Mitä pettäjä tuntee kun jää kiinni sivusuhteesta eikä olisi halunnut erota puolisostaan/rikkoa kotia?
Mulla on vain se petetyn näkökulma, mutta haluaisin tietää mitä pettäjän päässä liikkuu...
Oma maailmani mureni ihan täysin kun sain miehen pettämisestä kiinni. On tulossa ero ja minä muutan pois. Olen täysin palasina kaikesta, mutta haluaisin kuitenkin tietää mitä sen pettäjän päässä pyörii...Mies kun ei puhu mitään.
Meillä oli kaikki hyvin, rakkautta riitti, myös makuuhuoneen puolella kaikki hyvin. Olimme toistemme parhaat ystävät 25 vuotta ja sitten kävi niin että mies oli heikko ja lankesi erään häntä piirittäneen nuoremman naisen pauloihin.
Mies ei olisi halunnut erota ja oli hävennyt tekojaan (olivat ilmeisesti muutaman kuukauden tapailleet ennen kuin sain ns. rysän päältä kiinni) tekohetkelläkin, mutta jokin vain veti häntä sen toisen naisen luokse. Oli hullaantunut ja se oli voittanut järjen. Enempää en hänestä kiinni saa, sulkeutuu.
Osaisiko joku sanoa mulle mitä tällaisessa tilanteessa pettäjän päässä liikkuu kun romahdutti oman ja puolisonsa elämän, 25 vuotta roskakoriin? Häpeää, surua, iloa....? Kovasti yrittäisin ymmärtää, mutta vastauksia en saa. Hän hermostuu kun yritän niitä häneltä kysellä, on aina ollut hyvin sulkeutunut. Nähtäväksi jää juokseeko hairahduksensa luokse heti kun lähden, vai kuivuuko koko juttu kasaan.
Kokemuksia? Mielipiteitä?
Kommentit (1940)
Ap:lle vinkki.
Mene läppärillä sinne Facebookin tapahtumavideoon ja kuvaa omalla kännykällä video siitä videosta. Itsellesi talteen siis, sillä tuo video ei varmasti ole siellä hamaan tappiin.
Sitten heikkona hetkenä voit kaivaa omasta puhelimestasi sen videon ja katsoa mitä miehes teki.
Vierailija kirjoitti:
Pettämisestä jää aina huono maku, jos on pettänyt puolisoaan, eikä se ole ylpeyden aihe.
Ei koskaan myöskään kehumisen aihe eikä edes puhumisen aihe, ei puolisolle, eikä kenellekään.
Ei todellakaan ole ylpeyden aihe, niin paljon saat halveksuntaa osaksesi. Mun äiti, sisar ja edes miehen oma sisarkaan eivät halua olla miehen kanssa missään tekemisissä, eli mies menetti toiminnallaan myös heidän arvostuksensa. Mutta ei kai sillä hänelle mitään merkitystä ole, ehkä saa nyt tutustua uuteen perheeseen kakkosen kautta ja unohtaa kaikki vanhat perheenjäsenet. Kiva noin kuuskymppisenä....
Ap
Vierailija kirjoitti:
oon tätä ketjua lukenut ja miettinyt omaa tilannetta ja kerännyt rohkeutta irtautua väkivaltaisesta suhteesta jotenkin aina sitä haluaa uskoa muutokseen ja siihen että ehkä joskus on paremmin
eihän se p aska kullaksi muutu näin se vaan on
kun luottamus meni kuoli rakkaus
kun väkivalta tuli meni loppukin kunnioitus
miksi mä tuhlaisin hetkeäkään ihmiseen jolle en ollut minkään arvoinen
ihmiseen joka menee ja tekee pahaa
Lähde. Pelasta itsesi. Väkivalta on AINA syy lähteä, aina.
Tule vaikka kirjoittamaan meille tänne jos kaipaat rohkaisua.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt täytyy tähän väliin kyllä sanoa, että eiköhän sillä ole merkitystä mitä niillä päiväkahveilla tarkalleen ottaen tapahtuu.
Kyllä mun luona on vieraillut kaikenlaista ystävää ja sukulaista, ja reissuissakin olen käynyt, enkä silti koe, että olisin lasta traumatisoinut.
Tämä on esimerkki siitä miten naiset ovat toisilleen susia: ihmisestä tehdään huono äiti sen vuoksi, ettei hän toimi jossain suhdekuviossa jonkun mielestä osoittaen korkeaa moraalia.
Huomasithan että päiväkahvit oli merkitty lainausmerkein?
Kunnon narsku kiepauttaisi koko syyn vaimonsa niskaan, alta aikayksikön. Ja uhriutuisi itse, tietenkin.
Jaa pettäjä?
NPC ei tunne mitään. 'Se' noudattaa vain koodattua ohjelmaa.
Vierailija kirjoitti:
Ap:lle vinkki.
Mene läppärillä sinne Facebookin tapahtumavideoon ja kuvaa omalla kännykällä video siitä videosta. Itsellesi talteen siis, sillä tuo video ei varmasti ole siellä hamaan tappiin.
Sitten heikkona hetkenä voit kaivaa omasta puhelimestasi sen videon ja katsoa mitä miehes teki.
Löytyy myös instasta. Mieluummin EN enää halua sitä videota katsella ja muistaa sen aiheuttamaa sokkitilaa, hyi että
Ap
Sori vaan, mutta miehesi on harvinaisen vastenmielinen ihminen, ap. Kaikki mitä olet kertonut hänestä vain vahvistaa kuvaa äärimmäisen itsekkäästä kusipäästä. Vaimon siis pitäisi vissiin ymmärtää ja lohduttaa kun miehellä on niin hankalaa kaksoiselämässään. Hyi hitto!
Sekin, että hän sanoo, että uuden naisen lapsen tunteilla ei ole mitään väliä on suorastaan oksettavaa. Toki lapsen äiti on suurin vastuullinen, mutta ei se poista miehesi vastuuta. Lapsi on viaton aikuisten sekoiluun.
Onneksi sentään olet huutanut ja raivonnut silloin kun pettäminen paljastui. Ehkä olet saanut sen jo ulos systeemistäsi.
Lastesi kanssa kannattaisi keskustella siitä, että teidän perhe-elämä ei ole ollut tasa-arvoista. Olette antaneet aika kummallisen mallin isän roolista perheessä. Toivottavasti poikasi ei ota mallia isästään tulevissa suhteissaan. Ihmiset helposti toistavat lapsuuden kuvioita.
Tämänkin takia on tärkeää, että et enää mene takaisin siihen ymmärtäjän ja lohduttajan rooliin. Ihan oikeasti tämä pettämisen paljastuminen on sulle onnenpotku. Et tarvitse viettää loppuelämääsi itsekkään kusipään kanssa.
mikään määrä huutoa ei poista kipua
Vierailija kirjoitti:
Vain aika auttaa siihen. Toivottavasti.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun ap kerrot, ettet löydä itsestäsi suuttumusta ja kiukkua, se kertoo siitä, että vieläkin monella tapaa pidät kulisseja yllä itsellesi. On hirveän kipeää myöntää itselleen, että on elänyt valheellisessa kulississa 25 vuotta.
Olet pitkän suhteesi aikana niin täydellisesti sisäistänyt roolisi parisuhteen kannattelijana ja miehen ymmärtäjänä, ettet näytä helpolla päästävän siitä irti. Tarpeesi ymmärtää miehen käytöstä enemmän kuin miettiä itseäsi, kertoo siitä.
Katsot miestä oman persoonallisuutesi läpi ja koet hänet käsittämättömäksi. Mutta hän ei ole niin kuin sinä, jos olisi, olisi suhteennekin toisenlainen.
Eteenpäin pääseminen edellyttää myös sen oikeutetun suuttumuksen löytämistä. Ole itsesi puolella tässä kriisissä. Empaattisilla ja kilteillä ihmisillä on suuri vaara ohittaa itsensä. Ja se johtaa vanhemmiten katke
"Aluksi tunsin hyvinkin voimakkaana nämä tunteet, mutta ne katosivat. Tunnen surua, haikeutta ja katkeruutta...pelkoakin. Ihmiset ympärilläni ovat ihmetelleet että miksi en tunne vihaa?! No kun en juuri tunne. Haluaisin kyllä. Tunsin kyllä tosiaan aluksi, huusin ja vihasin. Ehkä se meni ohitse kun annoin kaiken tulla ulos?"
Luehan eron vaiheet jostain, Ne voi myös sahata edes takaisin. Ethän ole nyt kaupankäyntivaiheessa? Käy kauppaa itsesi kanssa millä ehdoin voisit vielä palata vanhaan? Tukahduta sitä kiukkua siksi, että kiukku estäisi etsimästä tietä takaisin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vain aika auttaa siihen. Toivottavasti.
Ap
Huutaminen valjastaa amygdalan käyttöön, eli se nostaa huomiotasoa ja sillä on aivoja aktivoiva vaikutus. Lisäksi se varoittaa ympärillä olevia että nyt pitää olla valppaana, jotain ympäristössä on vialla. Laumassa huuto loppuu kun uhka on ohi.
Aika ei paranna haavoja, ja yleismaailmalliset "viisaudet" ovat puppua. Löydät jonkun keinon joka auttaa, ole aktiivinen.
Vierailija kirjoitti:
Sori vaan, mutta miehesi on harvinaisen vastenmielinen ihminen, ap. Kaikki mitä olet kertonut hänestä vain vahvistaa kuvaa äärimmäisen itsekkäästä kusipäästä. Vaimon siis pitäisi vissiin ymmärtää ja lohduttaa kun miehellä on niin hankalaa kaksoiselämässään. Hyi hitto!
Sekin, että hän sanoo, että uuden naisen lapsen tunteilla ei ole mitään väliä on suorastaan oksettavaa. Toki lapsen äiti on suurin vastuullinen, mutta ei se poista miehesi vastuuta. Lapsi on viaton aikuisten sekoiluun.
Onneksi sentään olet huutanut ja raivonnut silloin kun pettäminen paljastui. Ehkä olet saanut sen jo ulos systeemistäsi.
Lastesi kanssa kannattaisi keskustella siitä, että teidän perhe-elämä ei ole ollut tasa-arvoista. Olette antaneet aika kummallisen mallin isän roolista perheessä. Toivottavasti poikasi ei ota mallia isästään tulevissa suhteissaan. Ihmiset helposti toistavat lapsuuden kuvioita.
Tämänkin takia on tärkeää, että et enää mene takaisin siihen ymmärtäjän ja lohduttajan rooliin. Ihan oikeasti tämä pettämisen paljastuminen on sulle onnenpotku. Et tarvitse viettää loppuelämääsi itsekkään kusipään kanssa.
Kiitos kommentista!
Uskottava sen kaiken kipuilun keskellä on että onnenpotkuhan tämä taisikin olla. Mä kun en näe tilannetta tämän tunnemyrskyn keskeltä niin hyvin kuin te siellä ruutujen toisella puolella. Mulla vuorottelevat vielä järki ja tunne, kaipaus, ilo, suru menetyksistä, elämänmuutoksen aiheuttama sekavuus jne....en tällä hetkellä ole ns penaalin terävin kynä, mutta saan teistä voimaa ja tietysti irl -ihmisistä ympärilläni.
Ehkä mä tosiaan sain raivon ja vihan pois sisuksistani kun huusin ja möykkäsin neljä viikkoa putkeen!
Lapset tietävät kyllä ettei perhe-elämä ole ollut tasa-arvoista. Kumpikin asui meidän perheessä kunnes kirjoittivat ylioppilaiksi. Ja poika ei ole yhtään kuin isänsä. Kasvatin hänestä empaattisen ja huomioivan pojan, myöhemmin miehen. Tein sen ihan tietoisesti.
Ap
Uskon että oma paraneminen tapahtuu sillä hetkellä kun pettäjä lakkaa olemasta
Luehan eron vaiheet jostain, Ne voi myös sahata edes takaisin. Ethän ole nyt kaupankäyntivaiheessa? Käy kauppaa itsesi kanssa millä ehdoin voisit vielä palata vanhaan? Tukahduta sitä kiukkua siksi, että kiukku estäisi etsimästä tietä takaisin?
Tämä voi olla muuten hyvinkin totta. Kun lukee ketjun aloituksen niin ap on sitä mieltä, että heidän suhteessaan ei ollut mitään vikaa, oli rakkautta, seksiä ja kaikki hyvin.
Mutta sitten ketjun edetessä on miehestä vähän kerrallan paljastunut aivan hirveä kuva itsekkäästä kusipäästä. Vielä silloinkin kun pettäminen paljastunut, mies on käynyt "päiväkahveilla" uuden naisen kanssa. Silti ap pohtinut aivan vakavissaan millä ehdoilla palaisi suhteeseen. Ikään kuin mies olisi osoittanut mitään muuttumisen tai katumisen merkkejä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä olenko kaupankäyntivaiheessa kun olen toki miettinyt ehtoja palata takaisin. Mutta ne ehdot ovat tiukat kuten täällä jo olen kertonutkin. Vaatisi äärettömän paljon itsereflektointia ja konkreettisia toimia mieheltä että palaisin. Ja jos palaisin, en toki olisi heti muuttamassa takaisin vanhaan kotiimme vaan etäsuhteena se olisi aloitettava. No, turhaa jossittelua. Mies tuskin alistuu mua takaisin pyytämään.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Tämä voi olla muuten hyvinkin totta. Kun lukee ketjun aloituksen niin ap on sitä mieltä, että heidän suhteessaan ei ollut mitään vikaa, oli rakkautta, seksiä ja kaikki hyvin.
Mutta sitten ketjun edetessä on miehestä vähän kerrallan paljastunut aivan hirveä kuva itsekkäästä kusipäästä. Vielä silloinkin kun pettäminen paljastunut, mies on käynyt "päiväkahveilla" uuden naisen kanssa. Silti ap pohtinut aivan vakavissaan millä ehdoilla palaisi suhteeseen. Ikään kuin mies olisi osoittanut mitään muuttumisen tai katumisen merkkejä.
Mutta huomaathan että ajan kuluessa mun kirjoituksiin on tullut uusi sävy? Mä itse huomaan.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Hyvin kirjoitettu! Lainaustoiminto ei taaskaan toimi, joten kopsasin. Kyllä mä ainakin tahtoisin tietää että mulla oli merkitystä, että olin kaikesta huolimatta miehelle merkityksellinen ihminen. Tämäkin kirjoitus kirkasti vähän mun päässä muodostuneita ajatuksia kiinni jäämisen jälkeisen käytöksen takana olevista asioista. Mies todellakin järkyttyi mun tunnereaktioista, mähän olin täysin sokkitilassa.
Ap
Kyllä sinä olit kaikesta huolimatta merkityksellinen. Olit/olet hänen lastensa äiti. Hoidit kodin ja parisuhteen omalta osaltasi (okei, juttujesi perusteella hoidit kodin 90%). Et ollut yhdentekevä. Mutta et ollut myöskään rakkauden ja kunnioituksen arvoinen loppujen lopuksi. En etsisi mitään diagnoosia puhtaalle itsekkäälle kusipäisyydelle. Miehesi halusi enemmän ja otti sen, viis siitä, että se oli väärin ja satutti ja loukkasi sinua. Hän ei välitä tunteistasi eikä arvosta sinua.
Sanoisin, että teot on aina ne, jotka näyttää totuuden, ei sanat. Ihan sama mitä mies sanoi jäätyään kiinni. Hän toi kakkosen kotiinsa heti kun poistuit sieltä.
Lapsille kertomisesta komppaan muutamaa aiempaa siinä, että jos sinä et kerro, mies pääsee kertomaan oman versionsa, joka ei välttämättä ole mairittelevaa sinulle, saati sitten totuus. Näin kävi minulla - ja kaikki uskoivat miehen version. Vieläkin, 20 v tapahtuneen jälkeen, osa menee miehen "totuuteen" mukaan.
Oma käsitykseni on, että pettäjä tavallaan toivookin pääsevänsä irti epätoimivasta parisuhteesta, mutta jokin asia estää eroamasta. Eroamisesta, eritoten avioliitosta, on tehty aivan liian byrokraattista ja vaikeaa, kun sen pitäisi olla pelkkä ilmoitusasia. Vieläkin parempi olisi, jos avioliitot solmittaisiin vaikkapa 3 vuoden määräaikaisina sopimuksina, jonka jälkeen punnittaisiin liiton jatkon edellytykset uudestaan.
Nyt täytyy tähän väliin kyllä sanoa, että eiköhän sillä ole merkitystä mitä niillä päiväkahveilla tarkalleen ottaen tapahtuu.
Kyllä mun luona on vieraillut kaikenlaista ystävää ja sukulaista, ja reissuissakin olen käynyt, enkä silti koe, että olisin lasta traumatisoinut.
Tämä on esimerkki siitä miten naiset ovat toisilleen susia: ihmisestä tehdään huono äiti sen vuoksi, ettei hän toimi jossain suhdekuviossa jonkun mielestä osoittaen korkeaa moraalia.