Uniapnea kokemuksia, oireet?
Hei, Olen menossa kohta tutkimuksiin ja ajattelin kysäistä teiltä uniapneaa sairastavilta että milloin aloitte epäilemään uniapneaa? Mitkä olivat oireet? ja minkälainen ero oli kun saitte hoitoa? (CPAP)
Kiitos!
Kommentit (28)
maksaako työterveslääkärin kunta jos menee uniapneatutkimukseen ja saako heti laitteen?
Hei!
Vähän myöhässä vastaus, mutta!
Oma prosessi meni näin.
Asuin Vantaalla, missä työterveydenhuoltona toimi terveystalo. Siellä kysyin apneaan liittyen testausta. Heillä ei ollut kotitestausvälineitä ja unitutkimus sitä kautta olisi maksanut +500€ (ei kuulunut työterveyspakettiin), sanoivat, että julkisten kautta saa sitten edullisempaan hintaan. No jätin asian sikseen.
Muutin vuotta myöhemmin Pohjanmaalle, jossa kävin sitten vuositarkastuksessa. Tällä kertaa työplussassa. Siellä otin asian esiin ja antoivat uuden ajan, jolloin noutaa kotitestipaketti (2 viikon sisään tämän siis sain). nukuin yön testerin kanssa ja palautin aamulla työterveyshuoltoon. Seuraavalla viikolla tuli tulokset ja havaittu vakava obstruktinenuniapnea. Siitä päästiin suoraan jonoon (joka on eittämättä pitkä). 4kk myöhemmin pääsin koulutukseen ja maski kainalossa kotiin.
Tänään aloitan hoidon ja fiilis on positiivinen.
Lamauttava, jatkuva väsymys. Pakko vetää päikkärit duunin jälkeen ja keskellä päivää meinaa nukahtaa auton rattiin, sekä illalla sohvalle.
Vierailija kirjoitti:
Ei voi parantua, elinikänen vaiva siis. Hoidolla voidaan helpottaa / saada ns lähes täysin oireettomaksi mutta vaatii aina sen laitteen. Toki jos ylipainosta ym johtuessa reilulla painon pudottamisella voidaan saada myös ns oireettomaksi.
Jos rakenteellista vikaa niin silloin ainoa vaihto ehto on cpap laite, ja kuulemma voidaan tehdä joku todella vaikea ja harvinainen leikkaus jolla esim leukaa siirretään ns ulos päin, jonka ideana on tehdä hengitys teille enemmän tilaa.
Mutta tosiaan lekuri joka tosta leikkauksesta puhui totesi sen olevan todella vaikea leikkaus, johon ei kovin kevyin perustein lähdetä.
On kyllä suuhun laitettavia kiskojakin mitkä siirtävät juuri alaleukaa eteenpäin ja näin helpottavat rakenteellista uniapneaa. Voi ihan itse alaleukaa hieman eteenpäin siirtämällä selällään ollessa koettaa kuinka se vaikuttaa. Tulee heti tilaa hengitysteihin. Itse hankin juuri tuollaisen kiskon vaikka on cpap-laitekkin.
Aamuväsymys ("olisinpa saanut nukkua pidempään") on varma merkki uniapneasta. Moni selittelee olevansa "aamutorkku" ja sellainen onkin - hoitamattoman uniapnean takia.
Minulla todettiin joskus lievä uniapnea. En ottanut maskia mutta lääkäri sanoi, että sain semmosen myöhemmin jos haluaisin. Nyt olen tyytynyt tennispalloon selän alla.
Kannattaisiko CPAP-laite ostaa itse (ei näytä kovin kalliita olevan) vai pyytää lääkärin kautta? Mistä tietää mikä laite soveltuu itselle parhaiten?
Väsymys, sellainen nuoruuden pirteys puuttui.
Joskus yöllä piti käydä pissalla.
Lihominen. Makeanhimo.
Yleisen aktiivisuuden laskeminen.
En noita osannut yhdistää uniapneaan, kunnes työterveydestä älysivät passittaa mut tutkimukseen (tutkimus tapahtui kotona nukkumalla).
Siis se TUNNE, kun heräät ensimmäisen cpap-laitteen avulla hyvin nukutun yön jälkeen!!!! "Ai tällaistako tämä elämä onkin?!!"
KYLLÄ HARMITTI, että pilasin vuosikausia hoitamattomalla uniapnealla.
Sydämen tykyttely eli rytmihäiriöt. Ne menee tosissaan joillain henkeä uhkaaviksi. !Sukulaiselleni tehtiin jo rytminsiirtoja ennen kuin tajutiin tutkia uniapnea.
Itselläni polyyppi nenässä ja nielun rakenne. Sitten se paheni, alkoi 40 v tulla sydämen tykyttelyä pienestäkin. Itsekkseen ei suoraan rasituksen aikana. Ihan älytön väsymys ja unta riitti aina helposti 10-12 asti, silti vielä päiväunet. Uskon kyllä että lopulta tämö voi tehdä hoitamattoma sydänkohtauksia.
No, sitten se maski. Kokemukseni on hammaskisko. Ihan hurjan iso ero!!! Lääkäri yritti selittää että uniapnea aiheuttaa ylipainoa, eikä toisinpäin.!! Ei sitä voi liikkua, touhuta ja iloita kun takana on 20 v nukkkumattomuutta. Totta kai se käy sydämenkin päälle.
Nyt siis kokemukseni. Hammaskisko avasi nieluni ja jo päivällä kokeillessa tunne oli kuin olisi kuukauden meri ilmaa eli happea saanut! Eka yönä olin ottanut sen pois, ja pientä tuntemusta oli leuasta. Ei mitään hätää vaan se tunne aamulla!! 15 vuoteen en ollut noussut aamu 7 niin helposti. !!Aivot toimi kuin partaveitsi. !! Ja se tunne päivällä, kun liikuin koko päivän, lähdin kauppaan, siivosin, matkustinkin ja ihan kehoni jaksoi! Kuin lapsi juoksinkin jo ! On selvää että tämä pudotti painoni jo viikoissa, vaikka syön normaalia ruokaa
, en syö höttöhiilareita muulloinkaan. Unettomuuss tai huono yöuni tekee humalan kaltaisen olon, josta voi seurata shoppailua, kun masentuu univajeesta ja etsii piristystä. Olen kuin eri ihminen ihan kokonaan. Koko päivän jaksaa touhuta! Se on niiiiin huikea ero. Saa niin paöjon aikaiseksi ja toki nyös kaikkea kivaa. Varoitin kotijoukkoka että nyt muutuin ihan täysin, älkää ihmetelkö. Sen verran että tämä lääketieteen lähestymistapa on väärä . Ei uniapnean syy ole ylipaino vaan se on vain sen seuraus. Ei kaikki todellakaan tarvitse mitään paino neuvontaa, kun uniapnea hoituu niin virtaa tulee ylipäätään elää ja iloita. Sohva ei vedä puoleensa ja herääminen virkeänä on helppoa ja ihanaa jo aamulla aikaisin. Hoitakaa ajoissa itsenne!