Kaveri on lihonut ménopaussin jälkeen vuodessa 10 kg
Olin ihan järkyttynyt, kun näin hänet. Onko noin rankka lihominen vaihdevuosien takia kovinkin yleistä?
Kommentit (293)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua alkaa ärsyttää neuvot, että syön väärin. Noudatan kaikkia ravitsemusneuvoja tyyliin patrikborg, olen laskenut kaloreita, jotta en syö liikaa ja koko kesän olen ollut pakotettu liikkumaan 3-4 h pv, syön luonnostani aika lailla pätkäpaaston sisällä. Silti paino ei tipu grammaakaan. Mitä helvata on oikein syöminen, kun se ei auta? 5 kiloa haluaisin pois normaalipainon ylärajalta.
Kun kerran syöt väärin, niin miksi sua ärsyttää siitä sanominen?
No kun kukaan ei kerro, miten syön väärin. Luuletko, että sinun vihjailusi auttaa minua eteenpäin?
Olisko mitenkään mahdollista, että hankkisit itse tietoa? Välineet sulla varmasti kuitenkin siihen tiedon hankintaan on.
Kenenkään vihjailut ei auta ketään, vain oma aktiivisuus auttaa sinua eteenpäin.
Uhriutua ei pidä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua alkaa ärsyttää neuvot, että syön väärin. Noudatan kaikkia ravitsemusneuvoja tyyliin patrikborg, olen laskenut kaloreita, jotta en syö liikaa ja koko kesän olen ollut pakotettu liikkumaan 3-4 h pv, syön luonnostani aika lailla pätkäpaaston sisällä. Silti paino ei tipu grammaakaan. Mitä helvata on oikein syöminen, kun se ei auta? 5 kiloa haluaisin pois normaalipainon ylärajalta.
No kun kukaan ei kerro, miten syön väärin. Luuletko, että sinun vihjailusi auttaa minua eteenpäin?
Olisko mitenkään mahdollista, että hankkisit itse tietoa? Välineet sulla varmasti kuitenkin siihen tiedon hankintaan on.
Kenenkään vihjailut ei au
minähän olen hankkinut tietoa. Voisin vaikka ryhtyä ravintoneuvojaksi itse tällä tiedolla. Sehän tässä ärsyttääkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos olisit kokeillut laihdutusta vaihdevuosissa, tietäisit, että silloin laihduttaessa uniongelmat eskaloituvat ja nivel- ja lihaskivut lisääntyvät rajusti. Painon noustessa mitään tällaisia oireita ei tule, koska painonnouse nostaa hieman estrogeenitasoja, mikä lievittää oireita.
Noin voi tietenkin käydä, jos se laihdutus tapahtuu ns. kevytruualla.
Niinkuin vihanneksilla, täysjyväviljalla, värasvaisilla proteiinilähteillä ja hyvälaatuisilla rasvoilla?
Vaihdevuosissa energiavajeessa kortisolitasot nousevat selvästi, mikä johtaa estrogeenitasojen laskemiseen. Siksi kivut lisääntyvät ja unen laatu heikkenee.
Juurikin silloin pitää syödä ruokansa ravintopitoisena, ei "kevytruualla" Ei aito ravinto lihota.
Vierailija kirjoitti:
Estrogeenin väheneminen elimistössä aiheuttaa lihasmassan pienenemistä. Lihasmassan pieneneminen vähentää sitten puolestaan energiankulutusta. Jos jatkaa syömistä samaan malliin kuin aiemmin, tulee kiloja.
Tätä ei kukaan mulle kertonut. Pysyin hoikkana pitkään, mikään ei muuttunut liikkumisessa, syömisessä - 10 vuodessa tuli 20kg😠, vaihdarien alettua... pois saaminen onkin jo taidetta. Kesällä oon saanu 3kg pois...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisko mitenkään mahdollista, että hankkisit itse tietoa? Välineet sulla varmasti kuitenkin siihen tiedon
Eikä ne "oppimasi" toimi? Eikö kellot soi?
10 kg lihomisella voi silti olla ihan normaalipainon rajoissa. Ei hoikkuus ole pakollista.
Se lihominen alkaa osalla jo premenopaussi vaiheessa 44 vuotiaana. Silloin suurin osa suomalaisista naisistaa menee sellaiseen keskivartalolihavaan tätimoodiin, jos ei pidä varaansa. Itsekin lihoin 8 kiloa sormia napauttamalla. Hirveällä työllä olen puolet saanut pois ja tuskin saan loppuja neljää pois ikinä, kun ei enää huvita. Kerään ennemmin lihasmassaa salilla ja muuten liikkumalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisko mitenkään mahdollista, että hankkisit itse tieto
soi, mutta en tiedä, mihin suuntaan pitäsi lähteä, koska kaikki kuitenkin puhuvat samoista asioista: kasviksista, proteiinista, kuidusta. Ja mukaan kun lisätään se, että pysyvä elämäntapamuutos pitää istua henkilön elämään - koska en ole mitään paastoa tai dieettiä etsimässä - niin en ole löytänyt mitään varteenotettavaa kuin samat ohjeet yhä uudelleen ja uudelleen. Kansainvälisestikin.
Tutuista vaihrari-ikäisistä kaikki on enemmän tai vähemmän pyöristyneitä. Paitsi se yks, joka imee posket lommolla tupakkaa. Ja se toinen, joka valittaa ikäkriisiään tauotta, +70v.
Mielummin olen iloinen, tyytyväinen 'pyylevä' kuin kurttuinen tupakoitsija tai kriiseilijä🤔
Hyvää ruokaa, kohtuudella juomaa, herkkuja, liikuntaa...
N63
Minä olen siivonnut kuolinpesää ja katsonut vuosisadan alun valokuvia. Kyllä vain ne mammat ovat pyöreämpiä kuin muut. Ei ollut prosessoitua ruokaa eikä liikunnan puutetta silloin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos olisit kokeillut laihdutusta vaihdevuosissa, tietäisit, että silloin laihduttaessa uniongelmat eskaloituvat ja nivel- ja lihaskivut lisääntyvät rajusti. Painon noustessa mitään tällaisia oireita ei tule, koska painonnouse nostaa hieman estrogeenitasoja, mikä lievittää oireita.
Noin voi tietenkin käydä, jos se laihdutus tapahtuu ns. kevytruualla.
Niinkuin vihanneksilla, täysjyväviljalla, värasvaisilla proteiinilähteillä ja hyvälaatuisilla rasvoilla?
Vaihdevuosissa energiavajeessa kortisolitasot nousevat selvästi, mikä johtaa estrogeenitasojen laskemiseen. Siksi kivut lisääntyvät ja unen laatu heikkenee.
Juurikin silloin pitää syödä ruokansa ravintopitoisena, ei "kevytruualla" Ei aito ravinto l
En pidä yllä mainitsemiani ruokia kevytruokana, mitä kevytruokia listassani näet? Kun kortisolitason nousun laukaisee energiavaje, ei sitä pysty energiansaantia nostamatta pysäyttämään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lihominen on helppoa, jos syö väärin ja liikaa. Menopaussilla ei ole mitään merkitystä.
Vaidevuosien (elämänmuutoksen) aikana naisia "hoidetaan" naishormoneilla (estrogeenit, progesteroni) jota lihottavat suuresti, aiheuttaen hirviöpakarat ja hirviörinnat.
Miksi se nopein lihominen sitten tapahtui ennen hormonihoidon aloitusta? Eli sinä aikana kun vaihtarioireet olivat pahimpia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisko
Jos ne ohjeet ei toimi, niin mikään ei estä sinua kokeilemasta mikä muu mahtaisi toimia. Syömiset voi suunnitella aivan itsekin.
Vierailija kirjoitti:
Tutuista vaihrari-ikäisistä kaikki on enemmän tai vähemmän pyöristyneitä. Paitsi se yks, joka imee posket lommolla tupakkaa. Ja se toinen, joka valittaa ikäkriisiään tauotta, +70v.
Mielummin olen iloinen, tyytyväinen 'pyylevä' kuin kurttuinen tupakoitsija tai kriiseilijä🤔
N63
Joten sinä ja tuttusi viis veisaatte, mitä suuhunne laitatte :)
Kunhan sokeria riittää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
N63
Kunhan sokeria riittää.
Luit rivien välistä v ä ä r i n, sokerista ei kukaan maininnut! Hyvä ruoka voi olla terveellistä, herkut hedelmiä. Samoin syömällä kiloja kertyy, pitäis (olis pitäny) pienentää annoskokoja... tms
Kiva, että Sinun peilikuvasi kiittää? Ikävä ilme ei kaunista, rumasti kirjoitat😠
Mikä vanhempien naisten lihomisessa muita oikein närästää? Turha puhua terveysmenoista, kun tiedossa on, että vanhemmille naisille lihominen ei ole lainkaan yhtä vaarallista kuin miehille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lihominen on helppoa, jos syö väärin ja liikaa. Menopaussilla ei ole mitään merkitystä.
Vaidevuosien (elämänmuutoksen) aikana naisia "hoidetaan" naishormoneilla (estrogeenit, progesteroni) jota lihottavat suuresti, aiheuttaen hirviöpakarat ja hirviörinnat.
Vaihtarit eivät ole hoitoa tarvitseva sairaus.
Ja edelleen, vain väärin ja liikaa syöminen lihottaa. Ei vaihtarit tai hormonihoidot.
Ja edelleen, myös jotkut lääkkeet lihottavat, muutkin kuin MT-lääkkeet nesteen kerryttämisen muodossa. Eli olepa sinä hiljaa.
Turvotus lääkkeen takia ei ole lihomista, vaikka se painossa näkyykin.
Eikä näy välttämättä edes painossa, näyttää vaan turvotuksen takia paksummalta.
Vierailija kirjoitti:
Menopaussin iässä aineenvaihdunta hidastuu. Silloin on vähennettävä syömistä,keskityttävä proteiinin saantiin. Jotkut lihovat helpommin, totta,mutta vain väärin ja liikaa syömällä lihoo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
N63
Kunhan sokeria riittää.
Luit rivien välistä v ä ä r i n, sokerista ei kukaan maininnut! Hyvä ruoka voi olla terveellistä, herkut hedelmiä. Samoin syömällä kiloja kertyy, pitäis (olis pitäny) pienentää annoskokoja... tms
Kiva, että Sinun peilikuvasi kiittää? Ikävä ilme ei kaunista, rumasti kirjoitat😠
Herkut hedelmiä=sokeria. Annosten pienentäminen ei tuo ratkaisua, jos ruuan sisältö on huono.
Ikävää, että totuuden sanominen on sinusta rumasti kirjoittamista.
Eli olet monisairas ja kuvittelet oman tilanteesi vastaavan perusterveen vaihdevuosi-ikäisen naisen tilannetta?