Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko täällä muita, jotka säästävät pieniä summia rahastoon kuussa?

Vierailija
20.08.2024 |

Tekeekö sinullekin se tiukkaa, mutta uskot että sinnikkäällä säästämisellä saavutat ehkä tulevaisuudessa jotain?

Kommentit (128)

Vierailija
81/128 |
21.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hajautus ja pienet kulut joo.

Mulla on osa rahoista tällä hetkellä hajautettuna kolmessa kasvurahastossa: Globaali, USA, Eurooppa.

Tuotto-odotus maltillinen, sijoitusaika vähintään 10 vuotta, ja juoksevat kulut olemattomat.

Tykkään kuitenkin pelailla myös kotimaisilla osakkeilla. Siellä pyrin ostamaan ja myymään n. 2000€ potteja,

en kuitenkaan käy kauppaa kovin vilkkaasti. Yleensä omistan 10-15 firman osakkeita, tällä hetkellä 10:n.

Vierailija
82/128 |
21.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entäs ne kulut?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/128 |
21.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Entäs ne kulut?

Ne on mainittu rahastojen tiedoissa. Täysin kuluttomia rahastojakin on.

Vierailija
84/128 |
21.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Mielestäni rahastoihin kannattaisi sijoittaa  notkahdusten aikaan eikä säännöllisesti rahaa kun silloin sijoittaa aina huonoihinkin paikkaan.."

Minä teen molempia. Ostelen säännöllisesti, mutta selvien paniikkinotkahdusten aikana panostan voimakkaammin. Esimerkiksi finanssikriisin ja koronakuopan aikana. Silloin panostetaan kaikki rahat, omat ja lainatut ja vastaantulevien mummojen suista kingotetut kultahampaatkin.

Minua harmittaa vieläkin, kun koronanotkahduksen aikaan ei ollut yhtään ylimääräistä laittaa sijoituksiin. Siitä olisi saanut hyvät tuotot kurssien noustua.

Vierailija
85/128 |
21.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla Nordean kautta keskiriskinen rahasto, jonne laitan kuukaudessa rahaa.

ap

Pankkien keskiriskisillä rahastoilla ei ole mitään tuottoa.

Minulla on Nordean Säästö 50 -rahasto 65 % plussalla. Toki olen siirtänyt sinne rahoja vähitellen monen vuoden aikana, joten ei tuo tuotto ole sijoitusaikaan nähden mitenkään ihmeellinen, mutta ei voi silti sanoa, että rahastolla ei olisi mitään tuottoa. Kyllä tuo voittaa inflaation kirkkaasti.

Vierailija
86/128 |
21.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kai noihin kk-säästösopimuksiin voi sijoittaa ylimääräisiä notkahdusten aikana? Yleensähän ostaminen ilmaista vain kk-säästösopimuksella. Siitä menee kovat kustannukset jos satunnaisesti ostaa.

Seligsonin osakeindeksirahastoissa ostopalkkio on 0,1 %. Jos ostat rahasto-osuuksia 100 eurolla, siitä menee 10 senttiä palkkioon.

Vierailija
87/128 |
21.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

50 e/kk

Vierailija
88/128 |
21.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En, musta on hauskaa sijoittaa suoraan osakkeisiin.

Vierailija
89/128 |
21.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mites osakkeet?

Tuskin tulevat kyseeseen näillä summilla mitä tässä keskustelussa tarkoitetaan.

Nordeassa voi hyvin ostaa pohjoismaisten pörssiyritysten osakkeita pienilläkin summilla. Jos ostaa osakkeita 10 eurolla, Nordean palkkio on 10 senttiä. Säilytys (arvo-osuus tai osakesäästötili) on ilmainen, jos tekee vähintään yhden oston tai myynnin vuosineljänneksessä. 

Vierailija
90/128 |
21.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pankit vetää välistä liikaa mun makuun. Siksihän pankit markkinoivat rahastojaan niin innolla.

Vierailija
91/128 |
21.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla Nordean kautta keskiriskinen rahasto, jonne laitan kuukaudessa rahaa.

ap

Pankkien keskiriskisillä rahastoilla ei ole mitään tuottoa.

Tjaa. Mun rahasto ollut pystyssä 40 vuotta ja tuotto 12 %

Kuten hän sanoi, ei mitään tuottoa. Tuottoprosentin pitäisi olla kymmenissätuhansissa ellei sadoissatuhansissa prosenteissa noin pitkällä ajalla.

Vierailija
92/128 |
21.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Entäs ne kulut?

Ne on mainittu rahastojen tiedoissa. Täysin kuluttomia rahastojakin on.

En usko. Pankki ei ole hyväntekeväisyyslaitos.

Vierailija
93/128 |
21.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kannata sitten sijoittaa vain yhteen rahastoon  vaan hajauttaa mielummin vaikka 3. Rahastoon...

Siinä voi kuitenkin pienentää tappion riskiä .

Itselläni nyt 5 rahastoa. Mietin ostaisinko vielä paria rahastoa vai osaketta jota on entuudestaan jonkun verran. 50€/kpl nyt mutta miinuksella ollut menneen vuoden koko ajan. Onko jo liikaa erilaisia rahastoja 6-7 kpl? Turhan laajasti hajautettu?

Vierailija
94/128 |
21.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

20e mennyt noin 20 vuotta. Nyt siellä on 13000

Vierailija
95/128 |
21.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

150 e/kk menee kolmeen eri rahastoon, mennyt jo 15 vuotta. Joitakin kymmeniä tuhansia kertynyt säästöön tällä tavoin. Ovat muuten keskimäärin plussalla eli tienattukin tällä.  

Vierailija
96/128 |
21.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla menee S-bonukset eli noin 10€/kk rahastoon. Siellä on vasta alle 1000€. Otin tuon käyttöön kun on helppo. Bonukset menee itsestään sinne. Ehkä joskus innostun enemmänkin rahastoista. 

Vierailija
97/128 |
21.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa jatkaa sitä kuukausittaista ostamista, ei haittaa jos rahasto on välillä miinuksella, silloin saa enemmän osuuksia. Joskus voi mennä kauan, ennenkuin tuottoa on kertynyt.

Vierailija
98/128 |
21.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mites osakkeet?

Nordeassa voi hyvin ostaa pohjoismaisten pörssiyritysten osakkeita pienilläkin summilla. Jos ostaa osakkeita 10 eurolla, Nordean palkkio on 10 senttiä. Säilytys (arvo-osuus tai osakesäästötili) on ilmainen, jos tekee vähintään yhden oston tai myynnin vuosineljänneksessä. 

Sepä erikoista! Kun ostaa tai myy Nordean Investorilla kotimaista pörssiosaketta, kaupankäyntikulu on vähintään 8€. Prosentuaalisen kaupankäyntikulun voi laskea näppärästi ja ihan itse päättää, minkäkokoista pörssierää kannattaa ostaa.

Vierailija
99/128 |
21.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nordnetissa on yksi rahasto, toinen Op:ssa. Molemmat ns. maltillisen riskin rahastoja. Laitan yhteensä 350 e/kk näihin. Olen miettinyt, kannattaako pitää kahdessa paikassa, mutta eikö se vanha ohje kuulu, että kaikkia munia ei kannata laittaa samaan koriin 🙂. Mitään suuria rahoja en tavoittele, lähinnä parempaa korkotuottoa kuin pankkitilillä.

Vierailija
100/128 |
21.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mites osakkeet?

Sepä erikoista! Kun ostaa tai myy Nordean Investorilla kotimaista pörssiosaketta, kaupankäyntikulu on vähintään 8€. Prosentuaalisen kaupankäyntikulun voi laskea näppärästi ja ihan itse päättää, minkäkokoista pörssierää kannattaa ostaa.

Ei mulla ole mitään vähintään 8€.