Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kaveri on lihonut ménopaussin jälkeen vuodessa 10 kg

Vierailija
30.08.2024 |

Olin ihan järkyttynyt,  kun näin hänet. Onko noin rankka lihominen vaihdevuosien takia kovinkin yleistä?

Kommentit (293)

Vierailija
81/293 |
30.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos olisit kokeillut laihdutusta vaihdevuosissa, tietäisit, että silloin laihduttaessa uniongelmat eskaloituvat ja nivel- ja lihaskivut lisääntyvät rajusti. Painon noustessa mitään tällaisia oireita ei tule, koska painonnouse nostaa hieman estrogeenitasoja, mikä lievittää oireita.

En ole se, kenelle vastaat, mutta laihdutin tuossa kevään aikana 14 kg. Olen vaihdevuosissa (todettu gynellä), en vielä kuitenkaan ohittanut niitä. Mä olen nukkunut huonosti jo pari vuotta, viime vuosipuolisko ei tuonut tähän mitään muutoksia. Lihas- ja nivelkipuja ei ole, laihtumisesta huolimatta.

Vierailija
82/293 |
30.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lihominen on helppoa, jos syö väärin ja liikaa. Menopaussilla ei ole mitään merkitystä.

Vaidevuosien (elämänmuutoksen) aikana naisia "hoidetaan" naishormoneilla (estrogeenit, progesteroni) jota lihottavat suuresti, aiheuttaen hirviöpakarat ja hirviörinnat.

Miksi se nopein lihominen sitten tapahtui ennen hormonihoidon aloitusta? Eli sinä aikana kun vaihtarioireet olivat pahimpia.

Siksi kun ei haluttu panostaa syömisiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/293 |
30.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tutuista vaihrari-ikäisistä kaikki on enemmän tai vähemmän pyöristyneitä. Paitsi se yks, joka imee posket lommolla tupakkaa. Ja se toinen, joka valittaa ikäkriisiään tauotta, +70v.

Mielummin olen iloinen, tyytyväinen 'pyylevä' kuin kurttuinen tupakoitsija tai kriiseilijä🤔

Hyvää ruokaa, kohtuudella juomaa, herkkuja, liikuntaa...

N63

Joten sinä ja tuttusi viis veisaatte, mitä suuhunne laitatte :)

Kunhan sokeria riittää.

Luit rivien välistä  v ä ä r i n, sokerista ei kukaan maininnut! Hyvä ruoka voi olla terveellistä, herkut hedelmiä. Samoin syömällä kiloja kertyy, pitäis (olis pitäny) pienentää annoskokoja... tms

Kiva, että Sinun peilikuvasi kiittää? Ikävä ilme ei kaunist

Haista huilu🤭

Vierailija
84/293 |
30.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lihominen on helppoa, jos syö väärin ja liikaa. Menopaussilla ei ole mitään merkitystä.

Menopaussilla on merkitystä, jokaisen gynekologin mukaan.

Terv sh, gynen poliklinikalla 15 v töissä 

Vierailija
85/293 |
30.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toki noin voi ajatella, jos ei ymmärrä ravinnon merkitystä.

Ei sh:n tieto lisäänny vuosien mukaan, jos sh ei itse hanki tietoa.

Gynekologeilla ei myöskään ole koulutusta ravinnosta.

Vierailija
86/293 |
30.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tutuista vaihrari-ikäisistä kaikki on enemmän tai vähemmän pyöristyneitä. Paitsi se yks, joka imee posket lommolla tupakkaa. Ja se toinen, joka valittaa ikäkriisiään tauotta, +70v.

Mielummin olen iloinen, tyytyväinen 'pyylevä' kuin kurttuinen tupakoitsija tai kriiseilijä🤔

N63

Kunhan sokeria riittää.

Luit rivien välistä  v ä ä r i n, sokerista ei kukaan maininnut! Hyvä ruoka voi olla terveellistä, herkut hedelmiä. Samoin syömällä kiloja kertyy, pitäis (olis pitäny) pienentää annoskokoja... tms

Kiva, että Sinun peilikuvasi kiittää? Ikävä ilme ei kaunist

No, sinähän varsinainen totuuden torvi olet, muutamasta rivistäni jo olet tietävinäsi minun ruokani sisällöt. Olet hupsu, tiedät kai: Tyhmäkin käy viisaasta, jos vaiti on - sanonnan? Jostain syystä (🤭) sopii sinun kirjoitukseesi mitä mainioimmin...

Vierailija
87/293 |
30.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

N63

Kunhan sokeria riittää.

Kiva, että

En toki muusta tiedäkään kuin vain sen, että ihannoit sokerin syöntiä. Muusta et edes kertonut.

Vierailija
88/293 |
30.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Höpöhöpö! Mulla alkoi vaihdevuodet 41-vuotiaana niin rajuina, että korvaushoito aloitettiin heti ja nyt, yli 10 vuotta myöhemmin, joudun edelleen syömään korvaushoitoa, mutta olen pysynyt yhtä hoikkana koko ajan (ja kyllä, joudun tarkkailemaansyömisiäni, vaikka ennen vaihtareita pystyin syömään mitä ja paljonko vaan).

Vierailija
89/293 |
30.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin kaikki yli 60-vuotiaat ovat kadottaneet vyötärönsä, vaikka olisivat laihoja kuin kuivan kesän oravat. Tämä koskee niin naisia kuin miehiä.

Vierailija
90/293 |
30.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainakin kaikki yli 60-vuotiaat ovat kadottaneet vyötärönsä, vaikka olisivat laihoja kuin kuivan kesän oravat. Tämä koskee niin naisia kuin miehiä.

Ihan kaikilla vyötärö katoo väärin syömällä. Ei liity ikään.

Vierailija
91/293 |
30.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hmmm. Kun riviin laitetaan hoikkia ja normaalipainoisia nuoria ja vaohdevuosi-ikäisiä, niin 99 % varmuudella keski-ikäisen tunnistaa, vaikka kaikilla samat vaatteet päällä ja huppu päässä. Vartalon muoto vain muuttuu keski-iässä. 

Minä olen normaalipainoinen, mutta tuo maha on muuttunut ihan oudoksi. Sen muoto on muuttunut ja se pullottaa eri tavalla. Ei se isompi ole kuin rinnat, mutta erilainen kuin ennen. Edestä päin näytän edelleen hoikalta, mutta sivuprofiili muuttunut. 

Vierailija
92/293 |
30.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on tällaista narsistista kielenkäyttöä. Vihjaillaan, kuinka muut eivät osaa mitään ja itse tietää kaiken, mutta silti pimitetään omaa osaamistaan. Kukaan ei ota tiedon pimittäjää tosissaan. Voit hyvin poistua ketjusta, ellei sinulla ole mitään annettavaa keskusteluun.

Vierailija
93/293 |
30.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Naisilla aina on mitä ihmeellisempiä selityksiä omalle lihomiselleen ja sille ongelmalle (mitä itse suuhunsa lappaa) ei tietenkään voi yhtään mitään. Milloin on syynä hormonit, milloin vaihdevuodet ja välillä riittää ihan se että kuu ja tähdet on väärässä asennossa.

No, jos on aina ollut hoikka, syö edelleen samalla tavalla kuin aiemmin, liikkuu saman määrän - ja yks kaks paino nousee. Mikä sinun mielestäsi silloin on pielessä?

Aineenvaihduntasi ei enää käytä perustasolla yhtä paljon kaloreita. Tämä tulee eteen myös miehillekin iän karttuessa. Tästä syystä valtaosa >45 vuotiaista on ylipainoisia. Samat ruokatottumukset kuin 25 vuotiaana. Harrastuksena sohvalla löhöäminen. Sitten ihmetellään 65 vuotiaana kuinkas tässä nyt niin heikossa kunnossa on.

Eräs fysioterapeutti on minulle sanonut että suurinosa vanhuksista voisi kulkea selkä suorana jos olisivat pitäneet huolta itsestään lihaskuntoharjoitteilla, eritoten selkälihasten suhteen. Ylipaino ja liikkumattomuus on todella huono juttu kun sitä kestää vuosikymmeniä.

Vierailija
94/293 |
30.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myyrmäen queen on tehnyt samat. Kymppi kiloa on muuten vielä kevyet lukemat.

Vierailija
95/293 |
30.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hmmm. Kun riviin laitetaan hoikkia ja normaalipainoisia nuoria ja vaohdevuosi-ikäisiä, niin 99 % varmuudella keski-ikäisen tunnistaa, vaikka kaikilla samat vaatteet päällä ja huppu päässä. Vartalon muoto vain muuttuu keski-iässä. 

Minä olen normaalipainoinen, mutta tuo maha on muuttunut ihan oudoksi. Sen muoto on muuttunut ja se pullottaa eri tavalla. Ei se isompi ole kuin rinnat, mutta erilainen kuin ennen. Edestä päin näytän edelleen hoikalta, mutta sivuprofiili muuttunut. 

Olet siis itse kokenut, että väärin syömällä kroppa muuttuu oudoksi.

Vierailija
96/293 |
30.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Naisilla aina on mitä ihmeellisempiä selityksiä omalle lihomiselleen ja sille ongelmalle (mitä itse suuhunsa lappaa) ei tietenkään voi yhtään mitään. Milloin on syynä hormonit, milloin vaihdevuodet ja välillä riittää ihan se että kuu ja tähdet on väärässä asennossa.

No, jos on aina ollut hoikka, syö edelleen samalla tavalla kuin aiemmin, liikkuu saman määrän - ja yks kaks paino nousee. Mikä sinun mielestäsi silloin on pielessä?

Aineenvaihduntasi ei enää käytä perustasolla yhtä paljon kaloreita. Tämä tulee eteen myös miehillekin iän karttuessa. Tästä syystä valtaosa >45 vuotiaista on ylipainoisia. Samat ruokatottumukset kuin 25 vuotiaana. Harrastuksena sohvalla löhöäminen. Sitten ihmetellään 65 vuotiaana kuinkas tässä nyt niin heikossa kunnossa on.

Eräs fysioterapeutti on min

Eikös ne tutkimukset sano, että aineenvaihdunta hidastuu vasta 60 v,ja hidastuminen on vain parin prosentin luokkaa. Eli syy on jossain muualla.

Vierailija
97/293 |
30.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on tällaista narsistista kielenkäyttöä. Vihjaillaan, kuinka muut eivät osaa mitään ja itse tietää kaiken, mutta silti pimitetään omaa osaamistaan. Kukaan ei ota tiedon pimittäjää tosissaan. Voit hyvin poistua ketjusta, ellei sinulla ole mitään annettavaa keskusteluun.

Miksi ärsyynnyt tiedosta, että terveydenhoitohenkilö ei ole saanut koulutusta ravinnosta?

Vierailija
98/293 |
30.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaihdevuodet aiheuttaa uniongelmia sekä lihas- ja nivelkipuja. Tämä vaikeuttaa ratkaisevasti painonhallintaa, kun väsymys ohjaa mielitekoja makean ja rasvaisen suuntaan ja kipujen vuoksi on vaikea liikkua aktiivisesti. Mutta kiva, jos sulla näitä oireita ei ole.

Joten se lihominen siis johtuu väärin ja liikaa syömisestä, ei vaihtareista.

Juurikin näin. Ikuisia tekosyitä vaihtarit ja kilpparien vajaatoiminta. Se on ainoastaan se mättäminen mikä lihottaa.

Vierailija
99/293 |
30.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla tuo tapahtui 62v:nä, lähes 10v vv loppumisen jälkeen. Tuntuu että yhdessä yössä kropasta tuli kuin muovailuvahamöykky - selkäläskit, sivutissit, vatsa... Tosi outoa ilman ylipainoa edes! Vyötärö näkyy kyllä takaapäin edelleenkin. 

Ja nyt 64v rinnatkin muuttuivat, tähän saakka olleet todella pyöreät ja kiinteät ilman poimuakaan rinnan alla mutta nyt normi pisaranmuotoiset ja pehmeät. Mammografiassa käydessä lekuri sanoi että mastopatia on hävinnyt kudoksesta ja se teki muutoksen.

Vierailija
100/293 |
30.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitkä menot on jäänyt paussille?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi kuusi