Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko täällä muita, jotka säästävät pieniä summia rahastoon kuussa?

Vierailija
20.08.2024 |

Tekeekö sinullekin se tiukkaa, mutta uskot että sinnikkäällä säästämisellä saavutat ehkä tulevaisuudessa jotain?

Kommentit (128)

Vierailija
41/128 |
21.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mites osakkeet?

Tuskin tulevat kyseeseen näillä summilla mitä tässä keskustelussa tarkoitetaan.

Vierailija
42/128 |
21.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen sijoittanut joitakin vuosia 50 euroa kuussa OP:n maailma indeksirahastoon. Aika surkea rahasto, tuotto tähän mennessä jotain 24%. Suosittelen tekemään mieluummin vaikka eläkevakuutuksen. Mandatumilla on ainakin aiemmin ollut hyviä tuotteita, rahat USAlaisiin indekseihin.

Ihan ok rahastolta tuo vaikutti. Ei se rahaston syy ole, jos USA on tuottanut paremmin kuin muu maailma. Eläkevakuutuksista pysyisin kaukana. Jos USA:laiset indeksit kiinnostavat, niin miksi et sijoita niihin suoraan?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/128 |
21.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljonko osakkeita varten tulisi siis olla rahaa, että kannattaisi?

Vierailija
44/128 |
21.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saahan noita muutamalla kympillä ostettua. Ei siihen tonneja tarvitse olla.

Vierailija
45/128 |
21.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säästän 1500e kuussa

Vierailija
46/128 |
21.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minkälaisia rahastoja olette valinneet? Minkä pankin tai vastaavan kautta hoidatte noita sijoituksianne?

Aktian rahastoihin olen ollut tyytyväinen.

Vierailija
47/128 |
21.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä. 15 euroa kuussa, eihän se paljon ole, eikä mikään "korkoa korolle" ilmiö ole vielä tehnyt minusta varakasta, mutta on siellä toisaalta jo monta tuhatta euroa säästössä pahan päivän varalle. Näitä rahoja suunnittelen sitten eläkkeen lisäksi käyttäväni vanhoilla päivillä. Minulla pieni palkka, 2400e/kk

Vierailija
48/128 |
21.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mites osakkeet?

Ai miksei? Itse laitan muutaman euroa kuussa osakkeisiin. Noin tonnin arvosta on yhteensä. Hauskaa seurata niitä.

Vierailija
49/128 |
21.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä. 15 euroa kuussa, eihän se paljon ole, eikä mikään "korkoa korolle" ilmiö ole vielä tehnyt minusta varakasta, mutta on siellä toisaalta jo monta tuhatta euroa säästössä pahan päivän varalle. Näitä rahoja suunnittelen sitten eläkkeen lisäksi käyttäväni vanhoilla päivillä. Minulla pieni palkka, 2400e/kk

Pieni palkka?! Itsellä joku 1900 brutto.

Vierailija
50/128 |
21.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni alkoi joskus niin, että pankkitarjosi lainaturvavakuutusta, joka olisi maksanut sata euroa kuussa. Työttömyyden tms. sattuessa, vakuutus olisi korvannut lainan korkomenon. Kuitenkin yhteensä kaikkiaan vain kolme tuhatta euroa.

Tuo kuulosti silloin niin järjettömältä ehdotukselta, että sovin pankintädin kanssa, että laitan sen satasen kuussa rahastoon. Mahdollisen työttömyyden tms. sattuessa, nostan rahani sieltä rahastosta, ja käytän niitä laskuihin. Tuosta on nyt 20 vuotta, ja yhä laitan sen kuukausisumman.

Vierailija
51/128 |
21.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsilisän (noin 95€/kk) laitan lapsen omalle arvo-osuustilille Nordnet:iin.

Sieltä se ohjautuu kolmelle eri etf:lle.

1. Globaalit osingonkasvattajat

2. Informaatioteknologia

3. Globaalit kuluttajabrändit

Mitä nuo etf:t ovat?

Meinaatko, että mitä etf yleensäkin tarkoittaa? Se on Exchange Traded Fund, eli rahasto-osuudet, joilla käydään kauppaa pörssissä samalla tavalla kuin osakkeilla.

Vai meinaatko, että minkä nimisiä etf:iä lapsellani ihan tarkalleen on?

No tarkoitin että mitä ne ovat :) en jaksanut googlata. Eli miten eroaa tavallisesta rahastosta? Miten löytää hyviä etf:iä?

Etf:llä käydään kauppaa samoin kuten osakkeilla. Jos tiedät miten tavallinen rahasto toimii, tiedät siis eron.

Etf:n idea on sijoittaa tiettyyn (osa)markkinaan yhdellä pörssikaupalla, joten niitä ei ole hyviä tai huonoja. On vain sillä hetkellä hyviä ja huonoja markkinoita.

Tavalliselle säästäjälle sopii kuitenkin parhaiten Etf, joka sijoittaa laajaan indeksiin pienillä kuluilla. Sen verran täytyy jaksaa perehtyä asiaan, että löytää sellaisen itse.

Vierailija
52/128 |
21.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mites osakkeet?

Ai miksei? Itse laitan muutaman euroa kuussa osakkeisiin. Noin tonnin arvosta on yhteensä. Hauskaa seurata niitä.

Eikös osakkeiden kaupankäyntipalkkiotkin ole jo aika suuria? Pitää laittaa tarpeeksi rahaa kerralla että se on kannattavaa.

Vierailija
53/128 |
21.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitan mielummin pieniä summia rahastoon täällä maassa. En ole kuullut kuussa sijaitsevista rahastoista. Mutta niihin varmaan liittyy jollain tapaa Elon Musk, joten ne rahat meni sinne, eivätkä tule takaisin.

Vierailija
54/128 |
21.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla Nordean kautta keskiriskinen rahasto, jonne laitan kuukaudessa rahaa.

ap

Pankkien keskiriskisillä rahastoilla ei ole mitään tuottoa.

Tjaa. Mun rahasto ollut pystyssä 40 vuotta ja tuotto 12 %

Vuosittainen keskituotto vai tuotto koko 40 v. ajalta? Jälkimmäinenhän on älyttömän surkea, häviää inflaatiolle reippaasti.

Keski.

Vierailija
55/128 |
21.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mites osakkeet?

Tavallisten pankkien ym. kautta kaupankäyntikulut ovat suhteessa suuria, jos kaupankäyntisummat ovat pieniä. Kaupankäyntikulu voi olla vaikkapa 5€ minimissään, jolloin se on iso raha vaikkapa 100€ ostoksesta.

Sinä varmaan käytät jotain näitä eksoottisempia alustoja, joita esim youtubessa mainostetaan, eToroja sun muita?

Itse en jaksa niiden kautta puljata, kun haluan että tiedot kulkeutuvat automaattisesti verottajalle.

Vierailija
56/128 |
21.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloitin näin, määräaikaistalletus 1000 e, sitten osakkeita.  Kuten vaikka Sampoa esim 2000 e n 50 kpl.

Vierailija
57/128 |
21.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tonni ei ehkä ole pienituloiselle realistinen alkupanos.

Vierailija
58/128 |
21.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni rahastoihin kannattaisi sijoittaa  notkahdusten aikaan eikä säännöllisesti rahaa kun silloin sijoittaa aina huonoihinkin paikkaan..

Itse oon nyt vuoden verran sijoittanut rahastoihin mm. S pankin varainhoito rahastoon ja korkorahastouhin ja olen nyt vuoden ajalta. N. 5000 euroa plussalla..

En tiedä olisko sopivammilla osakkeilla tienannut paremmin mutta kun olen kokematon sijoittaja tyydyn rahastoihin

Vierailija
59/128 |
21.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tule isojoelle...tänne on muuttanut monia vastaavassa tilanteessa kun ok seudun suuren asumiskulut alkanut ahdistamaan.

Paikkakunnalta löytyy hyväkuntoisia rivitalo kaksioita 350 euron kuukausi vuokralla ja rauhaa riittää.

Vierailija
60/128 |
21.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä. Mutta teen sen maassa. En kuussa.