Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ylellä iso juttu vanhemmista joihin aikuisten lasten on pakko katkaista välit

Vierailija
25.08.2024 |

https://yle.fi/a/74-20106327

Miksi tästä aiheesta yritetään täällä palstallakin niin usein vaieta? Olen lukenut monia keskusteluja aiheesta ja eikö joka ketjussa käy useampi vastaaja vähättelemässä koko ilmiötä. Ihan kuin sitä ei edes olisi olemassa.

Miettikää mikä tilanne, ensin olet tullut oman vanhempasi puoelsta kaltoikohdelluksi koko ikäsi ja sitten kun haluat kertoa siitä ja etsiä vertaistukea, sinua ei usko kukaan!

Kiitokset niille jotka ovat em. ketjuissa olleet mukana ja jakaneet kokemuksiaan.

Toivottavasti keskustelu jatkuu ja pitkään!

Kommentit (570)

Vierailija
221/570 |
25.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep muistakaa kaikki eläkeläiset, joilla on huonosti käyttäytyviä lapsia nauttia rahoistanne ihan itse. Perinnöttömäksi on vaikea kokonaan Suomessa jättää, mutta tuhlata voi.

Vierailija
222/570 |
25.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isään en olisi halunnut katkaista välejä mutta oli pakko koska äitini käytöstä en kestänyt. Muistan jo kuinka teininä oli hirveät paineet. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/570 |
25.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti: Kyllä sitä jaksetaan haukkua omia vanhempiaan, vieläpä ihan julkisesti internetissä. Niin sitä vaan jätetään omat vanhemmat sydämettömästi heitteille, kaiken sen uhrautumisen ja passaamisen jälkeen, mitä me olemme tehneet teidän vuoksenne. Eikö teillä ole yhtään kiitollisuutta, meitä kohtaan, sen kaiken jälkeen, mitä me olemme tehneet teidän hyväksenne. Lapsianne ollaan hoidettu ja kuskattu milloin mihin harrastukseen, osteltu monet vaatteet ja leivottu oikein kermatäytekakkua lastenne juhliin. Kutsuttu vieraita lastenne syntymäpäiväjuhliinne ja laulettu lapsienne kanssa. Kyllä sitä ollaan juhlittu ja pidetty hauskaa, kun ollaan tiedetty, että oma vanha äiti hoittaa lapset sillä välin, vaikka on sairas ja kovin raihnainen. On viety lapsien koiria lenkille, on siivottu lapsien koteja, järjestelty vaatekaappejanne, heitetty pois nukkasia paitojanne. Ho

Oho olettepa paljon tehnyt lastenne eteen. Itse en suostuisi tuollaiseen. Olen toki työelämässä vielä, mutta muutenkin olen sitä mieltä, että autetaan hädässä, mutta meillä on omakin elämä ja nuoret aikuiset saavat aikuistua ja kantaa itse vastuuta.

Jos tästä ketjusta jotain oppii niin sen, että älä puutu liikaa aikuisten nuorten elämään vaan anna heidän hoitaa oma elämänsä itse. Anna juuret ja siivet. Thats it.

Juuri näin. Meillä golffataan, matkustellaan ja kutsutaan vieraita, eli eletään omaa elämäämme ja näin tekevät aikuiset lapsemmekin. Kutsutaan heitä päivälliselle, jeesataan joskus lasten hoidossa ja nähdään silloin tällöin lomilla ja juhlapyhinä, mutta emme elä symbioosissa aikuisten lastemme kanssa. Uskon, että näin välitkin pysyvät hyvinä.

Vierailija
224/570 |
25.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kukaan ei ole täydellinen. 

Toivottavasti omista vanhemmistaan eroava muistaa olla täydellinen omien lapsiensa kanssa 

Kenenkään ei myöskään ole pakko ryhtyä äidiksi. Ehkäisy ja abortti on olemassa juuri sen takia että vain vanhemmaksi kelpaavat saisivat lapsia ja soisivat näille onnellisen lapsuuden. 

Vierailija
225/570 |
25.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huonoilta vanhemmilta jää iso omaisuus perittäväksi? Nämä on niin hauskoja juttuja. 

Ja tuohon, moni voi kokea kurin henkiseksi väkivallaksi, en saanut kaljaa ja tupakkaa kotoa enkä saanut mellastaa lähimmällä leikkikentällä iltakaudet.  Läksyhen tekoakin vahdittiin, olen ihan rikki siitä.

Vierailija
226/570 |
25.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa pitäisi tehdä perinnöttömäksi tekeminen paljon helpommaksi kuin mitä se nyt on. Nyt se jälkeläinen on perillinen aina vaikka olisi kadonnut vanhempansa elämästä täysin. Sillä on aina oikeus lakiosaansa jos ei ole menetellyt törkeästi. Monessa muussa maassa testamentilla voi ohittaa rintaperilliset täysin.

Onhan se kyllä kurjaa, kun lapsia ei voi kiristää rahalla. Sitä omatkin vanhemmat aina uhkasi, mutta silti eivät halunneet laittaa euroakaan omaan hyvinvointiin vaan jemmasivat rahat tilille.

Kyse ei ole kiristämisestä millään tavalla. Jos lapsi ei ole millään tavalla elämässä niin miksi hänellä olisi oikeus toisen varallisuuteen tämän kuoleman jälkeen. Kyse on lähinnä itsemäärämisoikeudesta omasta omaisuudestaan. Siis ihan siitä että jokainen voi määrätä mitä omalla omaisuud

Minun äiti kiristi minua siten, että jos en jätä poikaystävääni, en saa joululahjoja. Arvaa mitä tein? Samoin myöhemmin heillä käydessäni minulle tungettiin takin taskuun aina muutama kymppi ja kun kieltäydyin, alkoi äiti vääntää itkua ja sanoi, että isä suuttuu jos en ota rahoja. Otin, koska isän raivokohtaukset oli oikeasti pelottavia. Sitten jossain vaiheessa minulta ruvettiin vaatimaan niitä rahoja takaisin milloin milläkin syyllä. Perinnön menettämisellä uhkailtiin myös aina silloin, jos tein jotain heidän mielestä paheksuttavaa kuten menin vaikka lomamatkalle.

Vierailija
227/570 |
25.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi nämä keskustelut aiheesta menee aina samojen (huonojen) argumenttien jankkaamiseksi? Yritetään tyrehdyttää keskustelu uhriutumalla ja syyllistämällä niitä, joilla on huonoja kokemuksia tyyliin toivottavasti olette itse täydellisiä äitejä.

No ei olla, mutta ymmärretään se itsekin ja ollaan avoimia lasten kritiikille ja siten myös keskustelulle. Täällä ikävään sävyyn kommentoivat eivät ole tainneet lukea sitä ylen juttua tai sitten ei vaan ymmärrys riitä siihen, että ei näiden uhriutuvien ja raivoavien vanhempien kanssa pysty mistään keskustelemaan ja siksi ne välitkin menee poikki lopulta, kun on ensin vuosikymmeniä yritetty selvittää niitä välejä ja jaksaminen vaan loppuu. Koita itse keskustella sellaisen kanssa, joka ottaa suhun kohdistuneet ikävät teot loukkauksina itseään kohtaan, vaikka itse on ollut niissä tapauksissa se väärintekijä. Haiskahtaa vähän narsistiselta käytökseltä, vai mitä?

Tuo on aivan hirveää vähättelyä, että aiheen tärkeyttä yritetään painaa alas sellaisilla höpöhöpöjutuilla, että joku katkoo välit sen takia, ettei saanut kaikkea haluamaansa lapsena. Ei katko ja olette suoraan sanottuna k-päitä, kun jaksatte tuollaista vänkätä ihmisille, jotka ovat koko elämänsä kokeneet vanhemmalta henkistä tai fyysistä väkivaltaa. Hävetkää. Ei ihme, että teihin katkotaan välit, sillä eiköhän nämä kyseiset kommentoijat ole juuri niitä, joihin ei jostain kumman syystä haluta pitää yhteyttä.

Vierailija
228/570 |
25.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jep muistakaa kaikki eläkeläiset, joilla on huonosti käyttäytyviä lapsia nauttia rahoistanne ihan itse. Perinnöttömäksi on vaikea kokonaan Suomessa jättää, mutta tuhlata voi.

Ei siinä vaiheessa mikään kämäinen perintö enää kiinnosta hiirenpaskan vertaa, kun tilanne on niin paha, että välit menee poikki. Silloin halutaan niistä ihmisistä eroon, hinnalla millä hyvänsä.

Ei sillä, että omilta hulttiovanhemmolta mitään jäisikään. Jos jää, aion kieltäytyä perinnöstä. Onneksi ei ole lapsiakaan, joille se siirtyisi. Minä en halua niiltä ihmisiltä yhtään mitään. Eikö varmaan halua ne muutkaan, jotka on tähän ratkaisuun päätyneet.

Vierailija
229/570 |
25.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa pitäisi tehdä perinnöttömäksi tekeminen paljon helpommaksi kuin mitä se nyt on. Nyt se jälkeläinen on perillinen aina vaikka olisi kadonnut vanhempansa elämästä täysin. Sillä on aina oikeus lakiosaansa jos ei ole menetellyt törkeästi. Monessa muussa maassa testamentilla voi ohittaa rintaperilliset täysin.

Jep. Vieraannutetut lapset pitäisi voida ohittaa kokonaan.

Ei. Sinun pitäisi opetella huolehtimaan ehkäisystä ja valitsemaan kumppanisi paremmin. Lapsi ei ole vanhempiensa valinnoista vastuussa.

Kenenkään ei ole pakko lisääntyä Suomessa.

Vierailija
230/570 |
25.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi jotkut täällä kokevat niin suurta tarvetta vähätellä ja lytätä toisten kokemuksia? Joku sanoo, että vanhemmat on kylmiä ja emotionaalisesti manipuloivat ja/tai hyväksikäyttävät lasta omien tarpeidensa täyttämiseen, mutta viis veisaavat sen lapsen tarpeista, niin johan aletaan kuorossa kertoa sille ihmiselle, että ei voi pitää paikkaansa. Et ole mistään kärsinyt ja ei pidä valittaa, vaan antaa loputtomasti anteeksi.

Miksi? Mitä te tiedätte sen toisen ihmisen kokemuksista? Ja mistä kumpuaa tarve vähätellä niitä? Ettei vain omatunto kolkuttaisi ja yritätte saada itselle parempaa mieltä ja oikeutusta väittämällä, että nyt märistään turhista. Jos olette olleet huonoja vanhempia, niin ei se siitä muuksi muutu toisia lyttäämällä. Kasvakaa ihmisinä, kiitos. Teette koko yhteiskunnalle palveluksen.

Vierailija
231/570 |
25.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä me sotajan lapset pärjäsimme varsin hyvin kun mummot ja vaarit meitä hoisivat ja siitä me olemme kiitollisia, mutta tämä nykyinen pahasukupolvi, on sellaista nirppanokkaista lajia, jota pitää kyllä passata ja auttaa, mutta mitään kiitoksen sanaa ei heiltä saa. Ei heille tunnu työtkään maistuvan, kuten meille aikaisemmille sukupolville, jotka teimme lapsesta asti työtä niin että se tuntui.

Nykyisin on näitä tasa-arvo hömpötyksiä ja parisuhdeterapiaa, ja kaikkea muuta hullutusta, mutta omia vanhempiaan ei opita arvostamaan, eikä kunnioittamaan. Me saamme teitä tukea ja elättää, tehdä kaikkemme teidän eteenne, siivota teidän kotejanne ja hoitaa teidän lapsiaanne. Vaikka minä kuinka sanon, miten asiat hoidetaan, sitä kehdataan viskoa niskaa, osoittaa mieltä ja olla niin jääräpäisiä tekemisissään, että aivan hirvittää.

Toivottavasti sinä tyttäreni tulet kuoltuani ymmärtämään miten paljon uhrasin elämästäni sinun ja perheesi vuoksi. Tein kaiken mahdollisen lastesi eteen ja sinä kehtasit minua siitä vielä haukkua. Siivosin vaatekaappejasi ja heitin nukkaantuneet ja rikkoutuneet vaatteesi roskakoriin ja vieläpä ostin tokmanni kaupasta uusia tilalle.

Tyttäreni, kun seisot haudallani, muista miten paljon tein vuoksesi, minä sairas ja vanha ihminen, vein koirasi lenkille, siivosin lapsiesi jälkiä, soitin työpaikallesi monta kertaa ja pyysin että saisit jatkaa työssäsi. Tein kaiken sinun vuoksesi, oman elämäni annoin sinulle, mutta sinä olet aina niin kiittämätön ja katkera.

t. Hylätty yksinäinen mummo ja vaari.

Vierailija
232/570 |
25.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän sen vaikeimmankin vanhemman käytökselle on syy, usein nämä on ylisukupolvisia traumoja, jotka siirtyy sukupolvelta toiselle.

Niin, entä sitten? Silloinhan jokaikisellä olisi aina "syy" huonoon käytökseensä, eikä mikään koskaan muuttuisi. Oma huono tausta ei oikeuta kohtelemaan muita huonosti. Etenkään niitä omia lapsia, joiden pitäisi olla tärkeintä elämässä.

Vierailija
233/570 |
25.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Psykologit kannustavat katkaisemaan keskusteluvälit perheeseen ja sen sijaan käyttämään psykologien palveluja. Se on heille tuottoisaa bisnestä.

Höpöhöpö. Etkö lukenut juttua? Siinä tämä haastateltu terapeutti kertoo, että ammattilainen ei koskaan suosittele välien katkomista. Se on ammattietiikan vastaista. Eli äläpäs levitä valheita täällä.

Vierailija
234/570 |
25.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämän kaappasi taas viiskymppiset, 70-luvulla lapsina olleet.

Te ette tahdo kuulla omien aikuisten lastenne mielipiteitä vaan panette kädet korville ja huudatte: mutkun mun boomeriäiti

Vierailija
235/570 |
25.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perinnöttömäksi tekeminen on helppoa kun vain on ajoissa liikkeellä ja tietää mitä tekee. 

Vierailija
236/570 |
25.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen äiti johon yksi lapsi pitää etäisyyttä. Korkeastikoulutettuna meni "parempiin naimisiin" ja häpeää taustaansa.  Hänellä kai isompi ongelma kuin minulla. Itsehän enää  en voi mitään sille mikä olin ( kouluttamaton työläisperhe)  ja että lapset tuli tehtyä.

Valehtelet itsellesi ja raskaasti, jos kuvittelen moisen syyn olevan välirikon takana. Oletko kysynyt asiaa lapselta? Tuskinpa, koska et halua kuulla vastausta.

Vierailija
237/570 |
25.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti: Kyllä me sotajan lapset pärjäsimme varsin hyvin kun mummot ja vaarit meitä hoisivat ja siitä me olemme kiitollisia, mutta tämä nykyinen pahasukupolvi, on sellaista nirppanokkaista lajia, jota pitää kyllä passata ja auttaa, mutta mitään kiitoksen sanaa ei heiltä saa. Ei heille tunnu työtkään maistuvan, kuten meille aikaisemmille sukupolville, jotka teimme lapsesta asti työtä niin että se tuntui. Nykyisin on näitä tasa-arvo hömpötyksiä ja parisuhdeterapiaa, ja kaikkea muuta hullutusta, mutta omia vanhempiaan ei opita arvostamaan, eikä kunnioittamaan. Me saamme teitä tukea ja elättää, tehdä kaikkemme teidän eteenne, siivota teidän kotejanne ja hoitaa teidän lapsiaanne. Vaikka minä kuinka sanon, miten asiat hoidetaan, sitä kehdataan viskoa niskaa, osoittaa mieltä ja olla niin jääräpäisiä tekemisissään, että aivan hirvittää. Toivottavasti sinä tyttäreni tulet kuoltuani ymmärtämään miten paljon uhrasin elämästäni sinun ja perhees

Hienoa uhriutumista. Bravo. Olet malliesimerkki sellaisesta marttyyrivanhemmasta, josta tässä artikkelissa puhutaan.

Vierailija
238/570 |
25.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämän kaappasi taas viiskymppiset, 70-luvulla lapsina olleet.

Te ette tahdo kuulla omien aikuisten lastenne mielipiteitä vaan panette kädet korville ja huudatte: mutkun mun boomeriäiti

Älä jaksa. Et voi mitenkään tietää minkä ikäisiä täällä kommentoi. Oma epävakaa marttyyriäitini on syntynyt 60-luvulla, omaa ikääni en kerro.

Vierailija
239/570 |
25.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä jos se vanhempi ei ole kykenevä kantamaan vastuuta? Esim minä olen kehitysvammainen eikä voi olla minun vika että pahoinpitelin lapsiani.

Vierailija
240/570 |
25.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei riitä että jaetaan kansaa kahtia niin nyt sitten aletaan jakamaan perheitä kahtia??? On tämä onnellisten ihmisten maa.