Kertokaa Kanta-sivuston vastustajat
Mikä teitä pännii siinä? Miksi kehutte ettette missään tapauksessa käytä sitä? Ne diagnoisit, koetulokset, rokotukset on siellä vaikkette itse sivua käytäkään.
Se on vaivaton tapa uusia esim reseptit.
Kommentit (98)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lääkärissä pitäisi olla mahdollisuus käydä anonyymisti ainakin silloin kun ei ole tarvetta kirjoittaa väärinkäyttöriskin alaisia reseptejä.
Jotenkin tympeää tämä koko elämän kerääminen reikäisiin atk järjestelmiin:
- koko elämän terveystiedot kannassa
- raha-asiat ja varallisuus ns positiivisessa luottirekisterissä ja omaverossa
- sosiaaliset suhteet sosiaalisessa mediassa
- kiinnostuksen kohteet, web selailuhistoria ja tarkat profilointitiedot lukemattomissa digitaalisen markkinoinnin tietokannoissa
- täysi ostohistoria kauppojen bonuskorteilla
- nettiselailutiedot, valokuvat, paikannustiedot ja koko viestihistoria Googlen, Microsoftin ja muiden ohjelmistoyritysten tietokannoissa
- tieto kaikista liikkeistäni teleoperaattorin tietokannassa
Kontrollissa ollaan. Viranomaiset tarvittaessa voivat lukea koko elämäsi.
Toivottavasti tänne ei tule mitään sosiaalista pisteytystä Kiinan tapaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitää itse nähdä esim. labratulokset? Ammattilaisen pitää niistä ilmoittaa, jotta ei turhaan hätäänny yksinään, jos jotain outoa.
Mulla on lääkityksen turvakokeet omaseurannassa. Käyn verikokeessa,tarkastan tulokset itse omakannasta ja olen itse tarvittaessa yhteydessä hoitotahoon,jos tulokset ei osu viiteväleihin. Säästää paljon terveydenhuollon resursseja.
Vastuu on kuitenkin lääkärillä jolle vastaukset menevät, hänen on kuitattava vastaukset nähdyiksi. Itsellä myös ns seurantakokeet !
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä ongelmaa tulee myös jos ihminen lörpöttelee mitä sattuu käynneillään. Itse pitäydyn vaivassani.
Ei epäoleellisia asioita saisi kirjata.
Ei saisi, eikä virheitäkään ja niitä kyllä riittää.
Toivoisin, että ihmisen kuoltua hänen terveys- ja muut henkilökohtaiset tietonsa poistettaisiin tietyn ajan jälkeen järjestelmästä.
Niinhän ei toki tapahdu, mutta eivät nuo tiedot muille kuulu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se ärsyttää, että sinne kootaan väkisin kaikki terveystiedot - ei ole mitään keinoa estää. Hakkereiden unelmakohde.
Näin on
Lähes kaikkien suomalaisten terveystiedot yhteen koonneella tutkijalla tuomio tilasi huumeita pimeästä verkosta
Tää on ihan hullua!
Onko nää meidän Kanta potilastiedot?
Itseasiassa pahempaa.
"Tietoja on kerätty yhteensä 19 eri rekisteristä."
"Aineisto kattaa tietoja muun muassa suomalaisten tartuntataudeista, epämuodostumista, toimeentulotuen nostamisesta, hoitojaksoista, diagnooseista, tehohoidosta, avioliitoista ja sukulaisuussuhteista ja laboratoriovastauksista."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitää itse nähdä esim. labratulokset? Ammattilaisen pitää niistä ilmoittaa, jotta ei turhaan hätäänny yksinään, jos jotain outoa.
Mulle sanottiin että soita jos tuloksissa on jotain pielessä. Minulle se sopii kyllä ja on ihan hyvä juttu että ei tarvita välikäsiä tulkiksi. Tietenkin on oltava se mahdollisuus että halutessa saa yhteyden lääkäriin/hoitajaan.
Näin vapautuu aikoja niitä tarvitseville. On se joskus muinoin ollut ainakin itselle turhauttavaa mennä lääkäriin vain kuulemaan että kaikki ok. Turhaa vaivaa ja turhia kuluja.
Edes sairaanhoitaja ei saa tulkita labratuloksia potilaalle ja nyt potilaan pitäisi se itse tehdä? Ja ei, viitearvoissa oleva tulos ei aina ole ok. Eri asia, jos lääkäri kommentoi Kantaan, että tulokset ok tms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä hammaslääkärikin kyselee käytetyt lääkkeet ja lääkeallergiat. Hän kuitenkin tietää yhteensopivuudet. Terv isossa jälkilääkitystä vaatineessa hammaskirurgin leikkauksessa ollut
No hän voi katsoa sitten ne lääkkeet sieltä listasta, ei se vaadi ihmisen tietojen lukemista sen enempää.
Ei se nää niitä. Eikä ne listat pidä aina paikkaansa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lääkärissä pitäisi olla mahdollisuus käydä anonyymisti ainakin silloin kun ei ole tarvetta kirjoittaa väärinkäyttöriskin alaisia reseptejä.
Jotenkin tympeää tämä koko elämän kerääminen reikäisiin atk järjestelmiin:
- koko elämän terveystiedot kannassa
- raha-asiat ja varallisuus ns positiivisessa luottirekisterissä ja omaverossa
- sosiaaliset suhteet sosiaalisessa mediassa
- kiinnostuksen kohteet, web selailuhistoria ja tarkat profilointitiedot lukemattomissa digitaalisen markkinoinnin tietokannoissa
- täysi ostohistoria kauppojen bonuskorteilla
- nettiselailutiedot, valokuvat, paikannustiedot ja koko viestihistoria Googlen, Microsoftin ja muiden ohjelmistoyritysten tietokannoissa
- tieto kaikista liikkeistäni teleoperaattorin tietokannassa
Kontrollissa ollaan. Viranomaiset tarvittaessa voi
Ketä ne kiinnostaa? Loppujen lopuksi kaikilla on kaikenlaisia vaivoja ja sairauksia, joten niiden lukeminen on vain puuduttavaa, jos on pakon edessä etsittävä sielt jotakin.
Siinä yksi varoittava esimerkki, mihin tietoja voitaisiin käyttää.
"Tällainen on Kiinan dystooppinen pistejärjestelmä: isoveli valvoo ja pisteyttää kaiken
Kiinan hallinnon luoman järjestelmän pyrkimyksenä on seurata kansalaisten kaikkea toimintaa ja pisteyttää ne. Pisteytys saattaa määrätä muun muassa sen, miten matkustat, missä työskentelet tai missä asut."
https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/97df84af-c5fd-4720-a1d3-d36870dc792b
Vierailija kirjoitti:
Edes sairaanhoitaja ei saa tulkita labratuloksia potilaalle ja nyt potilaan pitäisi se itse tehdä? Ja ei, viitearvoissa oleva tulos ei aina ole ok. Eri asia, jos lääkäri kommentoi Kantaan, että tulokset ok tms.
&n
Jo nyt tekoäly osaisi tulkita ne tulokset paremmin kuin 99% lääkäreistä eikä tekisi virheitä, samoin eri kuvat/syöpätutkimukset jne. mutta lääkäreille tämä on paha paikka, heidän työstään katoaa suuria osia ja myös vallasta.
Kannan suurin ongelma on, että sinne kertyy tietoa joka on virheellistä, vanhaa jne. ja virheellisiä tietoja ei pysty korjaamaan ellei lääkäri henkilökohtaisesti suuressa mahtavuudessaan suostu itse korjaamaan ja myöntämään virheensä, jos häneen jotenkin saisi yhteyden. Mitä enemmän tietoa kantaan menee, sitä suurempi rikkinäinen puhelin siitä tulee, ikävä kyllä lääkärit tuntuvat vielä luottavan siihen.
Helppo korjaus olisi jo se, että Kantaan saisi kommentoida kirjauksia, eli potilas voisi kommentoida että tämä on ihan huuhaata, ehkä joku lääkäri tuonkin ottaisi huomioon eikä kollegiaalisesti olettaisi että potilas on aina väärässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulle sanottiin että soita jos tuloksissa on jotain pielessä. Minulle se sopii kyllä ja on ihan hyvä juttu että ei tarvita välikäsiä tulkiksi. Tietenkin on oltava se mahdollisuus että halutessa saa yhteyden lääkäriin/hoitajaan.
Näin vapautuu aikoja niitä tarvitseville. On se joskus muinoin ollut ainakin itselle turhauttavaa mennä lääkäriin vain kuulemaan että kaikki ok. Turhaa vaivaa ja turhia kuluja.Edes sairaanhoitaja ei saa tulkita labratuloksia potilaalle ja nyt potilaan pitäisi se itse tehdä? Ja ei, viitearvoissa oleva tulos ei aina ole ok. Eri asia, jos lääkäri kommentoi Kantaan, että tulokset ok tms.
&n
Höpö höpö. Kyllä saa tulkita ja sanoa että tilaa ajan/kysyy lääkäriltä kun tämäjatämä arvo on pielessä.
Vierailija kirjoitti:
Toivoisin, että ihmisen kuoltua hänen terveys- ja muut henkilökohtaiset tietonsa poistettaisiin tietyn ajan jälkeen järjestelmästä.
Niinhän ei toki tapahdu, mutta eivät nuo tiedot muille kuulu.
25v kuolemasta niin vasta häviävät. PAITSI jokin poikkeus on että säilytetään ikuisesti en muista tarkasti mikä, mutta löytyy varmaankin googlaamalla
Kuinkahan moni on tietoinen, että terveystietosi hävitetään vasta 12 vuoden jälkeen kuolemastasi tai 120 vuoden jälkeen syntymästäsi jos kuolinaika ei ole tiedossa. Paitsi jos olet syntynyt minkä tahansa kuukauden 18. tai 28. päivä, tällöin tietosi säilytetään aina ja ikuisesti.
Vierailija kirjoitti:
Kannan suurin ongelma on, että sinne kertyy tietoa joka on virheellistä, vanhaa jne. ja virheellisiä tietoja ei pysty korjaamaan ellei lääkäri henkilökohtaisesti suuressa mahtavuudessaan suostu itse korjaamaan ja myöntämään virheensä, jos häneen jotenkin saisi yhteyden. Mitä enemmän tietoa kantaan menee, sitä suurempi rikkinäinen puhelin siitä tulee, ikävä kyllä lääkärit tuntuvat vielä luottavan siihen.
Helppo korjaus olisi jo se, että Kantaan saisi kommentoida kirjauksia, eli potilas voisi kommentoida että tämä on ihan huuhaata, ehkä joku lääkäri tuonkin ottaisi huomioon eikä kollegiaalisesti olettaisi että potilas on aina väärässä.
Oli niitä virheitä ennen Kantaakin siellä potilastietojärjestelmissä. Et vaan päässyt itse omakannasta näkemään mitä susta on kirjattu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin vapautuu aikoja niitä tarvitseville. On se joskus muinoin ollut ainakin itselle turhauttavaa mennä lääkäriin vain kuulemaan että kaikki ok. Turhaa vaivaa ja turhia kuluja.Edes sairaanhoitaja ei saa tulkita labratuloksia potilaalle ja nyt potilaan pitäisi se itse tehdä? Ja ei, viitearvoissa oleva tulos ei aina ole ok. Eri asia, jos lääkäri ko
Höpö höpö. Kyllä saa tulkita ja sanoa että tilaa ajan/kysyy lääkäriltä kun tämäjatämä arvo on pielessä.
Ei lääkäriajan varaaminen ole tulkitsemista. Minulle ainakin hoitajat aina sanovat "lääkäri ottaa sitten kantaa" tai vastaavaa. Voi tietysti olla joskus niin, että lääkäri on etukäteen ohjeistanut hoitajaa tai potilasta, että jos arvo on viitteissä tms. on se ok (lääkärin tulkinta).
Vierailija kirjoitti:
Oli niitä virheitä ennen Kantaakin siellä potilastietojärjestelmissä. Et vaan päässyt itse omakannasta näkemään mitä susta on kirjattu.
Nyt ne virheet leviävät vain laajemmalle ja helpommalla ellei kiellä kaikkea tiedonjakoa Kannassa, ei tietysti auta yhden toimijan sisällä yhtään. Aikanaan kun kaikki oli paperilla tai jokaisen eri toimijan omassa järjestelmässä eikä niitä kerätty yhteen tietovarastoon väärän tiedon leviäminen oli vähäisempää. Ja vielä lisäksi nyt jos kieltää tiedon jakamisen lääkärit tuntuvat ottavan siitä pahasti nokkiinsa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Katselin sitä eilen, että aika massiivinen tietojen kieltämisprosessi täytyy tehdä kun sinne ilmestyy koko elämäsi uudistuksen myötä, ei vain vuoden 2014 jälkeen olleet. Ja minullakin oli tietojen katselukielto psykiatriselle puolelle, paitsi hätätilassa niin olen huomannut, että se hätätila on lääkäreille hampaan paikkaus tai gynekologi käynti, jonka perusteella ne kaivaa vuosikymmenen tai kahdenkin takaisia psykiatrian papereita, joten poistin hätätilaruksinkin ihan siitäkin syystä, että ne on täyttä huuhaata ja diagnoosit täyttä mutua.
Taitaa hampilääkäri olla vain vähän utelias...
Samaan kastiin menee optikko. Minulta aina kysytään lupa kurkistaa nopeasti tarkistaakseen, ettei minulla ole näköön vaikuttavia sairauksia tai lääkityksiä. Mitä halvatun väliä sillä on? Ne vaikuttaa, jotka vaikuttaa. Lääkitykseni on pysyvää laatua kroonisten vaivojen takia, joten mitattaessa näköä tilanne on mikä on.
Vierailija kirjoitti:
Se ärsyttää, että sinne kootaan väkisin kaikki terveystiedot - ei ole mitään keinoa estää. Hakkereiden unelmakohde.
Nimenomaan juuri tämä. Rahatkin kehoitetaan jakamaan eri pankkien tileille, koska pankit korvaavat vain 100.000€ asti. No perintö helposti nostaa tuon rajan yli enemmän tai vähemmän. Mutta terveystiedot kerätään samaan koriin, aivan kuin hakkerit, olkaa hyvä. Kaikki koko kansa on teille tarjolla.
Sä et ole ap vissiin ollut koskaan mielenterveyspuolen asiakas. Ne liian yksityiskohtaiset kirjaukset siinä pännii ja niiden vaikutus muuhun hoitoon lähinnä. Pitikö sinne kaikki kirjoittaa, mitä luottamuksella luulin puhuvani...
Ostatko Temusta ? Sinua seurataan vielä enemmän !