Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Anni Kytömäki: "Ajatus siitä, että antaisin kehoni lapsen käyttöön, tuntui tosi vieraalta"

Vierailija
01.09.2024 |

"Häntä ärsyttää, että niin ilmeinen syy on jäänyt keskustelun ulkopuolelle, kun mietitään, miksi naiset eivät halua synnyttää ja perustaa perheitä."

Ajatus raskaudesta ja synnytyksestä on aina tuntunut hänestä kammottavalta. Silloinhan hän ei enää pystyisi luottamaan kehoonsa, joka on aina ollut vahva ja kykenevä. Hänelle on jäänyt mieleen, miten lukion biologiankirjassa kerrottiin sikiön ottavan kalsiumin äidistä, jos ei muuten saa sitä riittävästi"

Olen itse aloittanut keskusteluja täällä samasta aiheesta. On erikoista miten syntyvyyskeskusteluissa unohdetaan tämä puoli. Raskaus kestää sen 9 kk, sen jälkeen "hyvän äidin" pitäisi imettää vähintään vuosi. Se on pitkä aika. Kehosi ei ole sinun vaan jonkun toisen. 

Raskaana ja imettäessä nainen on kuin loisen elatusalusta, raadollisesti sanottuna. Ja synnyttäessä "loinen" kuoriutuu ulos varsin brutaalilla tavalla. Keho on runneltu ja äiti vuotaa jälkikäteen verta monta viikkoa.

Minulla on kaksi lasta ja tietenkin rakastan heitä mutta kyllä silti olen sitä mieltä että tapa jolla lapset biologisesti hankitaan on todella rujo ja vaatii naisen keholta kohtuuttoman paljon. 

Kommentit (508)

Vierailija
341/508 |
01.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

minä minä ja minä.....

T. Mies 

Vierailija
342/508 |
01.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Raskaus ja synnytys on maailman luonnollisin asia, ei pilaa kehoa mutta kasvattaa kyllä luonnetta. 

Paitsi että toisilla pilaa. Minulla meni terveys loppuelämäksi. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
343/508 |
01.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luonnollista se on ja ainutlaatuinen asia elämässä. Ei sillä, että sitä kenenkään tarviis tehdä jos ei halua. Mutta en tykkää tämmöisestä nuorten naisten ihan tarpeettomasta pelottelusta ja aivopesusta. 

Enemmän toki saisi antaa tukea ja hoitoa heille, jotka esim. synnytyksestä saa jotain vaurioita. Onneksi näitäkin tunnistetaan ja hoidetaan nykyään enemmän kuin koskaan naisen historiassa on tehty. 

En tykkää nuorten naisten holhoamisesta. Kyllä naisilla on oikeus tietää raskauden huonoista puolista, jos haluaa hankkii lapsia silti. Jos joku jättää lapset tekemättä, koska ei halua uhrata itseään sekin on täysin hyväksyttävää. 

Samaa mieltä. Huonoista puolista pitäisi kertoa myös. Kyllä niitä hyviä ja huonoja puolia voi puntaroida ja silti tulla lopputulokseen, että hyödyt ohittaa haitat ja haluan riskeistä huolimatta lapsia.

Vierailija
344/508 |
01.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos aloituksesta! En ole aiemmin nähnyt tätä puolta äitiydestä otettavan esille. Samastun Kytömäen ajatuksiin, ja on hienoa, että joku rohkenee niistä puhua. Itse en ole kehdannut. Minulla on kyllä yksi lapsi ja raskaudesta nautin, mutta pienen lapsen fyysistä tarvitsevuutta minun oli vaikea kestää. En pitänyt kovin paljon imettämisestä, lapsen pitämisestä sylissä tai yleensäkään lapsen fyysisestä hellimisestä. Tein kyllä kaikkea, mitä äidin kuuluukin tehdä, mutta minulta selvästi puuttui jokin vaisto, jota muilla äideillä tuntuu olevan. Jotkuthan pitävät taaperoikäisiäkin, jopa vanhempia, lapsiaan koko ajan sylissä ja nauttivat siitä. Minua jaloissa roikkuva lapsi vaatimuksineen alkoi aika herkästi ärsyttämään. Se, ettei tavallaan ole valtaa omaan kehoonsa vaan toisella on oikeus käyttää sitä, ahdisti minua. En muutenkaan juuri välitä fyysisestä läheisyydestä, kuten halailusta. 

Ihana kuulla, että meitä on muitakin! Jos tämän on uskaltanut ääneen sanoa, ovat muut todenneen vaan "sinussa on jotain vikaa/sellaisessa naisessa on jotain vikaa" (jolla ei siis ole voimakasta hoivaviettiä ja tunne ensisilmästä rakkautta vauvaa kohtaan ja saa kiksejä vauvan hoitamisesta). Luulin olevani ainut, ja viallinen...

Vierailija
345/508 |
01.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Harrastaakohan hän seksiä? Siinäkin annetaan keho toisen käyttöön. Tosin puhutaan minuuteista lähinnä kertaluonteisesti. 

Kuka ajattelee vielä 2020-luvulla jotain näin typerää?

Miten typerästi? Ihan yhtä typerä ajatus kuin että lapsi loisii kehossasi. 

Kyllähän se loisii. Ilman naista sikiö ei pärjää ennen tiettyjä raskausviikkoja kohdun ulkopuolella.

Ei syntynytkään vauva pärjää ilman äitiä, isää tai muuta hoitajaa. Järkyty nyt siitäkin sitten. 

Aika monet vanhuksetkin tarvitsevat jatkuvaa huolenpitoa pysyäkseen elossa. Moni meistäkin aikanaan. Onko täm

Kyllä, tänä aikana kun arvot on kovat ja rakkautta ihmistä kohtaan saa etsiä.

Kuvaavaa että Anni tuntee yhteyttä Linkolaan, tämähän halusi eliminoida kaikki ihmiset :/ Ihminen ei ole mitään, vain eläimet ja kasvit on.

Vierailija
346/508 |
01.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olen ehkä jotenkin outo kun en tajua miksi lasten hankkimista tai hankkimatta jättämistä pitäisi perustella kenellekään. Jotenkin kyse niin intiimistä ja henkilökohtaisesta asiasta kaiken kaikkiaan. Joko annetaan mahdollisuus lapsen tulla, tai annetaan mahdollisuus mutta jostain syystä ei tule tai ei ollenkaan anneta mahdollisuutta. Mielestäni sellainen asia jota ei miltään kantilta tarvitse kenellekään perustella tai selitellä. 

Jos yhteiskunnalliseen ongelmaan halutaan puuttua niin kyllähän siihen kannattaa syitä löytää. Jos sitä taakkaa, jota raskaus, synnytys ja vauva-aika tuo naiselle, voisi mitenkään keventää tai suoda naiselle enemmän valinnan mahdollisuuksia, saattaisi syntyvyyskin lähteä nousemasn. Jos esimerkiksi alatiesynnytys ja siihen painostaminen on na

Edelleen, sen ukon voi potkia pois sohvalta. Ei sen makoilua ja formulankatselua tarvitse sekuntiakaan sietää! Siitä vain laittamaan äijä töihin tai jos ei sille kelpaa niin näyttää missä on ovi. Ihan turha vinkua jotain yhteiskuntaa tai asenneilmapiiriä apuun jos itse mahdollistaa toiselle loisimisen.

Joo, mäkin näin tällaista lapsuudenkodissani, mutta en ymmärrä miksi mun tulisi asennoitua naisen elämään samasta alistuvan palvelualttiuden näkökulmasta. Hohhoijaa!

Vierailija
347/508 |
01.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tykkää nuorten naisten holhoamisesta. Kyllä naisilla on oikeus tietää raskauden huonoista puolista, jos haluaa hankkii lapsia silti. Jos joku jättää lapset tekemättä, koska ei halua uhrata itseään sekin on täysin hyväksyttävää. 

Samaa mieltä. Huonoista puolista pitäisi kertoa myös. Kyllä niitä hyviä ja hu

Tämä. Pitäs jo jossain yläasteen terveystiedon tunnilla infota raskauden aikaisista jutuista kuin myös siitä miten niistä raskausvaivoista paranee mahdollisimman hyvin. Tämmösiin aiheisiin törmää nykyään vasta sitten kun on jo raskaana ja kaikki on outoa ja uutta. Ja tämä on hölmöä kun kyllähän suurin osa naisista synnyttää niin miksi tyttöjä ja naisia pidetään pimennossa näin tärkeästä aiheesta?

Synnytystäkin vois jo harjoitella etukäteen, siinäkin auttaa esimerkiksi se että pääsee kyykkyyn ja uutisissa oli joskus että nuoriso ei pääse enää kyykkyyn kun kunto on niin huono. Niin tällänen tieto saattais herätellä nuoria pitään itsestään parempaa huolta kun siitä olis lapsen saaminen kannalta ja raskaudesta palautumisen kannaltakin suuria hyötyjä. Ja henkisestikin siihen synnytykseen vois valmistautua, suuri osa naisista ei oikein valmistaudu mitenkään, mut synnytyskokemus vois olla parempi jos siitä aiheesta tietäisi enemmän. Ja pojillekin ihan yleissivistävää tälläset aiheet niin osaavat olla paremmin tukena kun naisella on rankka elämänvaihe. 

Vierailija
348/508 |
01.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitiyden iloa esitellään nykyään paljon vähemmän kuin ennen. Kuin oletusasetus alkaisi olla että äitiys koetaan hankaksi, raskaus/lapsi risoo, rasittaa,uuvuttaa ja yllättää epämiellyttävästi jne. ja tästä sitten valitetaan kilpaa.

Tähän rinnalle sitten nämä lapsettomuutta ylistävät jutut.

Vierailija
349/508 |
01.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos aloituksesta! En ole aiemmin nähnyt tätä puolta äitiydestä otettavan esille. Samastun Kytömäen ajatuksiin, ja on hienoa, että joku rohkenee niistä puhua. Itse en ole kehdannut. Minulla on kyllä yksi lapsi ja raskaudesta nautin, mutta pienen lapsen fyysistä tarvitsevuutta minun oli vaikea kestää. En pitänyt kovin paljon imettämisestä, lapsen pitämisestä sylissä tai yleensäkään lapsen fyysisestä hellimisestä. Tein kyllä kaikkea, mitä äidin kuuluukin tehdä, mutta minulta selvästi puuttui jokin vaisto, jota muilla äideillä tuntuu olevan. Jotkuthan pitävät taaperoikäisiäkin, jopa vanhempia, lapsiaan koko ajan sylissä ja nauttivat siitä. Minua jaloissa roikkuva lapsi vaatimuksineen alkoi aika herkästi ärsyttämään. Se, ettei tavallaan ole valtaa omaan kehoonsa vaan toisella on oikeus käyttää sitä, ahdisti minua. En muutenkaan juuri välitä fyysisestä läheisyydestä, kuten halailusta.

Tarkoittaako se ettei ole ainoa sitä, ettei olisi viallinen? Kaikki meistä on, kuka milläkin tavalla. #syntiinlankeemus

Vierailija
350/508 |
01.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Raskaus ja synnytys on maailman luonnollisin asia, ei pilaa kehoa mutta kasvattaa kyllä luonnetta. 

Ikävä kuulla. Elämä itsessään kyllä pilaa paljon, riskit on niin synnytyksessä, pyöräilyssä kuin tulisijan pitämisessäkin.

Riskit on kaikessa :(

Vierailija
351/508 |
01.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luonnollista se on ja ainutlaatuinen asia elämässä. Ei sillä, että sitä kenenkään tarviis tehdä jos ei halua. Mutta en tykkää tämmöisestä nuorten naisten ihan tarpeettomasta pelottelusta ja aivopesusta. 

Enemmän toki saisi antaa tukea ja hoitoa heille, jotka esim. synnytyksestä saa jotain vaurioita. Onneksi näitäkin tunnistetaan ja hoidetaan nykyään enemmän kuin koskaan naisen historiassa on tehty. 

Samaa mieltä. Huonoista puolista pitäisi kertoa myös. Kyllä niitä hyviä ja hu

Ongelma näissä hyöty-haittakeskusteluissa on vain se asenne, jolla raskaana olevan naisen kykyä arvioida riskejä ja tehdä omaa kehoaan koskevia valintoja aliarvioidaan. Ihan korkeastikin koulutetut naiset typistetään yhteiskunnan silmissä idiooteiksi sen jälkeen, kun he raskautuvat.

"Sektiossa on suuren leikkauksen riskit, joten kyllä se lapsi kannattaa alakautta työntää pihalle, kuten on kautta aikojen tehty". Mitäpä jos se nainen kuitenkin mieluummin ottaa ne leikkauksen riskit kuin riskin loppuelämän virtsanpidätysongelmista?

"Kyllä se lapsi kannattaa rintaruokkia, pelkkää tissimaitoa puolivuotiaaksi asti. Kyllä se imetys onnistuu vaikka tissiin vähän sattuukin ja lapsi huutaa nälkäänsä". Mitäpä jos se nainen kokee haitallisempana taistella väsyneenä joka ikinen päivä puolen vuoden ajan kuin sen, että säilyttää mielenrauhansa ja syöttää korviketta?

"Raskaana ollessa ei sitten saa syödä graavilohta eikä homejuustoa eikä meetvurstia". Mitäpä jos se nainen osaa ihan itse arvioida riskit riittävällä tarkkuudella. Kuinka monta keskenmenoa tai vammautunutta lasta on tullut homejuuston syömisestä?

Vierailija
352/508 |
01.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on lainassa vain hetken ja kohta se on omassa käytössä taas. Omassa kaveri- ja tuttavapiirissä kaikki ovat jatkaneet urheilua ja liikkumista ihan normaalisti ennemmin tai myöhemmin lasten saannin jälkeen.

Kenenkään ei tarvitse lapsia tehdä, mutta ihmettelen tätä nykymenoa, että mikään ei saisi olla yhtään epämukavaa tai vaatia keneltäkään mitään. Jos ei lapsia halua, niin ei siinä mitään. Mutta tällaisista syistä lapsen tekemättä jättäminen (tai siitä avautuminen) on lähinnä huomionhakuista. Ehkä parempikin jättää tosin lapsi tekemättä, jos epämukavuuden sietokyky on noin heikoissa kantimissa. 

Paitsi että ongelmat jää osalla pysyviksi. Synnytysvaurioiden ohella raskaus mm. moninkertaustaa monien autoimmuunisairauksien riskin ja ehkäpä et urheilekaan enää. Ei kaikilla ole kyse "pienestä ohimenevästä epämukavuudesta". 

Mielenterveys voi mennä vaikkei synnyttäisi lasta.

Vierailija
353/508 |
01.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja toisaalata moni, jolla mielentervyes on koetksella haluaa lapsen. 

Vierailija
354/508 |
01.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi "synnytyskeskustelussa" pitäisi huomioida naiset joilla ei ole aikomusta lisääntyä? Minun suurehkoon päähäni ei mahdu se.

Luit aloituksen väärin. Syntyvyyskeskustelu on eri asia kuin synnytyskeskustelu. 

Vierailija
355/508 |
01.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äitiyden iloa esitellään nykyään paljon vähemmän kuin ennen. Kuin oletusasetus alkaisi olla että äitiys koetaan hankaksi, raskaus/lapsi risoo, rasittaa,uuvuttaa ja yllättää epämiellyttävästi jne. ja tästä sitten valitetaan kilpaa.

Tähän rinnalle sitten nämä lapsettomuutta ylistävät jutut.

Todella moni ulkopuolinen katsoo jo raskausmahaa happamasti ihan peittelemättä. Keskusteluissa myös toistuu se miten äitiyteen höyrähdetään niin, että äiti on henkisestikin ihan pilalla kun on siinä vauvakuplassa...aivan kuin siitä ei ajan myötä tokenisi vaan äiti jäisi sille tasolle lapsen jo kasvettua. Sitten se lapsi pilaa sen kropankin, siis aivan kuin ihminen jotenkin muutenkaan säilyisi nuorena ja terveenä. 

Itse huomasin raskautuessani, että yksi vuosikymmeniä ystävänä pitämäni vela hävisi kokonaan elämästäni. Ei tarvinnut kuin hänen kuulla, että olen raskaana niin ei hiiskaustakaan. Niin paljon hänelle siis hehkutin asiaa...

Vierailija
356/508 |
01.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raskaus myös suojaa naista monin tavoin. 

Huvittaa ap:n tyyppisten kehorauhan peräänkuuluttaminen,kun samaan aikaan ruuassa on ties mitä, kemikaalikuorma valtava ja keho alistetaan lääketeollisuuden testikentäksi.

Vierailija
357/508 |
01.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tai sitten naiset eivät enää suostu tähän samaan asemaan kuin äitinsä ja isoäitinsä. Ovat nähneet jo pienenä, kun äiti joutuu kokopäivätöiden jälkeen pyörittämään arkea samalla kun isä katsoo sohvalla formuloita. Ei se mitään pelottelua ole, kun naiset ovat sen pikkutyttöinä jo omin silmin nähneet. Siihen päälle vielä nykypäivän työelämän vaatimukset niin miksi nainen haluaisi ottaa vielä lisää vastuuta lasten myötä, kun tietää minkälaisia miehet ovat? Missä se isän vastuu on?

Suuressa osassa muuta maailmaa sektio on ollut ihan rutiinia jo vuosikymmenet ja silti sitä edelleen Suomessa vältellään vedoten ties mihin syihin, vaikka todellisuudessa kyseessä on raha. Jos niitä vauvoja halutaan tähän maahan, niin yhteiskunnan pitäisi pikkuhiljaa alkaa vastaamaan naisten toiveisiin valinnanvapaudesta. Perhevapaauudistus oli vasta alku.

"Minä minä minä ja miehet paha ja yhteiskunnan pitää kasvattaa minun lapseni"

Tyypillinen sosialisti siellä taas huutelee. Mitään omakohtaista kokemusta sinulla ei ole mistään mainitsemistasi asioista, kunhan hoet feministien kehittämiä harhakuvia.

Vierailija
358/508 |
01.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olen ehkä jotenkin outo kun en tajua miksi lasten hankkimista tai hankkimatta jättämistä pitäisi perustella kenellekään. Jotenkin kyse niin intiimistä ja henkilökohtaisesta asiasta kaiken kaikkiaan. Joko annetaan mahdollisuus lapsen tulla, tai annetaan mahdollisuus mutta jostain syystä ei tule tai ei ollenkaan anneta mahdollisuutta. Mielestäni sellainen asia jota ei miltään kantilta tarvitse kenellekään perustella tai selitellä. 

Jos yhteiskunnalliseen ongelmaan halutaan puuttua niin kyllähän siihen kannattaa syitä löytää. Jos sitä taakkaa, jota raskaus, synnytys ja vauva-aika tuo naiselle, voisi mitenkään keventää tai suoda naiselle enemmän valinnan mahdollisuuksia, saattaisi syntyvyyskin lähteä nousemasn. Jos esim

Kuka haluaa tieten tahtoen ajaa itsensä siihen tilanteeseen, että ensin tekee lapset, sitten potkii ukon sohvalta ja eroaa? Ei se yh-äitiys mikään jokanaisen unelma ole. Moni pelaa mieluummin varman päälle ja jättää lapset tekemättä, kun ei niihin miehiin ole luottaminen.

Vierailija
359/508 |
01.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä olisi toivottavaa että naisille kerrottaisiin jo nuorena ihan nuo raatorehelliset luvut. Kuinka monelle jää pitkäaikaisia tai pysyviä ongelmia. Nykytapa on pelkkää hyssyttelyä: "ei nyt kovin moni", "ei kannata etukäteen murehtia", "apua sitten saa". Synnytyssairaaloiden resurssitkin on koko ajan vain heikkenemässä, ei suinkaan menossa parempaan suuntaan! Korjausleikkauksiinkin voi joutua jonottamaan jopa vuosia. 

Vierailija
360/508 |
01.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ikävä kuulla. Elämä itsessään kyllä pilaa paljon, riskit on niin synnytyksessä, pyöräilyssä kuin tulisijan pitämisessäkin.

Riskit on kaikessa :(

Kyllä mutta jokainen valitkoon itse mitkä riskit ottaa.