YLE: Jopa joka neljäs suomalainen sairastaa tietämättään uniapneaa. 😫🥱😴Kannattaako sitä hoitaa, miten se vaikuttaa elämiseen?
"Uniapneasta tuli uusi kansantauti"
"Jopa 1,5 miljoonan suomalaisen on arvioitu sairastavan vähintään lievää uniapneaa, usein tietämättään."
Aika moni pistää väsymyksen, päänsäryt, aivosumun ja lihomisen stressin ja ikääntymisen piikkiin, vaikka oikeasti syynä on se, että aivot ovat ison osan yöstä ilman happea eikä potilas itse sitä tiedä.
Te joilla on cpap-laite käytössä, miten hoito on vaikuttanut elämiseen?
Kannattaako uniapneaa hoitaa?
Kommentit (254)
Kannattaa ehdottomasti hoitaa. Mulla väsymys ja haukottelu ja työpäivän jälkeinen uupumus katosivat, kun hain uniapneadiagnoosin ja sain laitteen. Harmittaa että tuhlasin niin monta vuotta väsymykseen. N41
Huoohh....olen 100-varma että minulla on uniapnea (haukotus).. Otanko veronmaksajien rahoilla maksettavan uniapneatutkimuksen ja CPAP-laitteen vain laihdutanko uniapnean pois? Huokaus....(haukotus).
Laihdutus pelottaa, koska jokainen laihdutuskuuri on lopulta lihottanut minut uuteen painoennätykseen.. huoh ja haukotus.
Vierailija kirjoitti:
Huoohh....olen 100-varma että minulla on uniapnea (haukotus).. Otanko veronmaksajien rahoilla maksettavan uniapneatutkimuksen ja CPAP-laitteen vain laihdutanko uniapnean pois? Huokaus....(haukotus).
Laihdutus pelottaa, koska jokainen laihdutuskuuri on lopulta lihottanut minut uuteen painoennätykseen.. huoh ja haukotus.
Ei uniapneaa laihduteta pois. Siitä kärsivät langanlaihatkin.
Ja kokeilepa elämää uniapnean kanssa ja tule sitten vasta valittamaan.
Minulla ei ole kärsivällisyyttä idiooteille.
Ei saa nukuttua masiinan kanssa, on muutenkin niin huonouninen. Pakko se on yleensä ottaa pois kun on tunnin pyörinyt ja yrittänyt nukahtaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uniapnea eli lihavien tauti poistuu laihduttamalla:
"laihduttaminen lieventää uniapnean oireita huomattavasti tai poistaa ne jopa kokonaan."
Lähde: Hengitysliitto
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uniapnea eli lihavien tauti poistuu laihduttamalla:
"laihduttaminen lieventää uniapnean oireita huomattavasti tai poistaa ne jopa kokonaan."
Lähde: Hengitysliitto
Eipä sielläkään kaikkea tiedetä. Mä laihdutin 38 kiloa ja sitten todettiin vaikea uniapnea. Sain aparaatin ja sen myötä laihduin vielä 10 kiloa. Yhä on vaikea uniapnea ja laitteen käyttöä suositellaan.
Mulla on ollut nyt vajaan vuoden ja tosiaan jelppas uniin jo kerralla. Nukuin kaksi yötä laitteen kanssa ja mies ihmetteli, että kukas tää pirteä nainen on. :D
Käytin vähän on/off tyyppisesti, kun laite alkoi ahdistamaan. Sain noottia keuhkopolilta, että vaihdetaan se suulake tai sitten yritän pärjätä... Kunhan vähintään neljä tuntia per yö nukun laitteen kanssa.
Veljeni vannoo laitteen nimiin. Hän ei enää suostu nukkumaan ilman sitä. Hän on käyttänyt viitisen vuotta.
Äiti taas sai laitteen jo parikytä vuotta sitten, muttei oppinut käyttämään sitä. Ei siis saa unta ja laite pitää hirveetä meteliä.. Hän kävi kaikki laite vaihtoehdot läpi, mutta mikään ei ollut hyvä. Hän on ollut kokonaan ilman sen 15 vuotta.
Meillä kaikilla on vaikea uniapnea diagnosoitu. Kullakin ylipainoa sen 10-15 kilon verran.
Vierailija kirjoitti:
Huoh, kun ei ole laihdutettavaa ja ainoat hoitomuodot silloin on joko kisko tai c-pap. Leikkaushoitoihin ei yleensä mennä. Minulla on lyhyt ja paksu kaula sekä ahdas nielu ja ikääntymisen myötä vielä löystyneet nielun kudokset valahtavat nukkuessa tukkimaan hengitysteitä. Onneksi on sentään kita-ja nielurisat jo lapsena leikattu. Että huoh ja haukotus itsellesi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla vaikea uniapnea ollut teinistä asti eli yli 20 vuotta. Painosta tämä ei ole johtunut sillä olen ollut todella solakka aina paitsi viimeisten parin vuoden ajan. Itse en uniapneasta ole kärsinyt mutta muut kylläkin.
Nyt olen käyttänyt cpap laitetta nelisen vuotta. Tässä lista asioista jotka ovat muuttuneet:
Puoliso lähti
Aamuiset vatsaongelmat ilmestyneet ja kauheat ilmavaivat
Särkyä ja kipua herätessä
Yöheräilyä
Painon nousu jostain ihme syystä
Laite viduddaa niin paljoa ettei tee mieli nukkua
Elämä mennyt aina vain paskemmaksi
Toisin sanoen cpap on vain haitake mutta kärsinpähän pitempään kun en kuole hengityskatkokseen.
Mullakin todennäköisesti puoliso lähtisi, jos alkaisin käyttää tuollaista laitetta. Eihän hän hitaasti nukahtavana pystyisi nukkumaan ol
Osta selkään tuki joka estää selälleen kierähtämisen. Tai joku pallokin auttaa, mutta helpompiakin laitteita on eikä maksa kuin muutaman kympin.
Vierailija kirjoitti:
Mullakin todennäköisesti puoliso lähtisi, jos alkaisin käyttää tuollaista laitetta. Ei
Mun edesmennyt puoliso lähti sen takia että ei käyttänyt uniapnealaitetta. Aortan repeäminen vein hänet 51-vuotiaana. Sydän ei kestänyt joka öistä tukehtumista.
Lindholmin Olli ei käyttänyt CPAP-laitetta, vaikka sellainen hänellä oli. Nukkui alkuyön sängyssä ja siirtyi sitten keinutuoliin nukkumaan. Näin luin uutisjutusta.
Aika kamalaa elämää tuollainen, kun ei saa kunnolla nukuttua yhden yhtä yötä! Ihmekös Ollikin sydän petti kesken kaiken.
Ylipainoinen tuttu sai uniapneadiagnoosin ja sai sitten myös laitteen. Piristyi laitteen ansiosta niin paljon, että laihdutti uniapnean pois. Hän sanoi minulle, ettei enää ikinä lihota itseään uniapneapotilaaksi. Ainakin toistaiseksi hän on ollut lihottamatta itselleen uniapneaa.
Vierailija kirjoitti:
Neljäsosa kansasta? Haiseeko tässä jonkun muun mielestä medikalisaatio?
Paljon suurempi osa suomalaisista on lihottanut itsensä ylipainoiseksi, joten ei ole hirveän vaikea arvoida, että todella monella suomalaisella on lihavien vaiva nimeltä uniapnea.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa hoitaa. Hoito on silti perseestä.
Minulla on vaikea uniapnea. Hoito on mielestäni helppoa. Minulla on kevyt nenämaski käytössä ja raportin mukaan se hoitaa hommansa hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Todellakin kannattaa hoitaa.
Ennen särki lähes aina päätä eikä mikään määrä särkylääkkeitä auttanut. Nyt huomattavasti harvemmin ja lääkkeet tehoavat yleensä. Aivot toimivat paljon paremmin, tosin edelleenkään en ole mikään supermuistinen. En herää yöllä vähän väliä käymään pissalla. Suu ei ole rutikuiva aamulla.
Cpap ollut käytössä jotain vähän vajaa puoli vuotta.
En muistanut että minua ei nykyään laitteen myötä myöskään huimaa harva se päivä. Onkohan se johtunut verenpaineesta... Pitäisikin mitata onko minun verenpaineet laskeneet, kunhan piristyn sen verran että jaksan mitata.
"Uni säätelee hormonitoimintaamme mukaan lukien ruoansulatushormoneja, kertoo Kirkpatrick. Tämän vuoksi univajeisena kylläisyyden tunteen saavuttaminen voi olla häiriintynyt, sillä siitä ilmoittavan hormonin leptiinin määrä elimistössä voi olla alhainen. Unettomuus voi myös nostaa nälästä ilmoittavan greliinin määrää elimistössä.
Univaje voi myös vaikuttaa negatiivisesti päätöksentekoprosesseihin, tunteiden säätelyyn ja kylläisyyttä säätelevän aivoalueen toimintaan, mikä voi tehdä herkuista vastustamattomia."
Lähde: Aterian jälkeinen väsymys voi selittyä näillä tekijöillä | Makuja | MTV Uutiset
Uniapnea aiheuttaa lihomista mikä pahentaa uniapneaa.
Onko kehopositiivisuuden todistelu todella uniapnean arvoista?
Vierailija kirjoitti:
Voi mennä henki jos sitä ei hoideta.
Ei ole päänsärkyjä ja väsymystä.
No joo, 2013 sain cpapin ja käytän säännöllisesti. Kyllä sen kanssa nukkuu paremmin mutta väsyttää edelleen, joka duunipäivän jälkeen pakko päästä päikkäreille.
Olen käyttänyt cpap-laitetta vuosia ja niin tottunut siihen niin hyvin, etten ilman osaa nukkuakaan.
Ja niin kuin moni aiemminkin on maininnut, laihuttaminen ei aina auta. Olen laihtunut kymmeniä kiloja, olen nyt normaalipainoisen alarajalla. Uniapnea vaan jatkuu.
Olisiko sinulle esim. bisoprolol hyvä sydäntä varten? Minulla laskee verenpainetta ja pulssia. Ei c-pap minunkaan hikoiluun auta. Kesti kauan laitteeseen tottua ja nyt nukun ilman sitä vain harvoin. Yleensä silloin kun on nenä tukossa niin ei pysty käyttämään. Tuleeko siihen lääkärintarkastukseen kutsu julkiselta? Siellä on tutkimus tehty ja sieltä laite saatu.