Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kaveri on lihonut ménopaussin jälkeen vuodessa 10 kg

Vierailija
30.08.2024 |

Olin ihan järkyttynyt,  kun näin hänet. Onko noin rankka lihominen vaihdevuosien takia kovinkin yleistä?

Kommentit (293)

Vierailija
41/293 |
30.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lihominen on helppoa, jos syö väärin ja liikaa. Menopaussilla ei ole mitään merkitystä.

Vaihdevuodet aiheuttaa uniongelmia sekä lihas- ja nivelkipuja. Tämä vaikeuttaa ratkaisevasti painonhallintaa, kun väsymys ohjaa mielitekoja makean ja rasvaisen suuntaan ja kipujen vuoksi on vaikea liikkua aktiivisesti. Mutta kiva, jos sulla näitä oireita ei ole.

Kipuja tulee liikkumisen puutteen takia. Tiedoksi vain.

Ehkäpä kannattaisi pitää pää kiinni asioista, joista ei ole minkäänlaista omakohtaista kokemusta. Tottakai liikkua kannattaa niin paljon ja monipuolisesti kuin ehtii ja pystyy, mutta valitettavasti se ei ole mikään tae kipujen poispysymisestä ja jossain vaiheessa kipujen takia voi olla välttämätöntä myös vähentää liikuntaa.

Vierailija
42/293 |
30.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lihominen on helppoa, jos syö väärin ja liikaa. Menopaussilla ei ole mitään merkitystä.

Vaidevuosien (elämänmuutoksen) aikana naisia "hoidetaan" naishormoneilla (estrogeenit, progesteroni) jota lihottavat suuresti, aiheuttaen hirviöpakarat ja hirviörinnat.

Vaihtarit eivät ole hoitoa tarvitseva sairaus.

Ja edelleen, vain väärin ja liikaa syöminen lihottaa. Ei vaihtarit tai hormonihoidot.

Ja edelleen, myös jotkut lääkkeet lihottavat, muutkin kuin MT-lääkkeet nesteen kerryttämisen muodossa. Eli olepa sinä hiljaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/293 |
30.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaidevuosien (elämänmuutoksen) aikana naisia "hoidetaan" naishormoneilla (estrogeenit, progesteroni) jota lihottavat suuresti, aiheuttaen hirviöpakarat ja hirviörinnat.

On saanut alapeukkuja mutta luulen että tämä on totta. Olen ikäni ollut hyvin hoikka ja nyt vaihdevuosissa kahden vuoden sisään vartaloni on muuttunut aivan täysin tuntemattomaksi, vaikka syön samalla tavalla, liikun monta kertaa viikossa ja estrogeenillä nukun. Rinnat on kasvaneet isoiksi ja kipeiksi, välillä turvottaa kun ennen kuukautisia. Haluaisin jättää estrogeenin pois, mutta sitten alkaa kuumat aallot ja hikoilu. Kyllä tämä on kamalaa, tämä vaihdevuosi-ikäisen elämä.

Vierailija
44/293 |
30.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaihdevuodet aiheuttaa uniongelmia sekä lihas- ja nivelkipuja. Tämä vaikeuttaa ratkaisevasti painonhallintaa, kun väsymys ohjaa mielitekoja makean ja rasvaisen suuntaan ja kipujen vuoksi on vaikea liikkua aktiivisesti. Mutta kiva, jos sulla näitä oireita ei ole.

Ehkäpä kannattaisi pitää pää kiinni asioista, joista ei ole minkäänlaista omakohtaista kokemusta. Tottakai liikkua kannattaa niin paljon ja monipuolisesti kuin ehtii ja pystyy, mutta valitettavasti se ei ole mikään tae kipujen poispysymisestä ja jossain vaiheessa kipujen takia voi olla välttämätöntä myös vähentää liikuntaa.

Älä jaksa.

Vierailija
45/293 |
30.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kivut johtuvat estrogeenin vähenemisestä eikä liikkumattomuudesta. Harrastan itse ultrajuoksua, mutta niin vain tuli lihas-ja nivelkivut eikä tosiaankan vain jalkoihin vaan esim. myös ranteisiin, jotka ei kyllä juoksusta rasitu.

Vierailija
46/293 |
30.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Naisilla aina on mitä ihmeellisempiä selityksiä omalle lihomiselleen ja sille ongelmalle (mitä itse suuhunsa lappaa) ei tietenkään voi yhtään mitään. Milloin on syynä hormonit, milloin vaihdevuodet ja välillä riittää ihan se että kuu ja tähdet on väärässä asennossa.

No, jos on aina ollut hoikka, syö edelleen samalla tavalla kuin aiemmin, liikkuu saman määrän - ja yks kaks paino nousee. Mikä sinun mielestäsi silloin on pielessä?

Vika on siinä, että ei ole muuttanut syömisiään vaihtareitten alkaessa. Enkä tarkoita syömisten vähentämistä.

Ehkä ne, jotka ovat aina kytänneet painoaan, jaksavat kytätä sitä tilanteessa, missä ei nuku ja joka paikkaa särkee. Minua painon nouseminen siinä tilanteessa ei

Tottakai seuraan koska pienikin painonnousu heikentää unta ja pahentaa kipuja entisestään!

Tyhmää jättää näin tärkeä seikka vain laiskuuttaan huomioimatta ja pahentaa tilannetta entisestään!?

Vierailija
47/293 |
30.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaihtarit eivät ole hoitoa tarvitseva sairaus.

Ja edelleen, vain väärin ja liikaa syöminen lihottaa. Ei vaihtarit tai hormonihoidot.

Ja edelleen, myös jotkut lääkkeet lihottavat, muutkin kuin MT-lääkkeet nesteen kerryttämisen muodossa. Eli olepa sinä hiljaa.

Turvotus lääkkeen takia ei ole lihomista, vaikka se painossa näkyykin.

Vierailija
48/293 |
30.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mulla kyllä painonnousu heikennä unta yhtään. Onko sulla siis uniapnea?

Vierailija
49/293 |
30.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, kyllä pitää miettiä syömisiään tarkkaan. Todella herkästi alkaa paino nousta. 

Vierailija
50/293 |
30.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On saanut alapeukkuja mutta luulen että tämä on totta. Olen ikäni ollut hyvin hoikka ja nyt vaihdevuosissa kahden vuoden sisään vartaloni on muuttunut aivan täysin tuntemattomaksi, vaikka syön samalla tavalla, liikun monta kertaa viikossa ja estrogeenillä nukun. Rinnat on kasvaneet isoiksi ja kipeiksi, välillä turvottaa kun ennen kuukautisia. Haluaisin jättää estrogeenin pois, mutta sitten alkaa kuumat aallot ja hikoilu. Kyllä tämä on kamalaa, tämä vaihdevuosi-ikäisen elämä.

Vingut vaivoja, jotka johtuvat vain siitä kun syöt samoin kuin ennen.

Vierailija
51/293 |
30.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olisit kokeillut laihdutusta vaihdevuosissa, tietäisit, että silloin laihduttaessa uniongelmat eskaloituvat ja nivel- ja lihaskivut lisääntyvät rajusti. Painon noustessa mitään tällaisia oireita ei tule, koska painonnouse nostaa hieman estrogeenitasoja, mikä lievittää oireita.

Vierailija
52/293 |
30.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ystävän kannattaisi mittauttaa kilpirauhasarvonsa

Vierailija
53/293 |
30.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua alkaa ärsyttää neuvot, että syön väärin. Noudatan kaikkia ravitsemusneuvoja tyyliin patrikborg, olen laskenut kaloreita, jotta en syö liikaa ja koko kesän olen ollut pakotettu liikkumaan 3-4 h pv, syön luonnostani aika lailla pätkäpaaston sisällä. Silti paino ei tipu grammaakaan. Mitä helvata on oikein syöminen, kun se ei auta? 5 kiloa haluaisin pois normaalipainon ylärajalta.

Vierailija
54/293 |
30.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Trollien ruokkijat ovat yhtä kipeitä päästään kuin varsinaiset trollit, vähän eri tavalla vaan. Ei mulla muuta 

Vierailija
55/293 |
30.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti kaverisi pyysi anteeksi, että jouduit tällaista kokemaan.

Vierailija
56/293 |
30.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos olisit kokeillut laihdutusta vaihdevuosissa, tietäisit, että silloin laihduttaessa uniongelmat eskaloituvat ja nivel- ja lihaskivut lisääntyvät rajusti. Painon noustessa mitään tällaisia oireita ei tule, koska painonnouse nostaa hieman estrogeenitasoja, mikä lievittää oireita.

Noin voi tietenkin käydä, jos se laihdutus tapahtuu ns. kevytruualla.

Vierailija
57/293 |
30.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua alkaa ärsyttää neuvot, että syön väärin. Noudatan kaikkia ravitsemusneuvoja tyyliin patrikborg, olen laskenut kaloreita, jotta en syö liikaa ja koko kesän olen ollut pakotettu liikkumaan 3-4 h pv, syön luonnostani aika lailla pätkäpaaston sisällä. Silti paino ei tipu grammaakaan. Mitä helvata on oikein syöminen, kun se ei auta? 5 kiloa haluaisin pois normaalipainon ylärajalta.

Kun kerran syöt väärin, niin miksi sua ärsyttää siitä sanominen?

Vierailija
58/293 |
30.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei mulla kyllä painonnousu heikennä unta yhtään. Onko sulla siis uniapnea?

On ja refluxi. Alkaneet jo silloin kun painoin 52kg (nyt 62kg) 30v sitten. 

Mutta ei tarvitse olla, kyllähän palleaa ja rintaa painava läski jokaisella tekee ahdistusta! 

Vierailija
59/293 |
30.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun kerran syöt väärin, niin miksi sua ärsyttää siitä sanominen?

No kun kukaan ei kerro, miten syön väärin. Luuletko, että sinun vihjailusi auttaa minua eteenpäin? 

Vierailija
60/293 |
30.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Noin voi tietenkin käydä, jos se laihdutus tapahtuu ns. kevytruualla.

Niinkuin vihanneksilla, täysjyväviljalla, värasvaisilla proteiinilähteillä ja hyvälaatuisilla rasvoilla?

Vaihdevuosissa energiavajeessa kortisolitasot nousevat selvästi, mikä johtaa estrogeenitasojen laskemiseen. Siksi kivut lisääntyvät ja unen laatu heikkenee.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi viisi