Kaveri on lihonut ménopaussin jälkeen vuodessa 10 kg
Olin ihan järkyttynyt, kun näin hänet. Onko noin rankka lihominen vaihdevuosien takia kovinkin yleistä?
Kommentit (293)
Epidemiologisissa tutkimuksissa ei ole todettu mitään hyppäystä lihavuuden yleisyydessä menopaussi-ikäisillä. Tutkimusten mukaan munasarjojen hormonitoiminnan hiipuminen menopaussissa ei merkittävästi vaikuta painoon.
Siinä teille totuus. Älkää mässyttäkö shittiä ja syyttäkä vaihdevuosia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä kukaan tietää miltä 10 kg toisella näyttää? Vai kysyttekö, että paljonko on tullut painoa.
10kg painonnousu näkyy jos kasvoista. 🐷
Ei minulla yhtään. Leukalinja on yhtä teräväpiirteinen kuin aina. Minun 10 kg on tullut tasaisesti keskivartaloon. Joka mitta on isompi kuin ennen.
Tässä ketjussa oli yksi hyvä neuvo, ja se oli lihasmassan kasvattaminen. Ei ole mitään järkeä alkaa puputtaa teetassillista ituja loppuelämänsä ajan.
No mä lihon helposti ihan ilman menopaussiakin yli 20 kiloa vuodessa. Lälläslää.
Vierailija kirjoitti:
Epidemiologisissa tutkimuksissa ei ole todettu mitään hyppäystä lihavuuden yleisyydessä menopaussi-ikäisillä. Tutkimusten mukaan munasarjojen hormonitoiminnan hiipuminen menopaussissa ei merkittävästi vaikuta painoon.
Sitähän me tässä ihmettelemmekin. Tutkimukset sanovat, että menopaussi ei vaikuta ja aineenvaihduntaan tulee muutos vasta kuudenkympin jälkeen. Mutta SILTI 80 prosentilla paino nousee. Jos ei nouse, niin pyskii nousemasn ilman toimenpiteit. Mistä helvatasta sitten on kyse???
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitähän me tässä ihmettelemmekin. Tutkimukset sanovat, että menopaussi ei vaikuta ja aineenvaihduntaan tulee muutos vasta kuudenkympin jälkeen. Mutta SILTI 80 prosentilla paino nousee. Jos ei nouse, niin pyskii nousemasn ilman toimenpiteit. Mistä helvatasta sitten on kyse???
Näin juuri. Olen 49 v. ja ollut koko ikäni normaalipainoinen. Kaksi lasta. Haastavaa on ollut jo noin 3 v. Nyt tänä vuonna paino nousi paino yllättäen parikin kiloa ja on tosi vaikeaa saada putoamaan. Nyt BMI 25.
En pysty juurikaan käyttämään sokeria, vehnäjauhoja tai alkoholia tai paino nousee heti. Koronavuotena laihduin hieman, kun kaikki ravintolat ja matkat jäivät väliin. Liikun 1 h 6-7 x viikossa. Että mitä pitäisi tehdä? Kyllä syytän hormoneja.
Nim. Vaa'alla joka päivä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lihominen on helppoa, jos syö väärin ja liikaa. Menopaussilla ei ole mitään merkitystä.
Vaihdevuodet aiheuttaa uniongelmia sekä lihas- ja nivelkipuja. Tämä vaikeuttaa ratkaisevasti painonhallintaa, kun väsymys ohjaa mielitekoja makean ja rasvaisen suuntaan ja kipujen vuoksi on vaikea liikkua aktiivisesti. Mutta kiva, jos sulla näitä oireita ei ole.
Kipuja tulee liikkumisen puutteen takia. Tiedoksi vain.
Jännästi ne pahimmat kivut loppuivat jonkin aikaa estrogeenilääkityksen alkamisen jälkeen. Paino jäi ja ne 10 kg on edelleen mukana nyt 10 vuotta myöhemmin. Silti samanlaisia kipuja ei enää ole tullut vaikka etätöiden vuoksi osa päivittäisestä liikunnasta on viime vuosina jäänyt pois.
Vierailija kirjoitti:
Mistä kukaan tietää miltä 10 kg toisella näyttää? Vai kysyttekö, että paljonko on tullut painoa.
Joissain naistenlehdissä on ollut juttuja siitä, miten eri näköisiltä voi saman painoinen ja pitunen ihminen näyttää. On ollut mielenkiintoisia ne vaihtelut. Toiset näyttävät selkeästi ylipainoisilta, toiset ihan normihoikilta. Lihominenkin siis näyttää eri vartaloissa eri tavoin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joissain naistenlehdissä on ollut juttuja siitä, miten eri näköisiltä voi saman painoinen ja pitunen ihminen näyttää. On ollut mielenkiintoisia ne vaihtelut. Toiset näyttävät selkeästi ylipainoisilta, toiset ihan normihoikilta. Lihominenkin siis näyttää eri vartaloissa eri tavoin.
Jostain olen kuullut, että yksi vaatekoko sopii10 kilon ajan. Pitää siis lihoa reilu 10 kg, jotta pitää vaihtaa isompaan kokoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen kyllä itsekin järkyttynyt. Aktiivinen ja urheilutausta. Treenaan edelleen 6 pvää viikossa, voimaa ja kardiota, olen kasvissyöjä, en syö koskaan mitään burketi-rankis-sipsi-nacho-karkki -juttuja, en juustoja tai leikkeleitä. Paino on ollut aina normaalin alarajalla tai keskellä. Kun vaihdevuodet alkoi kolkutella, tiputin ruokavaliosta vielä loppujakin rasvoja ja sokereita pois. Niin ei hitto, kolmessa vuodessa muutosta tapahtuu nega suuntaan hirveää vauhtia, painoa tulee puoli kiloa kuussa. Näytän kyllä vielä ihan hyvässä tikissä olevalta kun lihasmassaa mukavasti, mutta sisäelinten ympärille kai kertyy laardia kun housut ja hameet tahdo enää mennä vyötäröltä. En olisi ikinä ikinä uskonut että pelkkä hormoonitasoja vaikuttaa näin. Ärsyttää.
Huono ruoka sulla on vaikuttanut.
V*tun jankkaaja, mee jo pois täältä!!!
Todellakin vaihdevuosissa tulisi vähentää energian saantia. Kukaan ei kertonut. Samalla ruokavaliolla kertyy pari kiloa vuodessa...
Kaikille ei kerry. Näin vain on.
Olen lihonut noin 8 kiloa kymmenessä vuodessa. Vaihtarit alkoivat noin 7 vuotta sitten. Univaikeuksien takia aloitin estrogeeni- ja keltarauhashormoonihoidon 2v sitten. Nukun nykyään hyvin mutta nivelkipuihin estrogeeni ei ole auttanut. Olen harrastanut kestävyysliikuntaa monta vuotta ja liikun säännöllisesti joka päivä, silti paino ei tipu. Painan nykyään 60 kiloa (olen160cm) ja haluaisin pois muutaman kilon. Vyötärö löytyy mutta selkäläskiä on tullut ja vatsanseutu on levinnyt ja naama on läskistynyt. Vaatekoko oli ennen 34 ja nyt 36/38. Masentavaa. Haluaisin myös nauttia elämästä enkä laskea kaloreita mutta kait siihen on pakko lähteä jos haluan hoikistua. Ikää on 58v. Hiusten kuntoon estrogeeni on vaikuttanut positiivisesti, pitkät hiukset ovat nyt paksuuntuneet ja ovat paremmassa kunnossa kuin ennen estrogeeniä. Hyvä että tästä puhutaan kun menopaussi on usein asia josta vaietaan ja hiljaa kärsitään.
10kg painonnousu näkyy jos kasvoista. 🐷