Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten voin syödä 800g kasviksia päivässä, kun rahat ei riitä?

Vierailija
21.08.2024 |

Olen ihan keskituloinen ja teen kahta työtä. Silti ei riitä rahat siihen, että voisi syödä noin paljon kasviksia, kun ne ovat niin hirvittävän kalliita. ASIALLISESTI, antakaas vinkkejä! Syyttely kielletty.

Kommentit (244)

Vierailija
181/244 |
21.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös peruna lantut sellerit porkkanat eli juureksia,,punajuurta, aina niitä kausituotteitakin, sipulit,palsternakka,,yms kausihedelmät, saisi niistä koottua kuitenkin jonninmoisen terveyspommin. Nyt tomaatit ja kurkku ollut edullista. Ymmärrän. Niin ja paksteherneet esim. salaattiin superterveellistä. Onko mahkuja kerätä  marjoja itse. Mustikka superfoodia ihan. Sienet muut marjat jne. Eli kausijutut tsekata. Tehdä kaalista uuniruokaa, raastetta  .. koetko silti etä vaikea koostaa tervysherkkua 

Vierailija
182/244 |
21.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen opiskelija ja syön sitä mikä on sesongissa. Sen lisäksi aterioita voi täydentää pakastekasviksilla, vaikkapa pussillinen hemapaa aterian kylkeen. Suolistokin tykkää kun saa kasvikuituja. 

Herne tai maissi ei ole kasviksia.

Herne ja maissi on hedelmiä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/244 |
21.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä hemmetin 800 grammaa? :DDD puoli kiloa on 500 grammaa, eikä ketään kiinnosta syötkö vaikka 400 grammaa vai joskus jopa alle. Jokainen kasvis, marja ja vihannes on aina plussaa ja ihan KEHOAAN KUUNTELEMALLA tietää sen oman tarpeensa. 🙄 monet eivät osaa kuunnella kroppaansa, vaan yrittävät väkisin noudattaa suosituksia kirjaimellisesti. Se on SUOSITUS. KANNATTAA syödä puoli kiloa päivässä. Et kuole ennenaikaisesti, vaikka söisit kasviksia vain kolmena viikkona per kuukausi.

Ehkä ei kannata kommentoida, jos ei tiedä mihin kommentoi. 

Kyse on tänään ainakin Ylellä olleesta uutisesta, jonka mukaan kasviksia tulisi syödä 800grammaa päivässä. 

Vierailija
184/244 |
21.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse syön pakasteita ja tuoretta porkkanaa. Tuoreissa vihanneksissa on muutenkin aika vähän sellaisia, mitä tekisi mieli syödä kypsentämättä tai kuorruttamatta niitä jollakin epäterveellisellä. Joten sama ostaa parsakaalia pakasteena ja höyryttää sitä

Syöt sen mihin on varaa ja syö se fiksusti. Anna ruuansulatuselimistölle aikaa prosessoida vihannekset äläkä sotke hiilareita, lihaa ja vihanneksia kaikkia keskenään. Aamuisin elimistö on tehokkaimmillaan, joten ravinnerikkain ruoka kannattaa syödä silloin, ja illemmalla sitten turhakkeet

Juurekset,kasvikset ja hedelmät sekä marjat aina eri aikaan ja ei sekoitettuna, vaikuttaa monen. eli monet sotkee nuo keskenään ne ei silloin toimi sanoo ravitsemustieteilijät. Mutta proteinni ja hiilarit ok yhdistää. Kunhan muistaa  rauta ja kalkki ei sovi samalle aterialle,mutta ceee auttaa imeytym. raudan hyvin. 

Vierailija
185/244 |
21.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasvikset ovat todella halpoja. Esim. Kukkakaali alle 3 euroa kilo. Ostapa kilo lihaa tai kalaa. Et saa 3 eurolla.

Vierailija
186/244 |
21.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pakastealtaalle. Erilaiset pakastevihannekset eivät ole kalliita. 

Ei pakasteita kuin hätätilassa. Aina tuoretiskille. Itse ostan vain pakasteherneet kaliumin vuoksi salaattiin sekä keittoon.  Ravintoarvot ihan muuta tuoreessa.

Vierailija
187/244 |
21.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valitse halvempia kasviksia. Kyllä 3e.llä saa jo 800gr kasviksia.

Aterian budjetti on noin kaksi euroa ja sillä pitää saada kaikki muukin. 

ja käyt kahdessa duunissa....?????

Vierailija
188/244 |
21.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syön kasviksia kilon päivässä, koska ne ovat lähes ilmaisia. Itse kasvatan tomaatit, kurkut, paprikat ja eri yrtit.

Vierailija
189/244 |
21.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kausiluonteisesti. Nyt on porkkanat, lantut ja kaalit parhaimmillaan. Keväällä taas ostan pakastevihanneksia. 

Vähän asian vierestä, mutta jos jollain on vinkata hyvä kasvispyörykkä-ohje, niin otetaan kiitollisena vastaan. 

Vierailija
190/244 |
21.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit syödä kaalia.

Vierailija
191/244 |
21.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Porkkana, peruna, kaali on ympäri vuoden melko halpaa.

Juu on , ja ihan kun elettäisiin  jossain itäblokin maassa.

Jep ja IBS:ää sairastavana en voi syödä kaaleja, herne- tai palkokasveja, paprikaa ja omenaa. Kurkkua en myöskään osta, koska vettä tulee hanasta. Hiljaista on muun kuin porkkanan kanssa.

Vierailija
192/244 |
21.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä on kallista eli mikä tässä on budjetti? Ideana on ostaa kerralla useampi kilo erilaisia kasviksia ja hedelmiä, joita voi sitten syödä vaihdellen viikon mittaan. Ei tarvitse puputtaa porkkanaa yksi päivä, omenaa toinen päivä jne. Vaihtelu virkistää ja tulee syötyä monipuolisesti. Säilykkeitäkin voi syödä, esim. punajuurta, ja se säilyy hyvin jääkaapissa.

Vierailija
193/244 |
21.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa siirtyä kasvisruokaan, niin rahatkin rittää. 

Vierailija
194/244 |
21.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen opiskelija ja syön sitä mikä on sesongissa. Sen lisäksi aterioita voi täydentää pakastekasviksilla, vaikkapa pussillinen hemapaa aterian kylkeen. Suolistokin tykkää kun saa kasvikuituja. 

Herne tai maissi ei ole kasviksia.

Herne ja maissi on hedelmiä.

Nyt päästiin suurten kysymysten äärelle

Vierailija
195/244 |
21.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pakastealtaalle. Erilaiset pakastevihannekset eivät ole kalliita. 

Ei pakasteita kuin hätätilassa. Aina tuoretiskille. Itse ostan vain pakasteherneet kaliumin vuoksi salaattiin sekä keittoon.  Ravintoarvot ihan muuta tuoreessa.

Mikä on sellainen hätätila johon tarvitaan pakastevihanneksia ratkaisuksi? Venäjän hyökkäys? Olkiluodon sulaminen?

Vierailija
196/244 |
22.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et voi syödä, koska rahat eivät riitä.

Kaupan pakastealtaasta saa edullisesti kasviksia läpi vuoden ja niistä on usein myös erikoustarjouksia jolloin niitä kannattaa ostaa enemmän kerralla omaan pakastimeen. Ala korvaamaan joka toinen jauhelihapaketti vaikka säilykepavuilla, joita saa monasti tarjouksesta kolmekin purkkia alle 3 eurolla (hyviä papuruokareseptejä löytyy vaikka kuunka paljon netistä). Entisenä punaisen lihan suurkuluttajana minä totuin äkkiä myös korvaamaan jauhelihan kaurajauhiksella eikä minulle enää edes maistuisi esim. jauhelista tehty pastakastike. Hedelmiä on monasti tarjouksessa, itse ostan aina kaupan halvimpia omenoita. Jos aika on kortilla tai hellan vieressä seisominen ei houkuta kasviksia on helppo hyödyntää esimerkiksi tekemällä peltiruokaa. Jos minulla on kiire otan pakastimestani jotain pakastekalaa ja uunijuurespussin ja heitän ne kaikki uunipellille ja maustan oman maun mukaan ja ripottelen juureksille vähän oliiviöljyä ja kalalle sekoitan lisäksi kylmän kermaviilikastikkeen (kalan sijasta peltiruokaan käy hyvin myös esim. kana). Itse taidan syödä jo nykyisin lähemmäs 800 g kasviksia, hedelmiä ja marjoja päivää kohti ja ruokakuluni yhden hengen taloudessa ovat vajaa 100 euroa viikko.

Vierailija
197/244 |
22.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaalit ja kesäkurpitsat alle euron kilo. Ei ole kallista, tekosyitä. 

Vierailija
198/244 |
22.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syö perunaa. Talvella halvimmullaan irtona 0,49€/kg tai hernesoppaa 0,59€ paketti Rainbow herneitä (hintoihin pieni varaus siltä varalta, että tuotanto-ja logistiikkakulut siirtyvät alv noston myötä tuotehintoihin). Niin. Vajaa kilo pottuja päivässä. Sitäkin voi tietysti taas miettiä, että onko siinä mitään järkeä. Tai no, ei ole pakko miettiä, jos ei jaksa, tekee vaan niinkuin käsketään. Ihan niinkuin kaikessa tähänkin asti.

Vierailija
199/244 |
22.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasvikset ovat halpoja verrattuna siihen, että haet ravinnon mässystä ja sipseistä.

Vierailija
200/244 |
22.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perunaa ei lasketa tuohon kasvismäärään . Mutta miksei vihannesten ja juuresten ja perunan alvia voisi pudottaa pyöreään nollaan. Tosin sehän menee tietty samantien hintoihin, koska ne vaan tekee niin ja köyhän pitää kärsiä aina.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan yksi