Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko täällä muita, jotka säästävät pieniä summia rahastoon kuussa?

Vierailija
20.08.2024 |

Tekeekö sinullekin se tiukkaa, mutta uskot että sinnikkäällä säästämisellä saavutat ehkä tulevaisuudessa jotain?

Kommentit (128)

Vierailija
101/128 |
21.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mites osakkeet?

Tuskin tulevat kyseeseen näillä summilla mitä tässä keskustelussa tarkoitetaan.

Nordeassa voi hyvin ostaa pohjoismaisten pörssiyritysten osakkeita pienilläkin summilla. Jos ostaa osakkeita 10 eurolla, Nordean palkkio on 10 senttiä. Säilytys (arvo-osuus tai osakesäästötili) on ilmainen, jos tekee vähintään yhden oston tai myynnin vuosineljänneksessä. 

Sepä erikoista! Kun ostaa tai myy Nordean Investorilla kotimaista pörssiosaketta, kaupankäyntikulu on vähintään 8€. Prosentuaalisen kaupankäyntikulun voi laskea näppärästi ja ihan itse päättää, minkäkokoista pörssierää kannattaa ostaa.

Minä ostan ja myyn ihan Nordean verkko- tai mobiilipankissa. Silloin maksimikulu on tosiaan 1 % pienissäkin ostoissa ja myynneissä, kun puhutaan kotimaisista tai pohjoismaisista pörssiosakkeista. Kerrankin ostin yhden 4 euron hintaisen osakkeen saadakseni ilmaiset säilytyskulut seuraavaksi 3 kuukaudeksi. Kulut olivat tosiaan 4 senttiä.

Vierailija
102/128 |
21.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nordnetin rahastoon parisataa kuussa, kohta enemmän kun saan palkankorotuksen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/128 |
21.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säästän, mutta MAASSA 😂

Vierailija
104/128 |
21.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinnikkäällä säästämisellä ap saavuttaa syövän ja voi täten käyttää sijoituksensa hoitoihin joilla saa kaksi viikkoa lisää elinaikaa. 

Vierailija
105/128 |
21.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinnikkäällä säästämisellä ap saavuttaa syövän ja voi täten käyttää sijoituksensa hoitoihin joilla saa kaksi viikkoa lisää elinaikaa. 

Tämä on muuten totta. Olen nähnyt todella monien kohdalla. 

Vierailija
106/128 |
21.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapselle olen laittanut 2v alkaen 40/kk. Alkuun oli aktian rahastoja, nykyisin seligsonia. Oisko joku 16000 kasassa, puolet tuottoa.

Itselle samassa ajassa keskimäärin 100/kk, etf, osakkeita ja seligsonin rahastoja. Ost aloitus osui tosi kalliiseen aikaan, jännä nähdä nouseeko se plussalle ikinä.

Vierailija
107/128 |
21.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mites osakkeet?

Osakkeita voi ostaa myös pienillä summilla. Täytyy vaan katsoa merkintä- ja säilytyskuluja. 

Vierailija
108/128 |
21.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapselle olen laittanut 2v alkaen 40/kk. Alkuun oli aktian rahastoja, nykyisin seligsonia. Oisko joku 16000 kasassa, puolet tuottoa.

Itselle samassa ajassa keskimäärin 100/kk, etf, osakkeita ja seligsonin rahastoja. Ost aloitus osui tosi kalliiseen aikaan, jännä nähdä nouseeko se plussalle ikinä.

Vierailija
109/128 |
21.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä taas huolestuttaa. Nousua on taas ollut jonkin aikaa, joten kun taas taksikuskitkin puhuvat rahastoista, pitää miettiä uskaltaako nyt paljoa mitään ostaa.

Moni joka on aloittanut rahastosäästämisen vaikka vuosi sitten, on ihan tohkeissaan, kun rahasto-osuuden arvo on vain kasvanut. Vaan kun kokemusta on pidemmältä ajalta, tietää mikä voi mennä pieleen.

Vierailija
110/128 |
21.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paljonko osakkeita varten tulisi siis olla rahaa, että kannattaisi?

Osakkeita voi ostaa vaikka yhden kerrallaan. Yleisenä nyrkkisääntönä pidetään ettei ta ole enempää kuin max.1% kauppahinnasta.

Dansken asiakkaana minun pitäisi ostaa vähintään 800€:lla kerralla,  jotta tämä prosentin raja toteutuisi. Nordealla pienet osakekaupat, eli alle 800€ toteutuu sillä prosentin hinnalla. Eli jos ostat satasella, maksat kaupasta euron kulut.

Vierailija
111/128 |
21.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mites osakkeet?

Osakkeita voi ostaa myös pienillä summilla. Täytyy vaan katsoa merkintä- ja säilytyskuluja. 

Hinta näkyy Nordean nettisivulla.

Vierailija
112/128 |
21.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tällä hetkellä menee rahastoihin itselle 40e ja lapselle 20e kuukaudessa. On se parempi kuin ei mitään, on siellä jo useampi satanen säästössä. Nostan summaa sitten kun rahatilanne sen mahdollistaa, nyt säästän myös asuntoon aika rivakasti. 

Erittäin hyvä! Tämä on oiva esimerkki miten pienemmälläkin summalla voi päästä alkuun, siitä sitten voi pikkuhiljaa kasvattaa summaa oman tilanteen mukaan. Sijoittamisessa ja säästämisessä hyvä muistaa korkoa korolle-ilmiö, toisin kuin jos rahat lojuisi lompakossa tai piirongin pohjalla tai normitilillä.

Vierailija
113/128 |
21.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Entäs ne kulut?

Ne on mainittu rahastojen tiedoissa. Täysin kuluttomia rahastojakin on.

En usko. Pankki ei ole hyväntekeväisyyslaitos.

Kuluttomien rahastojen idea on sama kuin siinä, että kauppa myy tarjouskahvia tappiolla. Ne ovat sisäänheittotuotteita, joilla pyritään houkuttelemaan joku asiakkaaksi. Kun asiakas sitten pääsee alkuun sijoittamisessa, innostuu hän vähitellen sijoittamaan myös niihin tuotteisiin, joista firma saa palkkionsa.

Vierailija
114/128 |
21.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mites osakkeet?

Nordeassa voi hyvin ostaa pohjoismaisten pörssiyritysten osakkeita pienilläkin summilla. Jos ostaa osakkeita 10 eurolla, Nordean palkkio on 10 senttiä. Säilytys (arvo-osuus tai osakesäästötili) on ilmainen, jos tekee vähintään yhden oston tai myynnin vuosineljänneksessä. 

Sepä erikoista! Kun ostaa tai myy Nordean Investorilla kotimaista pörssiosaketta, kaupankäyntikulu on vähintään 8€. Prosentuaalisen kaupankäyntikulun voi laskea näppärästi ja ihan itse päättää, minkäkokoista pörssierää kannattaa ostaa.

Minä ostan ja myyn ihan Nordean verkko- tai mobiilipankissa. Silloin maksimikulu on tosiaan 1 % pienissäkin ostoissa ja myynneissä, kun puhutaan kotimaisista tai pohjoismaisista pörssiosakkeista. Kerrankin ostin yhden 4 euron hintaisen osakkeen saadakseni ilmaiset säilytyskulut seuraavaksi 3 kuukaudeksi. Kulut olivat tosiaan 4 senttiä.

Miksi tätä on alapeukutettu? Ei tämä ole mikään mielipidejuttu, vaan jokainen voi itse käydä tarkistamassa Nordean sivuilta, että alle 800 euron osakekaupassa välityspalkkio on 1 % kauppahinnasta. Koskee siis pohjoismaisia pörssiosakkeita.

Vierailija
115/128 |
21.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Satanen on mennyt jo vuosikausia.

Välillä laitan muutakin ylimääräistä.

Saldo on melko korkea.💰

Mä aloitin kanssa noin aikoinaan, eläkerahastoon jo vähän yli 30 vuotiaana. Sit niiden ehdot meni ihan olemattomiksi, niin lopetin sen, toki siihen asti kertyneet rahat jäi sinne kasvamaan korkoa. Aloitin tilille säästyneillä 5000,- osakesäästötilin Nordeassa. Toki siinä on hoitokulut melkoiset, mut eipähän tarvitse itse huolehtia. Säästän sinne säännöllisesti 100,- kuukaudessa edelleen, ja jos saan jostain suuremman summan rahaa (myin veneeni, siitä 11000;- ja pieni perintö, josta säästöön 17000,-) niin ne olen laittanut osakesäästötilille. Kymmenisen vuotta ollut tuo tili nyt, korkoa korolle ilmiö todellakin näkyy talletuksen kasvuna, ja 10v osakkeiden arvo, tämän hetkisen tilanteen mukaan, on vähän alle +35%. Ei mikään huippu, mutta matalalla riskillä mulle hyvä. Lapsen lapsilisät talletan hänelle matalariskiseen rahastoon, jossa tuotto maltillisempi.

Vierailija
116/128 |
21.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Satanen on mennyt jo vuosikausia.

Välillä laitan muutakin ylimääräistä.

Saldo on melko korkea.💰

Mä aloitin kanssa noin aikoinaan, eläkerahastoon jo vähän yli 30 vuotiaana. Sit niiden ehdot meni ihan olemattomiksi, niin lopetin sen, toki siihen asti kertyneet rahat jäi sinne kasvamaan korkoa. Aloitin tilille säästyneillä 5000,- osakesäästötilin Nordeassa. Toki siinä on hoitokulut melkoiset, mut eipähän tarvitse itse huolehtia. Säästän sinne säännöllisesti 100,- kuukaudessa edelleen, ja jos saan jostain suuremman summan rahaa (myin veneeni, siitä 11000;- ja pieni perintö, josta säästöön 17000,-) niin ne olen laittanut osakesäästötilille. Kymmenisen vuotta ollut tuo tili nyt, korkoa korolle ilmiö todellakin näkyy talletuksen kasvuna, ja 10v osakkeiden arvo, tämän hetkisen tilanteen mukaan, on vähän alle +35%. Ei mikään huippu, mutta matalalla ri

Mistä osakesäästötilistä sä puhut? Suomessa on ollut osakesäästötilejä vasta vuodesta 2020 alkaen, eikä Nordean osakesäästötilistä mene mitään maksua, jos tekee vähintään yhden kaupan vuosineljänneksessä.

Vierailija
117/128 |
22.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyy hieman häpeillen myöntää, että omasta mielestänikin tämä kuulosti vähän liian hyvältä ollakseen totta. Piti käydä sivuilta katsomassa. Sikäli kun nyt kuvittelen suomenkieltä ymmärtäväni, niin ilmeisesti Nordealla tosiaan on noin hyvä diili Pohjoismaisten osakkeiden suhteen.

Suorien osakkeiden ostaminen on tosiaan paljon hauskempaa kuin rahastojen, joten ihan varteenotettava homma ostella niitä pikkusummilla Nordeasta.

Toki kannattaa mieltää niin, että 1% välityspalkkio on korkeahko ja vielä parempi, jos saa puljattua asiansa niin, että menee vähemmän kuluja. Minulle kyllä toiminnan hauskuus painaa sen verran vaakakupissa, että olisin valmis 1% kuluja makselemaan.

Vierailija
118/128 |
22.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitan joka kuukausi 200 euroa pankin kasvutilille. Siihen tulee pieni korko joka vuosi. 

Vierailija
119/128 |
22.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

nostan

Treenaamisesta on useita muita ketjuja. 

🎳🏒🥌🏀

Vierailija
120/128 |
22.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säästän 10% nettotuloista pienikuluiseen indeksirahastoon. Plussalla ollaan ihan mukavasti, toki välillä ostot menee kalliimmalla hinnalla ja välillä halvemmalla, mutta en stressaa, tähtäin on kuitenkin eläkesäästöt niin tähän on vielä vuosikymmeniä aikaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän kaksi