Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Puutarhatietäjät, miksi epäonnistun papujen kasvatuksessa?

Vierailija
26.05.2026 |

Ensimmäisenä vuotena yksikään istuttamistani pavuista ei lähtenyt itämään. Laitoin tämän sen piikkiin, että ostamani siemenpapupussi oli jotenkin viallinen erä. Toisena vuotena pari lähti itämään, mutta kuolivat varhaisessa vaiheessa. Tänä vuonna yksikään ei taas lähtenyt edes itämään.

Liotan papuja ennen istuttamista (tänä vuonna laitoin jopa kokeeksi yön yli liotettuja, muutaman tunnin liotettua ja muutaman liottamattoman), multa ok ja idätyspaikan enemmän kuin ihanteellinen. Kaikki muut istutukseni ovat lähteneet ihan normaalisti itämään, mutta papujen kanssa epäonnistun nyt kolmatta vuotta, vaikka niiden pitäisi olla helppoja kasvatettavia.

Mitä ihmettä minä teen väärin, koska kolmen perättäisen vuoden epäonnistuminen ei voi olla enää tuurista kiinni.

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
26.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jätä liottamatta ja kylvä suoraa maahan. Näin minä olen onnistunut.

Vierailija
2/12 |
26.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ethän ole ylikastellut? Jos pieni idätysastia ja multa ui, niin papu menee vain mössöksi eikä lähde itämään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
26.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liian kylmä, liian märkä, liian kuiva.

Vierailija
4/12 |
26.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Idätä huoneenlämmössä. Älä hukuta niitä.

Vierailija
5/12 |
26.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa-a... Itsellä ruusupapuja nyt 4 ruukuissa ja jännityksellä odotan tapahtuuko mitään... Liotin papuja, joku sanoi ylempänä että liottamatta onnistuu, voi harmi jos näin :(

Vierailija
6/12 |
26.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ole koskaan liottanut, huuhdellut vaan ja sitten idättänyt huoneen lämmössä ja kesäkuussa pienen karaisun jälkeen siirtänyt avomaalle.

Vierailija
7/12 |
26.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jaa-a... Itsellä ruusupapuja nyt 4 ruukuissa ja jännityksellä odotan tapahtuuko mitään... Liotin papuja, joku sanoi ylempänä että liottamatta onnistuu, voi harmi jos näin :(

Ei siitä liotuksesta mitään haittaa pitäisi olla. Varmemmin ne käsittääkseni liotuksen jälkeen lähtevät itämään.

Vierailija
8/12 |
26.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Idätän papuja huoneenlämmössä, aurinkoisessa paikassa. En mielestäni ylikastele, enkä toisaalta pidä liian kuivana. Osan liotin ja osan laitoin liottamatta, eikä tosiaan ole lähteneet mitkään itämään. 

En ymmärrä miten tämä voi mennä jo kolmatta vuotta pieleen.

Ap

Vierailija
9/12 |
26.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No onko ne aurinkoisella paikalla olleet ? 

Vierailija
10/12 |
26.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä viljelen pensaspapuja niin että laitan keväällä siemenet kasvimaahan ja odotan. Kaikki siemenet eivät tietenkään idä, mutta on tullut joka vuosi varsin hyvä sato. Sijainti 4-vyöhykkeellä.

Vierailija
11/12 |
26.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on pavut onnistuneet parhaiten niin, että siemenet on kylvetty suoraan lämpimään maahan. Tuolloin oli kaikenlaista muuta kiirettä, jotta kylväminen jäi juhannuksenalusviikolle, joten maa kerkesi lämmetä kunnolla. Parina kesänä myöhemmin äiti ryntäsi avuksi, liotteli siemeniä kielloista huolimatta ja hätähousuna kylvi ne liian aikaisin. Kuulemma kaikki kylvämiset pitää tehdä kesäkuun kymmenenteen päivään mennessä, joku vuosikymmeniä vanha yleisneuvo ilmeisesti. Äidin neuvoilla tuli aika surkea sato, se ei riittänyt pakastamiseen asti.

Vierailija
12/12 |
26.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos papuja liottaa, ei kannata kastella ihan hirveästi. Käy helpolla niin, että papu pehmenee liikaa ja alkaa homehtumaan vaan siellä mullan alla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi yksi