Kertokaa Kanta-sivuston vastustajat
Mikä teitä pännii siinä? Miksi kehutte ettette missään tapauksessa käytä sitä? Ne diagnoisit, koetulokset, rokotukset on siellä vaikkette itse sivua käytäkään.
Se on vaivaton tapa uusia esim reseptit.
Kommentit (98)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se ärsyttää, että sinne kootaan väkisin kaikki terveystiedot - ei ole mitään keinoa estää. Hakkereiden unelmakohde.
Näin on
Lähes kaikkien suomalaisten terveystiedot yhteen koonneella tutkijalla tuomio tilasi huumeita pimeästä verkosta
Tää on ihan hullua!
Onko nää meidän Kanta potilastiedot?
Itseasiassa pahempaa.
"Tietoja on kerätty yhteensä 19 eri rekisteristä."
"Aineisto kattaa tietoja muun muassa suomalaisten tartuntataudeista, epämuodostumista, toimeentulotuen nostamisesta, hoitojaksoista, diagnooseista, tehohoidosta, avioliitoista ja sukulaisuussuhteista ja lab
Seuraavaksi tulevat rintaliivien ja alushousujen koot ja niiden muuttuminen elämän aikana sekä tietty kaikki muutkin vaatekoot, ovathan ne arvokasta tietoa hmmm kenelle?
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitää itse nähdä esim. labratulokset? Ammattilaisen pitää niistä ilmoittaa, jotta ei turhaan hätäänny yksinään, jos jotain outoa.
No jotkut pystyvät analysoimaan niitä rationaalisesti ja puhumaan arvoista esim. työterveydessä lääkärille, jonka ei siten tarvitse itse kirjautua Kantaan rupattelun lomassa.
Arvot on myös tärkeitä mahdollisten hitaasti kehittyvien sairauksien arvioinnissa.
Itse ainakin haluan nähdä arvot, ja otan ne kotiin Exceliin sekä vertailen lääkityksen muutoksiin.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä hammaslääkärikin kyselee käytetyt lääkkeet ja lääkeallergiat. Hän kuitenkin tietää yhteensopivuudet. Terv isossa jälkilääkitystä vaatineessa hammaskirurgin leikkauksessa ollut
Siitähän tässä onkin kysymys, että enää ei luoteta potilaan vastauksiin vaan kaikki käyvät Kannassa kurkkimassa. Jos yrittää jotain kertoa, ei sitä kuunnella. Sellainen hammaslääkärikäynti jääkin viimeiseksi siinä paikassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toivoisin, että ihmisen kuoltua hänen terveys- ja muut henkilökohtaiset tietonsa poistettaisiin tietyn ajan jälkeen järjestelmästä.
Niinhän ei toki tapahdu, mutta eivät nuo tiedot muille kuulu.
25v kuolemasta niin vasta häviävät. PAITSI jokin poikkeus on että säilytetään ikuisesti en muista tarkasti mikä, mutta löytyy varmaankin googlaamalla
Olen miettinyt, kun noissa "Kadonnut perillinen" ja muissa vastaavissa ohjelmissa tarkastellaan edesmenneiden henkilökohtaisia tietoja ja kuulutetaan ne maailmalle, mm. mielen sairaudet, pakkohoidot, konkurssit jne.
Esim. Tanskassa.
Kun siirrytään vakuutusperusteiseen terveydenhoitoon, tekoäly kahlaa datasi läpi ja tarjoaa personoidun vakuutuksen maksuineen, riskitekijöihisi perustuen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitää itse nähdä esim. labratulokset? Ammattilaisen pitää niistä ilmoittaa, jotta ei turhaan hätäänny yksinään, jos jotain outoa.
Mulla on lääkityksen turvakokeet omaseurannassa. Käyn verikokeessa,tarkastan tulokset itse omakannasta ja olen itse tarvittaessa yhteydessä hoitotahoon,jos tulokset ei osu viiteväleihin. Säästää paljon terveydenhuollon resursseja.
Vastuu on kuitenkin lääkärillä jolle vastaukset menevät, hänen on kuitattava vastaukset nähdyiksi. Itsellä myös ns seurantakokeet !
Ei niitä verikoevastauksia kukaan automaattisesti terveydenhuollossa katso. Minä katson itse ja otan yhteuttä jos jokin on vialla. Sitten vasta lääkäri katsoo. Uskokaa jo,potilaallakin on vastuunsa,ei terveydenhuolto holhoa ja patista,eikä perään kysele.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä hammaslääkärikin kyselee käytetyt lääkkeet ja lääkeallergiat. Hän kuitenkin tietää yhteensopivuudet. Terv isossa jälkilääkitystä vaatineessa hammaskirurgin leikkauksessa ollut
silti tuntisin oloni turvallisemmaksi jos lääkäri kysyisi MINULTA onko jotain lääkityksiä tai allergioita, ja HALUTESSANI voisin antaa hänelle pääsyn näihin tietoihin tai näyttää hänelle kyseiset kohdat kannasta.
Nehän kysyy vaikka käyvät katsomassa tiedot.
Omalla kohdalla tuo kaikki ns. tieto on johtanut siihen että joudun käymään lääkärissä Virossa. Siellä lääkäri kuuntelee minua ja antaa oikeat lääkkeet. Ei mitään sellaista että muka kuuntelee ja antaa sitten reseptin lääkkeeseen joka ei auta millään tavalla. Omasta puolesta koko Suomen terveydenhuollon saa kaataa.
Vierailija kirjoitti:
Kuinkahan moni on tietoinen, että terveystietosi hävitetään vasta 12 vuoden jälkeen kuolemastasi tai 120 vuoden jälkeen syntymästäsi jos kuolinaika ei ole tiedossa. Paitsi jos olet syntynyt minkä tahansa kuukauden 18. tai 28. päivä, tällöin tietosi säilytetään aina ja ikuisesti.
Tajuatko, että kuolleita ei ole enää olemassakaan eivätkä "he" välitä mitä tietoja säilytetään ja mitä ei.
Vierailija kirjoitti:
Omalla kohdalla tuo kaikki ns. tieto on johtanut siihen että joudun käymään lääkärissä Virossa. Siellä lääkäri kuuntelee minua ja antaa oikeat lääkkeet. Ei mitään sellaista että muka kuuntelee ja antaa sitten reseptin lääkkeeseen joka ei auta millään tavalla. Omasta puolesta koko Suomen terveydenhuollon saa kaataa.
Valitettavasti ne on kaiketi yhdistämässä Viron myös Suomeen, että Kanta kattaa sinne asti.
Kun te vainoharhaiset ymmärtäisitte, että terveysammattilainen katsoo vain niitä tietoja, joita tarvitsee sen oman alansa liittyviin tekijöihin tietää. Emme me katso teidän koko hoitohistoriaa. Alasta riippuen on myös määritetty mitkä tiedot näkyvät kellekin, yksityinen puoli näkee usein vain omat kirjauksensa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinkahan moni on tietoinen, että terveystietosi hävitetään vasta 12 vuoden jälkeen kuolemastasi tai 120 vuoden jälkeen syntymästäsi jos kuolinaika ei ole tiedossa. Paitsi jos olet syntynyt minkä tahansa kuukauden 18. tai 28. päivä, tällöin tietosi säilytetään aina ja ikuisesti.
Tajuatko, että kuolleita ei ole enää olemassakaan eivätkä "he" välitä mitä tietoja säilytetään ja mitä ei.
Mutta geeneistä näkee lastenlastenlastenlasten riskitekijät perinnöllisiin sairauksiin etkä voi saada vakuutusta.
Vierailija kirjoitti:
Valitettavasti ne on kaiketi yhdistämässä Viron myös Suomeen, että Kanta kattaa sinne asti.
Asia ei ole ihan näin paha, Kantaan on tulossa ominaisuus josta sieltä voidaan luovuttaa joku EU mallinen terveystietokokoelma ulkomaille jos sille on antanut luvan. Toisaalta tuossa luvan antamisessa kannattaa olla tarkkana, se kooste kun rakennetaan ei Kanta ota huomioon tiedonjakokieltoja jotka on tehnyt suomessa, eli käyttää kaikkea tietoa.
Vierailija kirjoitti:
Kun te vainoharhaiset ymmärtäisitte, että terveysammattilainen katsoo vain niitä tietoja, joita tarvitsee sen oman alansa liittyviin tekijöihin tietää. Emme me katso teidän koko hoitohistoriaa. Alasta riippuen on myös määritetty mitkä tiedot näkyvät kellekin, yksityinen puoli näkee usein vain omat kirjauksensa.
Miksi te terveysammattilaiset olette vastustaneet sitä rajusti että Kannasta näkyisi suoraan kuka tietoja on katsonut, nyt siellä näkyy vain tietoja käsitellyt organisaatio, ja sen jälkeen pitää osata erilaisilla lippusilla ja lappusilla jotka ovat erilaisia joka toimijalla pyytää tarkempia tietoja kuka tietoja käsitteli. Jos toinen puoli haluu salata tietoja heti alussa, niin ehkä toinenkin osapuoli haluaa tehdä sen.
Vierailija kirjoitti:
Miten tuo Virossa lääkärissä käynti menee, enkuksi? Mistä löytäisi hyvän lääkärin omalääkäriksi?
Tietoturva. Yksittäisen terveyskeskuslääkärin mielenterveysdiagnoosit ilman psykiatrin tai psykologin arviointia ja mahdottomuus niiden oikaisulle.
Vierailija kirjoitti:
Tietoturva. Yksittäisen terveyskeskuslääkärin mielenterveysdiagnoosit ilman psykiatrin tai psykologin arviointia ja mahdottomuus niiden oikaisulle.
Kyllä. Ja jos on joku aikaisempi mt-diagnoosi, terveyskeskuslääkäri mutuilee ja tulkitsee omiaan sen pohjalta ensitapaamisella.
Juuri tämä. Potilas on aina väärässä.