Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

YLE: Jopa joka neljäs suomalainen sairastaa tietämättään uniapneaa. 😫🥱😴Kannattaako sitä hoitaa, miten se vaikuttaa elämiseen?

Vierailija
22.08.2024 |

"Uniapneasta tuli uusi kansantauti"

"Jopa 1,5 miljoonan suomalaisen on arvioitu sairastavan vähintään lievää uniapneaa, usein tietämättään."

https://yle.fi/a/3-11998748

Aika moni pistää väsymyksen, päänsäryt, aivosumun ja lihomisen stressin ja ikääntymisen piikkiin, vaikka oikeasti syynä on se, että aivot ovat ison osan yöstä ilman happea eikä potilas itse sitä tiedä.

Te joilla on cpap-laite käytössä, miten hoito on vaikuttanut elämiseen?

Kannattaako uniapneaa hoitaa?

Kommentit (263)

Vierailija
181/263 |
02.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla vaikea uniapnea ollut teinistä asti eli yli 20 vuotta. Painosta tämä ei ole johtunut sillä olen ollut todella solakka aina paitsi viimeisten parin vuoden ajan. Itse en uniapneasta ole kärsinyt mutta muut kylläkin. 

Nyt olen käyttänyt cpap laitetta nelisen vuotta. Tässä lista asioista jotka ovat muuttuneet:

Puoliso lähti

Aamuiset vatsaongelmat ilmestyneet ja kauheat ilmavaivat

Särkyä ja kipua herätessä

Yöheräilyä

Painon nousu jostain ihme syystä

Laite viduddaa niin paljoa ettei tee mieli nukkua

Elämä mennyt aina vain paskemmaksi

Toisin sanoen cpap on vain haitake mutta kärsinpähän pitempään kun en kuole hengityskatkokseen.

Mullakin todennäköisesti puoliso lähtisi, jos alkaisin käyttää tuollaista laitetta. Eihän hän hitaasti nukahtavana pystyisi nukkumaan ollenkaan. En tosin varmaan itsekään.

Onneksi mulla on tuota koomaväsymystä vain, jos olen nukkunut selälläni. Nukun käytännössä aina kyljelläni (olen tuo edellinen, joka ei liiku unissaan), joten hyvällä tuurilla asento riittää.

Vierailija
182/263 |
02.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on cpap ollut kohta kaksi vuotta ja nukun sen kanssa paremmin. Yöhikoilua se ei kuitenkaan minulta poista, ja sydämen syke on edelleen hurjaa öisinkin. Olen nyt melkein 59-vuotias enkä usko, että eläkeikään saakka elän. 

Kuulemma joutuu lääkärintarkastukseen kolmen vuoden välein ajokorttia varten, jos uniapnea todetaan. Minulla se tarkastus on edessä ensimmäisen kerran ensi vuoden syksyllä, jos siis silloin vielä elän. Paljonkohan tää hallitus minua siitä maksattaa? Riittääkö kaksisataa euroa? 

Tee niin kuin minä eli laihduta uniapnea pois. Kyllä se lähtee, kun paino putoaa riittävästi sellaisiin entisajan lukemiin. Jaksaa paljon paremmin kuin cpap-laitteen kanssa ylipainoisena.

Joka kolmas uniapneasta kärsivä on normaalipainoinen. Silloin ei paljon laihduttamiset auta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/263 |
02.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todellakin kannattaa hoitaa.

Ennen särki lähes aina päätä eikä mikään määrä särkylääkkeitä auttanut. Nyt huomattavasti harvemmin ja lääkkeet tehoavat yleensä. Aivot toimivat paljon paremmin, tosin edelleenkään en ole mikään supermuistinen. En herää yöllä vähän väliä käymään pissalla. Suu ei ole rutikuiva aamulla.

Cpap ollut käytössä jotain vähän vajaa puoli vuotta.

Vierailija
184/263 |
02.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opetelkaa nukkumaan kyljellänne.

Joillain hengityskatkoja on nimenomaan kylkimakuulla eniten!

Vierailija
185/263 |
02.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ollut cpap käytössä 9 vuotta, en osaa enää nukkua ilman. Puolisoa ei häiritse kone, sehän ei pidä mitään ääntä. Ainoa haittapuoli on, että osaan nukkua koneen kanssa ainoastaan vasemmalla kyljellä, mikä aiheuttaa olkapään ja käden puutumista. Mutta päänsäryt, painajaiset ja yölliset vessareissut on kadonnut täysin. 

Vierailija
186/263 |
02.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä kannattaa hoitaa. Minulla olo muuttui yhden yön aikana niin, että jatkuva kooma loppui, nukuin yön heräämättä ja heräsin aamulla virkeänä. Siis yhdessä yössä tuollainen muutos. Cpap-laitteeseen meni muutama päivä tottuessa. Maski oli liian tiukalla ja päätin nukkua yön ilman sitä. Sen jälkeen en ole ilman laitetta nukkunut.

Onnekas olet. Toiset ei totu laitteeseen millään. Itse herkkäunisena olisin varmasti ongelmissa tuon laitteen kanssa. 

Minulla on asentouniapnea ja sain aikoinaan CPAP-laitteen. Ensimmäisenä tai toisena yönä heräsin järkyttävään tukehtumisen tunteeseen (luulin kuolevani) - CPAP-laite huusi täysillä ja yritti väkisin tunkea ilmaa sisään. Tämän jälkeen yritin muutaman vrk tauon jälkeen parina yönä nukkua lait

Sukulaismies teki samoin tai häneltä otettiin se pois kun ei kerta käyttänyt. Kuoli sitten aortan repeämään suorilta jaloilta. Sydän ei kestänyt uniapneaa.

Jos laite kerran ei onnistu saamaan ilmaa sisään, vaikka puskee täydellä teholla, niin mitä sen käyttäminen auttaisi? Tai jos sen kanssa ei vain kertakaikkiaan onnistu nukkumaan, niin ei sitäkään sydän kestä loputtomiin. Eli ei vika ollut sukulaismiehesi tyhmyydessä, niinkuin annat ymmärtää, vaan siinä, ettei hänelle löytynyt sopivaa hoitoa.

Vierailija
187/263 |
02.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Isäni oli ylipainoinen eikä suostunut käyttämään uniapnealaitetta. Kuoli sitten sydämen repeämiseen eräs aamupäivä. Oli sydämelle liikaa olla hapenpuutteessa joka yö.

"Ei suostunut". Jos sen kanssa ei pysty nukkumaan, vaikka kuinka yrittäisi, niin ei sitä silloin voi käyttää. Lakatkaa jo syyttämästä sukulaisianne.

Vierailija
188/263 |
02.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maskeja on erilaisia, itse en osannut nukkua suun ja nenän peittävän maskin kanssa. Vaihdettiin nenämaskiin, opin nopeasti nukkumaan suu kiinni (ennen avasin suun nukkuessa). Nyt on niin ihanaa laittaa maski päähän ja nukahtaa samantien syvään uneen 

Vierailija
189/263 |
02.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on cpap ollut kohta kaksi vuotta ja nukun sen kanssa paremmin. Yöhikoilua se ei kuitenkaan minulta poista, ja sydämen syke on edelleen hurjaa öisinkin. Olen nyt melkein 59-vuotias enkä usko, että eläkeikään saakka elän. 

Kuulemma joutuu lääkärintarkastukseen kolmen vuoden välein ajokorttia varten, jos uniapnea todetaan. Minulla se tarkastus on edessä ensimmäisen kerran ensi vuoden syksyllä, jos siis silloin vielä elän. Paljonkohan tää hallitus minua siitä maksattaa? Riittääkö kaksisataa euroa? 

Tee niin kuin minä eli laihduta uniapnea pois. Kyllä se lähtee, kun paino putoaa riittävästi sellaisiin entisajan lukemiin. Jaksaa paljon paremmin kuin cpap-laitteen kanssa ylipainoisena.

Joka kolmas uniapneasta kärsivä on normaalipainoinen. Silloin ei paljon laihduttamiset auta.

Ja vi....   on. En usko.

Vierailija
190/263 |
02.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuttava laihdutti uniapnean pois laihdutuslääkkeillä ja piristyi todella paljon ja vapautui uniapnealaitteesta. Laihdutuslääkitys oli niin kallis, että säästöt hupenivat ja hän joutui lopettamaan laihdutuslääkityksen. Sen seurauksena hän lihotti itselleen takaisin uniapnean ja  uniapnearuljanssi laitteineen alkoi uudelleen. Nykyisin on jo todella lihava ja säästää taas rahaa saadakseen nauttia hetken kevyestä olosta.

"Lihotti itselleen takaisin uniapnean". Ei lihottanut, vaan lihoi siksi, ettei enää voinut käyttää laihdutuslääkettä. 

Vierailija
191/263 |
02.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En nukahtele mihin tahansa. Kärsin unettomuudesta ja voin valvoa aamuun asti. Jos nukun herään monta kertaa yössä. Minulla epäillään uniapneaa ja se tutkitaan. Eikö tässä ole ristiriita? 

Vierailija
192/263 |
02.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ylipainoisten vaiva ja sairaushan tuo on pääasiassa. Lähtee laihduttamalla ja aloittamalla terveelliset elämäntavat.

Hoitamaton uniapnea pilaa elämän. Olo ei ole niin virkeä kuin nuorena eikä pääkoppakaan pelaa. Menee terveys ja lopulta pettää sydän.

Terveelliset elämäntavat eivät oikein ole mahdolliset, jos kärsii hoitamattomasta uniapneasta. Syy-seuraus -suhdekin saattaa olla täsmälleen päinvastoin: hengityskatkokset unen aikana johtavat lihomiseen.

Vierailija
193/263 |
02.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla ollut cpap käytössä 9 vuotta, en osaa enää nukkua ilman. Puolisoa ei häiritse kone, sehän ei pidä mitään ääntä. Ainoa haittapuoli on, että osaan nukkua koneen kanssa ainoastaan vasemmalla kyljellä, mikä aiheuttaa olkapään ja käden puutumista. Mutta päänsäryt, painajaiset ja yölliset vessareissut on kadonnut täysin. 

Kaverin laite taas kuulostaa samalta kuin Darth Vader.

Vierailija
194/263 |
02.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joka kolmas uniapneasta kärsivä on normaalip

Ainut tuntemani apneapotilas lähipiirissä on korkeintaan normaalipainoinen, paremminkin hoikka.Itse olen jonkun verran ylipainoinen ja minulla on asentoriippuvainen lievä apnea johon ei saa cpap laitetta mutta voisin kyllä sellaisen itse hankkia jos vain tietäisi mistä sellaisen voi ostaa järkevällä hinnalla.

Vierailija
195/263 |
02.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En nukahtele mihin tahansa. Kärsin unettomuudesta ja voin valvoa aamuun asti. Jos nukun herään monta kertaa yössä. Minulla epäillään uniapneaa ja se tutkitaan. Eikö tässä ole ristiriita? 

Ihan mahdollista kärsiä sekä unettomuudesta että uniapneasta. Niin se minullakin oli. Käsittääkseni naisilla varsinkin tällaista. En ollut ajatellutollenkaan että minulla voisi olla uniapnea, oli melkoinen yllätys kun olikin vaikea uniapnea.

Vierailija
196/263 |
02.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos laite kuulostaa Darth Vaderilta, maski ei ole eikein sovitettu.

Sinä, joka kerroit herääväsi useita kertoja, hengityskatkokset just aiheuttaa tuota heräilyä. 

Vierailija
197/263 |
02.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

HAMPAAT VAIKUTTAA KUN VANHENEE !!!!   Järkyttävä sokerikarkki seuraus on että hampaat on eri korkuisia , ei hammaslääkärit ehdi tutkia purentaa ja samankorkuisia miettiä.  Alkaa leuat lonksua. Hampaat ei enää pure kuin ennen eikä osu kohdilleen . Siksi alkaa naama muuttua kun leuka painuu kasaan.  Hampaan pinnat on madaltunut. Siinä saa kuorsata!   Ja yllätys mutta illalla syö suklaata ja nukahtaa niin aamulla on ruskeaa kuolaa tyynyllä. Näin ei nuorena tapahtunut. Alkaa olla parobronkiittisvaihe. Eikä mikään auta. Vaihdevuodet ja herää yöllä kun haukkoo henkeä. Hormonien takia pää sekaisin. Meno paussi on todellista. Vanhuus tulee. Iho muuttuu. Tekohampaat odottaa. Kaksi tyynyä ja vesilasi. Päivä unet verensokeri. 

Vierailija
198/263 |
02.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja uniapneahan herättää monta kertaa yössä.

Vierailija
199/263 |
02.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Happi kone on hyvä elikkä happiviikset. Hyvä hammaslääkäri purenta. 

Vierailija
200/263 |
03.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luultavasti tutkimus ja laite on liian vaikea monille. Pitäisi keksiä mikä helposti auttaa ihmisiä tai miten helposti voi todeta. Entä tyynyn muoto, ei kai litteä.

Ei kannata luulon perusteella tehdä päätöksiä. Uniapneatutkimus tapahtuu kotona kotiin saatavien laitteiden avulla. Se on helppo homma. Minullekin napsahti uniapneadiagnoosi ja ja muutuin ihan eri ihmiseksi, kun sain laitteen. Ylipaino minullakin uniapnean syynä. Ehdottomasti kannattaa hoitaa niin ei kuole sydäriin.

Toivoisin että mieheni hakeutuisi tutkimuksiin, mutta hän on sanonut, että ei tuosta kotitestaamisesta tulisi mitään. Hänelle koko nukkuminen on täysi mörkö. Kukkuu rättiväsyneenä, välillä varmaan torkkuenkin, nojatuolissa aamuyöhön asti. Raahautuu puoliunessa sänkyyn eli ei puhettakaan, että siinä vaiheessa mitään antureita pukisi päälleen. Nukkuu, kuorsaa, ja juoksee kerran-pari vessassa. Mihin ne piuhat silloin laitettaisiin, hän miettii. Ja ahdistuu jo ajatuksesta, että joku anturi on jossain. Se varmaan painaa tai hiertää. Hitto että on vaikeaa.