Vegaanina on äärettömän vaikea saada päivän proteinin saanti täyteen!! - tuorevegaani
Kun ei käytä maitoa, ei kanamunia eikä lihoja. Vegaaniset tuotteet sisältää proteinia tyylin 2g/ per 100g. Ostin jopa herneproteini jauhetta, mutta siinäkin on älyttömän vähän proteinia.
Alkaa tämä mennä vaikeaksi. Miten huolehditte veget protskusta. Mikään vegaaninen asia ei sisällä proteinia yhtä paljon, kuin maito ja liha.
Kommentit (194)
Voisiko se olla merkki jostakin?
Vierailija kirjoitti:
Sekasyöjä joutuu ottamaan ympäri vuoden d-vitamiinia. Juuri koulun terveydenhoitaja sanoi, että on tullut uudet suositukset, että ympäri vuoden d-vitamiinia annettava lapsille ja nuorille.
Raskaana oleva sekasyöjä joutuu ottamaan lisäravinteita purkista.
Eikö ole elämä ihmeellistä?
Ja itse asiassa sekaanien syömä lihakaan ei Suomessa sisällä b12-vitamiinia, vaan se annetaan purkista niille eläimille. Ihan hyvin voi ihminen itse ottaa purkista tätä vitamiinia. Ei tarvitse eläinten olla välikätenä siinä.
Sekasyöjä voi syödä kalaa. Itse syön kalaa 1-2 kertaa päivässä, joten aika varmasti saan tarpeeksi D-vitamiinia jo ruoasta.
Raskautta suunnittelevan on hyvä syödä tummanvihreitä kasviksia, kuten yrttejä, jotta saa foolihappoa riittävästi jo ennen raskauden alkua. On huomattu, että myös ennen raskauden alkua pitäisi saada riittävästi foolihappoa, jotta ehkäistään tiettyjä harvinaisia kehityshäiriöitä. Samaten raskaana oleva voi syödä punaista lihaa ja saada siitä rautaa. En itse ottanut juurikaan rautalisää esikoista odottaessani (mikään löytämäni ei sopinut vatsalleni) ja olihan oloni toki erittäin väsynyt alhaisen hemoglobiinin vuoksi, mutta minä ja lapsi olimme joka tapauksessa terveitä. Eri asia on sitten, jos saa toisen lapsen parin vuoden päästä edellisestä, silloin eivät äidin varastot ole ehtineet täydentyä.
Eli raskautta suunnitteleva voi huomioida nuo asiat eikä välttämättä tarvitse ravintolisiä. Toki helpommalla pääsee, jos niitä ottaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maailman vanhin mies on myös vegaani!
Piti kirjoittaa vahvin, mutta itse asiassa Usassa asuu yli 100-vuotiaita vegaaneja, jotka ovat edelleen virkeitä ja hyväkuntoisia.
Veikkaan, että syynä ei ole niinkään vegaanius vaan sokereiden ja muun hötön välttäminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sekasyöjä joutuu ottamaan ympäri vuoden d-vitamiinia. Juuri koulun terveydenhoitaja sanoi, että on tullut uudet suositukset, että ympäri vuoden d-vitamiinia annettava lapsille ja nuorille.
Raskaana oleva sekasyöjä joutuu ottamaan lisäravinteita purkista.
Eikö ole elämä ihmeellistä?
Ja itse asiassa sekaanien syömä lihakaan ei Suomessa sisällä b12-vitamiinia, vaan se annetaan purkista niille eläimille. Ihan hyvin voi ihminen itse ottaa purkista tätä vitamiinia. Ei tarvitse eläinten olla välikätenä siinä.
Sekasyöjä voi syödä kalaa. Itse syön kalaa 1-2 kertaa päivässä, joten aika varmasti saan tarpeeksi D-vitamiinia jo ruoasta.
Raskautta suunnittelevan on hyvä syödä tummanvihreitä kasviksia, kuten yrttejä, jotta saa foolihappoa riittävästi jo ennen raskauden alkua. On huomattu, että myös ennen raskaud
Kyllä minulle ainakin neuvolassa annettiin raskausajan monivitamiinivalmisteesta mainos ja käskettiin mennä ostamaan, vaikka söin tuolloin monipuolisesti sekaruokaa. Lisäksi tuli kaksi rautavalmistetta vielä, vaikka punaista lihaa, linssejä, persiljaa ja kasviksia kului paljon. Paino nousi terveellisellä ruoalla yli 20 kg, vaikka liikuntaakin oli paljon. Sellaista se on raskaus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saako vegaani B12-vitamiinia mistään muualta kuin purkista?
Pitkään jatkuva vitamiinien ja muiden ravintolisien liikakäyttö voi olla jopa vaarallista terveydelle.https://www.acpjournals.org/doi/abs/10.7326/0003-4819-159-12-201312170-…
Eikös tästä tullut juuri joku suomalainenkin tutkimus, että vitaaminine popsiminen on jopa tappavaa? Vitamiinit tulisi saada ruuasta.
Joskus uutisoitiin, että E-vitamiinilisä oli yhteydessä "äkkikuolemiin". Uutisessa ei kerrottu tarkemmin, mitä tuo äkkikuolema tarkoitti, mutta ilmeisesti nimenomaan E-vitamiinin saanti ravintolisätä on vaarallista. Aika moni nappaa yhden monivitamiinipillerin päivässä ja niissä on suunnilleen kaikissa E-vitamiinia.
Itse otan vain niitä, joita tarvitsen, eli magnesiumia ja kalsiumia. Nekin eri aterialla, koska ne heikentävät toistensa imeytymistä. Ai niin, ja A-vitamiinin otan myös purkista, koska olen allerginen niin monelle beetakaroteenia sisältävälle kasvikselle. Maksaa taas ei voi syödä kovin usein, jottei hemoglobiini nouse liikaa (olen sekasyöjä).
Vierailija kirjoitti:
Viljat ja soija ovat poissuljettuja sekä kaikki ulkomailta rahdattava (ilmastonmuutoksen vuoksi) joten kasvisjuomista jää valinnanvara mahdottoman pieneksi.
Olen aikoinaan myös maistanut kasvisjuomista tehtyä riisipuuroa, mm mantelijuomasta sekä kaurajuomasta tehtyjä ja voin sanoa, etten söisi niitä kuin siihen hätään ettei mitään muuta ole. Ne maistuvat pelkälle vedelle ja pelkkää vettähän ne ovatkin kauralla tai mantelilla tai muulla höystettynä.
Vegaanina olen kuitenkin ollut nyt vuoden, mutta se on todella raskasta muutamastakin asiasta johtuen: ensinnä en syö mitään Suomeen rahdattua ihan ekologisista syistä (ilmastonmuutos), olen allerginen soijalle ja viljoille ja tästä voikin johtaa siihen, että vaihtoehdot ovat todella todella pienet, käytännössä Suomessa kasvatetut pavut, vihannekset, hedelmät, marjat, juurekset.
Olen miettinyt vegaaniuden lopettamista, sillä tämän ruokavalion aikana myös terveyteni on kärsinyt melkoisesti, olen sairastunut IBD:hen ja lääkäri kehoittaa minua vahvasti aloittamaan sekaruokavalion. Mietin sitä nyt itsekin tosissani, sillä voisin toteuttaa sitä todella eettisesti syömällä vain suomalaisia tuotteita ja silti vaihtoehdot lisääntyisivät käsittämättömän paljon.
Kaverilla puhkesi ärtyneen suolen oireyhtymä, kun hän oli jonkin aikaa kasvissyöjä. Hän joutui luopumaan palkokasveista kokonaan. Aiemmin hänen suolistonsa kesti niitä, kun niitä tuli pieninä määrinä satunnaisesti, mutta kasvissyöjänä määrät kasvoivat niin, ettei suolisto enää sietänytkään niitä, eikä sitten monia muitakaan kasvikunnan tuotteita. Nyt hän on taas sekasyöjä.
Sinunkin kannattaa panostaa omaan terveyteesi. Kaikkien kroppa ei vain kestä vegaaniruokavaliota, ei se ole mikään synti eikä moraalisesti väärin, jos palaat sekasyöjäksi. Kun kuitenkin kiinnität huomiota ravintosi hiilijalanjälkeen ja muutenkin ekologisuuteen, niin sehän on jo enemmän kuin mitä moni muu tekee.
Söisit 800 grammaa kasviksia päivittäin. 🤤
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitä on jo tutkittu ja sillä on sekä maailmalla että Suomessa saatu samanlaiset tulokset, että vitamiinit tulee saada ruuasta, ei purkista. B 12 vitamiinia on paljon silakassa, sardiinissa, anjoviksessa ja lohessa lihan lisäksi ihan ilman että sitä lisätään niiden rehuun.
B12 vitamiinia muodostuu tiettyjen bakteerien toimesta eläinten ruuansulatusjärjestelmässä.
Muodostuuko sitä myös ihmisen suolistossa? Jos ei, mistä johtuu, että muilla muodostuu, mutta meillä ei?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitä on jo tutkittu ja sillä on sekä maailmalla että Suomessa saatu samanlaiset tulokset, että vitamiinit tulee saada ruuasta, ei purkista. B 12 vitamiinia on paljon silakassa, sardiinissa, anjoviksessa ja lohessa lihan lisäksi ihan ilman että sitä lisätään niiden rehuun.
B12 vitamiinia muodostuu tiettyjen bakteerien toimesta eläinten ruuansulatusjärjestelmässä.
Muodostuuko sitä myös ihmisen suolistossa? Jos ei, mistä johtuu, että muilla muodostuu, mutta meillä ei?
Eläimille annetaan rehua, johon on lisätty b12-vitamiinia.
B12-vitamiinia muodostaa bakteeri, ei siis kasvi tai eläin. B12-vitamiinia on maassa, mutta toisaalta maatalouskäytössä oleva maa on köyhtynyt niin, että b12-vitamiinia pitää lisätä eläinten (siat ja kanat ainakin) rehuun.
Gorilla on pääasiassa vegaani, mutta syö pieniä määriä ötököitä, kuten toukkia ja etanoita. Ja gorilla ei pese käsiään. Siispä saa kaiketi tarpeeksi b12-vitamiinia ympäristöstään.
Nykyvegaanit eivät saa b12-vitamiinia ruoasta, koska pesemme juurekset, emmekä juo käsittelemättömiä luonnonvesiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muodostuu, mutta ei imeydy enää siellä kohtaa suolistoa, missä muodostuu.
Vierailija kirjoitti:
Huomaa ettei monikaan ole koskaan laskenut kaloreita ja proteiininsaantia. Jos sitä tarvitsee 100-200g päivässä, on erittäin hankalaa syödä niin paljon kasviksia. Varsinkin jos ei halua syödä mitään soijarouhetta, joka ei ole luonnollista ruokaa. Tölkkipavuissa on suunnilleen 7g/100kcal, tuolla kalorimäärällä rahkasta saa melkein jo 20g proteiinia.
Kaloreita tulee, ei nyt laskettua, mutta vähän seurattua, lähinnä sokerin ja rasvan suhteen. Mutta proteiineja en ole laskenut koskaan, ei laske aikuiset lapsenikaan, ei yhdeksänkymppiset vanhemmat, eikä kukaan ystävistäni. Terveitä, hyväkuntoisia ja ihan hyvin voivia ollaan kaikki. En laske vitamiineja, enkä mitään muutakaan. Itse luotan siihen, että tavallinen, normaali ruokavalio on ihan ok ja kohtuus kaikessa on hyvä periaate.
Mulle kyllä tulee ongelmia, jos en saa riittävästi proteiinia. Lihaksia alkaa särkeä ja ne myös kramppaavat helposti - nuo eivät johdu magnesiumin puutteesta, sillä otan sitä ravintolisänä juurikin siksi, etten (ravitsemusterapeutinkaan mukaan) saa sitä ruoasta riittävästi. Lisäksi lihakset surkastuvat, jos proteiinia saa liian vähän.
Olen sekasyöjä, mutta sama ongelma tulee, jos "elän tofulla", niinkuin puolisoni asian ilmaisi aikanaan, kun söin tosi vähän mitään eläinperäistä.