Ylellä iso juttu vanhemmista joihin aikuisten lasten on pakko katkaista välit
Miksi tästä aiheesta yritetään täällä palstallakin niin usein vaieta? Olen lukenut monia keskusteluja aiheesta ja eikö joka ketjussa käy useampi vastaaja vähättelemässä koko ilmiötä. Ihan kuin sitä ei edes olisi olemassa.
Miettikää mikä tilanne, ensin olet tullut oman vanhempasi puoelsta kaltoikohdelluksi koko ikäsi ja sitten kun haluat kertoa siitä ja etsiä vertaistukea, sinua ei usko kukaan!
Kiitokset niille jotka ovat em. ketjuissa olleet mukana ja jakaneet kokemuksiaan.
Toivottavasti keskustelu jatkuu ja pitkään!
Kommentit (570)
Vierailija kirjoitti: Kyllä sitä jaksetaan haukkua omia vanhempiaan, vieläpä ihan julkisesti internetissä. Niin sitä vaan jätetään omat vanhemmat sydämettömästi heitteille, kaiken sen uhrautumisen ja passaamisen jälkeen, mitä me olemme tehneet teidän vuoksenne. Eikö teillä ole yhtään kiitollisuutta, meitä kohtaan, sen kaiken jälkeen, mitä me olemme tehneet teidän hyväksenne. Lapsianne ollaan hoidettu ja kuskattu milloin mihin harrastukseen, osteltu monet vaatteet ja leivottu oikein kermatäytekakkua lastenne juhliin. Kutsuttu vieraita lastenne syntymäpäiväjuhliinne ja laulettu lapsienne kanssa. Kyllä sitä ollaan juhlittu ja pidetty hauskaa, kun ollaan tiedetty, että oma vanha äiti hoittaa lapset sillä välin, vaikka on sairas ja kovin raihnainen. On viety lapsien koiria lenkille, on siivottu lapsien koteja, järjestelty vaatekaappejanne, heitetty pois nukkasia paitojanne. Hommattu työpaikkoja ja puolisoita. Kaiken uhrautumisen palkkana on kiittämättö
Uhrautumista, uhrautumista! Ilmiselvä provo ja huono sellainen, mutta hei, eivät teidän lapsenne pyytäneet syntyä teidän lapsiksenne. Kermakakkuja saa kaupastakin.
"Ja perinnönjaossakin pidät vähän etäisyyttä?" Hahaha, melkoisen kulunut kiristyskeino. Munkin isä yritti kiristää "jätän sinut perinnöttömäksi", kun meille tuli riita koskien hänen jatkuvaa kännisekoiluaan. Rahalla ei tehdä paskaa käytöstä tekemättömäksi.
Vierailija kirjoitti: Kyllä sitä jaksetaan haukkua omia vanhempiaan, vieläpä ihan julkisesti internetissä. Niin sitä vaan jätetään omat vanhemmat sydämettömästi heitteille, kaiken sen uhrautumisen ja passaamisen jälkeen, mitä me olemme tehneet teidän vuoksenne. Eikö teillä ole yhtään kiitollisuutta, meitä kohtaan, sen kaiken jälkeen, mitä me olemme tehneet teidän hyväksenne. Lapsianne ollaan hoidettu ja kuskattu milloin mihin harrastukseen, osteltu monet vaatteet ja leivottu oikein kermatäytekakkua lastenne juhliin. Kutsuttu vieraita lastenne syntymäpäiväjuhliinne ja laulettu lapsienne kanssa. Kyllä sitä ollaan juhlittu ja pidetty hauskaa, kun ollaan tiedetty, että oma vanha äiti hoittaa lapset sillä välin, vaikka on sairas ja kovin raihnainen. On viety lapsien koiria lenkille, on siivottu lapsien koteja, järjestelty vaatekaappejanne, heitetty pois nukkasia paitojanne. Hommattu työpaikkoja ja puolisoita. Kaiken uhrautumisen palkkana on kiittämättö
Älä nyt jaksa.
Vierailija kirjoitti:
Miksikähän on lapsia niin paljon sijoituksessa jos aikuiset ihmiset nykyisin ovat niin fiksuja kasvattajia ja korjanneet omien vanhempiensa virheet omassa käytöksessään?
Ennen olisi sijoitukseen laitettu lapsia nykyistä enemmän, jos lastensuojelu olisi ollut samanlaista kuin nykyään. Silloin lapset jätettiin heitteille pärjäämään yksinään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksikähän on lapsia niin paljon sijoituksessa jos aikuiset ihmiset nykyisin ovat niin fiksuja kasvattajia ja korjanneet omien vanhempiensa virheet omassa käytöksessään?
Ennen olisi sijoitukseen laitettu lapsia nykyistä enemmän, jos lastensuojelu olisi ollut samanlaista kuin nykyään. Silloin lapset jätettiin heitteille pärjäämään yksinään.
Sosiaalilnen kontrolli. Vielä minun lapsuudessani 60-luvulla oli vallalla ajattelu että perheen ongelmat olivat perheen ongelmia, eikä niihin saanut kukaan ulkopuolinen puuttua.
Aivan kuten Danten Infernossa niin helvetissäkin on eri asteita.
Mielellään he joilla ollut hyvä lapsuus ja ns normaalit, välittävät vanhemmat niin mielellään kuvittelevat että kaikilla on ollut näin.
Nämä ovat näitä jotka täälläkin ovat ihmettelemässä miten välit vanhempiin voi joku lapsi katkasta.
Ovat kyllä lukeneet lasten pahonpitelystä, taposta, seksuaalirikoksista j n e. Mutta heille se todennäkösesti on fictiota, liian vaikeaa sulattaa tai ymmärtää. Jotain mitä tapahtuu muille, mutta ei todellakaan heidän piirissään.
Itselläni on ollut hyvä lapsuus. Ei mitenkään täydellinen. Olen syntynyt 70 luvulla. Isälleni maistu viina viikonloppusin lapsuudessani, harvoin lapsena sai myöskään leluja mitä toivoi vaan sai mitä tarvitsi. Vaatteet paljo siskolta perittyjä j ne. Näin oli meillä kaikilla 60-70 luvun kasvateilla.
Mulla on ollut burnoutti, johtu paljo omasta luonteestani. Pingo luonne. Töissä aina halunnut loistaa.
Lisäksi lapsi jolla diagnooseja, tarvitsi paljon apua ja tukea. Nyt rakas poikani on jo kuollut ja kaipaan häntä tosi paljon.
Hengellinen herääminen poikani kuoleman takia. Pikkuasiat eivät enää heilauta.
Suomi jos nyt joutuisi sotaan niin voin taata että siihen loppuisi tämänkin palstan pikkuasioista vatvomiset.
Liian monta sukupolvea saanut syödä mahansa täyteen, lämmin asunto, liitto työpaikolla, lomamatkat, elintarvikkeita kaupoissa, terveydenhuolto j n e.
Olen hyvin tietoinen persoonallisuushäiriöisistä vanhemmista, heihin tulee katkasta oman sielun rauhan takia välit.
Mutta ainoat jotka tienaavat nykypäivän terapioista ovat terapeutit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sosiaalilnen kontrolli. Vielä minun lapsuudessani 60-luvulla oli vallalla ajattelu että perheen ongelmat olivat perheen ongelmia, eikä niihin saanut kukaan ulkopuolinen puuttua.
Itse erehdyin sanomaan vanhemmistani jotain negatiivista kodin ulkopuolella. Äiti kuuli siitä joltain ja sitten huusi minulle naama punaisena, että omaan pesään ei saa paskoa. Olin aika pieni enkä ihan ymmärtänyt mistä oli kyse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä minkäikäinen olit mutten heitteillejätettyjä tiedä omassa sukupolvessani enkä lasteni ikäluokassa.
Tosin lapsia oli ulkona leikkimässä, trnavat potki palloa ja luisteli keskenään lähikentillä. Nythän ei sellaista näe kun lapset varjellaan muiden lasten seurastakin ja ulkoilemisesta.789
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä minkäikäinen olit mutten heitteillejätettyjä tiedä omassa sukupolvessani enkä lasteni ikäluokassa.
Tosin lapsia oli ulkona leikkimässä, trnavat potki palloa ja luisteli keskenään lähikentillä. Nythän ei sellaista näe kun lapset varjellaan muiden lasten seurastakin ja ulkoilemisesta.789
Minä olen viettänyt yksin öitä kotona 9-10 -vuotiaasta
Kyllähän sen vaikeimmankin vanhemman käytökselle on syy, usein nämä on ylisukupolvisia traumoja, jotka siirtyy sukupolvelta toiselle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis sinä 70-luvulla syntynyt sanot mutsiksi äitiäsi? No se oli sen ajan kieltä. Elämä jumiutunut lapsuuteen, ei ole muuta sisältöä?
Joku kirjoittaa väkivaltaisesta lapsuudestaan, ja sinä ryntäät netissä tätä ihmistä lisää haukkumaan? Onko sinulla muuta elämänsisältöä kuin nettivihaaminen? Vai oletko sellainen venäjän vihanlevittäjä mistä oli uutisissa, ilkeilette netissä muulle maailmalle kun ette muuta enää voi?
Ainoastaan boomeri. Tuota porukkaa ne on, ainoastaan tuon ne osaavat. Ja kyllä, se sukupolvi on 60-luvulta saakka ollut myös venäjämielinen ja NATO-vastainen.
Sosialismille yhteiskunta on tärkeämpi kuin perhe. Siksi sosialismi on tiivistä perheyhteisöä vastaan. Perheen korvaa dosialistisen yhteiskunnan palvelut ja sosiaaliset tuet.
Vierailija kirjoitti:
Mun on täytynyt hyväksyä, että mulla ei ole koskaan ollut lempeää suhdetta kummankaan vanhemman kanssa. Ne on vain jotain ihmisiä, joita on pakko välillä nähdä ja sietää.
Ei ole mikään pakko sietää, eikä nähdä. Voi vaan hyväksyä sen, että sai huonot vanhemmat, joihin ei mitään lämpimiä välejä synny. Silloin kannattaa luopua niistä haavekuvista ja jatkaa elämäänsä ilman taakkaa.
Psykologit kannustavat katkaisemaan keskusteluvälit perheeseen ja sen sijaan käyttämään psykologien palveluja. Se on heille tuottoisaa bisnestä.
Vierailija kirjoitti:
On olemassa armo ja anteeksi anto. Kukaan ei ole maailman napa. Menneisyyden vangit eivät pääse eteenpäin.
On mutta jos kyseessä on narsistinen vanhempi (ja tässä tapauksessa on ihan oikea diagnoosikin) niin parempi pitää etäisyyttä. Aivan kokonaan en ole välejä katkaissut, mutta ottanut etäisyyttä.
Itseasiassa hänellä on muitakin persoonallisushäiriötä, mutta eipä ne nimet kerro kaikkea. Eli ihmisenä äärettömän mustasukkainen vaimostaan eli äidistäni, väkivaltainen, toista sisarusta hakkui, toista kehui (no tuo jaottelu on narsistille tyypillistä), toisen lapsen olisi pitänyt olla hyvin menestyvä (narsisti elää lapsensa kautta), kateellinen ihmisille, hyväksikäyttää...
Ja hänessähän ei tietenkään ole yhtään mitään vikaa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen viettänyt yksin
Minkä ikäinen olet? Vanhempiesi ikä silloin?
Siksihän lapsia nykyisin on huostassa, vanhempien huumeiden ja alkoholismin takia.
Vierailija kirjoitti:
Psykologit kannustavat katkaisemaan keskusteluvälit perheeseen ja sen sijaan käyttämään psykologien palveluja. Se on heille tuottoisaa bisnestä.
Terveyden hoito on rahastusta. Mielenterveyden hoito helppoa rahastusta.
Vierailija kirjoitti:
Aivan kuten Danten Infernossa niin helvetissäkin on eri asteita.
Mielellään he joilla ollut hyvä lapsuus ja ns normaalit, välittävät vanhemmat niin mielellään kuvittelevat että kaikilla on ollut näin.
Nämä ovat näitä jotka täälläkin ovat ihmettelemässä miten välit vanhempiin voi joku lapsi katkasta.
Ovat kyllä lukeneet lasten pahonpitelystä, taposta, seksuaalirikoksista j n e. Mutta heille se todennäkösesti on fictiota, liian vaikeaa sulattaa tai ymmärtää. Jotain mitä tapahtuu muille, mutta ei todellakaan heidän piirissään.
Itselläni on ollut hyvä lapsuus. Ei mitenkään täydellinen. Olen syntynyt 70 luvulla. Isälleni maistu viina viikonloppusin lapsuudessani, harvoin lapsena sai myöskään leluja mitä toivoi vaan sai mitä tarvitsi. Vaatteet paljo siskolta perittyjä j ne. Näin oli meillä kaikilla 60-70 luvun kasvateilla.
Mulla on ollut burnoutti, johtu paljo omasta luonteestani. P
Kaivavat ja vatvovat niin kauan ihmisen sisintä että sielu on sirpaleina.
Ei täälläkään ole kukaan kirjottanut että olisi voinut paremmin terapian jälkeen.
Meille suomalaisille paras terapia on metsä. Joka on aivan ilmanen. Kengät pois jalasta ja tallustelemaan metsäpolulle.
Olemme metsäkansaa.
Tätä ei muuta korkeakouluopinnot, ei Audit, ei Mersut. Ei miljoona asunnot Helsingissä.
Suomalaisen sielu lepää metsässä.
Ehkei niille lapsille ole aikaa kun pitää omaa lapsuuttaan 30 vuoden takaa potea. Minun äitisuhteeni tärkeämpi kuin antaa huomiota lapsilleni.