YLE: Jopa joka neljäs suomalainen sairastaa tietämättään uniapneaa. 😫🥱😴Kannattaako sitä hoitaa, miten se vaikuttaa elämiseen?
"Uniapneasta tuli uusi kansantauti"
"Jopa 1,5 miljoonan suomalaisen on arvioitu sairastavan vähintään lievää uniapneaa, usein tietämättään."
Aika moni pistää väsymyksen, päänsäryt, aivosumun ja lihomisen stressin ja ikääntymisen piikkiin, vaikka oikeasti syynä on se, että aivot ovat ison osan yöstä ilman happea eikä potilas itse sitä tiedä.
Te joilla on cpap-laite käytössä, miten hoito on vaikuttanut elämiseen?
Kannattaako uniapneaa hoitaa?
Kommentit (254)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehdottomasti tutkittava ja hoidettava!
Itse olin onnekas ja sain laitteen suht nopsaan. Ollut jo monta vuotta.
Nykyään uniapneatutkimuksiin kova jono ja laitteistakin pulaa.
Moni joutuu odottamaan jopa vuoden! Aika pitkä aika roikkua löysässä hirressä...
Itse odotin vuoden diagnoosista laitteen saamiseen.
Silloin onneksi vielä sain tunnin henkilökohtaista opastusta keuhkopolilta. Kokeiltiin erilaisia maskeja, mittailtiin hengitystä ym.,käytiin laitteen käyttöä läpi.
Nykyään vain kuulemma annetaan käyttöohjeet kouraan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehdottomasti tutkittava ja hoidettava!
Itse olin onnekas ja sain laitteen suht nopsaan. Ollut jo monta vuotta.
Nykyään uniapneatutkimuksiin kova jono ja laitteistakin pulaa.
Moni joutuu odottamaan jopa vuoden! Aika pitkä aika roikkua löysässä hirressä...
Itse odotin vuoden diagnoosista laitteen saamiseen.
Silloin onneksi vielä sain tunnin henkilökohtaista opastusta keuhkopolilta. Kokeiltiin erilaisia maskeja, mittailtiin hengitystä ym.,käytiin laitteen käyttöä läpi.
Nykyään vain kuulemma annetaan käyttöohjeet kouraan.
Itselleen uniapnean lihottamalla hankkineita on nykyään niin paljon, että ei todellakaan ole mahdollista järjestää mitään koulutuksia. T. hoitaja
Minulla on uniapnea, vaikka olen alipainoinen. Uniapnea ei ole vain lihavien sairaus.
Uniapnea eli lihavien sairaus on yleistynyt rajusti ihan siitä syystä, että lihavien määrä on noussut lyhyessä ajassa moninkertaiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Uniapnea eli lihavien sairaus on yleistynyt rajusti ihan siitä syystä, että lihavien määrä on noussut lyhyessä ajassa moninkertaiseksi.
ok trolli
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Neljäsosa kansasta? Haiseeko tässä jonkun muun mielestä medikalisaatio?
Jeps. Taustalla mm. lihavuus, jolle saa myytyä diapeetteksen, unipapnean, ja päälle vino pino mt-diagnooseja.
Kannttaa vaan pysyä erossa sekä ruoka- että lääketeollisuudesta. Syökää niinkuin mummonne aikanaan. Piste.
Ai nötköttiä ja makaronivelliä?
Ylipainoisten vaiva ja sairaushan tuo on pääasiassa. Lähtee laihduttamalla ja aloittamalla terveelliset elämäntavat.
Hoitamaton uniapnea pilaa elämän. Olo ei ole niin virkeä kuin nuorena eikä pääkoppakaan pelaa. Menee terveys ja lopulta pettää sydän.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa hoitaa. Hoito on silti perseestä.
Kyllä siihen CPAP-koneeseen tottuu aika nopeasti. Tietenkin näin kesällä voi olla hankalaa saada laitteeseen sähköt jossain mökkireissuilla.
Ainakin oma laite on melkoinen sähkönsyöppö. Varmaan pitäisi aggregaatti olla jauhamassa vieressä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä siihen CPAP-koneeseen tottuu aika nopeasti. Tietenkin näin kesällä voi olla hankalaa saada laitteeseen sähköt jossain mökkireissuilla.
Ainakin oma laite on melkoinen sähkönsyöppö. Varmaan pitäisi aggregaatti olla jauhamassa vieressä.
Uniapnealaite vie vain muutamia kymmeniä watteja. Kostuttimenkin kanssa alle 100 W. Ota vaikka auton V2L-pistorasiasta sähkö, jos mökillä ei ole sähköä. 100 kWh:n auton akku riittää jopa yli vuodeksi. :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uniapnealaite vie vain muutamia kymmeniä watteja. Kostuttimenkin kanssa alle 100 W. Ota vaikka auton V2L-pistorasiasta sähkö, jos mökillä ei ole sähköä. 100 kWh:n auton akku riittää jopa yli vuodeksi. :D
100kWh akulla varustetun sähköauton hankkiminen CPAP-laitteen mökkivirtalähteeksi saattaa hyvinkin ollai tämän perjantain idioottimaisin idea, pointsit siitä. Äitisi on varmaan sinusta ylpeä, vaikkei kukaan muu olisikaan.
https://www.is.fi/viihde/art-2000011382551.html
Janne Katajakin lihotti itsensä uniapneapotilaaksi. Yrittää nyt laihduttaa uniapneaa pois.
Laihduttamallahan tuokin vaiva lähes aina poistuu. Ainakin monet muut vaivat lähtevät samalla.
Kaverini on reilusti lihava ja kaverireissussa oli kamala kuunnella hänen nukkumista. Heti nukahdettuaan kuorsaa, hiljenee, korahtaa ja ilmeisesti herää hetkeksi ja kohta kuvio toistuu. Välillä yskikin. Todela tuskaisen oloista. Siirryin toiseen paikkaan nukkumaan. Hän itse sanoo ettei huomannut yöllä mitään, mutta olisi vielä jatkanut unta. Nukahtaa aina autossa. Aina sen oloinen, että ei ole kovin virkeä.
Vierailija kirjoitti:
Muutti elämän täysin. Meinasin keskellä päivää nukahtaa rattiin. Nukahtelin työn ääreen, sohvalle ja milloin minnekin. Töiden jälkeen päikkärit oli välttämättömät. Heräsi vessaan 2-3 kertaa yössä.
Virtsaamisen tarve loppui heti ensimmäisellä CPAP:n käyttökerralla, nukuin koko yön ja heräsin aamulla virkeänä. Yksiäkään päikkäreitä en ole nukkunut CPAP:n aloittamisen jälkeen.
Ja vielä mainintana että yksi sukulaismies kuoli uniapneaan. Hoikka mies, oli juuri päässyt eläkkeelle. Aamulla oli aivokuollut ja kuolinsyyntutkijan diagnoosi hoitamaton uniapnea.
Minunkin mielestä on kivempi elää virkeänä ja elää pidempään. Siksi minäkin hankin CPAP-laitteen. Loppui elämän raskaus.
Taudille on tyypillistä äänekäs kuorsaus, jonka yleensä ensimmäisenä huomaa petikaveri. Seurauksena ovat mm. voimakas väsymys, muistihäiriöt, keskittymisvaikeudet ja ärtyneisyys.
Sekä Helsingin että Turun yliopistosairaaloissa on havaittu, että hoitoihin lähetettyjen määrä on kasvanut rajusti tänä vuonna. Keuhkosairauksien erikoislääkäri Ulla Anttalainen Turun yliopistollisesta keskussairaalasta sanoo, että kasvua on huimasti. Hänen mukaansa sairaalassa mietitään, miten potilaat saadaan hoidettua hoitotakuun puitteissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
100kWh akulla varustetun sähköauton hankkiminen CPAP-laitteen mökkivirtalähteeksi saattaa hyvinkin ollai tämän perjantain idioottimaisin idea, pointsit siitä. Äitisi on varmaan sinusta ylpeä, vaikkei kukaan muu olisikaan.
Taas ikävä esimerkki lukutaidon rapistumisesta. Tuo sähköautoheitto oli tietysti vitsi, mutta (ilmeisesti) uniapnean väsyttämät aivosi eivät sitä tajunneet? Ja sähköautohan on vuosi vuodelta yhä useammalla mikä on hyvä juttu.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on cpap ollut kohta kaksi vuotta ja nukun sen kanssa paremmin. Yöhikoilua se ei kuitenkaan minulta poista, ja sydämen syke on edelleen hurjaa öisinkin. Olen nyt melkein 59-vuotias enkä usko, että eläkeikään saakka elän.
Kuulemma joutuu lääkärintarkastukseen kolmen vuoden välein ajokorttia varten, jos uniapnea todetaan. Minulla se tarkastus on edessä ensimmäisen kerran ensi vuoden syksyllä, jos siis silloin vielä elän. Paljonkohan tää hallitus minua siitä maksattaa? Riittääkö kaksisataa euroa?
Ohoh, ei mulle ole tullut mitään kutsua lääkärintarkastukseen. Muutamia vuosia jo kun uniapnea todettiin.