Mitä pettäjä tuntee kun jää kiinni sivusuhteesta eikä olisi halunnut erota puolisostaan/rikkoa kotia?
Mulla on vain se petetyn näkökulma, mutta haluaisin tietää mitä pettäjän päässä liikkuu...
Oma maailmani mureni ihan täysin kun sain miehen pettämisestä kiinni. On tulossa ero ja minä muutan pois. Olen täysin palasina kaikesta, mutta haluaisin kuitenkin tietää mitä sen pettäjän päässä pyörii...Mies kun ei puhu mitään.
Meillä oli kaikki hyvin, rakkautta riitti, myös makuuhuoneen puolella kaikki hyvin. Olimme toistemme parhaat ystävät 25 vuotta ja sitten kävi niin että mies oli heikko ja lankesi erään häntä piirittäneen nuoremman naisen pauloihin.
Mies ei olisi halunnut erota ja oli hävennyt tekojaan (olivat ilmeisesti muutaman kuukauden tapailleet ennen kuin sain ns. rysän päältä kiinni) tekohetkelläkin, mutta jokin vain veti häntä sen toisen naisen luokse. Oli hullaantunut ja se oli voittanut järjen. Enempää en hänestä kiinni saa, sulkeutuu.
Osaisiko joku sanoa mulle mitä tällaisessa tilanteessa pettäjän päässä liikkuu kun romahdutti oman ja puolisonsa elämän, 25 vuotta roskakoriin? Häpeää, surua, iloa....? Kovasti yrittäisin ymmärtää, mutta vastauksia en saa. Hän hermostuu kun yritän niitä häneltä kysellä, on aina ollut hyvin sulkeutunut. Nähtäväksi jää juokseeko hairahduksensa luokse heti kun lähden, vai kuivuuko koko juttu kasaan.
Kokemuksia? Mielipiteitä?
Kommentit (1940)
Vierailija kirjoitti:
Kuinkahan paljon tätä tosiaan on, että mies oikeasti ajattelee, että hänen panoksensa liittoon oli antaa naiselle lapset, ei siis alun perinkään ole ajatellut, että lapset olisivat yhteisiä. Sen vuoksi onkin niin helppo itsensä kuviosta irrottaa työhön, harrastuksiin, jne.
Tavallaan jos sen noin ajattelee, niin ilman muutahan siitä myös seuraa, että ei miehen mielestä mitään vikaa ole siinä, että jatketaan yhdessä kuten ennenkin, vaikka hänkin saa "jotain omaa", kun nainenhan sai jo niin paljon...pää hajoaa oikeasti kun tätä ajattelee.
Sitten on niitä miehiä, jotka tahtoo myös tasa-arvoisen parisuhteen ja siihen tulee sitten ne yhteiset lapset. Kunpa me naiset opittaisiin erottamaan nämä toisistaan! Hyvin tuolla joku sanoi myös, että meillä on tapana vain uskoa parempaan ja jäädä odottelemaan sitä ja ajatella, että jos me itse ollaan reiluja, tuetaan ja ajatellaan perheen parasta, sen tekee toinenkin.
Niin itsekin
Tuossa on myös se opittu identiteetti, että nainen mieltää itsensä ensisijaisesti jonkun-joksikin. Kun minäkuva ei ole Tiina Virtanen vaan rouva Heikki Virtanen, on ihan ymmärrettävää, ettei Heikin välttämättömyyttä elämässä tule kyseenalaistettua. Se sovinistimies saattaa perhettä perustaessa tarjota jopa parempaa kaikupohjaa rouva Heikille kuin aidosti tasa-arvoinen mies, joka edellyttää sen Tiinan näkymistä arjessa.
Opittuun rouva Heikin identiteettiin liittyy usein sellainen piirre, että koetaan ulkonäkö tärkeäksi, koska ulkonäön avulla jotenkin ansaitaan se mies ja se status miehen naisena. Ulkonäön pitäisi tässä ajattelussa jalostua yhteiskunnalliseksi asemaksi ihan lineaarisesti. Sitten ollaan ihan tyrmistyneitä, kun omasta mielestä rumemmilla naisilla voi olla parempi parisuhde tai kivempi tai korkeamman statuksen mies kuin itsellä.
Minä olen niitä naisia, joita on aina dissattu hiirulaiseksi ulkonäön perusteella. Nuorempana vientiä riitti hurjasti, ja kyselijöitä on ollut pitkän avioliiton aikanakin, tiedä sitten, missä tarkoituksessa, kun en ole niihin tarttunut sen enempää.
Monille naisille, jopa monille ihan hyville ystävilleni, on jotenkin käsittämätöntä, miten minun kaltaiseni lyhyt, arkisesti ja käytännöllisesti pukeutuva, pitkätukkainen ja kyntensä lyhyiksi leikkaava, mekkoja ja korkokenkiä karttava nainen on SAANUT pitkän, komean miehen, jolla on arvostettu ammatti. Jotkut naiset ovat esittäneet miehelleni minun läsnäollessani suoria ehdotuksia, että dumppaa TOI, niin saat minut.
Miehelläni on näistä naisista mielipide, jota en käy tässä toistamaan. Koko heidän ajattelunsa on pielessä, jos verrataan meidän parisuhteeseemme. Ei minun tarvitse hoitaa kynsiäni tai rampata kampaajalla jotenkin ansaitakseni mieheni. Monien miesten mielestä olen tosi vetävän näköinenkin, ihan farkuissa ja tennareissa poninhäntineni. Jopa ilman meikkiä.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen niitä naisia, joita on aina dissattu hiirulaiseksi ulkonäön perusteella. Nuorempana vientiä riitti hurjasti, ja kyselijöitä on ollut pitkän avioliiton aikanakin, tiedä sitten, missä tarkoituksessa, kun en ole niihin tarttunut sen enempää.
Monille naisille, jopa monille ihan hyville ystävilleni, on jotenkin käsittämätöntä, miten minun kaltaiseni lyhyt, arkisesti ja käytännöllisesti pukeutuva, pitkätukkainen ja kyntensä lyhyiksi leikkaava, mekkoja ja korkokenkiä karttava nainen on SAANUT pitkän, komean miehen, jolla on arvostettu ammatti. Jotkut naiset ovat esittäneet miehelleni minun läsnäollessani suoria ehdotuksia, että dumppaa TOI, niin saat minut.
Miehelläni on näistä naisista mielipide, jota en käy tässä toistamaan. Koko heidän ajattelunsa on pielessä, jos verrataan meidän parisuhteeseemme. Ei minun tarvitse hoitaa kynsiäni tai rampata kampaajalla jotenkin ansaitakseni mieheni. Monien miesten mielestä olen tosi vetävän näköinenkin, ihan farkuissa ja tennareissa poninhäntineni. Jopa ilman meikkiä.
Sä et nyt taida käsittää mitä hiirulainen tarkoittaa. Sä EI OLE hiirulainen kuvauksesi perusteella!!!
Eikä niillä kauniilla ja vetävillä naisilla todellakaan tarkoiteta nyt niitä pellejä, joilla on hiuslisäkkeet, tekoripset, angry birds kulmakarvat maalattuna, huulet pumpattuna ja jotain ihme barbie tyylistä pukeutumista ja ollaan hih hih hih. Tai niitä, joilla on kouvolatukka räväkällä tehostevärillä
:D
Korjaan kirjoitusvirheeni eli sä ET OLE HIIRULAINEN
"Sä et nyt taida käsittää mitä hiirulainen tarkoittaa. Sä EI OLE hiirulainen kuvauksesi perusteella!!!"
Vierailija kirjoitti:
Miehelläni on näistä naisista mielipide, jota en käy tässä toistamaan. Koko heidän ajattelunsa on pielessä, jos verrataan meidän parisuhteeseemme. Ei minun tarvitse hoitaa kynsiäni tai rampata kampaajalla jotenkin ansaitakseni mieheni. Monien miesten mielestä ol
Pick-me -girl bongattu. Oletko kuullut sanontaa, että jos mies haluaa olla onnellinen, niin silloin hänen kannattaa valita ruma nainen.
Vierailija kirjoitti:
"Pyysin taas nähdä puhelinta ja mieheni yhteenpaluun toivossa sen minulle ojensi. Poistetuissa kuvissa vain pari viikkoa sitten lähetettyjä intiimikuvia naiselta. Sanoin miehelleni että se nainen ei noita kuvia ole sattumalta lähettänyt juuri kun mieheni on ollut yksin veneilemässä. Mieheni myönsi että oli lähettänyt vonkausviestin ensimmäisenä. "
Anteeks, ei saisi nauraa, mutta tää on jo jotain niin törkeetä käytöstä, että pisti jo naurattamaan.
Sanos älä muuta. Itseä ei ihan vielä naurata mutta toivottavasti sekin päivä tulee. Saan voimia tästä kun muutkin kommentoivat mieheni sikamaisuutta. Kiitos
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Pyysin taas nähdä puhelinta ja mieheni yhteenpaluun toivossa sen minulle ojensi. Poistetuissa kuvissa vain pari viikkoa sitten lähetettyjä intiimikuvia naiselta. Sanoin miehelleni että se nainen ei noita kuvia ole sattumalta lähettänyt juuri kun mieheni on ollut yksin veneilemässä. Mieheni myönsi että oli lähettänyt vonkausviestin ensimmäisenä. "
Anteeks, ei saisi nauraa, mutta tää on jo jotain niin törkeetä käytöstä, että pisti jo naurattamaan.
Tää ketju on pullollaan uskomattoman törkeetä käytöstä ja tekoja! "Hienoa" huomata että ei todellakaan ole ainoa maailman nainen jolle on tehty ns. törkeät.
Ap
Eikö vaan. Itsellekkin tämä on hyvää vertaistukea. Tsemppiä meille ja kyllä me selvitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanos älä muuta. Itseä ei ihan vielä naurata mutta toivottavasti sekin päivä tulee. Saan voimia tästä kun muutkin kommentoivat mieheni sikamaisuutta. Kiitos
Ihanaa että joku muukin saa voimaa tästä ketjusta. Itsekin jo välillä nauran kun luen näitä kommentteja. Niin törkeetä tää on että kun ei enää tiedä itkeäkö vai nauraa niin valitsen välillä jo naurun itkemisen sijaan. Onko se sitten joku mustan huumorin alalaji vai mitä.
Ap
Rumalle on monta määritelmää. Yhden mielestä ruma voi olla toisen mielestä kaunis. Mitä vanhemmaksi tulen, sitä vähemmän kiinnostaa olla muiden mielestä kaunis. Mutta siitä en tykkää, että haukkuu muita ihmisiä rumaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö vaan. Itsellekkin tämä on hyvää vertaistukea. Tsemppiä meille ja kyllä me selvitään.
Niin me selvitäänkin! Sitten kun itkut on itketty niin tuhkasta nousee vahvoja naisia, monta elämänkokemusta viisaampina!
Ap
Vierailija kirjoitti:
Rumalle on monta määritelmää. Yhden mielestä ruma voi olla toisen mielestä kaunis. Mitä vanhemmaksi tulen, sitä vähemmän kiinnostaa olla muiden mielestä kaunis. Mutta siitä en tykkää, että haukkuu muita ihmisiä rumaksi.
Minäkään en hyväksy haukkumista, mutta etenkin näillä pettäjämiehillä on monia tapoja ilmaista, että muunlainen ulkonäkö olisi viehättävämpi. Itse koin aikanaan jäätävää alaspainamista siten, että mies loputtomasti sekä somessa että työelämässä fanitti aasialaisia naisia - ja aivan näkyvästi. Jatkaen tätä huomauttamisen jälkeenkin. Jossakin kohtaa myös ilmeni, että käytyään aikoinaan maksullisissa, käytti juurikin aasialaisten palveluja. En tiedä onko parempi kuulla suoraan että olet ruma, kuin tuntea vuosia nahoissaan kierteellä ilmaistuna ettei kelpaa/ei ole tarpeeksi haluttava.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minäkään en hyväksy haukkumista, mutta etenkin näillä pettäjämiehillä on monia tapoja ilmaista, että muunlainen ulkonäkö olisi viehättävämpi. Itse koin aikanaan jäätävää alaspainamista siten, että mies loputtomasti sekä somessa että työelämässä fanitti aasialaisia naisia - ja aivan näkyvästi. Jatkaen tätä huomauttamisen jälkeenkin. Jossakin kohtaa myös ilmeni, että käytyään aikoinaan maksullisissa, käytti juurikin aasialaisten palveluja. En tiedä onko parempi kuulla suoraan että olet ruma, kuin tuntea vuosia nahoissaan kierteellä ilmaistuna ettei kelpaa/ei ole tarpeeksi haluttava.
Tässä ketjussa kukaan ei ole ketään sanonut rumaksi. Lukekaa koko ketju
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minäkään en hyväksy haukkumista, mutta etenkin näillä pettäjämiehillä on monia tapoja ilmaista, että muunlainen ulkonäkö olisi viehättävämpi. Itse koin aikanaan jäätävää alaspainamista siten, että mies loputtomasti sekä somessa että työelämässä fanitti aasialaisia naisia - ja aivan näkyvästi. Jatkaen tätä huomauttamisen jälkeenkin. Jossakin kohtaa myös ilmeni, että käytyään aikoinaan maksullisissa, käytti juurikin aasialaisten palveluja. En tiedä onko parempi kuulla suoraan että olet ruma, kuin tuntea vuosia nahoissaan kierteellä ilmaistuna ettei kelpaa/ei ole t
Ei rumaksi, mutta vertailu ja nimittely on aina arvottamista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä tämä uusi naisystävä on modernimpi kaikin puolin eikä pidä miestä minään vietävänä tyyppinä. Saattaa osoittaa arvostusta ja samoin mies uutta naista kohtaan. Ap on kommenteissaan hirveen ulkonäkökeskeinen. Katso sinne sielun peiliinkin! Ihmiset muuttuvat ja kaipaavat elämäänsä joskus muutosta. Joskus se ilmaantuu ihastumisen/rakastumisen muodossa. Taustalla voi olla pitempiaikainen tyytymättömyys.
Ei kannata hamuta lohtua toisen parjaamisesta vaan suuntautua nykyiseen elämäntilanteeseen ja miten sitä voi kestää/käsitellä ja suhtautua.
Höpö höpö. Joku kakkosnainen siellä selittelee.
Nainen olen, mutta en mikään "kakkosnainen", vaan elämää kokenut ja ihmissuhdetyön ammattilainen. Tuolla kommentilla nyt vain halutaan teilata asiallinen huomio ilkeilemällä.
Tuossa on myös se opittu identiteetti, että nainen mieltää itsensä ensisijaisesti jonkun-joksikin. Kun minäkuva ei ole Tiina Virtanen vaan rouva Heikki Virtanen, on ihan ymmärrettävää, ettei Heikin välttämättömyyttä elämässä tule kyseenalaistettua. Se sovinistimies saattaa perhettä perustaessa tarjota jopa parempaa kaikupohjaa rouva Heikille kuin aidosti tasa-arvoinen mies, joka edellyttää sen Tiinan näkymistä arjessa.
Toimii se kyllä toisinkin päin, eli miehen pitää sitten olla kokopäiväheikkinä, koska rouva on suostunut ne lapset tekemään. Katson vierestä eroa, joka johtuu pitkälti siitä, että mies uupui töissä, ei jaksanut niitä paineita ja nyt rouva oireilee, kun tilipussi ei ole yhtä paksu kuin ennen vaikka minä olen sinulle lapset tehnyt ja sinun lapsesi hoitanut.
Helpostihan sitä voisi todeta, että jos suhde ei ole tasa-arvoinen alusta lähtien ts. siinä on mukana muitakin elementtejä kuin että parisuhteessa halutaan olla kahden aikuisen kesken, esim. just raha, niin jollakin tavallahan se herkästi pieleen menee pidemmällä aikavälillä.
Miten helppo sitten on pitää tasa-arvon balanssi yllä onkin kokonaan toinen kysymys.
"Kyllä musta tässä tapauksessa nainenkin on vastuussa. Jo solidaarisuudesta toisia naisia kohtaan mä jättäisin varatut miehet väliin. Se tuskan määrä mitä aiheutat kun aloitat ukkomiehen kanssa suhteen, on valtaisa kun jäätte kiinni. Sen pettäjämiehen vaimon elämä murenee tekosi vuoksi täysin, luottamus ihmisiin menee, pitkä liitto päättyy, miehenkin elämä muuttuu totaalisesti, rikot perheen, lapset kärsivät, muut läheiset kärsivät....tulee niin paljon kaikkea mustaa ja synkkää sinun himosi vuoksi. Varmasti olisi ollut vapaitakin miehiä sinullekin saakka. Ja se että rikoit muutaman sydämen, saatoitpa rikkoa omasikin. Onko lopulta kukaan onnellinen tässä kuviossa?"
Otapa nyt miehesi kanssa se vastuu teidän perheestä ja lapsista ja läheisistä.
Vierailija kirjoitti:
"Kyllä musta tässä tapauksessa nainenkin on vastuussa. Jo solidaarisuudesta toisia naisia kohtaan mä jättäisin varatut miehet väliin. Se tuskan määrä mitä aiheutat kun aloitat ukkomiehen kanssa suhteen, on valtaisa kun jäätte kiinni. Sen pettäjämiehen vaimon elämä murenee tekosi vuoksi täysin, luottamus ihmisiin menee, pitkä liitto päättyy, miehenkin elämä muuttuu totaalisesti, rikot perheen, lapset kärsivät, muut läheiset kärsivät....tulee niin paljon kaikkea mustaa ja synkkää sinun himosi vuoksi. Varmasti olisi ollut vapaitakin miehiä sinullekin saakka. Ja se että rikoit muutaman sydämen, saatoitpa rikkoa omasikin. Onko lopulta kukaan onnellinen tässä kuviossa?"
Otapa nyt miehesi kanssa se vastuu teidän perheestä ja lapsista ja läheisistä.
Siinäpä se taas onkin, että tasa-arvoisessa suhteessa ei aleta syyttelemään ketään muita vaan aikuiset ovat vastuussa ensin omasta parisuhteestaan ja sitä kautta muusta perheestä.
Perhe voi rikkoutua muunkin vastuuttomuuden vuoksi, vaikkapa peliriippuvaisuuden. Aletaanko lähettelemään viestejä veikkaukselle, että mikä heidän moraali on. Ja entä se työnarkomania, huutoa työnantajan perään?
Itse en ole mennyt varattujen mukaan ikinä siitä yksinkertaisesta syystä, että en halua mitään draamaa ja sotkua elämääni. Haluan elää tasaista tavisarkea, kun olen vanhempieni riitaisasta draamasuhteesta eroon päässyt. Siellä niitä kolmansia ja neljänsiä riitti, kummallakin, isällä toki enemmän. Yhtään en jaksanut ajatella, että vika oli niiden muiden, ihan oman tunnevikaisen suhteensa kehittivät ja ylläpitivät.
Hiirulaiseksi kutsuminen ei ole kauhean positiivinen ilmaisu.
Ihan mahdollista, että kun lapset aikuistuvat, sen kotikeskeisen puolison maailma on jotenkin niin eilinen, niin eilinen, että työn kautta tasa-arvoinen uraihminen tuntuu yhtäkkiä paljon sopivammalta kumppanilta.
Jotenkin kauhean epäreilua silti, varsinkin jos miehen työkeskeisyys on vasiten aiheuttanut sen, että vaimon on ollut pakkokin keskittyä hoitamaan kotiasiat parinkymmenen vuoden ajan.
Ymmärrän ehkä vähän paremmin sen asenteen, että mies on antanut vaimolleen hyvän elämän, jos vaimon omat koulutus- ja uravalinnat ennen lapsia ovat olleet tosi vaatimattomia ja vaimo on sikäli nimenomaan miehen kautta saanut elintason, jota ei olisi itse millään saavuttanut. Tämä on nykyään aika harvinaista, yleensä naisilla on jo yhtä hyvä ellei parempikin koulutus kuin miehillä, ja jos ura ei oikein onnistu, kodin vastuut ovat usein ihan selvästi tärkeä syy siihen. Ja silloinkin voi ajatella, että jos valitsee itselleen vähemmän koulutetun vaimon ja totuttaa hänet hyvään elintasoon, pitäisi kantaa jotain vastuuta tilanteesta, jonka on aiheuttanut.
Muistetaan nyt se pointti apnkin (ja muiden) kertomuksessa, että eihän se mies mitään eroa halua, vaan suorastaan suuttuu, kun sellaista ehdotetaan. Joten sinällään kaikki se, mitä vaimo tarjoaa ja on tarjonnut, aivan mainiosti kelpaa edelleen.
Kun lapset lähtevät pesästä, tulee kohta lapsenlapset, joten ihan samalla tavalla kuin menestyvä mies on perheenisä, on hän myhäilevä isoisä. Ja samalla tavalla kuin omille lapsilleen kodin, haluaa lapsenlapsilleen mummolan.
Kyse ei siis ole siitä, että mies olisi tyytymätön rakentamaansa kulissiin, vaan siitä, että hän kokee ansaitsevansa sen lisäksi, siihen sivuun, poikamieselämän. Kuin teini, joka vielä kovasti tarvitsee kattoa päänsä päälle, haluaa olla itsenäinen.
Ja TÄMÄ on se varsinainen epäreiluus, eli se, että alun perin ei lyöty sopimusta käteen sellaisena kuin sen aikoo toteuttaa, vaan ehdot muuttuvat ajan myötä. Eikä vaimo koskaan saa niitä vuosia takaisin, jotka eli ihan sopparissa kuin minkä mies ajatteli antaneensa.
Höpö höpö. Joku kakkosnainen siellä selittelee.