Kaveri on lihonut ménopaussin jälkeen vuodessa 10 kg
Olin ihan järkyttynyt, kun näin hänet. Onko noin rankka lihominen vaihdevuosien takia kovinkin yleistä?
Kommentit (293)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap, siis sinä oikein JÄRKYTYIT kun kaverisi oli lihonut 10 kg. Sitä se pahanilkinen ulkonäkökeskeisyys teettää. Ilmeisesti on aina ollut kauniimpi kuin sinä. Suosittelen keskittymistä muuhun kuin ulkonäköön. En vaan voi käsittää, että jonkun lihominen järkyttää.
Joka ikistä pitäisi huolestuttaa nykyihmisten lihavuus. Jopa 2 vuotiailla on todettu rasvamaksaa.
Tiedän. Huhtikuussa oli painoa 58 ja nyt 54. Yritän vielä laihduttaa.
Kiva asenne, kun näkee kaverinsa pitkästä aikaa, niin tärkein asia on ulkonäkö. Muka huolissaan kyselee onko normaalia. Kaikenlaisia sitä on
Vierailija kirjoitti:
Naisilla aina on mitä ihmeellisempiä selityksiä omalle lihomiselleen ja sille ongelmalle (mitä itse suuhunsa lappaa) ei tietenkään voi yhtään mitään. Milloin on syynä hormonit, milloin vaihdevuodet ja välillä riittää ihan se että kuu ja tähdet on väärässä asennossa.
Naistenvaivojen erikoislääkäri Töttersön sieltä Pihtiputaalta huutelee.
mee jo roskiin!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lihominen on helppoa, jos syö väärin ja liikaa. Menopaussilla ei ole mitään merkitystä.
Vaihdevuodet aiheuttaa uniongelmia sekä lihas- ja nivelkipuja. Tämä vaikeuttaa ratkaisevasti painonhallintaa, kun väsymys ohjaa mielitekoja makean ja rasvaisen suuntaan ja kipujen vuoksi on vaikea liikkua aktiivisesti. Mutta kiva, jos sulla näitä oireita ei ole.
Minä nukun todella huonosti. Joudun vaihtamaan yöpaitaa ja peitettä, koska ne ovat hikiset. Minulla on oma pieni pyyhe hikisten kasvojen pyyhkimiseen. Voin herätä kesken unien aamuyöllä hiukset hiestä märkinä ja hikikarpalot kasvoilta valuen. En muista enää, milloin nukuin kuusi tuntia putkeen ilman ongelmia.
Sen verran olen kirjallisuutta lukenut, että elimistö on tavallaan koko ajan hälytystilassa. Kortisolitaso on taatusti korkealla unessakin jos herää läpihikisenä vaihtamaan kuivempiin kesken unien. En tiedä, mikä tähän auttaisi. Pidän Finelin ruokapäiväkirjaa ja keskimääräinen energiansaantini on 1700 kcal/vrk. En tiedä, mistä vielä voisi nipistää kun kerran proteiinia on syötävä niin lihasten säilymisen kuin myös muun jaksmisen kannalta. Paheita ei ole. En ole ikiaikoihin syönyt mitään sokerista. En edes osta tai syö leipää kun käytän ruoassani täysjyväkauraa tai tattaria riisin sijasta.
Mutta tosiaankin viisaampi kertokoon, kuinka pitää syödä oikeaoppisesti!
Vierailija kirjoitti:
Kyllä vain, se 10 kg jysähtää todella helposti ja nopeasti. Itse liikun ja syön terveellisesti, mutta se muutos on vain jotain niin käsittämätöntä, että sitä ei tajua ennen kuin itse kokee sen. Itselläni tuli 7 kg.
Juttu on siinä, että energiantarve vähenee. Kun tulee menopaussiin kannattaa heti vähentää n. 200 kcal päivittäisestä ruoastaan. 200 ylimääräistä kcal vuodessa tekee just sen 10 kg vuodessa. Eli jos kulutus on 1800 kcal, pudota se 1600 kcal. Tällä ei liho. Jos haluat laihduttaa, niin 1300-1400 kcal.
Ruokavalioni on käytännössä kala-kasvispainotteinen, mitään sokerisia herkkuja ei oikeastaan voi syödä. Opettelin tekemään sokerittomia herkkuja, nytkin maapähkinä-banaani-kaura-keksit tehty.
Ruuan sisältö kannattaa muuttaa eikä tuijottaa kaloreihin,
Ymmärrätkö muuten, että nuo sun keksit ei ole mitään sokerittomia?
Ja se rasvamaksa voi olla myös hoikalla. Sitä vastoin 10 kiloa sitä ei tee.
Vierailija kirjoitti:
Rasvamaksa ilman alkoholia monella hiilihydraatin syömisellä. Aika karua juu
Ei kevyttä työtä tekevä keski-ikäinen nainen tarvi yhtä paljoa hiilihydraatteja kuin urheileva kasvuikäinen. Aina kirjoitetaan hiilihydraattien syömisestä, muttei kerrota mikä siinä nyppii jos toinen syö vaikka kalakeittoa tai sosekeittoa ja raejuustoa. Minua ärsyttää tuollainen olettaminen toisten ihmisten tekemisistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lihominen on helppoa, jos syö väärin ja liikaa. Menopaussilla ei ole mitään merkitystä.
Vaihdevuodet aiheuttaa uniongelmia sekä lihas- ja nivelkipuja. Tämä vaikeuttaa ratkaisevasti painonhallintaa, kun väsymys ohjaa mielitekoja makean ja rasvaisen suuntaan ja kipujen vuoksi on vaikea liikkua aktiivisesti. Mutta kiva, jos sulla näitä oireita ei ole.
Joten se lihominen siis johtuu väärin ja liikaa syömisestä, ei vaihtareista.
Mene lukemaan vaikka Potilaan Lääkärilehdestä siitä, että kuinka uni vaikuttaa painoon. Tuoretta tutkimustietoa on saatavilla myös suomeksi. Jatketaan keskustelua sen jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hormonit tekee myös osansa...aineenvaihdunta...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joten se lihominen siis johtuu väärin ja liikaa syömisestä, ei vaihtareista.
Mene lukemaan vaikka Potilaan Lääkärilehdestä siitä, että kuinka uni vaikuttaa painoon. Tuoretta tutkimustietoa on saatavilla myös suomeksi. Jatketaan keskustelua sen jälkeen.
Univaikeudet saattavat altistaa ylen- ja väärin syömiseen. Joten lihominen johtuu syömisestä ei univaikeudesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä näinkin. Itse olen huomannut, että sokerin ja valkoisten jauhojen mättäminen juuri aiheuttaa nivelkipuja, kerää kuonaa elimistöön ja osaltaan lisää kremppoja ja toki myös sitä ylipainoa. Tämän vuoksi muiden syiden muassa olen suitsinut kilojen kerääntymistä, vaikka vaikeaa se on. Uskon, että olen välttynyt monelta säryltä ja jomotukselta pidettyäni itseni normaalipainon ala-asteikolla. Tästä tulee syyttäviä katseita tämän tästä paisuneilta
Ei se aina mene noin. Olen aina ollut hoikka ( ~50kg), en syö viljoja enkä turhia sokereita. Syön välimerityyppisesti ja tykkään liikkua. Mutta olen nyt 41v alkanut kärsiä pahoista nivelkivuista, niin että en kunnolla pääse kyykkyyn, pyöräilykin sattuu polviin. Enkä usko, että on nivelrikkoa vaan nimenomaan vaihdevuodet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hormonit tekee myös osansa...aineenvaihdunta...
Hormoneihin ja aineenvaihduntaan vaikuttaa syöty ruoka.
Vierailija kirjoitti:
Joo, jos ei osaa pitää varaansa. Syömisen on vain silloin muututtava.
Minä en ole lihonut grammaakaan tuon paussin jälkeen. Syön kuten ennenkin, liikun kuten ennenkin. Ettei se lihominen menopaussin jälkeen ole kiveen hakattu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Moni ei tajua miten paljon energiantarve pienenee. Työkaveri kertoi (vaihdevuosi-ikäinen), että pysyy hoikkana kun katsoo tarkasti että päivän syömiset pysyvät n. 1400 kcalorissa. Kuulemma heti jos tuosta lipsuu niin alkaa paino nousemaan.
Eli jos syö kuin nuorempana, niin aivan varmasti paino nousee.
Toki energiantarve pienenee, mutta kaloreitten vähentämistä tärkeämpää on ruuan sisällön huomioiminen.
Joku 1400kcal on aivan järjetöntä.
Mä söin normaalisti ennen vv 1400-1500kcal, olin sirorakenteinen, hoikka/normaalipainoinen. Joko elämäni ollut näin pieniruokainen
Nykyään voin syödä 1400kcal kerran viikossa, muuten pitää olla max 1300.
Mutta hyvin ja terveellistä monipuolista ruokaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos olisit kokeillut laihdutusta vaihdevuosissa, tietäisit, että silloin laihduttaessa uniongelmat eskaloituvat ja nivel- ja lihaskivut lisääntyvät rajusti. Painon noustessa mitään tällaisia oireita ei tule, koska painonnouse nostaa hieman estrogeenitasoja, mikä lievittää oireita.
Noin voi tietenkin käydä, jos se laihdutus tapahtuu ns. kevytruualla.
Niinkuin vihanneksilla, täysjyväviljalla, värasvaisilla proteiinilähteillä ja hyvälaatuisilla rasvoilla?
Vaihdevuosissa energiavajeessa kortisolitasot nousevat selvästi, mikä johtaa estrogeenitasojen laskemiseen. Siksi kivut lisääntyvät ja unen laatu heikkenee.
Juurikin silloin pitää syödä ruokansa ravintopitoisena, ei "kevytruualla" Ei aito ravinto l
Kerropa, mitä se aito ravinto ja kevytruoat ovat sinun mielestäsi? Minä aina ihmettelen täällä kevyen ruoan haukkumista. Miksi en söisi kasviksia, vihanneksia ja hedelmiä satokauden aikana? Mitä niiden sijasta pitäisi syödä? Kannattaa nyt pekonifanin muistaa se, ettei vaihdevuosi-ikäisen terveys kiitä siitä, että syö suunnilleen pekonia ja pekonia kermakastikkeella. Siinä pumppu irtisanoo todella nopeasti YYA-sopimuksen irti. Jatkuvasti tuttavapiirissä kuolee noita pekonin- ja makkarankäristäjäihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
20-vuotiaana 172 cm ja 57 kg
30-vuotiaana 173 cm ja 67 kg
41-vuotiaana 173 ja 77 kg
51-vuotiaana 89 kg
58-vuotiaana 170 cm ja 110 kg
Siinä tämän naisen elämä kiloina. Voi tsiisus. Syöty on. Tosin sairastuin 50-vuotiaana.
16-38v 52kg
38-48v 63kg
48-58v 65kg
58v- 71kg ja alaspäin menossa.
40v unettomuus, kipusairaudet, uniapnea, stressi ja em aiheuttama masennus yms ei onneksi vaikuttaneet painoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos olisit kokeillut laihdutusta vaihdevuosissa, tietäisit, että silloin laihduttaessa uniongelmat eskaloituvat ja nivel- ja lihaskivut lisääntyvät rajusti. Painon noustessa mitään tällaisia oireita ei tule, koska painonnouse nostaa hieman estrogeenitasoja, mikä lievittää oireita.
Noin voi tietenkin käydä, jos se laihdutus tapahtuu ns. kevytruualla.
Niinkuin vihanneksilla, täysjyväviljalla, värasvaisilla proteiinilähteillä ja hyvälaatuisilla rasvoilla?
Vaihdevuosissa energiavajeessa kortisolitasot nousevat selvästi, mikä johtaa estrogeenitasojen laskemiseen. Siksi kivut lisääntyvät ja unen laatu heikkenee.
Juurikin silloin pitää syödä ruokansa ravinto
Mitäpä sulle kannattaa sanoa mitään, olet niin pekoniasenteellinen :)
Kerropa, mitä se aito ravinto ja kevytruoat ovat sinun mielestäsi? Minä aina ihmettelen täällä kevyen ruoan haukkumista. Miksi en söisi kasviksia, vihanneksia ja hedelmiä satokauden aikana? Mitä niiden sijasta pitäisi syödä? Kannattaa nyt pekonifanin muistaa se, ettei vaihdevuosi-ikäisen terveys kiitä siitä, että syö suunnilleen pekonia ja pekonia kermakastikkeella. Siinä pumppu irtisanoo todella nopeasti YYA-sopimuksen irti. Jatkuvasti tuttavapiirissä kuolee noita pekonin- ja makkarankäristäjäihmisiä.
Mä käsitän erikseen kevyen ruuan ja kevyttuotteet. Jm en syostu syömään, ne on niin keinotekoisia ja haitallisia elimistölle.
Jm on "rasvaton", "sokeriton" ja kaikki minkä nimessä on "kevyt" tai joku pieni %-luku
En syö pekonia kuin ehkä kerran vuodessa mutta voita ja erityisesti oliiviöljyä kuluu. Paljon kasviksia, täysrasvaista juustoa, hyvää lihaa jne. Hedelmiä kun saan jostain tuoreena ja kypsänä.
Annoskoot pienet, siinä mun painonhallintani
Kyllä vain, se 10 kg jysähtää todella helposti ja nopeasti. Itse liikun ja syön terveellisesti, mutta se muutos on vain jotain niin käsittämätöntä, että sitä ei tajua ennen kuin itse kokee sen. Itselläni tuli 7 kg.
Juttu on siinä, että energiantarve vähenee. Kun tulee menopaussiin kannattaa heti vähentää n. 200 kcal päivittäisestä ruoastaan. 200 ylimääräistä kcal vuodessa tekee just sen 10 kg vuodessa. Eli jos kulutus on 1800 kcal, pudota se 1600 kcal. Tällä ei liho. Jos haluat laihduttaa, niin 1300-1400 kcal.
Ruokavalioni on käytännössä kala-kasvispainotteinen, mitään sokerisia herkkuja ei oikeastaan voi syödä. Opettelin tekemään sokerittomia herkkuja, nytkin maapähkinä-banaani-kaura-keksit tehty.