YLE: Jopa joka neljäs suomalainen sairastaa tietämättään uniapneaa. 😫🥱😴Kannattaako sitä hoitaa, miten se vaikuttaa elämiseen?
"Uniapneasta tuli uusi kansantauti"
"Jopa 1,5 miljoonan suomalaisen on arvioitu sairastavan vähintään lievää uniapneaa, usein tietämättään."
Aika moni pistää väsymyksen, päänsäryt, aivosumun ja lihomisen stressin ja ikääntymisen piikkiin, vaikka oikeasti syynä on se, että aivot ovat ison osan yöstä ilman happea eikä potilas itse sitä tiedä.
Te joilla on cpap-laite käytössä, miten hoito on vaikuttanut elämiseen?
Kannattaako uniapneaa hoitaa?
Kommentit (254)
Opetelkaa nukkumaan kyljellänne.
Muistelen hämärästi kun lapsena heräsin aina pirteänä kuin peipponen. Nyt en enää.
Mies lopetti alkoholinkäytön kokonaan. Uniapnea loppui. Yksikin keskikalja aiheuttaa sille uniapneaa. Ja ilman laihduttamista paino putosi parissa vuodessa nuoruuslukemiin.
Kollega oli aina työpäivän jälkeen väsynyt. Kun muut lähtivät salille tai kahvilaan tai bisselle, hän halusi lähteä kotiin lepäämään. Tämä siis joskus 10 vee sitten. No hänet ohjattiin työterveyslääkäriltä tutkimukseen ja uniapneahan se sieltä löytyi ja sitä kautta taas elämänilo ja terveen energia. Ei enää sen jälkeen ole ollut työpäivän jälkeen väsyneen oloinen.
Oli surkeaa katseltavaa, kun 50-vuotias mies oli työpäivän jälkeen väsynyt. Todellla hyvä, että tätäkin sairautta voidaan hoitaa. Vika ei siis ollut työssä vaan miehen hoitamattomassa uniapneassa.
Vierailija kirjoitti:
Muistelen hämärästi kun lapsena heräsin aina pirteänä kuin peipponen. Nyt en enää.
noilla oireilla minäkin menin uniapnea tutkimukseen ja sain keskivaikean diagnoosin. siis mulla ei ollut mitään tietoa että mullakin oli se. sen jälkeen palasivat virkeät aamut ja selviän lyhyemmillä unilla (sängyssä olemisella).
Saako työnantaja irtisanoa uniapneaa sairastavan?
Itsensä lihottaminen on melko varma tapa hankkia uniapnea. Itse asiassa ei tarvitse olla kovinkaan paljon ylipainoa, kun uniapnea iskee.
Tulee sellaisia hitaalla käyviä ukkoja, jotka saattavat olla ärtyneitä aamu-unisia kiukkupusseja tai ainakin ärhäköitä. Itse ovat täysin tietämättömiä siitä, että nukkuessaan elimistö taistelee tukehtumista vastaan.
Kyllähän olotila kärsii, jos koko yön meinaa tukehtua hapenpuutteeseen.
https://www.vauva.fi/keskustelu/3679061/uniapnea-kokemuksia-oireet?page…
https://elamassa.fi/terveys/uniapnean-hoito-muutti-merjan-elaman-nyt-ta…
Siinä pari linkkiä, joista löytyy kokemuksia oireista.
Vierailija kirjoitti:
Lihavien ongelma pääasiassa. Ihan itse aiheutettua siis.
Uniapnea aiheuttaa lihavuutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on cpap ollut kohta kaksi vuotta ja nukun sen kanssa paremmin. Yöhikoilua se ei kuitenkaan minulta poista, ja sydämen syke on edelleen hurjaa öisinkin. Olen nyt melkein 59-vuotias enkä usko, että eläkeikään saakka elän.
Kuulemma joutuu lääkärintarkastukseen kolmen vuoden välein ajokorttia varten, jos uniapnea todetaan. Minulla se tarkastus on edessä ensimmäisen kerran ensi vuoden syksyllä, jos siis silloin vielä elän. Paljonkohan tää hallitus minua siitä maksattaa? Riittääkö kaksisataa euroa?
Tee niin kuin minä eli laihduta uniapnea pois. Kyllä se lähtee, kun paino putoaa riittävästi sellaisiin entisajan lukemiin. Jaksaa paljon paremmin kuin cpap-laitteen kanssa ylipainoisena.
Joillakin laihtuminen auttaa oireisiin, monella ei. Uniapneaa on myös hoikilla.
Nyt monet hoikat eivät lähde tutkimuksiin, kun luulevat, että se on vain lihavien tauti. Tai lähtevät vasta, kun ovat lihavia, monisairaita ja uupuneita.
Astmaa ja allergiaa kannattaa hoitaa. Ehkä osa hoikentuu vähän ajan myötä. Sitten on tyynyjen muotoja mietittävä ja koossa pysymistä. Tukeeko se niskaa oikein, muttei painaisi liikaa. Jos tyyny on hankala, niska ja hartia ei tykkää, saati leuat.
Allergiat aiheuttaa uniapneaa jos nenän limakalvot turvottaa. Minulla ruoka-aineallergiat turvottaa limakalvoja ja lääkkeen käytön jälkeen nukun suu kiinni ilman katkoksia, todella sikeästi ja pitkään.
Vierailija kirjoitti:
Neljäsosa kansasta? Haiseeko tässä jonkun muun mielestä medikalisaatio?
Tämä ei lääkkeillä parane.
Vierailija kirjoitti:
Yön laulaja sairasti uniapneaa ja hänellä oli cpap-laite, mutta oman kertomansa mukaan hän ei halunnut käyttää sitä. Hänelle kävi niin kuin ikävän usein hoitamatonta uniapneaa sairastavalle käy eli sydän repesi ja menehtyi.
Sydänkin on kovilla, kun elimistö ei saa happea.
Sen laitteen kanssa nukkuminen voi olla mahdotonta. Älä tuomitse, jos et tiedä koko tarinaa.
Vierailija kirjoitti:
Olen kuullut että laitteen kanssa herää ensimmäistä kertaa ikuisuuteen virkeänä kuin peipponen ja "uutena ihmisenä".
Kannattaako siis hoitaa tää huoh... jatkuva väsymys ja 12 tunnin unentarve pois???
Minä taas olen kuullut, että laitteen kanssa herää kesken unien siihen, kun laite puhaltaa nenään. Sitten se on pakko ottaa pois, jotta pystyy jatkamaan unia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yön laulaja sairasti uniapneaa ja hänellä oli cpap-laite, mutta oman kertomansa mukaan hän ei halunnut käyttää sitä. Hänelle kävi niin kuin ikävän usein hoitamatonta uniapneaa sairastavalle käy eli sydän repesi ja menehtyi.
Sydänkin on kovilla, kun elimistö ei saa happea.
Sen laitteen kanssa nukkuminen voi olla mahdotonta. Älä tuomitse, jos et tiedä koko tarinaa.
Mikä siitä mahdottoman tekee?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen kuullut että laitteen kanssa herää ensimmäistä kertaa ikuisuuteen virkeänä kuin peipponen ja "uutena ihmisenä".
Kannattaako siis hoitaa tää huoh... jatkuva väsymys ja 12 tunnin unentarve pois???
Minä taas olen kuullut, että laitteen kanssa herää kesken unien siihen, kun laite puhaltaa nenään. Sitten se on pakko ottaa pois, jotta pystyy jatkamaan unia.
Mulla se laite nimenomaan puhaltaa nenään ilmaa sisään ja imee ulos. Näin pystyn nukkumaan suu kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Ei nukkumisasentoa voi opetella. Minä ainakin pyörin monet kerrat yön aikana. Mitän voit päättää missä asennossa nukut nukkuessa?
Uniapnea mittauksessa nukuin 2% mahallaan yön aikana. Loput tasaisesti selällään, vasemmalla kyljelllä ja oikealla kyljellä.
Suurin osa ihmisistä taitaakin vaihtaa asentoa unissaan. Ei siinä taida opettelu auttaa.
Kuriositeettina kerron, että minä taas en koskaan vaihda asentoa unissani. Herään aina samasta asennosta, johon olen nukahtanut. Olin sellainen jo vauvana. Nuorena nukuin koko yön aina kerralla, mutta aikuisiällä olen alkanut herätä itsekseni muutaman tunnin nukuttuani, ilmeisesti kääntämään kylkeä, jottei toiseen kylkeen ala sattua liikaa. Mitään tästä en ole opetellut, vaan se vain tapahtuu, vaikka yrittäisin tehdä toisin.
Tee niin kuin minä eli laihduta uniapnea pois. Kyllä se lähtee, kun paino putoaa riittävästi sellaisiin entisajan lukemiin. Jaksaa paljon paremmin kuin cpap-laitteen kanssa ylipainoisena.