Vegaanina on äärettömän vaikea saada päivän proteinin saanti täyteen!! - tuorevegaani
Kun ei käytä maitoa, ei kanamunia eikä lihoja. Vegaaniset tuotteet sisältää proteinia tyylin 2g/ per 100g. Ostin jopa herneproteini jauhetta, mutta siinäkin on älyttömän vähän proteinia.
Alkaa tämä mennä vaikeaksi. Miten huolehditte veget protskusta. Mikään vegaaninen asia ei sisällä proteinia yhtä paljon, kuin maito ja liha.
Kommentit (194)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Googlasin, herneproteiinirouheessa on 60 grammaa proteiinia 100 grammassa.
Ja herneproteiinijauheessa 83 g per 100 g. Tääkö nyt on se ap:n "älyttömän vähän proteiinia"? 🤔
Onko heran vastaava aminohappojakauma?
Ei ole. Ei tässä nyt siitä puhuttu. Kaikkia tarvittavia aminohappoja kyllä saa normaalilla vegaaniruokavaliolla, ei tarvii saada yhdestä lähteestä kaikkia.
Ja moniko vegaani ymmärtää että tarvii enemmän ja monipuolisemmin proteiininsa? Ehkä joku 1%
Jokainen lie. Yhäkin, niitä kaikkia aminohappoja saa kyllä ihan normaalista vegaaniruokavaliosta, ei tarvii erikseen yrittää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jalotofu 300 g 51 grammaa proteiinia. Siihen välipalatuotteet lisäksi.
Rautaa suomalainen saa rukiista.
Eli päivässä sellainen kilo tofua. 😁
Mä painan noin 85 kg ja tarvin vähän päälle 100 g proteiinia päivässä, ainakin laskennallisesti. Tarvii olla kehonrakentaja, jotta tarvisi kilon tofua päivässä.
En tajua näitä nykyajan vegaaneja, kun syödään valmisruokaa. Ei sillä vegaani pärjää, hyllyllä viikkokausia olleilla tuotteilla.
Oikea vegaaniravinto sisältää linssejä ja papuja sekä tofua. Esimerkiksi punaiset kidneypavut on tosi hyviä uuniruoissa ja keitoissa. Punaiset linssit sopii kaikkiin tomaattiruokiin joihin yleensä laitetaan jauhelihaa. Mustat linssit (suosittelen pieniä beluga-linssejä, saa S-marketista) sopii esim. kaalipataan. Nyt saa hyviä suomalaisia vihreitä pitkiä papuja, niitä kannattaa syödä.
Toki papujen laitto vaatii vähän vaivaa, liotusta yön yli jne. paitsi linssit. Myös mung-pavut on sellaisia, joita ei tarvitse liottaa. Itse laitan keittoon esim. mung-papuja ja mustia linssejä.
Pähkinöillä voi helposti täydentää proteiinia, mutta ne kannattaa liottaa ensin niin elimistö pystyy hyödyntämään kaikki aminohapot.
Vierailija kirjoitti:
Hetkinen, vegaanien ei pitänyt olla aggressiivisia ruokavaliostaan jankkaajia? 😆
Näihin ketjuihin tulee joka kerta näitä räyhääjiä. Se on heidän ongelma, ei vegaanien. Jälleen meni vegaanien syyksi vaikka muut urputtaa.
Vierailija kirjoitti:
En tajua näitä nykyajan vegaaneja, kun syödään valmisruokaa. Ei sillä vegaani pärjää, hyllyllä viikkokausia olleilla tuotteilla.
Oikea vegaaniravinto sisältää linssejä ja papuja sekä tofua. Esimerkiksi punaiset kidneypavut on tosi hyviä uuniruoissa ja keitoissa. Punaiset linssit sopii kaikkiin tomaattiruokiin joihin yleensä laitetaan jauhelihaa. Mustat linssit (suosittelen pieniä beluga-linssejä, saa S-marketista) sopii esim. kaalipataan. Nyt saa hyviä suomalaisia vihreitä pitkiä papuja, niitä kannattaa syödä.
Toki papujen laitto vaatii vähän vaivaa, liotusta yön yli jne. paitsi linssit. Myös mung-pavut on sellaisia, joita ei tarvitse liottaa. Itse laitan keittoon esim. mung-papuja ja mustia linssejä.
Pähkinöillä voi helposti täydentää proteiinia, mutta ne kannattaa liottaa ensin niin elimistö pystyy
Muistaa sit keittää niitä punaisia kieneypapuja kunnolla ettei saa myrkytysoireita.
Onhan noissa valmis härkiksissä ja vegepalleroissa yleensä melko hyvin proteiinia, 8-17g/100g.
Lisäksi syön itse vaihtelevasti esimerkiksi pähkinöitä, palkokasveja ja siemennäkkileipää. Myös pastassa on hyvin proteiinia. Tarvittaessa (äärimmäisen harvoin) käytän soija/riisiproteiini lisäravinnetta.
En ole kokenut proteiini vajausta, vaikka syön hyvin kohtuullisesti, en siis ahda mitenkään koura kaupalla pähkinöitä, harrastan myös liikuntaa ja lihaskunto on hyvä.
Kuinka paljon lopulta keskiverto suomalainen vähän liikkuva, näyttöpääte työtä tekevä ja autolla liikkuva ihminen tarvitsee proteiinia? Tuskin kovinkaan paljoa.
Vierailija kirjoitti:
Pavuissakin on lähes saman verran proteiinia kuin lihassa niin niillähän se helposti suttaantuu.
Kuivana ehkä. Liottaessa ne imevät aika paljon vettä, joten syötävänä niissä on suhteessa paljon vähemmän proteiinia kuin kuivana.
Vierailija kirjoitti:
Onhan noissa valmis härkiksissä ja vegepalleroissa yleensä melko hyvin proteiinia, 8-17g/100g.
Lisäksi syön itse vaihtelevasti esimerkiksi pähkinöitä, palkokasveja ja siemennäkkileipää. Myös pastassa on hyvin proteiinia. Tarvittaessa (äärimmäisen harvoin) käytän soija/riisiproteiini lisäravinnetta.
En ole kokenut proteiini vajausta, vaikka syön hyvin kohtuullisesti, en siis ahda mitenkään koura kaupalla pähkinöitä, harrastan myös liikuntaa ja lihaskunto on hyvä.
Kuinka paljon lopulta keskiverto suomalainen vähän liikkuva, näyttöpääte työtä tekevä ja autolla liikkuva ihminen tarvitsee proteiinia? Tuskin kovinkaan paljoa.
Tofun unohdin mainita, sitä menee noin 800g/viikossa.
Vierailija kirjoitti:
Proteiini muutenkin imeytyy huonommin kasvikunnan tuotteista kuin esim lihasta. Kun kokeilin vegaaniruokavaliota olin jatkuvasti nälkäinen, tuntui ettei mikään määrä ruokaa riitä vaikka yritin syödä järkevästi ja käytin paljon aikaa annosten suunnitteluun. Uskon että joillekin voi tuokin ruokavalio sopia, mutta on aika yksilöllistä. Oma keho huusi proteiinia joten nykyään syön myös lihaa ja voin hyvin.
Sama kokemus. Varsinainen vegaani en ole koskaan ollut, mutta olen huomannut, että jos elän lähes pelkillä kasvikunnan tuotteilla, niin vaikka kuinka ruoassa olisi riittävästi proteiinia (tofu) ja rasvaa (oliiviöljy), silti oli koko ajan nälkä. Eläinperäisillä proteiineilla ja rasvoilla pysyn kylläisenä.
Tuopa on kyllä haastava ruokavalio. Itselle hiipii vääjäämättä masennusoireet jos syön vegenä. Liian paljon pohdittavaa uupuneelle, raskasta jos elämä pyörii ruuan ympärillä
Vierailija kirjoitti:
Asiat on tietty muuttunut niistä ajoista, kun itse olin vegaani 2000 luvun alussa. Mä söin paljon papusalaatteja, linssiruokia, seitania tehtiin itse, pähkinöitä popsin jatkuvasti ja bodaribroidi anto mulle omistaan sitä soijaproteiinijauhetta. Siitä tein makoisia pirtelöitä.
Yksi huuteli tuolla raudan perään, niin pinaattia, persiljaa, nokkosta ruokiin.. Sitten mä rakastan parsakaalia. Noita mä vedin päivittäin ja ruisleipää. Kuten nykyäänkin.
Vegaanina olo oli kyllä jatkuvaa syömistä tai valtavia annoksia. Sitten alettiin tekee lapsia, niin otin itse kalastetun kalan ruokavaliooni.
Naisen kannattaakin ottaa eläintuotteita ruokavalioonsa, kun aikoo saada lapsia. Miehellekään tuskin on pahitteeksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pähkinöillä voi helposti täydentää proteiinia, mu
Muistaa sit keittää niitä punaisia kieneypapuja kunnolla ettei saa myrkytysoireita.
No eipä tästä onneksi ole kauheasti huolta, kun ei pavut maistu syötäviltä puolikypsinä, niin ei voi tulla vahingossa syöneeks.
Itse en kyllä nykyään enää jaksa itse liottaa ja keittää, kun tölkkipapuja saa nykyään niin edullisesti joka kaupasta.
Vierailija kirjoitti:
Aika monissa kasvis"palleroissa" ja -pihveissä on proteiinia ehkä 8 g/100 g. Siis jopa vähemmän kuin monessa vaaleassa leivässä. Noita saa syödä paljon, jotta saa päivän proteiinit täyteen. Itselläni ei maha vedä niin paljoa ruokaa, ei vaikka jakaisi monelle aterialle.
Vierailija kirjoitti:
Noin 1,3 g per painokilo.
Vierailija kirjoitti:
Pavuissakin on lähes saman verran proteiinia kuin lihassa niin niillähän se helposti suttaantuu.
Harvemmin kai niitä kuivattuja papuja sellaisenaan syödään, vaarallista hommaa. Kypsissä kidneypavuissa esimerkiksi vain noin 8 grammaa sadassa grammassa. Lihassa taas useimmiten yli 20 grammaa.
Vierailija kirjoitti:
Jotkut kai käyttää lisäksi vegaanisia proteiinijauheita. Olen itsekin harkinnut, kun en jaksa koostaa oikeaoppisia ruokia pälvittäin, ja proteiinit jää naurettavalle tasolle useinkin.
Mulla tuli ihan jäätävä ummetus yhdestä tommosesta. Muita en sit kokeillu, kun ei ole pakko sekasyöjänä. Uteliaisuuttani kokeilin. Kannattaa siis ostaa varalle jotain ummetukseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Harvemmin kai niitä kuivattuja papuja sellaisenaan syödään, vaarallista hommaa. Kypsissä kidneypavuissa esimerkiksi vain noin 8 grammaa sadassa grammassa. Lihassa taas useimmiten yli 20 grammaa.
Eikä sinua miehenä pelota lihan mukana elimistöösi tulevat eläinestrogeenit? Hevosten estrogeeniähän käytettiIn pitkään vaihdevuosiestrogeeninä, tuskin naudankaan estrogeeni haitattomampaa on. Soijan kasviestrogeenit kiinnittyvät sen sijaan huonosti kehon estrogeenireseptoreihin ja kiinnittyessäänkin ovat vaikutukseeltaan vain 1% siitä, mitä eläinestrogeeni. Luulisi siis soijaproteiinin olevan juuri miehille eläinproteiiniä turvallisempaa.
Tän täytyy olla provo, protskun saanti ei kyllä ole vegaanille mikään ongelma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotkut kai käyttää lisäksi vegaanisia proteiinijauheita. Olen itsekin harkinnut, kun en jaksa koostaa oikeaoppisia ruokia pälvittäin, ja proteiinit jää naurettavalle tasolle useinkin.
Mulla tuli ihan jäätävä ummetus yhdestä tommosesta. Muita en sit kokeillu, kun ei ole pakko sekasyöjänä. Uteliaisuuttani kokeilin. Kannattaa siis ostaa varalle jotain ummetukseen.
Ummetus on sekasyöjien vaiva. Vaihdettuani vegaaniruokavalioon ei minulla ole ummetusta ollut, kun en syö enää hitaasti sulavaa lihaa. Käytän myös vegaanisia proteiinijauheita treenatessani kovaa, mutta vatsani toimii kyllä niidenkin kanssa kuin kello.
Mulla ainakaan ei rukiin rauta imeydy. Muistaakseni viljoissa on jotakin, joka heikentää raudan imeytymistä.
- eri