Aiotteko muut töissä olevat kasvattaa puskuria ansiosidonnaisen leikkurin vuoksi? Mun mielestä vähän pakko, se kulutuksesta
Tällä hetkellä oon säästänyt 2-3 kk nettopalkan. Se on pakko hilata about 4 tasolle, koska jos jäisin työttömäksi niin se leikkuri on niin nopea että mun alalla edes yksi rekry ei olisi vielä mennyt läpi. Onkohan enää millään alalla?
Tää on älytöntä kun oikeasti meidän talous tarvitsisi kulutusta. Ehkä joskus puolen vuoden päästä sitten..
Kommentit (184)
Onko normaali kuluttuaja niin tottunut kuluttamaan että kulutushanan pieni tiukennus on mahdotonta?
Ansiosidonnainen ei vähene siltä ajalta kun on sairaslomalla, eli heti kun ansiosidonnainen alkaa tilaat ajan lääkäriin ja haet sairaslomaa esim selästä. T: kokemusta on.
Vierailija kirjoitti:
Ei suomessa säästää kannata. Jos jäät työttömäksi et saa tukia, joudut syömään säästösi samalla kun joku samassa tilanteessa oleva kaiken törsännyt saa täydet tuet. Eli shoppaile ja nauti sitä mukaa kun rahaa tulee, saat sitten ne tuet joita ilman jäisit säästöjen kanssa. Tai säästä mutta vain sukanvarteen
Ansiosidonnaisen riippumatta säästöistä eikä puolison tulot silloin vaikuta.
Vierailija kirjoitti:
Onko normaali kuluttuaja niin tottunut kuluttamaan että kulutushanan pieni tiukennus on mahdotonta?
Mikä ihme tässä on noin vaikea ymmärtää? Eihän tässä siitä ole lainkaan kyse, että onko pieni kulutushanan tiukennus mahdollista vaiko eikö vaan siitä, kun ihmiset laajasti tiukentavat sitä kulutushanaa, sen takia koko maan talous sakkaa, koska ihmiset eivät kuluta. Se, että iso joukko tiukentaa kulutushanaa tarkoittaa sitä, että yrityksille tulee vähemmän rahaa, ne tarvitsevat ja voivat palkata vähemmän työntekijöitä ja irtisanovat väkeä, se taas lisää työttömyyttä ja menoja ja kasvattaa kuluja, joka taas vähentää sitä kulutusta entisestään ja taas sen jälkeen vähenee työpaikat ja työttömyys kasvaa ja kulutus vähenee.
Se kulutuksen väheneminen on hallituksen toimien takia jo aiheuttanut pahan kierteen alaspäin. Se on se ongelma. Siinä, missä vienti on koko Suomen talouden toinen kivijalka on se toinen kivijalka se kotimainen kulutus.
Itse aloitin puskurin keräämisen jo 20v sitten kun sain ensimmäisen vakituisen työpaikan. Palkka oli vain vajaa 3k kuussa mutta silti pistin parikolme sataa kuussa sivuun. Nyt on 400k osakesalkku josta jo osinkotuloja kuukaudessa n 1500e. Palkkakin on tuplaantunut noista ajoista ja asunnot maksettu joten pystyn helposti heittää parikin tonnia kuukaudessa sijoituksiin. Halutessani voin kohta jäädä pois työelämästä.
Sama tilanne tässä työkyvyttömänä/kuntoutustuella. Liian isoja laskuja tulee joka tuutista ja jää tosi vähän lopulta käteen rahaa. Ruoan ostan ja säästän sen verran kun pystyn. Kulutus siis minimissä. Yritykset tulee kärsimään tästä. Toivottavasti suurin osa heidän pomoistaan yms äänesti Kokoomusta ja Persuja niin ei käy sääliksi jos menevät konkkaan
Vierailija kirjoitti:
Jos jää säästöön jotain. En ymmärrä kaavaa. Korotetaan veroja joilla saadaan laskennallisesti lisää tuloja valtiolle. Laskukaava perustuu siihen, että kulutus jatkuu entisellään. Eihän se noin mene. Kulutus vähenee ja yritysten tulos pienenee.
Oma yritykseni ei nosta tuotteidensa hintoja alvimuutoksesta huolimatta tässä kohtaa, koska 1,5% muutosten ajaminen mm. kaikkeen yrityksen hinnaston sisältävään printtimateriaaliin ja yhteistyökumppaneille vie enemmän rahaa kuin muutos toisi, ja isompi korotus voisi kääntyä itseään vastaan asiakasmäärissä. Silti, se mikä ei ole asiakkailta pois, on pois minun kulutuksestani: oma palkkani, jonka saan yritksestäni, laskee tuon alvin verran siihen asti, että tulee seuraava kerta, kun muutenkin korotan hintoja ja vaidan aineistot. Enpä kyllä aiemminkaan ole herroiksi elänyt. En muista vaikkapa kertaa, jolloin olisi ollut budjettia ostaa itselle vaate uutena kaupasta ilman, että se olisi muusta pois. Käyn kaupassa sovittamassa ja ostan nettikirppikseltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En osta enää mitään paitsi ruokaa.
Etkö tietenkään ole ikinä matkustanut ulkomaille tai käynyt oopperassa 😆🤣😂
Oon mää Tallinnassa käyny, ja mies joskus kännipäissään vetää melkoset oopperat, tosin sanoista ei kyllä saa mitään selvää, mutta eikös se oo niin oikeassa oopperassakin? Viimeksi se kyseli että voisitko sä vähän puhaltaa mun taikahuiluun.
Vierailija kirjoitti:
"Monessa osavaltiossa ei ole paikallista tuloveroa (käytännössä) lainkaan joten tuolla verorasituksella on varaakin maksaa itse yhtä sun toista."
On varaa niin kauan kun on terve ja töissä. Jos jompi kumpi noista poistuu niin korttitalo romahtaa monilla nopeasti.
Tervetuloa todellisuuteen.
Suomessa on yhdistetty Teksasin ja pohjoismaisen hyvinvointivaltion huonot puolet nerokkaalla tavalla.
Teksasissa korttitalo ehkä romahtaa mikäli sinulla ei ole vakuutusta ja joudut maksamaan vakavan sairauden hoidon säästöistäsi mutta sinulla ainakin on mahdollisuus kerätä niitä säästöjä kun valtio ei vie palkkaasi.
Suomessa valtio vie ensin palkkasi mutta sitten kun oikeasti sairastut, joudut täälläkin maksamaan hoitosi yksityisellä puolella omasta pussistasi johon ei sattuneesta syystä jäänyt mitään.
Tiedän nyt henkilökohtaisesti Suomesta kaksi vielä työikäistä jotka kuolivat syöpään kun eivät älynneet mennä välittömästi omaisuuksia maksaneeseen yksityiseen hoitoon jossa olisivat saaneet syöpään niin kallista hoitoa ettei sen olemassaoloakaan suostuta myöntämään julkisella puolella.
Tästä on ollut ihan hiljattain paljastuksia mediassa. Suomessa ihmiset kuolevat hoidettavissa oleviin syöpiin kun julkisella puolella ei ole halua kalliiden hoitojen maksamiseen vaikka niitä tarjotaan muiden pohjoismaiden lisäksi jo muuallakin Euroopassa.
Suomessa hymistellään edelleenkin korkeatasoisella julkisella sairaanhoidolla, kouluilla ja sosiaaliturvalla vaikka todellisuus on ollut jo ylu vuosikymmenen ajan se että ennätysmäisestä verotuksesta huolimatta Suomi on vajonnut ex-itäblokin sarjaan.
Uusi määräytymistapa tekee sen, että tulee olemaan kesiä, jolloin en saa ansiosidonnaista ollenkaan.
Erosinkin jo kassasta, myin autoni pois ja hain halvempaa asuntoa. Kunhan opintolaina on maksettu pois, alkaa olla sama istua tuilla kotona.
Minä olen viimeisen viiden vuoden aikana oppinut kantapään kautta, että elämä yllättää tällaisen hyvätuloisenkin:
Ensin mies sairastui ja oli töistä pitkään pois. Kuntoutuksen kautta takaisin työelämään ja heti kuntoutuksen jälkeen tuotannollis-taloudelliset potkut, tosiasiassa työnantajan palaute siitä, mitäs meni sairastumaan.
Vaihdoin itse työpaikkaa ns. kreivin aikaan juuri ennen koronaa. Pari kuukautta myöhemmin koko edellisen työpaikan esihenkilökunta, johon olisin itsekin kuulunut, lomautettiin.
Työikäinen läheiseni vammautui onnettomuudessa pysyvästi. Vakuutusyhtiö ei halua korvata mitään, työkyvyttömyyseläkkeelle ei meinaa päästä, työelämään ei enää kykene.
Meillä on miehen kanssa kaksi pientä lasta, joista esikoinen on sairastanut kovasti (krooninen sairaus, ei mikään flunssa). Julkisella levitellään käsiä, onneksi on yksityinen puoli ja hyvä vakuutus.
Mitä olen näistä oppinut alle nelikymppisenä asuntovelallisena? Vain itseensä ja itse säästämänsä puskuriin voi luottaa. Verot menevät jonnekin, ei niillä turvaverkkoa tai esimerkiksi toimivaa terveydenhuoltoa saa. Asuntolainaa pitäisi vielä yli 10 vuotta maksaa, työelämää olisi jäljellä sinne melkein seitsemänkymppiseksi. Meillä kaikki harkinnanvaraisen kulutus on laitettu säppiin jo kauan ennen nykyhallitusta.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen viimeisen viiden vuoden aikana oppinut kantapään kautta, että elämä yllättää tällaisen hyvätuloisenkin:
Ensin mies sairastui ja oli töistä pitkään pois. Kuntoutuksen kautta takaisin työelämään ja heti kuntoutuksen jälkeen tuotannollis-taloudelliset potkut, tosiasiassa työnantajan palaute siitä, mitäs meni sairastumaan.
Vaihdoin itse työpaikkaa ns. kreivin aikaan juuri ennen koronaa. Pari kuukautta myöhemmin koko edellisen työpaikan esihenkilökunta, johon olisin itsekin kuulunut, lomautettiin.
Työikäinen läheiseni vammautui onnettomuudessa pysyvästi. Vakuutusyhtiö ei halua korvata mitään, työkyvyttömyyseläkkeelle ei meinaa päästä, työelämään ei enää kykene.
Meillä on miehen kanssa kaksi pientä lasta, joista esikoinen on sairastanut kovasti (krooninen sairaus, ei mikään flunssa). Julkisella levitellään käsiä, onneksi on yksityinen puoli ja hyvä vakuutus.
Mitä olen
Samat tunnelmat. Olen ennen luottanut työpaikan pysyvyyteen tai ainakin siihen, että uusi työ löytyy tarvittaessa. Lisäksi aiemmin on voinut luottaa, että ansiosidonnainen kannattelee, jos työn saanti kestääkin pidempään. Jos väsyy ja tarvitsee taukoa, työelämästä voi ottaa pienen breikin opintovapaalla aikuiskoulutustuen turvin. Tai jos sairastuu, niin Suomen toimiva ja lähes ilmainen terveydenhuolto hoitaa.
Mihinkään näistä ei voi enää luottaa ja olo on tosiaan se, että hyvinvointivaltio on muisto vaan ja itse on vitsa väännettävä. Säästämme kaiken irtoavan sekä itselle että lapsille nyt, kun töitä toistaiseksi riittää.
Ymmärrän toisaalta myös hallituksen kannan. Jatkuva lisävelkaantuminen on saatava kuriin eikä rahaa voida jakaa hövelisti sinne tänne kuin huomista ei olisikaan. Kuitenkin nämä toimet syöksevät Suomen todennäköisesti entistä syvempään lamaan. Toivon olevani väärässä.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä asia jos tosiaan herää keräämään puskurin, jokaisen pitäisi tajuta tehdä se.
Puskuri auttaa hetken. Jos ja kun työttömyys pitkittyy niin isompikin puskuri on kulutettu. Kokemuksesta voin kertoa että se tapahtuu paljon nopeammin kuin mitä hyvänä aikana kuvittelee. Silloin kun rahaa ei oikeasti tule mistään (paitsi työttömyyskorvaus) kaikki laskut jne. kulut juoksee kuitenkin edelleen. VAikka miten supistaisi elintasostaan ja pakkohan se on ennen pitkää niin väistämättä tulee päivä kun tulot ja menot kääntyy miinusmerkkiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Ennen kuin olet virallisesti työtön, on mm muutosneuvottelut ja irtisanomisaika. Esim irtisanomisaikana voi mennä töihin eli sinulla on kyllä ollut aikaa järjestellä asioitasi ennen kuin olet yhteenkään lappuun kirjoittanut työtön.
Konkurssitapauksissa se kahden viikon irtisanomisaika vilahtaa nopeesti. Siinä ei enää ehdi säästelemään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä asia jos tosiaan herää keräämään puskurin, jokaisen pitäisi tajuta tehdä se.
Puskuri auttaa hetken. Jos ja kun työttömyys pitkittyy niin isompikin puskuri on kulutettu. Kokemuksesta voin kertoa että se tapahtuu paljon nopeammin kuin mitä hyvänä aikana kuvittelee.
Juuri tähän tosiasiaan työssäkäyvät ovat heränneet hallituksen tuhottua näyttävästi valmiiksi pohjoismaiden heikoimman työttömyysturvan ja julistettua työttömät syyllisiksi työttömyyteensä ettei hallituksen vaan tarvitse miettiä työpaikkojen lisäämistä.
Jokainen jolla on muutamakin toimiva aivosolu on havahtunut siihen tosiasiaan että puskurin pitääkin riittää pesukoneen hajoamisen sijaan perheen elämään vuoden parin ajan koska työttömäksi jäänyt yli 45-vuotias ei tule enää koskaan palaamaan oikeaan työhön josta maksetaan palkkaakin.
Puskurien pitää riittää siihen että työttömäkai jäätyään voi luopua hallitusti kaikesta omaisuudestaan, lasten harrastuksista jne ja sovittaa loppuelämä asumistuen hintaiseen vuokraluukkuun ja peruspäivärahaan.
Esim irtisanomisaikana voi mennä töihin eli sinulla on kyllä ollut aikaa järjestellä asioitasi
Niin, eihän kukaan voi olla Suomessa työtön kun kaikki voivat vaan mennä töihin irtisanomisaikana.
Työttömyyden ratkaisu on just näin helppoa. Sanotaan vaan työttömille että mee töihin ja sit ne vaan menee.
Tilistä jää pakollisten (ruoka, laina, viihde ja muu) aina joku 2000 - 2500 tilille makaamaan joka kuukausi. Pakko varmaan kasata puskuria.
Vai pitäisikö taas hankkia nainen, sellainen on hyvä kuluttamaan mun rahat.
Vierailija kirjoitti:
Suuressa osassa maailman valtioita ei ole mitään ansiosidonnaista työttömyysturvaa, jonka avulla täysin työkykyinen ihminen voi loisia 400-500 päivää veronmaksajien piikkiin(veronmaksajat maksavat 95 prosenttia ansiosidonnaisista). Suomi on epäonnistunut yhteiskunta, jonka asukkaat on koulutettu passiivisiksi etujen vastaanottajiksi. Ketään ei enää kiinnosta, mistä raha tulee. Vasemman laidan puolueet ovat jo päättäneet, että ne eivät kommentoi taloutta millään tavalla, koska se ei ole kivaa. Rahan tuhlaaminen sen sijaan on paljon kivempaa.
No ei muuta kuin muutokuorma kohti sellaista valtiota. Mitä sinä täällä vikiset. Kyllä se ansiosidonnainen varmasti sinullekin maistuu jos työttömäksi jäät, muuta on turha väittää.
Vaikea säästää 1800e brutosta puskuria kun jo nyt menee kaikki elämiseen ilman maksullisia harrastuksia, netflixejä,saleja tms.
Tämä on juuri se mekanismi, minkä takia hallituksen osaamattoman talouspolitiikan takia kotimainen kulutus ja sen takia koko talous sakkaa. Töissäkäyvät kansalaisetkaan eivät hallituksen työelämäromutuksen takia kuluta vaan säästävät pahan päivän varalle, koska hallitus romuttaa täysin sekä ansiosidonnaisen että sairaspäiväkorvauksen. Ei ole vaihtoehtoa.