Onko oltava vaunut? Tuttavani ulkomailla ovat pärjänneet ilman
Aina kuulen että vaunut pitää olla, miksi?
Eiks elämä ole ihan hyvää ilman niitä?
Nehän ei kunnolla edes mahdu autoon ja on todella isoja ja hankalia
Kommentit (16)
Asuttiin 80-luvun lopulla Keniassa, ja olimme jonkin sortin nähtävyys kun kuskasimme lapsiamme lastenrattailla.
Yksiäkään toisia lastenrattaita tai -vaunuja ei koskaan siellä nähty.
Ei ole oltava. Kätevästi vauva menee sylissä
On toki sellaisia malleja rattaista, joita voi käyttää pienelläkin vauvalla. Olen myös tavannut joitakin äitejä, jotka kantavat vauvaa kantoliinassa kaikkialle. Mutta jonkinlaisen tavan vauvan kuljettamiseen tarvitsee, jos ei aio jäädä pelkästään kotiin hänen kanssaan.
Mun kokemukset on vain Suomesta. Vaunut olivat minusta kätevät siksi, että vauva nukahtaa niihin kätevästi ja itse saa olla ulkona ja liikkua, kun vauva nukkuu, tai mennä vaikka johonkin kahvilaan (on sellaisiakin, mihin mahtuu). Tai nukuttaa vauvan vaunuissa työntäen ja tuoda vaunut parvekkeelle (itse käytin pyöräsuojia) tai jos on oma piha niin sinne, ja saa hetken aikaa rentoutua hiljaisessa kodissa. Ja jos haluaa esim. juosta lenkkiä ollessaan vauvan kanssa kahdestaan, niin vaunut on ehdoton.
Koin kyllä sitten vaunujen kanssa liikkumisen julkisissa kulkineuvoissa ja kaupoissa äärimmäisen rasittavaksi ja kömpelöksi, enkä sitä paljoa harrastanutkaan (kun lapset olivat sen verran isompia, ettei mukaan tarvinnut niin paljon tarvikkeita, lähdin yleensä kantorepun kanssa liikkeelle jos piti mennä esim. Helsingin keskustaan.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole oltava. Kätevästi vauva menee sylissä
Aika raskaaksi käy kantaa vauvaa sylissä yhtään pitempää matkaa, jos apuna ei ole mitään rintareppua tai kantoliinaa. Lisäksi tavaroiden kuljettaminen samalla on hankalaa. Mutta jos kaikkialle kuljetaan autolla, ja vauvaa tarvitsee siirtää vain ulko-ovelta autolle ja takaisin, onnistuu se varmasti vauva sylissä.
Niin jos vaan autoilee niin turvaistuinta voi siirrellä. Toki ei isommalla vauvalla enää. Ja jos ei halua nukuttaa ulkona tai parvekkeella mikä Suomessa ollut tapana.
Vauva tai pikkutaapero kulkee kantorepussa. Isompi lapsi kävelee itse, joko kädestä kiinni pidettynä tai valjaissa.
Vielä 100 vuotta sitten lastenvaunut olivat harvinaisuus.
Eivät vanhemmat tai lapsi niitä tarvitse. SE on toinen juttu tarvitseeko suomen valtio, vai onko vaunuttomuus raskauttava peruste kaapata lapsi lasun lypsylehmäksi.
Jos haluat kasvattaa lapsen suomalaisen kulttuurin mukaan niin tarvitset vaunut, rattaat, pinnasängyn ja syöttötuolin. Ulkomaiset kasvatuskäytännöt usein herättävät pahaa verta muissa äideissä ja neuvolantädeissä mikä voi johtaa lasuun.
Talvella vaunuissa on lämmintä, kun sinne voi pakata niin paljon vällyjä kuin tarvitsee. Rattaat ovat kylmemmät. Kantopussissa aikuisen keho antaa lämpöä, mutta vauvan raajat ovat kylmälle alttiit.
Kaikilla tuttavillani Länsi-Afrikassa on vauvat kantoliinassa selässä. Vaunuja ei ole siellä saatavana, eivätkä ne kulkisi minnekään paksussa hiekassa kujilla. Sadekaudella ne juuttuisivat mutaan. Kantoliinassa lapsi on ihan tyytyväinen, äiti tekee kaikki mahdolliset hommat lapsi selässä. Näyttää joskus aika hurjalta, kun äiti on vaikka kitkemässä pellolla ja lapsi nukkuu melkein pää alaspäin. Äidit nimittäin ovat jotain maailman notkeimpia naisia, kaikki jutut, pyykinpesu soikossa pihan lakaisu ym. suoritetaan suorin jaloin seisoviltaan kumartaen.
Eihän niitä ole pakko hankkia. Voit kokeilla olla ilman tai vaikka ostaa jotkut 50 euron vaunut hätävaraksi jos epäilyttää.
Hieno nainen ei saavu tanssiaisiin kuin vaunukyydillä.
Selkädiagnoosilla ei kanniskelella vauvaa metriäkään ylimääräistä, vain sen mikä on pakko.
Kottikärryissäkö ne niitä kakaroitaan roudaa ulkomailla?