Rupesin nelikymppisenä raivaamaan elämästäni huonosti käyttäytyviä ihmisiä ja tiedättekö, siihen ei jäänyt enää ketään vanhoista tutuista!
Poislukien oma rakas lapseni.
Kaikilla muilla, kaikilla joiden kanssa olen luullut olevani ystävä/kaveri/tuttava, oli mitä erilaisempia esim. taloudellisen hyväks käyttäjän vikaa, selän takana ja päin naamaakin arvostelua, paskan puhumista, pyytämättömien neuvojen jakamista, naljailua ulkonäöstä tai luonteesta jne.
Ketään noita ihmisiä en enää ikinä halua lähellekään itseäni aiheuttamaan aivan tarkoituksella minulle mielipahaa.
Koska mikä muukaan voi olla tuollaisten tölväilyjen tarkoitus?
Pudottaa vähän sitä toista asemastaan vai mikä? En ole ikinä kuvitellut olevani mitenkään ylemmässä asemassa näihin muihin nähden että minua sen puolesta jotenkin kuuluisi kouluttaa. En ikinä ole itse arvostellut heitä vastaavasti kuin he minua.
Elämä on paljon seesteisempää, draamattomampaa, onnellisempaa kun ei tarvitse enää kuunnella jatkuvaa arvostelua minusta tai muista ihmisistä.
Liian pitkään tuota jatkuikin joidenkin kohdalla. Joidenkin kanssa lähisuhteet ovatkin päättyneet jo vuosikymmeniä sitten.
Kommentit (146)
Sitä jäin vain pohtimaan, että oletko siis katkaissut välisi myös lapseesi? Se on aika rankka ratkaisu... nuo muut kuviot ovat helposti samaistuttavia.
Eikun siinä lukikon poislukien lapseni..
Vierailija kirjoitti:
Sitä jäin vain pohtimaan, että oletko siis katkaissut välisi myös lapseesi? Se on aika rankka ratkaisu... nuo muut kuviot ovat helposti samaistuttavia.
Ei vaan ainoa ihminen jonka pystyi jättämään lähipiiriin oli lapseni joka osaa käyttäytyä. Näistä itse valitsemistani, esim. työkavereita en ole valinnut yhtäkään mutta niiden kanssa on käynyt hyvin ja ikävästi käyttäytyvät kollegat ovat ennen pitkää lähteneet työyhteisöstämme.
Ja väität, että olit koko kaveri- ja tuttupiirisi ainut hyvin käyttäytyvä ihminen itse. Just, joo.
Jo tuollainen poissulkeminen kertoo sen, että olet itse sen kaveripiirisi huonoiten käyttäytyvä ihminen. Hyvä, että pääsivät eroon sinusta.
Luulenpa että olet käsittänyt monet asiat väärin. Sinänsä ymmärrettävää jos on tosi venytetty joka suuntaan ja uupuu. Eihän siinä enää oikein ketään jaksaisi, mutta en usko että ihmiset ovat niin ikäviä miten nyt olet tulkinnut. Susta tulee mun entinen ystävä mieleen. On ikävä sitä ystävää.
Vierailija kirjoitti:
Yksin jäit?
Niin no jos vaihtoehto on kuunnella mitä ihmeellisempiä vittuiluja päivästä toiseen tai tulla taloudellisesti hyväkskäytetyksi, valitsen jäädä yksin.
Vierailija kirjoitti:
Ja väität, että olit koko kaveri- ja tuttupiirisi ainut hyvin käyttäytyvä ihminen itse. Just, joo.
Jo tuollainen poissulkeminen kertoo sen, että olet itse sen kaveripiirisi huonoiten käyttäytyvä ihminen. Hyvä, että pääsivät eroon sinusta.
Kummasti soiteltiin perään hyvin pitkään.
Vierailija kirjoitti:
Ap. sinä itse olet täydellinen?
En, en ole ikinä sanonut niin. Mutta sen sanon etten koskaan ole härskisti käyttänyt tuttavapiiriä hyväkseni ja ostattanut asioita itselleni tai pyytänyt pesemään ikkunoitani tai vastaavaa.
Vierailija kirjoitti:
Luulenpa että olet käsittänyt monet asiat väärin. Sinänsä ymmärrettävää jos on tosi venytetty joka suuntaan ja uupuu. Eihän siinä enää oikein ketään jaksaisi, mutta en usko että ihmiset ovat niin ikäviä miten nyt olet tulkinnut. Susta tulee mun entinen ystävä mieleen. On ikävä sitä ystävää.
En ole uupunut. Mutta en suostu enää esim. osallistumaan talkoihisi tai maksamaan lapsesi talvikenkiä kun satuit unohtamaan lompakkosi kauppareissulla kotiin. Takaisinmaksuahan ei tullut koskaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En, en ole ikinä sanonut niin. Mutta sen sanon etten koskaan ole härskisti käyttänyt tuttavapiiriä hyväkseni ja ostattanut asioita itselleni tai pyytänyt pesemään ikkunoitani tai vastaavaa.
Tiedätkö, sinä olisit voinut kieltäytyä. Sinä itse mahdollistit ystäviesi käytöksen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedätkö, sinä olisit voinut kieltäytyä. Sinä itse mahdollistit ystäviesi käytöksen.
No niin nythän olen kieltäytynyt. Eli mikä ongelma? Kieltäytymiseni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinulla saattaisi olla nuo samat ystävät edelleen elämässäsi, ihan eri tavalla, jos olisit pystynyt sanomaan heille ei. Ehkäpä ystäväsi ajattelivat, että sinä haluat oikeasti auttaa, koska et koskaan kieltäytynyt. Älä syytä ystäviäsi siitä, että sinä itse et pystynyt vetämään rajojasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, siis kaikki muut sun lähipiiristä sattuu olemaan mulkkuja? Väkisinkin tulee, että asiaa taitaa olla toisinpäin.
Tämä on näiden mulkkupiirien suosikkiargumentti
Toki. On silti hyvä miettiä sekin vaihtoehto. Minusta se ei lähtökohtaisesti ole hyvää käytöstä, että vanhoja suhteita konmaritetaan ilman mitään mahdollisuutta korjata käytöstä tai edes vienoa yritystä saada muutosta aikaan. Joo, varmaankin olet yrittänyt jotain tehdä, puhunkin teorian tasolla. En vain ole toistaiseksi tavannut ihmistä, joka olisi läpikotaisin ihastuttava. Meissä kun on ne muutkin puolet.
Vähän sama sävyhän sitten tulee näihin uussuhteisiin kuin pariskunnissa, jotka eivät riitele koskaan, koska yrityskin on rankaistava. Ei se ole minusta onnela vaan
Ei ihmissuhteita tarvitse eikä pidä oman alistuvan käytöksen takia jättää. Pitää muuttaa vain oma alistuva käytös ei-alistuvaksi, niin sen myötä muidenkin käytös muuttuu. Lisäksi, ystävä kyllä ymmärtää, jos hänelle mainitsee ei-toivotusta käyttäytymisestä. Sellainen on tosi ystävyyttä.
Vierailija kirjoitti:
Ok, mistähän tuo on johtunut, että kaikki tuttavasi ovat olleet huonostikäyttäytyviä
Yleensä suomalaiset vaan ovat nykyään sellaisia itsekkäitä, omahyväisiä panettelijoita. Ikävä sanoa, mutta näin on asia.
Nuorena ystävät oli tosi ystäviä, ei enää. Ihmiset ovat täällä muuttuneet aikaa myöten toisenlaisiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinulla saattaisi olla nuo samat ystävät edelleen elämässäsi, ihan eri tavalla, jos olisit pystynyt sanomaan heille ei. Ehkäpä ystäväsi ajattelivat, että sinä haluat oikeasti auttaa, koska et koskaan kieltäytynyt. Älä syytä ys
En syytäkään, sanoinhan jo että olen narsistin kasvattama josta syystä rajani ovat olleet jo muutenkin olemattomat. Mutta nämä ystävät ovat ottaneet kyllä kaiken ilon irti siitä, ihan jo taloudellisestikin. Itselleni ei ikinä tulisi mieleenkään alkaa kusettaa kavereitani niin että minä saisin enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole uupunut. Mutta en suostu enää esim. osallistumaan talkoihisi tai maksamaan lapsesi talvikenkiä kun satuit unohtamaan lompakkosi kauppareissulla kotiin. Takaisinmaksuahan ei tullut koskaan.
No minä en tuollaista ystävältäni ole pyytänyt.
Kuulostat uupuneelta. Ihan hyvä jos vedät rajat mihin osallistut jne. Toki saat myös valikoida seurasi. Pääasia että teillä lapsen kanssa on hyvä olla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, siis kaikki muut sun lähipiiristä sattuu olemaan mulkkuja? Väkisinkin tulee, että asiaa taitaa olla toisinpäin.
Eipä yllätä, että juuri tällä palstalla tällainen kanta kerää alapeukkuja läjäpäin. Asialla varmaan samat tyypit jotka paasaa narsisteista päivittäin.
Ja sua harmittaa, että me tunnistetaan narsististen mulkkujen täkyt niin nopeasti? Miksi?
Ei se ole mitään konmarittamista. Mitä itse olet niin tyhmä että valitset tölväistä toista ja odotat että se edelleen alistuu siihen, kuten on kaikki nämä 40 vuotta alistunut? Ymmärrätkö, että sulla oli tilaisuus muuttaa käytöstäsi arvostavammaksi, kaikki ne samat 40 vuotta? Ja sinä valitsit tölvinnän, kerta toisensa jälkeen. Ja sitten sun kanssa pitäisi alkaa keskustella asiasta sen sijaan ettei ole enää tekemisissä lainkaan? Mikä tampio...