Kaveri on lihonut ménopaussin jälkeen vuodessa 10 kg
Olin ihan järkyttynyt, kun näin hänet. Onko noin rankka lihominen vaihdevuosien takia kovinkin yleistä?
Kommentit (293)
Minä lihoin jo ennen vaihdevuosia. Voi voi ja onpas ihme!
Lihominen on helppoa, jos syö väärin ja liikaa. Menopaussilla ei ole mitään merkitystä.
Niin ihmiset lihoo. Ja osa laihtuu. Ja jotkut pysyy samassa painossa vuosikymmeniä. Ap onkin ihan kartalla.
Joo, jos ei osaa pitää varaansa. Syömisen on vain silloin muututtava.
Kyllä sinä olet sitten kiva "kaveri"!
Vierailija kirjoitti:
Lihominen on helppoa, jos syö väärin ja liikaa. Menopaussilla ei ole mitään merkitystä.
Vaihdevuodet aiheuttaa uniongelmia sekä lihas- ja nivelkipuja. Tämä vaikeuttaa ratkaisevasti painonhallintaa, kun väsymys ohjaa mielitekoja makean ja rasvaisen suuntaan ja kipujen vuoksi on vaikea liikkua aktiivisesti. Mutta kiva, jos sulla näitä oireita ei ole.
Rasvamaksa ilman alkoholia monella hiilihydraatin syömisellä. Aika karua juu
No mitä olet tehnyt tälle asialle? Pitäisikö tämän kaverisi mielestäsi laihduttaa vai onko hänellä muita ongelmia? Autatko ja tuetko kaveriasi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaihdevuodet aiheuttaa uniongelmia sekä lihas- ja nivelkipuja. Tämä vaikeuttaa ratkaisevasti painonhallintaa, kun väsymys ohjaa mielitekoja makean ja rasvaisen suuntaan ja kipujen vuoksi on vaikea liikkua aktiivisesti. Mutta kiva, jos sulla näitä oireita ei ole.
Joten se lihominen siis johtuu väärin ja liikaa syömisestä, ei vaihtareista.
Naisilla aina on mitä ihmeellisempiä selityksiä omalle lihomiselleen ja sille ongelmalle (mitä itse suuhunsa lappaa) ei tietenkään voi yhtään mitään. Milloin on syynä hormonit, milloin vaihdevuodet ja välillä riittää ihan se että kuu ja tähdet on väärässä asennossa.
Hormonitoiminta saa aikaan kaikenlaista, itse lihoin jo alle kolmekymppisenä muutamassa kuukaudessa yli kymmenen kiloa muuttamatta lainkaan elintapojani. Ne kilot jäivät, eivät lähde niillä kuuluisilla loppuelämän hyvillä elintavoilla, mutta toisaalta en ole sen jälkeen lihonutkaan. Nyt kauhulla odotan, mitä tulevat vaihdevuodet tuovat tullessaan, ovat jo lähellä, kun olen jo valmiiksi jonkun verran ylipainoinen.
Vierailija kirjoitti:
Naisilla aina on mitä ihmeellisempiä selityksiä omalle lihomiselleen ja sille ongelmalle (mitä itse suuhunsa lappaa) ei tietenkään voi yhtään mitään. Milloin on syynä hormonit, milloin vaihdevuodet ja välillä riittää ihan se että kuu ja tähdet on väärässä asennossa.
No, jos on aina ollut hoikka, syö edelleen samalla tavalla kuin aiemmin, liikkuu saman määrän - ja yks kaks paino nousee. Mikä sinun mielestäsi silloin on pielessä?
Jos ei tuosta enää liho, asia on ok eli oikeastaan parempi tilanne kuin ennen. Läskit suojaavat mm lonkkamurtumilta. Yli kuusikymppisille on oma BMI-taulukkokin, jossa 29 katsotaan vielä normaalipainoksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Unenpuute ja kovat kivut eivät sinusta aiheuta lihomista edes välillisesti?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haittaako se palstamiehiä, jos viisikymppiset naiset lihovat? Minkä vuoksi? Eläkeikäisille suositellaan muistaakseni bmi 26-29 painon ja pituuden suhdetta.
Estrogeenin väheneminen elimistössä aiheuttaa lihasmassan pienenemistä. Lihasmassan pieneneminen vähentää sitten puolestaan energiankulutusta. Jos jatkaa syömistä samaan malliin kuin aiemmin, tulee kiloja.
Vierailija kirjoitti:
Hormonitoiminta saa aikaan kaikenlaista, itse lihoin jo alle kolmekymppisenä muutamassa kuukaudessa yli kymmenen kiloa muuttamatta lainkaan elintapojani. Ne kilot jäivät, eivät lähde niillä kuuluisilla loppuelämän hyvillä elintavoilla, mutta toisaalta en ole sen jälkeen lihonutkaan. Nyt kauhulla odotan, mitä tulevat vaihdevuodet tuovat tullessaan, ovat jo lähellä, kun olen jo valmiiksi jonkun verran ylipainoinen.
Ne hormonit toimivat sillä ruualla, mitä syö. Vaihtareitten alkaessa niitä syömisiä on muutettava sen mukaan, jos ei halua lihoa.
Ootkohan mun kaveri? Ja joo, on yleistä :(