Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko täällä muita, jotka säästävät pieniä summia rahastoon kuussa?

Vierailija
20.08.2024 |

Tekeekö sinullekin se tiukkaa, mutta uskot että sinnikkäällä säästämisellä saavutat ehkä tulevaisuudessa jotain?

Kommentit (128)

Vierailija
61/128 |
21.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nettopalkka 2000 euroa, josta kulutan 900-1000 euroa ja loput sijoitan. En omista autoa ja asun vuokrayksiössä. Täytyyhän työnteon olla kannattavaa, joten en tahdo nostaa kulutustasoni vain vaivaa ja kuluja lisäävillä hankinnoille. Sijoitustuotoilla pidän välillä lomaa, jotta pääsen seikkailumatkoille vapaana kokemaan uutta.

Vierailija
62/128 |
21.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, sijoitan kuukausittan pikkusummia (max. 50€/rahasto) viiteen passiiviseen indeksirahastoon, joissa juoksevat kulut pienehköt, kaikki muistaakseni alle 0,5%. Halvin taisi olla 0,25%. Ihan puhtaasti osakkeita.

Isoimmat rahastot ovat teknologia, Usa, Eurooppa. Lisäksi pieni lisähajatus Japaniin. Intiakin kiinnosti, mutta juoksevat kulut olisivat olleet reilusti yli 1%. Toiveena, että 15 vuoden kuluttua olisi mukava vanhuudenturva. Ei parane hötkyillä.

Myös Etf kiinnostaisi, mutten jaksa perehtyä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/128 |
21.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nettopalkka 2000 euroa, josta kulutan 900-1000 euroa ja loput sijoitan. En omista autoa ja asun vuokrayksiössä. Täytyyhän työnteon olla kannattavaa, joten en tahdo nostaa kulutustasoni vain vaivaa ja kuluja lisäävillä hankinnoille. Sijoitustuotoilla pidän välillä lomaa, jotta pääsen seikkailumatkoille vapaana kokemaan uutta.

Ei hullumpaa. Vähän samanlainen filosofia minullakin on. Kaikki fyysinen omaisuus ja krääsä, veloista puhumattakaan, tuppaa muodostumaan henkiseksi riippakiveksi.

Mieluummin käytän rahaa sijoituksiin ja elämyksiin.

Vierailija
64/128 |
21.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Mielestäni rahastoihin kannattaisi sijoittaa  notkahdusten aikaan eikä säännöllisesti rahaa kun silloin sijoittaa aina huonoihinkin paikkaan.."

Minä teen molempia. Ostelen säännöllisesti, mutta selvien paniikkinotkahdusten aikana panostan voimakkaammin. Esimerkiksi finanssikriisin ja koronakuopan aikana. Silloin panostetaan kaikki rahat, omat ja lainatut ja vastaantulevien mummojen suista kingotetut kultahampaatkin.

Vierailija
65/128 |
21.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aiemmin säästin 50e kuussa mutta se summa kertyi niin olemattoman hitaasti vaikka rahasto menestyikin hyvin. Vaihdoin 100 euroon kuussa ja nyt kertyy paljon vauhdikkaammin. Mutta silti ajattelen että nuo enemmän eläkepäivien rahoja vaikka olen vain 36v. Ei siellä ole kuin noin kympppitonni vielä vaikka olen vuodesta 2018 säästänyt.

Rahastoni on viimeisen 5v aikana noussut 206,90% joten ihan hyvä valinta oli :) Ei muuten ole indeksirahasto joihin jotkut vannoo, esim ilmainen indeksirahasto Suomi Nordnetissä noussut vain 52,10 %. Eli kannatti sijoittaa aktiiviseen rahastoon.

Vierailija
66/128 |
21.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Mielestäni rahastoihin kannattaisi sijoittaa  notkahdusten aikaan eikä säännöllisesti rahaa kun silloin sijoittaa aina huonoihinkin paikkaan.."

Minä teen molempia. Ostelen säännöllisesti, mutta selvien paniikkinotkahdusten aikana panostan voimakkaammin. Esimerkiksi finanssikriisin ja koronakuopan aikana. Silloin panostetaan kaikki rahat, omat ja lainatut ja vastaantulevien mummojen suista kingotetut kultahampaatkin.

Veikkaan, että loppuvuodesta on hyviä ostohetkiä. Itse varaan käteistä sekä lokakuun että marraskuun viimeiselle viikolle.

Vierailija
67/128 |
21.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai noihin kk-säästösopimuksiin voi sijoittaa ylimääräisiä notkahdusten aikana? Yleensähän ostaminen ilmaista vain kk-säästösopimuksella. Siitä menee kovat kustannukset jos satunnaisesti ostaa.

Vierailija
68/128 |
21.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Veikkaan, että loppuvuodesta on hyviä ostohetkiä. Itse varaan käteistä sekä lokakuun että marraskuun viimeiselle viikolle.

Saa nähdä. Itse en hirveästi vaivaa päätäni markkinatapahtumien ajoituksen ennustamisella. Kyllä paniikin aina tunnistaa, sitten kun se on päällä.

Vierailija
69/128 |
21.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt kannattaisi laittaa kaikki pelimerkit kultaan...kaikki merkit viittaa siihen että kullan arvo nousee edelleen

Vierailija
70/128 |
21.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuukausisäästän yhteen globaaliin passiivirahastoon, jossa pienet kulut. Sisällä on reilut 3000€.

Nyt olisi ylimääräiset 2000€.

Miten käy, jos annan kertatoimeksiannon ostaa 2000€ tuota samaa rahastoa?

Sulautuuko tämä könttäostos suoraan tuohon kuukausisäästettyyn pääomaan?

Eli näkyykö mulla jatkossa yksi vai kaksi rahastoa?

Jollekin varmaan itsestään selvää, mutta itse en tiedä pyöriikö nämä rahastot niin kuin arkijärjellä ajattelee.

Vierailija
71/128 |
21.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuukausisäästän yhteen globaaliin passiivirahastoon, jossa pienet kulut. Sisällä on reilut 3000€.

Jollekin varmaan itsestään selvää, mutta itse en tiedä pyöriikö nämä rahastot niin kuin arkijärjellä ajattelee.

Jos sijoitat lisää niin se sulautuu automaattisesti ..toki siitä menee se merki yäpalkkio ja tuotto ainakin hetkellisesti näytt puenentycän kun tyittoprisentti lasketaan suuremmasta summasta

Vierailija
72/128 |
21.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sijoittamisessa on vai. Se huono puoli jos sattuu olemaan kelan asiakas niin tutti pienentää tai poistaa vastaavasti kelan tuet kokonaan..

Sinä kannat sijoitusriskit mutta jos tuottoa saat niin se viedään pois tukileikkayksina 

Vierailija
73/128 |
21.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten Kela suhtautuu kasvurahastoihin? Niistähän ei tule vuosittaista osinkoa. Pakottaako myymään vai rokottaako jotenkin muuten laskennallisesti?

Vierailija
74/128 |
21.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sijoittamisessa on vai. Se huono puoli jos sattuu olemaan kelan asiakas niin tutti pienentää tai poistaa vastaavasti kelan tuet kokonaan..

Sinä kannat sijoitusriskit mutta jos tuottoa saat niin se viedään pois tukileikkayksina 

Joo minä olen tämän uhri kun myin työttömänä taloni ja omaisuuteni kun ylläpito vei työmarkkinatuessa kaikki rahat eikä riittänyt..

Rahat laitoin rahastoon ja nyt tuotto leikkaa  

Tuet ja ei saa myöskään enää asumistukea..

Vierailija
75/128 |
21.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainakin Nordeassa nuo menisivät vain entisten sijoitusten jatkoksi samaan rahastoon.

Vierailija
76/128 |
21.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten Kela suhtautuu kasvurahastoihin? Niistähän ei tule vuosittaista osinkoa. Pakottaako myymään vai rokottaako jotenkin muuten laskennallisesti?

No tuloja siitä vasta on kun rahastot lunastetaan..muutenhan se olisikin hullua ja tulottamaton tuotto laskettaisiin kun sen voi kuitenkin rahastossa menettää päivässä

Vierailija
77/128 |
21.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla Nordean kautta keskiriskinen rahasto, jonne laitan kuukaudessa rahaa.

ap

Pankkien keskiriskisillä rahastoilla ei ole mitään tuottoa.

Tjaa. Mun rahasto ollut pystyssä 40 vuotta ja tuotto 12 %

Vuosittainen keskituotto vai tuotto koko 40 v. ajalta? Jälkimmäinenhän on älyttömän surkea, häviää inflaatiolle reippaasti.

Keski.

Kuulostaa erikoiselta. Minkä niminen rahasto kyseessä?

Vierailija
78/128 |
21.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tonni ei ehkä ole pienituloiselle realistinen alkupanos.

Ei tietenkään, aluksi rahastoihin.

Vierailija
79/128 |
21.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata sitten sijoittaa vain yhteen rahastoon  vaan hajauttaa mielummin vaikka 3. Rahastoon...

Siinä voi kuitenkin pienentää tappion riskiä .

Vierailija
80/128 |
21.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kai noihin kk-säästösopimuksiin voi sijoittaa ylimääräisiä notkahdusten aikana? Yleensähän ostaminen ilmaista vain kk-säästösopimuksella. Siitä menee kovat kustannukset jos satunnaisesti ostaa.

Ei ainakaan minulla mene mitään merkintäpalkkiota, kun verkkopankissa ostan pankin rahastoa. Joku vuotuinen hallinnointikulu rahastolla toki on. Sinne ne rahastosijoitukset menevät entisten jatkoksi. Se ero vain, että kk-sopimuksella menee säännöllisesti tiettynä päivänä tietty summa. Muuten voin ostaa lisää ihan haluamallani summalla minä päivänä vain.