 3k palkalla kuussa, niin miten helposti parikolme sataa saisit nyt sivuun ja saatko tulevan 20v aikana samalla tapaa vastinetta rahoille?

noh puskurista on kysymys niin jos pystyy keräämään 4kk puskurin niin miksi jättää siihen, iso puskuri=iso taloudellinen selkänoja

asuntojen hinnat pvat alhaalla ja korot laskussa loistava tilaisuus ensiasunnon ostajalle.

3k palkka oli 20v sitten ihan hyvä, nykyään selvästi alle keskitulon mutta luultavasti samoista tehtävistä maksetaan nykyään se ~4k

Vierailija
124/184 |
05.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisää kokemuksia varautumisesta?

Vierailija
125/184 |
05.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

noh puskurista on kysymys niin jos pystyy keräämään 4kk puskurin niin miksi jättää siihen, iso puskuri=iso

Miksi jätti siihen? Mä sain 20v sitten ensimmäisen lapseni. Sen jälkeen muutaman vuoden sisällä vielä kaksi lisää. Eläimiäkin on aina ollut useita. Olen ollut äitiyslomilla, hoitovapailla, pitänyt  palkattomia ihan ilman tukia, ollaan matkusteltu ja harrastettu. Yms. Siksi. Kyllä hyvä on pieni puskuri olla, mut mitä ihmettä joki säästää koko elämänsä? Mulla olis tossa mennyt lasteni lapsuus. 

Vierailija
126/184 |
05.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

1400e nettopalkalla? 

Vierailija
127/184 |
05.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täälläkin säästetään. Jos eläkkeelle pääsee  nykyisestä työpaikasta, niin varmaan siihen mennessä eläkkeet on niin surkeita,  että pakko olla omia puskureita. 

Vierailija
128/184 |
05.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsettomana on ollut helppo säästää, vaikka ansiot eivät olekaan olleet aina kovin isot. Olen ollut 23 vuotta työelämässä ja vasta viime vuonna ansaitsin ensimmäisen kerran yli 40 000 €/brutto. Nyt on kasvutuottotilillä ja rahastoissa yhteensä 100 000 €, niin kyllä sillä pärjää pitkään, kun ei tuhlaa. Asuntolaina on maksettu jo ja eletään eli käydään matkoilla yms.

Vierailija
129/184 |
05.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toki. Muutenkin vyö tiukalla, kun tuli kulutettua osa puskureista auton vaihdossa. 2026 voi taas kuluttaa.

Vierailija
130/184 |
05.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi kituuttaa ja säästää kun sitten kaiken menettää hetkessä ja pitää kituuttaa taas? Miksei nauti hetken ja kituuta kun on pakko.

Köyhän asenne, jolla pysytään köyhänä.

Ja sitten syytellään muita.

Vierailija
131/184 |
05.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sen puskurin kerääminen tarvitse mitään on/Off touhua olla että kaivellaan sitten roskiksista ruokia yms.....jos nettopalkasta laittaa sen 10% esim vähäkuluisiin indeksirahastoihin tai osinko-osakkeisiin niin 10-20v päästä on tosiaan kuusinumeroinen salkku

Ehkä ei ihan kaikki pysty tekemään sitä mutta sanoisin että 90% keskituloisista pystyy ilman että sillä näkyvää merkitystä elintasossa on

Vierailija
132/184 |
05.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsettomana on ollut helppo säästää, vaikka ansiot eivät olekaan olleet aina kovin isot. Olen ollut 23 vuotta työelämässä ja vasta viime vuonna ansaitsin ensimmäisen kerran yli 40 000 €/brutto. Nyt on kasvutuottotilillä ja rahastoissa yhteensä 100 000 €, niin kyllä sillä pärjää pitkään, kun ei tuhlaa. Asuntolaina on maksettu jo ja eletään eli käydään matkoilla yms.

No kokeilepa saavuttaa tuo sama sinkkuna Helsingissä. Helppohan jonkun pariskunnan pikkukaupungista on elvistellä miten fiksusti on eletty.

Vierailija
133/184 |
06.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen määräaikaisissa töissä ja palkka menee säästöön, koska ansiosidonnaista leikataan. Hiukset leikkaan itse ja laitan nutturalle. Vaatteet riittävät seuraavat 30 vuotta.

Yrittäjiä tulee menemään paljon konkurssiin, yli 250 hotellia ja ravintolaa on menossa konkurssiin maksuliikenteen perusteella tänä vuonna.

Vierailija
134/184 |
06.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä siirryttiin ostamaan lapsen vaatteet pikamuotiliikkeistä, yllättävän kivoja kuoseja ja laatukaan ei ole niin huono mitä luulisi. 90% vaatteista kestää ihan yhtä pitkään kuin Lindexit ym. 

Palveluiden käyttö on käytännössä nollassa, lapsi käy kahdesti vuodessa tasaamassa latvat kampaajalla. Sori vaan yrittäjät, nyt ei muuhun pystytä.

Vierailija
135/184 |
06.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen määräaikaisissa töissä ja palkka menee säästöön, koska ansiosidonnaista leikataan. Hiukset leikkaan itse ja laitan nutturalle. Vaatteet riittävät seuraavat 30 vuotta.

Yrittäjiä tulee menemään paljon konkurssiin, yli 250 hotellia ja ravintolaa on menossa konkurssiin maksuliikenteen perusteella tänä vuonna.

Täytyy vain toivoa, että ravintola-alan ihmiset asuvat vuokralla, kun hallitus leikkasi omistusasujien tuet.

Vierailija
136/184 |
06.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerrostalossa osakkaat on vastuussa muiden osakkaiden yhtiölainoista ja vastikkeista mikä on huono juttu, kun hallitus leikkaa naapureilta rahat.

Asuntokauppa on täysin jäässä ja vuokra-asunnoista on iso ylitarjonta.

Vierailija
137/184 |
06.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt kannattaa asua omakotitalossa niin ei ole vastuussa naapureiden yhtiölainoista ja vastikkeista. Suomessa 60 % tekee osa-aikatyötä kaupan alalla ja irtisanomisia on tulossa kaupan alalle, osa-aikatyön ansiosidonnainen on 600 eikä omistusasuntoon saa asumistukea enää tammikuussa.

Vierailija
138/184 |
06.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työmarkkinatuki on 595 netto, mutta sitä vähentää vuokra-,metsä-,korko- ja osinkotulot.

Vierailija
139/184 |
06.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työmarkkinatuki on 595 netto, mutta sitä vähentää vuokra-,metsä-,korko- ja osinkotulot.

Myös osakesäästötilille maksettavat osingot vähentävät työmarkkinatuen määrää.

Vierailija
140/184 |
06.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, pakko säästää myös lapsen opiskeluun. En halua, että on kymmenien tuhansien lainat niskassa kun valmistuu vielä nykyistäkin epävarmempaan työelämään. Menee vielä vuosia ennen kuin palkkarahoja voi edes kuvitella käyttävänsä itseensä. 

Onneksi on vain yksi lapsi. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi kaksi