Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

YLE: Jopa joka neljäs suomalainen sairastaa tietämättään uniapneaa. 😫🥱😴Kannattaako sitä hoitaa, miten se vaikuttaa elämiseen?

Vierailija
22.08.2024 |

"Uniapneasta tuli uusi kansantauti"

"Jopa 1,5 miljoonan suomalaisen on arvioitu sairastavan vähintään lievää uniapneaa, usein tietämättään."

https://yle.fi/a/3-11998748

Aika moni pistää väsymyksen, päänsäryt, aivosumun ja lihomisen stressin ja ikääntymisen piikkiin, vaikka oikeasti syynä on se, että aivot ovat ison osan yöstä ilman happea eikä potilas itse sitä tiedä.

Te joilla on cpap-laite käytössä, miten hoito on vaikuttanut elämiseen?

Kannattaako uniapneaa hoitaa?

Kommentit (254)

Vierailija
121/254 |
20.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luultavasti tutkimus ja laite on liian vaikea monille. Pitäisi keksiä mikä helposti auttaa ihmisiä tai miten helposti voi todeta. Entä tyynyn muoto, ei kai litteä.

Ei kannata luulon perusteella tehdä päätöksiä. Uniapneatutkimus tapahtuu kotona kotiin saatavien laitteiden avulla. Se on helppo homma. Minullekin napsahti uniapneadiagnoosi ja ja muutuin ihan eri ihmiseksi, kun sain laitteen. Ylipaino minullakin uniapnean syynä. Ehdottomasti kannattaa hoitaa niin ei kuole sydäriin.

Vierailija
122/254 |
20.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajokortin ainakin sais ottaa pois enkä töihin uskaltaisi palkata yhtään uniapnean itselleen syönyttä antisankaria.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/254 |
22.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laihdutus tai laite. Ilman laitetta harva kykenee laihduttamaan väsymyksen, voimattomuuden ja makeannälän takia.

Vierailija
124/254 |
22.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

SItten kun mukaan isketään muut Suomen kansantaudit 2-tyypin diabetes, verenpainetauti ja sepelvaltimotauti ja tietenkin kateus niin alkaa soppa olemaan valmis.

Vierailija
125/254 |
22.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka valtaosa uniapneaa sairastavista onkin hankkinut uniapneansa ihan itse itsensä lihottamalla, ei silti kannata tuijottaa pelkkää painoa.

Uniapnean tunnusmerkit (yksikin näistä):

- yöllä tarve käydä pissalla

- aamulla ei ole virkeä olo

- päivällä väsyttää

- työpäivän jälkeen maistuu päiväunet

- makean nälkä

- laiskuus ja vetelyys, yleinen aktiivisuuden pieneneminen

Lisäksi heikentynyt muisti ja oppimiskyky verrattuna siihen mitä ne olivat nuorempana ennen uniapneaan sairastumista.

Uniapnean oireet pahenevat niin salakavalan hitaasti, että uniapneaan sairastunut ei niitä huomaa, vaikka kärsiikin uniapnean seurauksista ja voi menehtyä siihen. Moni pistää oireet hormonitoiminnan, menopaussin ja ties minkä ikääntymisen piikkiin.

Monet uniapnealaitteen saaneet ovat raportoineet ensimmäisen hyvin nukutun yön jälkeen heränneensä ihan uutena ihmisenä. "Ai näinkö voi olla virkeä koko päivän." Suurin harmitus on ollut se, että he ovat ehtineet tuhlata elämästään useita vuosia väsyneenä olemiseen ennen kuin älysivät hakea uniapneadiagnoosin.

Vierailija
126/254 |
22.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän noita hitaalla käyviä lihavia miehiä joskus näkee ja heti huomaa että sairastavat uniapneaa eikä ole hoitoa.

Vierailija
127/254 |
23.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

SItten kun mukaan isketään muut Suomen kansantaudit 2-tyypin diabetes, verenpainetauti ja sepelvaltimotauti ja tietenkin kateus niin alkaa soppa olemaan valmis.

Noistakin useimmat tapaukset on ihan itse itsensä lihottamalla hankittuja sairauksia. Ihan niin kuin uniapneakin,

Vierailija
128/254 |
28.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lihavien juttu. Laihduttamalla paranisi.

Vierailija
129/254 |
28.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lihavien ongelma pääasiassa. Ihan itse aiheutettua siis.

Uniapnea aiheuttaa ajan mittaan lihavuutta monelle. 

Vierailija
130/254 |
28.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla elämä parani selvästi laitteen myötä. En edes tajunnut kuinka väsynyt oikeasti olin, ennen kuin aloin nukkua taas. 

Se kauhea aivosumu alkoi helpottaa nopeasti, makeannälkä helpotti selvästi ja paino lähti putoamaan. 

Suosittelen kokeilemaan vaikka siihen laitteeseen voikin olla vaikea tottua. 

Vierailija
131/254 |
28.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa hoitaa. Aloitin cpap-laitteen käytön 3 v sitten ja huomaan heti eron huonompaan joa nukun ilman laitetta

Vierailija
132/254 |
02.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuttu kuoli uniapnean aiheuttamaan sydämen repeämiseen ja ikää ei siis ollut kuin 54 vee. oli aina väsynyt vaikka nukkui kellon ympäri.

Vierailija
133/254 |
05.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttava laihdutti uniapnean pois laihdutuslääkkeillä ja piristyi todella paljon ja vapautui uniapnealaitteesta. Laihdutuslääkitys oli niin kallis, että säästöt hupenivat ja hän joutui lopettamaan laihdutuslääkityksen. Sen seurauksena hän lihotti itselleen takaisin uniapnean ja  uniapnearuljanssi laitteineen alkoi uudelleen. Nykyisin on jo todella lihava ja säästää taas rahaa saadakseen nauttia hetken kevyestä olosta.

Vierailija
134/254 |
05.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuttava laihdutti uniapnean pois laihdutuslääkkeillä ja piristyi todella paljon ja vapautui uniapnealaitteesta. Laihdutuslääkitys oli niin kallis, että säästöt hupenivat ja hän joutui lopettamaan laihdutuslääkityksen. Sen seurauksena hän lihotti itselleen takaisin uniapnean ja  uniapnearuljanssi laitteineen alkoi uudelleen. Nykyisin on jo todella lihava ja säästää taas rahaa saadakseen nauttia hetken kevyestä olosta.

sairasta jos on totta!!

Vierailija
135/254 |
05.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikka valtaosa uniapneaa sairastavista onkin hankkinut uniapneansa ihan itse itsensä lihottamalla, ei silti kannata tuijottaa pelkkää painoa.

Uniapnean tunnusmerkit (yksikin näistä):

- yöllä tarve käydä pissalla

- aamulla ei ole virkeä olo

- päivällä väsyttää

- työpäivän jälkeen maistuu päiväunet

- makean nälkä

- laiskuus ja vetelyys, yleinen aktiivisuuden pieneneminen

Lisäksi heikentynyt muisti ja oppimiskyky verrattuna siihen mitä ne olivat nuorempana ennen uniapneaan sairastumista.

Uniapnean oireet pahenevat niin salakavalan hitaasti, että uniapneaan sairastunut ei niitä huomaa, vaikka kärsiikin uniapnean seurauksista ja voi menehtyä siihen. Moni pistää oireet hormonitoiminnan, menopaussin ja ties minkä ikääntymisen piikkiin.

Monet uniapnealaitteen saaneet ovat raportoineet ensimmäisen hyvin nukutun yön jälkeen heränneensä i

Mun mielestä tuo on ihan paskapuhetta, että "vuosia sairastin tietämättäni ja Simsalabim, ensimmäisen hyvin nukutun yön jälkeen olin kuin uusi ihminen!"

Jos sä olet vuosikausia nukkunut huonosti uniapnean takia, ei se yhdessä yössä oikene. Mulla meni pitkälti yli vuosi cpap koneen saamisesta siihen että alkoi virkeys voittamaan, arviolta yli 5v oli hoitamaton  uniapnea.

Vierailija
136/254 |
05.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaako hoitaa?

Kokeilepa nukkua silleen läpi yön, että vaikkapa 30 kertaa tunnissa, joka tunti, joku peittää sun hengitystiet umpeen ja päästää irti vasta kun oikein pinnistelet.

Tulen sen jälkeen kysymään uudestaan.

Vierailija
137/254 |
05.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla todettiin lievä uniapnea, niin ei määrätty sitä laitetta. Lainasin kokeeksi veljen härveliä, en kyllä oppinut nukkuun sen kanssa. Nykyään käytän apteekin haavateippiä, semmosta kapeempaa laitan suikaleen nenänalusesta leukaa kohti niin että suu on teipattuna kiinni. Pystyn puhuun (epäselvästi), yskiin ja aivastaan suupielestä. Mutta oletettavasti en kuorsaa yöllä.

En osaa sanoo miten paljon siitä on apua, muta siitä teippaamisesta on tullut ihan vaki-iltarutiini, monta vuotta jo. Eipä siitä ainakaan haittaa tunnu olevan. Mun iho kestää hyvin teipin liiman. Luin aikanaan Nestor Jamesin kirjan 'Hengitys', siinä se kokeilee elää kuukauden nenä kiinni teipattuna, ja totesi että jatkuva suu-hengittäminen tekee kurjan olon. Ja että kuulema joku intiaaniheimo opettaa jo vauvat nukkuun suu kiinni.

Ei se cpap kone ole mikään yhden koon sukkahousu joka sopii kaikille. Kun saat koneen, siihen säädetään asetukset, kaikenmaailman virtaamat ja vastapaineet ja reaktioajat ymym. Sitten kontrollikäynneillä kysellään palautetta että mikä tuntuu hyvältä ja mikä ei, hoitsu sitten säätää asetuksia palautteen perusteella etänä. Lisäksi maskin valinta on tärkeää löytää sopiva, jokaisen naama on eri muotoinen ja vain kokeilemalla löytyy sopiva. Sen jälkeen alkaa se hengittämisen totutteleminen. Mulla meni varmaan yli puoli vuotta, ennenkuin alkoi tuntumaan että nyt homma rokkaa.

Siksi en ihmettele että jos kerran kokeilit veljesi laitetta, se ei tuntunut toimivan sulle 🤣

Vierailija
138/254 |
13.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ystäväni meni työkyvyttömäksi uniapnean takia. Järjetön väsymys, vaikka omien sanojensa mukaan nukkui kellon ympäri ja tankkasi sokeria ja herkkua minkä ehti. Oli lihava ja lihoo edelleen. Nukahteli minne sattui ja aina ensimmäinen hengenveto nukahtamisen jälkeen päättyi hiljaisuuteen ja sitten korahdukseen ja heräämiseen ihan hetkeksi.

Sitten taas hiljaisempaa hengitystä muutama veto, syvempi korahdus, tauko (ei hengitä) ja taas herää yskimään ja sama kuvio toistuu ja toistuu. Sanoin hänelle että hänen pitää mennä lääkäriin, mutta ei kun ei.

Vierailija
139/254 |
13.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdottomasti tutkittava ja hoidettava!

Itse olin onnekas ja sain laitteen suht nopsaan. Ollut jo monta vuotta.

Nykyään uniapneatutkimuksiin kova jono ja laitteistakin pulaa.

Vierailija
140/254 |
16.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lihavien ongelma eli puolet suomalaisista... 🤣🤣🤣🤣🤣!!!!!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi kuusi